Uppgift: Svag Xbox-försäljning får spelföretag att tveka om fortsatt stöd

Medlem
Skrivet av Thane:

Många utvecklare skippar Switch 100(+)miljoner potentiella kunder. Kanske mer värt för utvecklare att lägga pengarna som går till att få spelen att fungera på Series X och S på en Switch-version istället.

För att Switch är en helt annan hårdvara som mer eller mindre skulle kräva att dom utvecklade ett andra spel samtidigt Medan ps5 Och Xbox ändå är otroligt lika. Plus att dom gör ju till Pc med som kräver mera jobb.

Skrivet av Bullen86:

Phil har "lärt" spelarna mentaliteten att inte köpa spel och invänta dem på Gamepass istället.

Dels så tjänar ju tredjepartsutvecklare på att deras spel laddas ner via sådana tjänster med, så varför inte släppa till de konsolerna för ett litet arbete. Men dels så kör ju playstation på exakt samma mentalitet när det gäller just tredjepartsutvecklare nu.

Skrivet av Ruffles:

Men om Xbox-versionen av ens spel endast står för kanske 10 procent av den totala försäljningen är frågan om det är värt det extra arbetet.

Ja det är ju där frågan ligger. Men tänker ändå att arbetet för att skapa något till två så snarlika konsoler är mindre än vad som säljer för. Hade hellre sett en jämförelse mot pc-försäljningen som ändå kräver mera av utvecklarna.

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Har man en PC fattar jag inte vad man ska med en Xbox till.

Spelen i ms store har ofta crossplay mellan xbox och pc så är man fler i hushållet kan man spela ihop även om en sitter vid xbox och en vid pc. En series x kostar ju bara en tredjedel av vad en skaplig pc kostar.

Medlem

Alla anledningar att köpa en konsoll är pga sony och nintendo, inte microsoft där ligger ju problemet.

Medlem

Helt otroligt hur MS tappade bort xbox.
Xbox och Xbox 360 kändes nå gediget medans Playstation känns mer "barnslig".
För min del är det bara titta på när eländet drar ner sig själv i botten.
Playstation är inte mycket bättre och det kommer också bara bli sämre.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av submariner:

Finns det verkligen människor som föredrar xbox kontrollen före sonys ps5 kontroll ? Sony är på en helt annan nivå av lyx o innovation. Synd att Sony inte tog patent på det för nu har xbox kopierat den rakt av som kommer i höst. Snacka om att man har slut på egna ideer.

Lägg ner xbox, räcker med Sony PS för de vuxna och Nintendo för kidsen. Japaner är mer innovativa än jänkarna vilket de alltid varit

Ja handkontrollen är anledningen jag kör Xbox och inte PS, tycker det känns mycket bekvämare för tummen med den mindre vinkeln som krävs till styrspaken

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Har man en PC fattar jag inte vad man ska med en Xbox till.

Är man flera i familjen som vill spela tillsammans eller bara spela så är det bra mycket billigare att köpa någon/några extra konsoler istället för datorer. Och iom att alla kan köra Xbox spel med cloud saves är det superenkelt att hoppa emellan om någon skulle vara upptagen.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av gundemannen:

Ja det är ju där frågan ligger. Men tänker ändå att arbetet för att skapa något till två så snarlika konsoler är mindre än vad som säljer för. Hade hellre sett en jämförelse mot pc-försäljningen som ändå kräver mera av utvecklarna.

Att diskussionen trots allt förs nu, enligt uppgift, tyder väl ändå på att den svaga försäljningen är ett problem enligt utgivare och utvecklare. PC är en öppen plattform på ett annat sätt med en enorm försäljningspotential.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av submariner:

Finns det verkligen människor som föredrar xbox kontrollen före sonys ps5 kontroll ? Sony är på en helt annan nivå av lyx o innovation. Synd att Sony inte tog patent på det för nu har xbox kopierat den rakt av som kommer i höst. Snacka om att man har slut på egna ideer.

