Snabbkollen – Släpps en bärbar Xbox-konsol?

Robot
Snabbkollen – Släpps en bärbar Xbox-konsol?

Tror du Microsoft kommer satsa på portabelt spelande?

#nextbox, #snabbkollen, #steam-deck, #switch, #xbox


Medlem

Inte omöjligt och coolt med cloud om man kan streama allt på gamepass. Simpelt och perfekt.

Medlem

Vem vet? Dock räds jag lite, med tanke på trenden med att moderna bärbara spelmaskiner ska var så ohyggligt stora och klumpiga.

Älskar Playstation Portable och Playstation Vita, för att de är så himla smidiga att bara stoppa i fickan och ta med sig i princip vart som helst!

Medlem

Ingen rök utan eld.
Dyker säkert upp


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Redan ett sparkonto till denna så den går att inhandla dag ett.

Medlem

Tror absolut att de skulle kunna våga testa att släppa en bärbar. Men då blir det nog någon form av kombo som switch. De har redan experimenterat med att släppa en mer kraftfull konsol samtidigt som en mindre kraftfull.

De har visat tecken på att optimera windows för bärbart spelande likt steam deck. Hade inte varit förvånad om de bara utvecklar den idén samtidigt som de sneglar lite på switch. Windows 11 får ett helt xbox läge där icke-viktiga spel tjänster stängs av och fördelar maximal prestanda till spelet. De lägger till automatiskt switching mellan xbox / windows läget i dockat / bärbart format.

Sen blir själva enheten en bärbar konsol xbox lite-ish med fokus på en bra cpu med "ok" gpu i samma format som steam deck/switch med skärm, kontroller och allt som krävs. Sen en dockningstation som innehåller kraftigare hårdvara likt extern GPU, bättre kylning för att få ut mer av processorn, möjlighet till utökad lagring och allt som inte krävs när man är on the go.

På topp av det så lanseras den med en ny ännu bättre variant av game pass för streaming av cloud spel i både dockat / bärbart läge.

Tror det hade kunnat bli en sjuk hit om det görs rätt.

Man får väl drömma iaf

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Vem vet? Dock räds jag lite, med tanke på trenden med att moderna bärbara spelmaskiner ska var så ohyggligt stora och klumpiga.

Älskar Playstation Portable och Playstation Vita, för att de är så himla smidiga att bara stoppa i fickan och ta med sig i princip vart som helst!

Det är inte riktigt bara en "trend", det är vad som krävs för att få in den enorma prestandan i en bärbar maskin. PSP och PSV var inte ens i närheten av de stationära konsolerna i prestanda när dessa släpptes, till skillnad from Steam Deck, ROG Ally och de andra bärbara maskinerna som har börjat poppa upp på senare.

Geeks Gaming

Tror kanske inte så mycket på en renodlad konsol i stil med series s men en gamepassmaskin för enklare spel och molngaming kan jag nog se i framtiden

Medlem
Skrivet av ichnusa:

Tror absolut att de skulle kunna våga testa att släppa en bärbar. Men då blir det nog någon form av kombo som switch. De har redan experimenterat med att släppa en mer kraftfull konsol samtidigt som en mindre kraftfull.

De har visat tecken på att optimera windows för bärbart spelande likt steam deck. Hade inte varit förvånad om de bara utvecklar den idén samtidigt som de sneglar lite på switch. Windows 11 får ett helt xbox läge där icke-viktiga spel tjänster stängs av och fördelar maximal prestanda till spelet. De lägger till automatiskt switching mellan xbox / windows läget i dockat / bärbart format.

Sen blir själva enheten en bärbar konsol xbox lite-ish med fokus på en bra cpu med "ok" gpu i samma format som steam deck/switch med skärm, kontroller och allt som krävs. Sen en dockningstation som innehåller kraftigare hårdvara likt extern GPU, bättre kylning för att få ut mer av processorn, möjlighet till utökad lagring och allt som inte krävs när man är on the go.

På topp av det så lanseras den med en ny ännu bättre variant av game pass för streaming av cloud spel i både dockat / bärbart läge.

