Uppgift: Svag Xbox-försäljning får spelföretag att tveka om fortsatt stöd

Medlem

Har svårt att tro att 30miljoner potentiella kunder är något som tredjepartsutvecklare skulle se någon vinst i att skippa. Att bara prata jämförelse mellan playstation och Xbox ger ju inget när siffrorna ändå är så otroligt höga. Sedan har den ju troligtvis (om alla siffror stämmer) redan sålt mera än Xbox One.

Skrivet av Ruffles:

Folk gillar ju olika spel. Det har alltid varit bredden som har varit PlayStations styrka.

Håller helt med, därför det är så synd att Playstation verkar överge den styrkan mer och mer… Även om nu Microsoft istället är snabba på att ta över den variationen.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Med GP på PC så försvinner ju anledningen att köpa en Xbox ganska markant för många skulle jag säga så det kan nog hänga ihop en aning.

Själv tycker jag tvärtom, för mig har det varit en grym kombo
Sitter vid en dator hela dagarna i jobbet och ”orkar” inte sitta vid datorn på kvällen också, så har ju typ bara spelat FPS på datorn och allt annat på Xbox, men jag förstår att jag är en minoritet


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

Inte alls förvånande, har haft alla Xbox innan denna och har verkligen noll sug efter series X. De gimpade även sin egna exklusiva lineup kraftigt med potatis series S med last gen prestanda. På tal om exklusiva titlar så har de inget som lockar överhuvudtaget på den fronten. Sen att de inte ens bemöda sig att göra om handkontrollen nämnvärt kändes också B jämfört med Playstation, jag tycker det hör till med en ny generation och bör ingå i priset av konsolen.
Game pass har väl delvis dödat behovet av konsolen i sig, även om jag tycker det mesta där är skräpspel, drog en refund trots 10kr att testa under jul🤣

För min del så är valet enkelt,PC, PS5 och Switch.

Medlem

En sak jag tror spelade större roll än många tror var Microsofts val att ha exakt samma menyer i Series X som Xbox One och att inte innovera kontrollen mer. Konsumentvänligt och allt sånt men ack så ljummet spänningsmässigt. Många gnäller på "gimmicker" men jag tror det är viktigt för att få det att kännas fräscht och spännande igen. Särskilt när vi nått en nivå i grafisk kvalitet att det är svårt med den där wow faktorn i den aspekten när vi byter generation.

Ja. Väldigt ospännande känsla var det över Xbox lansering. Jag valde Xbox pga Bethesda köpet och Gamepass men jag förstår ändå att det går segt för dem. Vi vet redan allt om få spel, besvikelser på de spel som faktiskt släpps etc. Jag bara kom och tänka på hur fel jag tror det jag skrev ovan i slutänden ändå var. Tror fortfarande också att deras Gamepass på allt med Windows strategi är riktigt dåligt för konsolens känsla av unikhet. Övertygad att det spelar in. Visar det sig i framtiden att de gjorde rätt satsningar rent ekonomiskt och affärsmässigt på spelmarknaden så är det ju såklart kul för dem. Men om dem rent konsolförsäljarmässigt vill vara med, tror jag faktiskt de skjutit sig i foten. Och jag tror inte alls de inte bryr sig om "konsolförsäljningskriget". Hade det varit dem som sålt det dubbla hade det varit andra tongångar såklart.

Medlem

Läste precis att Sony har precis nått 60millar sålda ps5or medan xbox ligger på 24. Hade jag varit Gates hade jag dragit ur proppen en gång för alla. Hur länge ska windows lida för xbox försäljningen. De har gått 100 tals miljoner dollar i fölust på xbone. Men visst windows går så utmärkt tack vare sina 92% av marknaden att de kan hålla på så här till 2100 utan att ta någon större skada

Men jag tycker att att alla xbox första party spel bör släppas på Sony så de ändå drar in lite cash där ifrån

Medlem

Borde inte marknaden vara mättad tänker jag?

Jag menar... de som är intresserade av en XBOX-konsol borde väl ha köpt en nu? Det är ju ett tag sedan den lanserades.