Lägg ner xbox, räcker med Sony PS för de vuxna och Nintendo för kidsen. Japaner är mer innovativa än jänkarna vilket de alltid varit

Ja det gör det, jag hade alltid kört Playstation tidigare till jag testade köpa en Xbox kontroll till min PC. Den var mycket skönare ergonomiskt än Playstation kontrollen. Nån adaptive trigger gimmik bryr jag mig inte om då jag garanterat stänkt av den funktionen iaf.

Det hela slutade med att jag sålde min PS4 och för första gången köpte ett Xbox med mitt Series X. Inte ångrat mig än då det inte finns något exklusivt spel alls till PS5 som lockar för min del. Dock så har jag fortfarande kvar mitt PS1,PS2 och PS3 för att spela spel från en tid då PS exklusiva spel var bra.

Sen ska du nog vara glad att Xbox finns som konkurrent till PS, annars hade du nog inte haft dina "innovationer" på PS5. Konkurrens hjälper driva utvecklingen.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Molotov:

Helt otroligt hur MS tappade bort xbox.
Xbox och Xbox 360 kändes nå gediget medans Playstation känns mer "barnslig".
För min del är det bara titta på när eländet drar ner sig själv i botten.
Playstation är inte mycket bättre och det kommer också bara bli sämre.

Tappade bort är ett bra uttryck i sammanhanget. Jag var med från start (14 mars 2002 släpptes Xbox i Sverige), och det var en fantastisk tid. Råstyrka. Fantastiska spel. Xbox Live. Sedan blev allt bara ännu bättre med Xbox 360. Men det är som om det började gå utför när Xbox blev stort och Microsoft som bolag började bry sig mer om verksamheten och ville styra.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av submariner:

Finns det verkligen människor som föredrar xbox kontrollen före sonys ps5 kontroll ? Sony är på en helt annan nivå av lyx o innovation. Synd att Sony inte tog patent på det för nu har xbox kopierat den rakt av som kommer i höst. Snacka om att man har slut på egna ideer.

Lägg ner xbox, räcker med Sony PS för de vuxna och Nintendo för kidsen. Japaner är mer innovativa än jänkarna vilket de alltid varit

Det där väl var väl lite väl enkelspårigt. Microsoft har bidragit till en hel del innovation i branschen. De var först med en hårddisk vilket möjliggjorde större spel och andra saker (som att rippa sin musik till hårddisken och spela den i racingspel), de gjorde onlinespel på konsol stort. Game Pass. Crossplay. Quick Resume. Xbox Design Lab är också en kul grej. Deras bidrag till innovationen har dock mest legat på tjänstesidan, vilket är naturligt givet Microsofts arv.

Xbox-kontrollen har ända sedan Controller S varit riktigt bra. 360-kontrollen var magisk och den formeln har de ju behållit och vidareutvecklat. Jag föredrar fortfarande de assymetriska styrspakarna och Xbox-kontrollens design framför PlayStations dito, även om DualSense är riktigt bra och Sonys överlägset bästa hittills.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Tror Halo Infinite var sista droppen för Xboxen's karriär, fula Fable är inget att se fram emot heller

Medlem
Skrivet av memorycard:

En sak jag tror spelade större roll än många tror var Microsofts val att ha exakt samma menyer i Series X som Xbox One och att inte innovera kontrollen mer. Konsumentvänligt och allt sånt men ack så ljummet spänningsmässigt. Många gnäller på "gimmicker" men jag tror det är viktigt för att få det att kännas fräscht och spännande igen. Särskilt när vi nått en nivå i grafisk kvalitet att det är svårt med den där wow faktorn i den aspekten när vi byter generation.

Kanske fungerar så på små barn, vet själv att jag var väldigt imponerad över kusinens dator som hade färgglada menyer (Windows xp) till skillnad från våran Windows 95 dator.
Men Apple lyckas ju sälja nya iPhones trots att man knappt märker skillnad när man byter från en 5 år gammal modell. Jag bytte själv från xr till 15.
Microsoft testade ju även att tvinga på folk Kinect med one.

Jag hoppas inte de lägger ner Xbox.

Medlem

Jag vill tro att FIFA även är en stor del av Sonys varumärke. Se hur mycket reklam som pumpas ut när det kommer till fotbollen, räcker princip att någon säger att man ska spela FIFA, så vet man att dom äger ett Playstation.