Tror det hade kunnat bli en sjuk hit om det görs rätt.

Man får väl drömma iaf

Tror också att det kan bli en riktigt hit om det görs rätt. Jag hade absolut köpt. Tror det är väldigt viktigt att konsolen inte är för stor och tung i bärbart läge.

Medlem

Det är en jävligt intressant tid just nu. Troligen en bärbar Xbox konsol, lokala beräkningar, de har tagit fram flera prototyper. Sedan Steam och Epic launchers, Phil Spencer säger så, på Xbox. De har musklerna till att göra det. Samt musklerna till $300-500 miljoner dollar spel budgetar.

Medlem

Kanske. Men kommer väl floppa om det i princip bara är en "bärbar Series S", dvs en renodlad GP-maskin som endast kan streama från xCloud. Typ. Fysiska kassetter likt Switch eller dylikt hade varit coolt men kommer aldrig ske.

Medlem

Jag tror att möjligheten finns att nästa generation Xbox helt enkelt är Xbox-märkta PC-enheter.

Då kan de släppa allt från en bärbar enhet till en extremt dyr stationär enhet och säga att de har den mest kraftfulla "konsolen".

Medlem

Om Microsoft kan förstöra allt dom ser kan de förstöra en bärbar spelkonsol också

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Det är inte riktigt bara en "trend", det är vad som krävs för att få in den enorma prestandan i en bärbar maskin. PSP och PSV var inte ens i närheten av de stationära konsolerna i prestanda när dessa släpptes, till skillnad from Steam Deck, ROG Ally och de andra bärbara maskinerna som har börjat poppa upp på senare.

Och? Ändrar ju inte på faktumet att de är jävligt otympliga maskiner att släpa runt på.

Medlem

Hoppas! Någon behöver göra det Nintendo inte vågar, alltså använda sig av lite modernare hårdvara

Medlem

Tror en bärbar Xbox skulle fungera riktigt bra med Game Pass.

Medlem

Säkert nån gång, Nintendo har stort övertag på den fronten.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Jag förstår inte vad en bärbar Xbox ska tillföra som ROG Ally, MSI Claw, Lenovo Legion Go inte redan ger? Spel fungerar utmärkt. Game Pass lika så. Vad som behövs är en bättre Xbox launcher och att Windows 11 uppdateras med stöd för kontroller.

Medlem
Skrivet av Brona:

Jag förstår inte vad en bärbar Xbox ska tillföra som ROG Ally, MSI Claw, Lenovo Legion Go inte redan ger? Spel fungerar utmärkt. Game Pass lika så. Vad som behövs är en bättre Xbox launcher och att Windows 11 uppdateras med stöd för kontroller.

En strömlinjeformad upplevelse likt steamdeck eller switch som är en del av xbox ekosystem är ju inte helt orimligt att det blir. Om dom tar series s och gör den bärbar lär den kunna piska rog ally rätt bra vad gäller prestanda.

Medlem

Tror inte det kommer nån konventionell bärbar Xbox-konsol då Microsoft har nog problem som det är att sälja sina Xboxar och få till spel till dem.

Men kan tänka mig antingen en streaming-maskin, dvs. värdelöst trams, eller att de helt enkelt bara sätter ett Xbox-emblem av nått slag på nån datortillverkares bärbara "PC Konsol".

It's not a lake, it's an ocean

Jag har aldrig trott på denna idé, men just nu är det så mycket rykten att jag börjar fundera kring "ingen rök utan eld". Så kanske.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Qrush:

En strömlinjeformad upplevelse likt steamdeck eller switch som är en del av xbox ekosystem är ju inte helt orimligt att det blir. Om dom tar series s och gör den bärbar lär den kunna piska rog ally rätt bra vad gäller prestanda.

En strömlinjeformad upplevelse här behöver inte ny hårdvara, men bättre mjukvara och det kan Microsoft släppa till sina partners också. Jag ser inte riktigt varför Microsoft skulle göra en massa förbättringar och sen hålla på dom på sin egen bärbara.

