Snabbkollen – Fuskas det mer i onlinespel nu än förr?

Robot
Snabbkollen – Fuskas det mer i onlinespel nu än förr?
Medlem

Förr? I förrgår?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Medlem

Såklart fler som spelar nu, procentuellt säkert fler där också men det är bara en gissning.
Men man märker klar skillnad i onlinespel direkt efter uppdateringar och några dagar senare när ESP, AIM-Lock mm tycks fungera igen.

Medlem

Detta är därför jag struntar i att spela onlinespel. Enda undantaget är Hell let loose för min del, där upplever jag väldigt lite fusk.


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Gnällkuk

Klart det är fler idag, för 15 år sedan var det knappast ovanligt men idag är det ju en miljardindustri. Jag spelar allt mindre och mindre comptetive online pga detta. Ibland är det för vanligt med fusk, plus att det är omöjligt ibland att veta om folk fuskar eller om man bara kom in på en server med några riktigt bra personer.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

I rent antal så lär ju svaret vara ja eftersom det är långt många fler som spelar nu än förr. När nu förr är?

I procentuell andel - ingen aning.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Per capita så fuskas det absolut mer. Sen tror jag då många spel har resurser för låsa upp lootboxes, cosmetics och sånt - så finns det större anledning att fuska för komma högt upp i matchen för tjäna mer ingame valuta/resurs.

Men förr i tiden fanns det inte anti-cheat och minns på slutet av 90 talet och början 2000 att fusk var i omlopp hela tiden och var mer synliga. Del fusk ändrade skin i spelet, eller gjorde huvuden större, gravitationen ändrades eller annat som man skrattade om. Men exempelvis i Diablo var folk odödliga, och det är ganska synligt ett fusk och hade idag blivit banade direkt eller ganska snart. Så fusk måste vara lite mer kreativa och flyga lite mer under radar.

Medlem

Att fuska online tar bort hela poängen med att spela online. Sluta.

Medlem

Tycker frågan är difuse då sett till generellt fusk så fuskas det ENORMT idag mot 10-20år sedan. Sen är det skillnad på fusket idag och förr.

Fusk för 20 år sedan gick mycket ut på break the game tex dupa, loot. Dagens industri är fusket mer inriktat på 3rd party. Bots, aimbots, scripting mm. Just dom 3 sist nämda förstör oehört mycket för dagens gamers jämfört med fusket som pågick förr i tiden.

Medlem

-If you cheat you win!
source famous twitch streamer

Medlem

Fuskas definitivt mer, finns en video på en kille i tarkov som själv kör fusk för att upptäcka fusk och vad det verkar är det typ en cheater i varenda game.

Om någon vill se.

cs2 har ju även sjukt problem med cheaters.
Hoppas på att branschen kommer med lite banbrytande anti-cheat med ai teknik osv.

Medlem

Chansade på Lika. Har egentligen ingen aning, men jag utgår ifrån att fanskapen som sysslar med det knappast har rätat på ryggen. Den enda chansen att vända utvecklingen är väl att ha bättre skydd. Tyvärr skapar de små asen en marknad för det...lika nyttiga som de som köper droger ungefär.
Samma patrask, olika nivå på allvaret i handlingarna.

Medlem

Oklar fråga... I absoluta tal är det självklart fler, då det är otroligt många fler som spelar.
Relativt sett gissar jag att det är typ lika, kanske lite fler då incitamenten är fler idag.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Ducci:

-If you cheat you win!
source famous twitch streamer

If you cheat you're a looser by default.

Source: Not so famous FZ opinioneer.

phi
Medlem

Betydligt mer idag än tidigare.

Det har blivit lukrativ för folk att utveckla och sälja både mjukvarufusk men på senare år även hårdvarufusk som PCIe DMA-kort som kringgår anti-cheat på kernelnivå. Eller adaptrar som du kan koppla in din skärm i och sen köra wallhacks likt fps-mätare eller crosshair som vissa skärmar har inbyggt i mjukvaran.

Vilka är deras kunder? Framför allt stora och kända streamers som har råd att hosta upp ett par tusen dollar.

Medlem

Ingen aning men min upplevelse är att det är mer sällan uppenbara fuskare stöts på. De kanske bara är bättre på att dölja det numera.

