Situation Xbox kan ge Playstation 6 en match

Medlem

Bärbart är verkligen inte min grej. Tror jag kan räkna på en hand hur många gånger jag använt Switchen på det sättet. Ser gärna mer krut i en konsol än vad en bärbar kan erbjuda men som nån skrev här ovan hade det ju varit najs med en bärbar konsol som kan kopplas till en docka där den får betydligt mycket mer kraft, isåfall är jag med.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag tänker att en portabel Xbox bör kunna bli billigare än pc-maskiner som ROG Ally och MSI Claw, eftersom man vet vilken prestanda alla spel komer kräva. Säg att den motsvarar Series S i prestanda när den släpps och kostar 4-5 000 kr, det lär vara ett par tusenlappar under Deck-klonerna. Dessutom med smidigheten hos en konsol, bara att tuta och köra.

Sen måste den inte passa alla smaker, men så är det ju alltid.

Så pris och att den blir mer som Steam deck fast för Gamepass spel är det som är höjdpunkten med den i så fall?

Blir jobbigt för dem om någon lyckas skapa GP stöd/UI för Decken i så fall. Det har väl inte hänt än om jag inte missat något, men känns inte omöjligt.
Deck har samma incitament(möjlighet att tjäna pengar på mjukvara istället) att släppa prispressad hårdvara så jag tror knappast Xbox skulle lyckas slå Valve där. De har också ett enormt försprång och Xboxen kommer inte heller någonsin få ett lika stort bibliotek av titlar som PC kan erbjuda.

Sedan är också vad tjänar utvecklare på att släppa sina spel till bärbart Xbox jämfört med Deck?
Via andra system/tjänster så kan de förmodligen slippa betala 30% till MS också.

Redaktör
Skrivet av Fearnox:

Så pris och att den blir mer som Steam deck fast för Gamepass spel är det som är höjdpunkten med den i så fall?

Blir jobbigt för dem om någon lyckas skapa GP stöd/UI för Decken i så fall. Det har väl inte hänt än om jag inte missat något, men känns inte omöjligt.
Deck har samma incitament(möjlighet att tjäna pengar på mjukvara istället) att släppa prispressad hårdvara så jag tror knappast Xbox skulle lyckas slå Valve där. De har också ett enormt försprång och Xboxen kommer inte heller någonsin få ett lika stort bibliotek av titlar som PC kan erbjuda.

Sedan är också vad tjänar utvecklare på att släppa sina spel till bärbart Xbox jämfört med Deck?
Via andra system/tjänster så kan de förmodligen slippa betala 30% till MS också.

Ja, det finns massor av potentiella hinder på vägen. Men tanken med krönikan var att se vad som talar för att det kan hända, och på vilket sätt det skulle kunna vara bra för både Microsoft och oss gamers. Jag tror en bärbar Xbox kan funka, tack vare GP, enkelheten, folks spelbibliotek och eventuellt hyfsat pris. Men din gissning är lika god som min.


signatur
Medlem

Personligen skulle en bärbar Xbox med en konsols enkelhet göra det väldigt värt. Jag har funderat på en Rog Ally eller steamdeck men har varken orken eller kunskapen för att få spel att fungera. Är usel på datorer, använder endast macbook som dator. Switchen går varm, både handhållet och dockat medan Series X står nästintill still sedan ett år tillbaka

Medlem
Skrivet av Karmak:

Varför ens släppa en ny konsol då?
Då kan man köra den xbox cloud på vilken enhet som helst

Därför det inte är vad som säljer.
Lyckas dom skapa en konsol som är lika bärbar som en steam deck men som samtidigt går att docka in framför tv'n lika smidigt som nintendo switch så kan dom nog tilltala massan.

Jag undrar om vi verkligen kommer ha "riktig" hårdvara i konsollerna om 10 år när allt mer går mot cloud-streaming ändå.

Medlem

Får man fråga vad som är innovativt i de här ryktena?

Redaktör
Skrivet av laban005:

Får man fråga vad som är innovativt i de här ryktena?

Att göra något annat än vad MS gjort sen 2001 känns åtminstone potentiellt innovativt.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja, det finns massor av potentiella hinder på vägen. Men tanken med krönikan var att se vad som talar för att det kan hända, och på vilket sätt det skulle kunna vara bra för både Microsoft och oss gamers. Jag tror en bärbar Xbox kan funka, tack vare GP, enkelheten, folks spelbibliotek och eventuellt hyfsat pris. Men din gissning är lika god som min.