ZF
Medlem
Skrivet av 9-11:

Fysiska kassetter likt Switch eller dylikt hade varit coolt men kommer aldrig ske.

De kan ju alltid ha kvar stöd för de nuvarande minneskorten. Den som önskar kan då lägga ett spel på varje och klistra en etikett på.

Det kommer fortfarande åtminstone vara billigare än de flesta spel till NeoGeo var. ;D

Medlem

Det har ju ryktats om att nästa generations Series S-variant kommer vara en Switch-liknande hybridkonsol, vilket jag skulle föredra snarare än bara en svagare konsol utan skivläsare. Och verkar som Phil tänker mycket på det

Medlem

Spekulationer

ZF
Medlem
Skrivet av Gertzy:

Undrar mer och mer hur mycket han har att säga till om egentligen.

Kommer ihåg den där senaste vodcasten där "korten skulle läggas fram" för att lugna de med farhågor över avdelningens framtid. Ingenting särskilt framkom naturligtvis, men..

Han såg så galet nervös och förvirrad ut där. Som en kanin mellan ett par vargar typ. Och allt han själv sa verkade närmast sökande efter vad vargarna ifråga sa eller ville höra.

Medlem
Skrivet av Brona:

En strömlinjeformad upplevelse här behöver inte ny hårdvara, men bättre mjukvara och det kan Microsoft släppa till sina partners också. Jag ser inte riktigt varför Microsoft skulle göra en massa förbättringar och sen hålla på dom på sin egen bärbara.

Vad är det som pekar på att Microsoft skulle släppa en bärbar som kör windows för pc när dom redan har ett operativsystem byggt för Xbox? Det vore ett kolossalt snedsteg från deras sida.

Medlem
Skrivet av ZF:

Undrar mer och mer hur mycket han har att säga till om egentligen.

Kommer ihåg den där senaste vodcasten där "korten skulle läggas fram" för att lugna de med farhågor över avdelningens framtid. Ingenting särskilt framkom naturligtvis, men..

Han såg så galet nervös och förvirrad ut där. Som en kanin mellan ett par vargar typ. Och allt han själv sa verkade närmast sökande efter vad vargarna ifråga sa eller ville höra.

Får se, han vill tydligen öppna upp Xbox Store för Steam och liknande externa klienter för försäljning av spel.

Medlem
Citat:

Tror du det kommer en portabel Xbox-konsol?

Ja, det tror jag. Absolut.

Och jag tror Microsoft kommer snegla en del på Nintendo's framgångar med Switch. En portabel enhet med lite sämre prestanda (typ "Series S"), och en dockningsstation med bättre hårdvara (typ "Series X").

Sälja 3 varianter:

* 1 handenhet "Series S"
* 1 dockningsstation med extra prestanda (kompatibel med "Series S")
* 1 komplett (dockningsstation + handenheten)

Ett bra sätt att få folk som är intresserade att köpa "ingångs" versionen som är enbart handenheten, med möjlighet att uppgradera till en bättre variant. Vidare tror jag handenheten bör ha stöd för att kunna kopplas med HDMI till tvn för större bild, medans dockningstationen får både HDMI och USB-portar för ev. tangentbord/mus kombo. Med dockningsstationen medföljer även 1 st ordinarie handkontroll (extra handkontroller säljes separat). Och så slopar de optisk-enhet stödet helt, men möjlighet till att utöka lagringskapaciteten via M.2 slot.

Önsketänkande kanske... men inte omöjligt 😁


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av 9-11:

Kanske. Men kommer väl floppa om det i princip bara är en "bärbar Series S", dvs en renodlad GP-maskin som endast kan streama från xCloud. Typ. Fysiska kassetter likt Switch eller dylikt hade varit coolt men kommer aldrig ske.

Jag funderar lite också på det här.
Vilka köper Xbox idag och är det så stor hype för Xbox som bärbar konsol? Det är ju inget magiskt som händer bara den blir bärbar, samma spel på den i så fall.

Om Sony släpper en bärbar samtidigt som Microsoft gör det, vilken tror ni folk köper?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

12
Skriv svar