Annars är jag förvånad när Xbox SX både är billigare och bättre konsol överlag mot Playstation 5, om man inte ser till handkontrollen som även borde få dom nya features.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Det där väl var väl lite väl enkelspårigt. Microsoft har bidragit till en hel del innovation i branschen. De var först med en hårddisk vilket möjliggjorde större spel och andra saker (som att rippa sin musik till hårddisken och spela den i racingspel), de gjorde onlinespel på konsol stort. Game Pass. Crossplay. Quick Resume. Xbox Design Lab är också en kul grej. Deras bidrag till innovationen har dock mest legat på tjänstesidan, vilket är naturligt givet Microsofts arv.

PS2 hade lagring och stöd för onlinespel innan Xbox och bland annat Nintendo har experimenterat med detta redan under 90-talet.
Jag skulle nog mer säga att det är ett naturligt framsteg när bredband började bli tillgängligt än att det var Microsoft som gjorde det möjligt. Även Dreamcast hade redan 1998 inbyggt modem och fick år 2000 stöd för bredband via adapter.

Man kunde inte heller köpa fullskaliga spel digitalt på Xbox förens 2007, innan så var det bara väldigt små titlar via Xbox live Arcade som var väldigt begränsade i storlek och kanske DLC(osäker, har ingen fast källa på vad som var tillåtet).

Ganska intressant Cnet artikel angående detta: A brief history of downloadable console games

Är verkligen crossplay en innovation från Xbox?

Gamepass är väl bara en förbättrad version av PS Now?

Quick resume är smidigt och design labs är kul dock.

Medlem

MS dominerade med sin Xbox360. Jag kan inte begripa hur de lyckades pinka bort den framgång de ändå nådde med den men det gick tydligen alldeles utmärkt det.
Synd.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Skrivet av SunShine:

MS dominerade med sin Xbox360. Jag kan inte begripa hur de lyckades pinka bort den framgång de ändå nådde med den men det gick tydligen alldeles utmärkt det.
Synd.

Dominerade är ändå lite att ta i. Sett till sålda konsoler var det jämnt skägg med PS3, där PS3:an sålde något mer. 360 var dock en lyckad konsol för Microsoft och det är synd att man sjabblade bort sig så den näst kommande generationen då konkurrens alltid är bra.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Fearnox:

PS2 hade lagring och stöd för onlinespel innan Xbox och bland annat Nintendo har experimenterat med detta redan under 90-talet.
Jag skulle nog mer säga att det är ett naturligt framsteg när bredband började bli tillgängligt än att det var Microsoft som gjorde det möjligt. Även Dreamcast hade redan 1998 inbyggt modem och fick år 2000 stöd för bredband via adapter.

Man kunde inte heller köpa fullskaliga spel digitalt på Xbox förens 2007, innan så var det bara väldigt små titlar via Xbox live Arcade som var väldigt begränsade i storlek och kanske DLC(osäker, har ingen fast källa på vad som var tillåtet).

Ganska intressant Cnet artikel angående detta: A brief history of downloadable console games

Är verkligen crossplay en innovation från Xbox?

Gamepass är väl bara en förbättrad version av PS Now?

Quick resume är smidigt och design labs är kul dock.

Så här kan man ju hålla på. Sega Saturn hade stöd för online också, men fick det genomslag? Jag skrev ju de gjorde onlinespel på konsol stort. Det var på Xbox det skedde. De hade kunnandet, resurserna och infrastrukturen för det. Sega och Nintendo hade det inte, och onlinespel blev aldrig stort på PS2.

Crossplay på konsol drevs av Xbox, ja. Game Pass är en lite annan affärsmodell än PlayStation Now då samtliga förstapartsspel ingår dag 1. PS Now är ju en väldigt sparsmakad i jämförelse. (Sedan har Game Pass fått konsekvenser för Xbox och branschen som sådan som kan diskuteras i en separat diskussion, men innovation är det likväl.)