Problemet är väl också att det inte skulle bli en ny generation. Om den får prestanda likt Series S så finns det ingen anledning att droppa stödet för nuvarande series.

Om man då ska vara optimistisk så kan den få högre prestanda, men den lär i vilket fall att den inte skulle slå X. Det blir alltså artificiell begränsning när dessa då skulle fasas ut.

Medlem

Det gick inte så bra sist som Xbox eller MS försökte något nytt, Kinect togs inte emot med ett jätte hurra.
-Xbox misstag i mina ögon är den klenare maskinen samt att spel ska gå att spela från skiva på båda enheterna och att spelen inte är optimerade för de olika versionerna alla gånger fullt ut.
Därför har inte Xbox kunnat mäta eller hänga med PS sen PS4an, är min uppfattning.

undertecknat; Kär gammal xbox360 användare som känner sig sviken av Xbox

Redaktör
Skrivet av Fearnox:

Problemet är väl också att det inte skulle bli en ny generation. Om den får prestanda likt Series S så finns det ingen anledning att droppa stödet för nuvarande series.

Om man då ska vara optimistisk så kan den få högre prestanda, men den lär i vilket fall att den inte skulle slå X. Det blir alltså artificiell begränsning när dessa då skulle fasas ut.

Vem vet. De kanske går bärbart först nästa generation.

Det spekuleras både här och där. Någon menade att de testar grejer nu inför eventuell lansering nästa generation. Som spekuleras kunna komma redan 2026.


signatur
Medlem

På vilket sätt är bärbart innovativt? Redan Game & Watch var ju bärbara...

Redaktör
Skrivet av twilek:

På vilket sätt är bärbart innovativt? Redan Game & Watch var ju bärbara...

Som konsoler har Xbox och PS i stort sett varit likadana i fyra, fem generationer nu. Så en bärbar Xbox vore synnerligen innovativt sett ur det perspektivet.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Som konsoler har Xbox och PS i stort sett varit likadana i fyra, fem generationer nu. Så en bärbar Xbox vore synnerligen innovativt sett ur det perspektivet.

PS Vita kom ju bara något år innan PS4:an, vilket ju bara är dryga en generation bort. Vitan var en fantastik liten maskin rent tekniskt, men blev ju ändå en flopp...

Ambassadör
Xbox

Det blir helt klart intressant att se hur det blir. Det är lite för många rykten nu om en bärbar för att det inte skulle ligga något i det. Frågan är om de kickstartar next-gen redan 2026 som andra rykten också påstår... Gör de de det med en bärbar hybrid-konsol och en fetare klassisk variant så blir det nog åka av. Kan ju också vara så att den bärbara släpps som en mid-genprodukt med prestanda i klass med Series S.

Kör de på endast bärbart framöver så tappar de nog mig dock, inte min grej.


signatur

Jump in.

Medlem

Switchen och Steam deck är det jag tänker på först och inte Playstation. Sen finns det ju rykten om att Sony också kommer att släppa en till bärbar. Sony har ju också Psvr2 så det är en annan sak som gör det konstigt att ta upp Sony. Personligen så tror jag att det är en dålig ide av Sony att släppa en bärbar nu när Xbox gör det. Iaf inte den streaming bärbara jag hört rykten om (antagligen skrivits om här). Xbox gör iaf en sak helt fel om dom kommer att kräva att alla spel ska fungera på en eventuell bärbar. Då blir det hela problemet med Xbox S igen fast kanske tom värre.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Som konsoler har Xbox och PS i stort sett varit likadana i fyra, fem generationer nu. Så en bärbar Xbox vore synnerligen innovativt sett ur det perspektivet.

Absolut, en bärbar Xbox skulle vara något helt nytt 👍🏻
Hoppas de släpper en bärbar nu som svar på ps5 pro, de kanske tänker att de kan locka över några som annars hade uppgraderat? Sen hoppas jag nästa generation blir en fet stationär tillsammans med en enklare hybrid. Kanske kan de sammankopplas på något fiffigt sätt också.
Det skulle vara kanon enligt mig!

Istället för att släppa konsolerna på i princip samma tid, bör MS ta tillfället nu att släppa en ny Xbox. Inom kort. Nu när det är flera år till PS6 kommer. Då blir Xboxen helt plötsligt ny och fräsch, med bättre hårdvara och så får dom piska sina spelstudios att släppa lite spel som kan utnyttja det.

Lättare sagt än gjort? Jodå. Men någonting måste dom ju göra.