Det samma gäller för övriga konsoler. För mig är det obegripligt hur de kan fortsätta sälja så pass många år efter år.

Medlem

Själv tyckte jag att senaste xboxen bara var rätt tråkig i jämförelse. PS5ans kontroller har mer nytänk och nya finesser, och sen har PS5 VR2. Tänk om microsoft släppte egen VR som funkade på Xbox och PC? Inte för att VR säljer så mycket enheter däremot.
Så många jag känner tänker konsol=Playstation. Exclusives tror jag inte säljer så mycket nuförtiden. Har 6 kompisar med PS5, och en med xbox. Han har xbox för det var den första konsolen han började med way back in the day.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Har svårt att tro att 30miljoner potentiella kunder är något som tredjepartsutvecklare skulle se någon vinst i att skippa. Att bara prata jämförelse mellan playstation och Xbox ger ju inget när siffrorna ändå är så otroligt höga. Sedan har den ju troligtvis (om alla siffror stämmer) redan sålt mera än Xbox One.

Håller helt med, därför det är så synd att Playstation verkar överge den styrkan mer och mer… Även om nu Microsoft istället är snabba på att ta över den variationen.

Många utvecklare skippar Switch 100(+)miljoner potentiella kunder. Kanske mer värt för utvecklare att lägga pengarna som går till att få spelen att fungera på Series X och S på en Switch-version istället.

Medlem
Skrivet av Issue:

Någon av oss har otur när den tänker 🤨 kan vara jag, men…

Hade folk köpt 1:1 i förhållande per exklusivt spel så hade det inneburit att om en enskild individ köper 2 exklusiva titlar så behöver denna individ även köpa 2 st konsoler. Annars blir förhållandet 2 exklusiva spel till 1 konsol, eller 2:1.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

ZF
Medlem
Skrivet av submariner:

De har gått 100 tals miljoner dollar i fölust på xbone.

Snart kommer de behöva dra in gratismunkarna i personalrummet.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Har svårt att tro att 30miljoner potentiella kunder är något som tredjepartsutvecklare skulle se någon vinst i att skippa. Att bara prata jämförelse mellan playstation och Xbox ger ju inget när siffrorna ändå är så otroligt höga. Sedan har den ju troligtvis (om alla siffror stämmer) redan sålt mera än Xbox one.

Det spelar ju inte så stor roll när dessa 30 milj inte köper så många spel. Tittar man på säljstatistik över spel, så är det ofta ca 70-75% till fördel PlayStation.

Phil har "lärt" spelarna mentaliteten att inte köpa spel och invänta dem på Gamepass istället. Jag köpte min Xbox för ca 1,5 år sedan, och har hittills inte köpt ett enda spel, detsamma gäller inte för min PS5:a.

Man kan ju förstå utvecklarna om de känner att det inte finns så stor mening att porta till Xbox, när det inte bär frukt pga dålig försäljning.

KoP
Medlem

Tips till MS: Sänk priset på Series X. Skevt att den fortfarande, 3 år senare kostar lika mycket som när den var ny.

Dom MÅSTE sänka priset för att få med sig alla eftersläntrare (som mej) som fortfarande tycker den är för dyr. 🙄

Medlem

Finns det verkligen människor som föredrar xbox kontrollen före sonys ps5 kontroll ? Sony är på en helt annan nivå av lyx o innovation. Synd att Sony inte tog patent på det för nu har xbox kopierat den rakt av som kommer i höst. Snacka om att man har slut på egna ideer.

Lägg ner xbox, räcker med Sony PS för de vuxna och Nintendo för kidsen. Japaner är mer innovativa än jänkarna vilket de alltid varit

Medlem
Skrivet av ZF:

Snart kommer de behöva dra in gratismunkarna i personalrummet.

Det behövs verkligen i Usa där 40% av befolkningen har ett bmi på 35+. Kraftig fetma tack vare munkarna ingår till frukosten haha

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag tror att MS med Game Pass skapat ett dilemma.

De har skapat en affärsmodell där de som brukade spendera mest pengar på spel har skaffat GP och nu spenderar betydligt mindre än tidigare.