Sen har ju många förmåga att skrika fusk så fort man inte kopplar hur något gick till eller om man möter någon som är bättre. Vilket gör upplevelsen om hur många fuskare det finns numera extremt subjektiv och omröstningen säger egentligen ingenting om hur det faktiskt ligger till.

Medlem

Sedan jag slutade spela PC i mitten på 2000 talet för att enbart spela på konsol har jag personligen i alla fall märkt att det fuskas 1000% mindre idag än förr. Men har nog med övergången från PC till konsol att göra har ingen aning om hur stort fusk communitit på PC är idag.

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Sedan jag slutade spela PC i mitten på 2000 talet för att enbart spela på konsol har jag personligen i alla fall märkt att det fuskas 1000% mindre idag än förr. Men har nog med övergången från PC till konsol att göra har ingen aning om hur stort fusk communitit på PC är idag.

Ja konsol har ju inbyggt fusksystem som kallas för aim assist.

Medlem

Onlinespel på PC kan ju bara typ dö för min del. Finns inget som triggar mig mer än fuskare.
Spelar numer bara singleplayer eller co-op med polare.

Medlem

Beror på hur man ser på det. Antalet spelare har totalt ökat och med det så kommer det flera fuskare. Men procentuellt tror jag bara att det är en marginell ökning.

Medlem

Jag spelar nästan bara online-spel och märker aldrig några fuskare, kanske bara är lyckligt ovetande. Men tekniken att hitta fuskare måste väl ändå vara bättre än back in the days?


signatur

IDKFA

Medlem

Enligt min erfarenhet är fusket idag 0%

Dom senaste ~10 åren så är Tetris 99 och F-Zero 99 till Nintendo Switch i stort sett dom enda onlinespel jag spelat, och jag har inte märkt av något fusk i något av dom.

Medlem
Skrivet av noreason:

Ja konsol har ju inbyggt fusksystem som kallas för aim assist.

Om alla har samma fusk är det då fusk? Alla PCs har ju också inbyggt fusk isf du kan ju göra en 360 på 0 sek vilket är omöjligt på konsol om vi pratar spela konsol mot PC. Ska vi ta diskussionen till låg nivå är det ju fusk att ha snabbt internet! Tycker alla som bor inne i stan är riktigt fula fuskare det är bara dom som bor på avlägsna öar i Karibien med laggit internet som spelar fair

Medlem

är förvånad över hur mkt det fuskas, det är ju som att ha en massiv löspenis på sin 3cm långa penis bara, räknas det ens? inte för att vara den som är den, men kanske var det bättre när man spöade skiten ur ungarna när dom gjorde fel då avlades mer korräkta män än i nutid iaf.


signatur

//monster

Medlem

Ja, och tillverkarna bryr ju sig inte.
Spelade en CS2 match för några dagar sen.
En kille i mitt lag dödade hela andra laget med noscope AWP i tre rundor på raken utan att Valves fantastiska anticheat gjorde något.
Känns inte som en situation som kan vara svårt att upptäcka...


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Om alla har samma fusk är det då fusk? Alla PCs har ju också inbyggt fusk isf du kan ju göra en 360 på 0 sek vilket är omöjligt på konsol om vi pratar spela konsol mot PC. Ska vi ta diskussionen till låg nivå är det ju fusk att ha snabbt internet! Tycker alla som bor inne i stan är riktigt fula fuskare det är bara dom som bor på avlägsna öar i Karibien med laggit internet som spelar fair

Haha jösses

Medlem
Skrivet av Ender:

If you cheat you're a looser by default.

Source: Not so famous FZ opinioneer.

😂

Medlem
Skrivet av noreason:

Haha jösses

nä jösses är det att tycka att aim-assist är fusk.

Medlem

Möter fuskare i precis varje CS2 match jag spelar. Det är verkligen helt sinnessjukt att man kan spinbotta utan att AC märker något. Bedrövligt.

Det hela blev värre när öststaterna (ryssland, khazakstan etc) började få tillgång till internet. Det hade varit bättre om de var för sig och spel började slänga ut dom ut EU servrar.

12
Skriv svar