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

[quote"Lilagröt"]
"Kanske fungerar så på små barn, vet själv att jag var väldigt imponerad över kusinens dator som hade färgglada menyer (Windows xp) till skillnad från våran Windows 95 dator."

What? Det diskuterades flitigt i varenda spelsida värd namnet. Det var mycket tjat och gorm online om trista menyer med låg upplösning mm. Tror verkligen inte det bara påverkar barn som gillar kulörta färger. 🫤 Apple följer jag inte alls men det är ju såklart en massa faktorer som avgör folks köpval. Jag nämnde bara Microsofts brist på innovation som en, tror jag, bidragande faktor där precis i början när folk står o väger. Säger inte att det var en av de större faktorerna men jag tror det påverkade till helheten för många.

"Microsoft testade ju även att tvinga på folk Kinect med one."

Totalt galen felsatsning ja.. En påtvingad peripheral värd tusen kr plus som folk kände sig övervakade av pga always online. Man tyckte dem kunde lagt mer krut på kraften istället. Tv tv tv... Det var ju en total felsatsning i början av en generation. Att göra som Sony med adaptive triggers, mer precis rumble etc är ju det jag syftar på är rätt väg att gå. 🙂

"Jag hoppas inte de lägger ner Xbox."
Det tror jag kanske inte men. Det är många spel på g men absolut. Inför nästa generation hoppas jag dem förstår att dem måste ha ett typ Elder Scrolls av grov kalber och lite SPÄNNANDE, innovativa ideer. Försök avsluta de kommande åren med bra momentum spelmässigt inför nästa gen för då tror jag det måste bli mycket bättre från start.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Dominerade är ändå lite att ta i. Sett till sålda konsoler var det jämnt skägg med PS3, där PS3:an sålde något mer. 360 var dock en lyckad konsol för Microsoft och det är synd att man sjabblade bort sig så den näst kommande generationen då konkurrens alltid är bra.

Xbox domindrade större delar trots att PS generellt gpr böttre i EU och Japan.
PS3 var dyr och erbjöd väll inte mer än en ny konsol i samma stuk.
Xbox erbjöd mycket som kändes nytt med konsolen och ekosystemet som sen So y kopierade.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Xbox domindrade större delar trots att PS generellt gpr böttre i EU och Japan.
PS3 var dyr och erbjöd väll inte mer än en ny konsol i samma stuk.
Xbox erbjöd mycket som kändes nytt med konsolen och ekosystemet som sen So y kopierade.

Playstation 3 känns som ett bottennapp till konsol, precis som Xbox One.
Både var ju bra konsoler och PS3 introducerade ju nya OSet till Playstation. Tror t.om. jag ägde ett PS3 för att spela med min brorsa.

Medlem

Det kan inte vara så att spelare köper PS5an för att den är bättre än Xboxen?
Xboxen går ju sönder hela tiden tror jag gick igenom 6-7 Xbox 360 under den konsolens era.
(Fantastiska spel minnen men inga goda konsol minnen från den tiden)

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Dominerade är ändå lite att ta i. Sett till sålda konsoler var det jämnt skägg med PS3, där PS3:an sålde något mer. 360 var dock en lyckad konsol för Microsoft och det är synd att man sjabblade bort sig så den näst kommande generationen då konkurrens alltid är bra.

Det kanske det var men Sony fick allt kämpa med sin PS3. Det släpptes så mkt bra spel till 360n så den är ett fint minne för mig


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Som xboxspelare sedan OG är det underligt att läsa konversationerna. Jag insåg inte att jag är en sån extrem minoritet (om det nu stämmer) genom att knappt ha varit i närheten av Playstation sedan PS2.

Jag känner mig mycket tillfreds med Xbox Series X och spelar faktiskt väldigt mycket State of decay 2 och Sea of thieves. Inte för att jag försöker bevisa något utan för att det är väldigt bra och roliga spel.

Det är uppenbart att Xbox One är ett enormt strategiskt misstag och själva anledningen till att Xbox har svårt att återhämta sig. Men som en del är inne på så verkar det ha skapats ett narrativ om att Xbox är sämre vilket jag inte tycker går att stödja empiriskt på något sätt. Playstation har iaf gjort ett bra jobb PR-mässigt och utnyttjat katastroflanseringen av Xbox One.