Samtidigt har de misslyckats med målet att nå de som tidigare köpte 1-3 spel per år ("casuals") att kanske köpa något spel mindre men sedan skaffa GP och därmed spendera mer totalt per år.

Game Pass kräver sannolikt extremt många användare för att gå ihop och man har nått gruppen som spenderar mindre med GP men inte den stora och nödvändiga gruppen som spenderar mer med ett GP-abonnemang. De flesta spel säljer helt enkelt dåligt.

Microsofts stora misstag är att inte fylla upp sina tekniska lösningar med bra produkter.

MS borde lämna utvecklingen av spel och satsa helhjärtat på framtida infrastruktur. Om inget annat så slipper vi se dem fortsätta vaska älskade varumärken.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Tråkigt, tycker Series X är den bästa konsolen jag haft.

Eftersom jag är intresserad har vi både Switch, Series X och PS5 här hemma och jag kan förstå att i målgruppen på FZ så är PS5 populärast pga av playstations exklusiva spel.

Min son på 8år föredrar xboxen här hemma.

Typ alla barn i min närhet, min sons kusiner och kompisar spelar nästan uteslutande spel online, fortnite, fifa, rocket league och så vidare. Spel som rullar alldeles utmärkt på en Series S för 3000kr. Tror många föräldrar som inte är insatta missar detta. Series S har en stor målgrupp men målgruppen vet inte om det, det är ett stort misslyckande.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Har svårt att tro att 30miljoner potentiella kunder är något som tredjepartsutvecklare skulle se någon vinst i att skippa. Att bara prata jämförelse mellan playstation och Xbox ger ju inget när siffrorna ändå är så otroligt höga. Sedan har den ju troligtvis (om alla siffror stämmer) redan sålt mera än Xbox One.

Håller helt med, därför det är så synd att Playstation verkar överge den styrkan mer och mer… Även om nu Microsoft istället är snabba på att ta över den variationen.

håller också helt med. ge oss resistance, killzone och liknande. inte bara 3rd person


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem
Skrivet av JompaSmash:

Tråkigt, tycker Series X är den bästa konsolen jag haft.

Eftersom jag är intresserad har vi både Switch, Series X och PS5 här hemma och jag kan förstå att i målgruppen på FZ så är PS5 populärast pga av playstations exklusiva spel.

Min son på 8år föredrar xboxen här hemma.

Typ alla barn i min närhet, min sons kusiner och kompisar spelar nästan uteslutande spel online, fortnite, fifa, rocket league och så vidare. Spel som rullar alldeles utmärkt på en Series S för 3000kr. Tror många föräldrar som inte är insatta missar detta. Series S har en stor målgrupp men målgruppen vet inte om det, det är ett stort misslyckande.

Jag fick frågan av en kollega om vilken konsol hon skulle köpa. Syftet var partyspel och bilsimulatorer. Casualt men nördigt.

Det fick bli en rekommendation av Series S och prenumeration av GP. Vilket kändes märkligt att rekommendera då jag själv tycker att Series S är skräp och en form av cancer i branchen, samt att GP bidrar till en fantasilös och kreativt handikappad framtid.

Men produkten är klockren för en hel del människor, det går inte att komma ifrån.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Som det ser ut nu skulle det inte vara någon förlust om de slutade med konsoler helt, de gör ändå ingenting speciellt. Game Pass kan du ha på datorn eller TV:n.

Åtminstone här i Europa till nästa generation. Om de verkligen vill fortsätta med konsol kanske det blir USA exklusivt eller liknande.

Så länge Microsoft tjänar in pengar på att sälja ut sina spel plus gamepass på andra system.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av gundemannen:

Har svårt att tro att 30miljoner potentiella kunder är något som tredjepartsutvecklare skulle se någon vinst i att skippa. Att bara prata jämförelse mellan playstation och Xbox ger ju inget när siffrorna ändå är så otroligt höga. Sedan har den ju troligtvis (om alla siffror stämmer) redan sålt mera än Xbox One.

Men om Xbox-versionen av ens spel endast står för kanske 10 procent av den totala försäljningen är frågan om det är värt det extra arbetet.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Men om Xbox-versionen av ens spel endast står för kanske 10 procent av den totala försäljningen är frågan om det är värt det extra arbetet.