Det verkar som att Xbox vill gå mot att dominera spelutgivningen och sluta låta hårdvaran diktera vad vi spelar. Får de igenom det så kan plötsligt märket på din burk tappa betydelse fort. Vi får se vart det landar.

Medlem
Skrivet av abso:

Ja handkontrollen är anledningen jag kör Xbox och inte PS, tycker det känns mycket bekvämare för tummen med den mindre vinkeln som krävs till styrspaken

Håller med, den är skönare.

Jag har både Dualsense och Xbox Elite controller v2 till PC.
Att kunna spela Forza med playstation kontroll eller Last Of Us med Xbox kontrollen är en del av charmen med PC.
Jag föredrar verkligen Xbox handkontrollen, den sitter skönare i händerna.


signatur

|.|

Medlem

Hoppas de hittar tillbaka till 360-nivån. Skicka med ett headset från början så alla kan prata online, några månader gamepass och så ser man till att ha ett strålande Gears vid release

Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Inte alls förvånande, har haft alla Xbox innan denna och har verkligen noll sug efter series X. De gimpade även sin egna exklusiva lineup kraftigt med potatis series S med last gen prestanda. På tal om exklusiva titlar så har de inget som lockar överhuvudtaget på den fronten. Sen att de inte ens bemöda sig att göra om handkontrollen nämnvärt kändes också B jämfört med Playstation, jag tycker det hör till med en ny generation och bör ingå i priset av konsolen.
Game pass har väl delvis dödat behovet av konsolen i sig, även om jag tycker det mesta där är skräpspel, drog en refund trots 10kr att testa under jul🤣

För min del så är valet enkelt,PC, PS5 och Switch.

Jag har redan skrivit det i andra trådar men Series X är otroligt tyst jämfört med PS5 som låter som tröskverk när man spelar. Lägg därtill att den är kraftfullare, billigare och har quick resume så känns det svårt att begripa hyllandet av PS5 hårdvara.
Ja, PS5 har en fräsigare kontroll med alla funktioner - men det har man inte glädje av i alla spel för långt ifrån alla utvecklare verkar orka bry sig om det. Lite som med Switchens HD-rumble.

Medlem
Skrivet av Algustafa:

Jag har redan skrivit det i andra trådar men Series X är otroligt tyst jämfört med PS5 som låter som tröskverk när man spelar. Lägg därtill att den är kraftfullare, billigare och har quick resume så känns det svårt att begripa hyllandet av PS5 hårdvara.
Ja, PS5 har en fräsigare kontroll med alla funktioner - men det har man inte glädje av i alla spel för långt ifrån alla utvecklare verkar orka bry sig om det. Lite som med Switchens HD-rumble.

Det låter som att det är nåt fel på din ps5, då fläktarna hörs är ju bara de sekunder efter man sätter i en skiva. Min är helt knäpptyst, precis som Xboxen.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Ducci:

Det kan inte vara så att spelare köper PS5an för att den är bättre än Xboxen?
Xboxen går ju sönder hela tiden tror jag gick igenom 6-7 Xbox 360 under den konsolens era.
(Fantastiska spel minnen men inga goda konsol minnen från den tiden)

Xbox har inte haft den sortens problem vare sig före eller efter Xbox 360. Inte heller PS3 var helt stabil, kan tilläggas.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Detta kan ju jämföras med diskussion om att utvecklarna inte vill ha en PS5 Pro.

Något som förbryllat många konsumenter, men till synes även utvecklare. I ett nytt avsnitt av GamesIndustry-podcasten Microcast talade Christopher Dring om de besked han fått om utvecklarnas svar på en Playstation 5 Pro:

"A couple of companies said this isn't going to grow the market - it's not going to move the needle. This generation doesn't even seem to have got started really, let alone feel the need for a mid-generation update. How about we just get some original, next-generation software up and spinning?"

Medlem

Detta är en typ av nyhet som censureras på Gamereactor av Jonas Mäki.

Skriv svar