Gissar på att det är Series S som ställer till det eftersom Series X och PS5 inte skiljer sig åt så mycket, betydligt mer jobb att få spelen att rulla på den svagare maskinen. Uppdelningen i sig och MS regler om att alla spel som släpps till X även måste fungera på S krånglar helt klart till det.

Medlem
Skrivet av lonian:

Åtminstone här i Europa till nästa generation. Om de verkligen vill fortsätta med konsol kanske det blir USA exklusivt eller liknande.

Så länge Microsoft tjänar in pengar på att sälja ut sina spel plus gamepass på andra system.

Ja, det är verkligen ett frågetecken hur de har orkat kämpa i motvind i t.ex. Japan där de kanske säljer 100 konsoler om året eller så. Men i USA har de ju bättre medvind. Och nu ryktas det ju om att de ska göra en Switch-liknande "Series S" så den kanske kan sälja både här och där. Bärbart Game Pass vore ju trevligt liksom. Och sen kunna fortsätta på TV:n när en kommer hem. Har ju gått rätt bra för Switch och Steam Deck liksom.

Medlem

Det vänder snart, fable 12 och perfect dark 5 kommer snart. Riktiga system sellers, AAAA enligt Phil väl?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

När nästa generation Xbox släpps då jäklar kommer den sälja 160 miljoner på 2 år👍😮

Medlem

Har man en PC fattar jag inte vad man ska med en Xbox till.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av kennyg123:

jag har iaf min ps5 pga playstation exklusiva. men de innebär knappast att jag sitter o köper varenda exklusiv titel dom släpper, oavsett om jag gillar den eller ej

Samma här. Jag köper en konsol för att spelen jag vill spela finns på den. Därför har jag en Xbox, Xbox 360, och Xbox One. Där tog det stopp för Xbox. Playstation har jag 3, 4 och 5 för att där fortsätter det komma spel så som God of war och Horizon.

Playstation har dessutom sålt många konsoler i samband med sony tv apparater och för att de tidigare maskinerna hade en billig dvd och senare bluray.

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Har man en PC fattar jag inte vad man ska med en Xbox till.

Ja som för mig t.ex att Dead Island 2 bara kom som en slump till Game Pass till Xbox men ej till PC.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Kaztrofy:

Gissar på att det är Series S som ställer till det eftersom Series X och PS5 inte skiljer sig åt så mycket, betydligt mer jobb att få spelen att rulla på den svagare maskinen. Uppdelningen i sig och MS regler om att alla spel som släpps till X även måste fungera på S krånglar helt klart till det.

Det hade inte spelat någon roll om Xbox var framgångsrik. Se hur utvecklare anstränger sig för att få "omöjliga" spel att rulla på Switch. Finns det användare finns det pengar.

Vi vet visserligen inte spliten mellan Series S och X, men det har ju sagts att det har sålts fler Series S än X. Så även om Series S inte är okomplicerad för Xbox situation har den nog ändå varit viktig för att få in en del användare i ekosystemet.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag tycker Xbox är rätt menlös. Men konkurrens är bra så ser gärna att de fortsätter.

I början (Orgonial xbox och 360) så hade de ju ett stort grepp om USA och onlinespel.
Men. Jag ser bara inga skäl till att skaffa ett xbox nu. Och exklusiviteten är det stora.
Denna och förr förra generationen brast rejält. 360 hade en del men var mest Halo och Gears.

Sen undrar jag om de "gjorde en Wii U" och klantade till namngivningen med One och nyaste generationen.
Jag är en gamer. Jag är inne här och skriver liksom.
Men. Jag minns knappt. Visst är det Xbox , 360, One, Series X/S? Där... X är starkast?

Ps4. Ps4 pro. Ps5. Mycket bättre.

Medlem

Något Xbox har lyckats bra med är Quick resume.

Okej ibland felar det i exempelvis multiplayer spel men i singelplayer så tycker jag det är awesome att bara stänga av konsolen och snabbt starta exakt där man var.
Denna grej borde Sony ta efter.

Hoppas även det kommer till pc en vacker dag.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Skriv svar