Medlem
Skrivet av twilek:

PS Vita kom ju bara något år innan PS4:an, vilket ju bara är dryga en generation bort. Vitan var en fantastik liten maskin rent tekniskt, men blev ju ändå en flopp...

Dom enkom bärbara konsolerna "är ute ur leken". Dom som kör båda är det som gäller nu. "Hybrider bärbart/stationärt"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Skrivet av twilek:

PS Vita kom ju bara något år innan PS4:an, vilket ju bara är dryga en generation bort. Vitan var en fantastik liten maskin rent tekniskt, men blev ju ändå en flopp...

Bra maskin, men den var ju ett eget ekosystem. En bärbar Xbox bör rimligen kunna köra befintliga spel om den ska vara intressant.


signatur
The Ashen One

XBoX kommer vara helt dött inom ett par år tror jag med deras nya "tag" De kommer nog inte få många spel sålda.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Att göra något annat än vad MS gjort sen 2001 känns åtminstone potentiellt innovativt.

Absolut men att apa efter två konkurrenter för att göra nåt annorlunda jämfört med vad man gjort tidigare tycker jag inte är speciellt innovativt. Vi har kanske olika definition av innovation.

ZF
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Att göra något annat än vad MS gjort sen 2001 känns åtminstone potentiellt innovativt.

De försökte ju faktiskt någon gång däremellan innovera en gång. Det gick inget vidare..

Så man ska nog inte ha för stora förväntningar på vad en portabel box kommer innebära i praktiken. Eller att den skulle bli så mycket till insteg trots uppenbara S prestanda. Batterier och skärm kommer jämna ut prislappen till X och dess troligtvis 3x GPU.

Så då har de inte längre den fördelen som fick de där 75% att köpa S nu, för att slippa sälja skivor samt för att genom detta sälja dyrare spel eller främja GP.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Helt meningslöst. Steam deck finns redan och lagom tills detta kommer så bör Deck 2 komma och ändå stödjer PS och Xbox spel.

Det handlar bara om GP som väl ändå redan fungerar på Windows baserade konkurrenter så köp en sådan redan nu så slipper ni vänta. MS version lär inte vara bättre utan istället mer nerlåst, likt hur de gjorde med lagringen den här generationen. De lär heller inte tillåta andra butiker ifall de inte blir tvingade till det, vilket då är en stor svaghet jämfört med konkurrenterna.

Ingen logik i detta, vet inte vad som pågår i konsolfanboysens huvud då det inte finns några fördelar och tekniken redan finns tillgänglig. Varför vänta på något bara för varumärket?

Hoppas Apple målet i USA är början på slutet till begränsade system och användarfientliga produkter.

Sannolikheten att microsoft skulle släppa en bärbar spelkonsol som kör ett renodlat windows är ju dock väldigt låg. Dom har redan ett operativsystem till xbox som är det naturliga valet.

Medlem

Vad som än händer, kommer jag alltid köpa PlayStation eftersom jag föredrar deras kontroll. Behöver ha styrspakarna bredvid varandra.


signatur

Jag kan inte minnas det jag har glömt.

ZF
Medlem
Skrivet av MiaNemesis:

Vad som än händer, kommer jag alltid köpa PlayStation eftersom jag föredrar deras kontroll. Behöver ha styrspakarna bredvid varandra.

Ja, jag har också tummarna på samma ställe på båda händerna. Så föredrar om kontrollen är designad på samma sätt.

Men tänk om de flyttar dem. Skulle inte förvåna bland alla andra korkade panikbeslut de tagit på senare tid.

Än märkligare varför alla dessa SteamDeck-kloner kopierar nästan allt utom det. Är ju ännu värre för ergonomi på en portabel. Samt för många av spelen som garanterat oftare spelas på en sån.

Medlem
Skrivet av Qrush:

Sannolikheten att microsoft skulle släppa en bärbar spelkonsol som kör ett renodlat windows är ju dock väldigt låg. Dom har redan ett operativsystem till xbox som är det naturliga valet.

Precis, så det blir bara en låst GP enhet. Till skillnad från konkurrenterna som också kommer kunna köra GP fast enorma mängder mer spel och annan mjukvara utöver det.

Så det är främst priset som skulle kunna vara lockande.
ROG och liknande system kommer förmodligen med tiden få riktigt bra mjukvara. Steam deck var tillexempel inte så het vid lanseringen men mjukvaran är på en helt annan nivå idag.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Precis, så det blir bara en låst GP enhet. Till skillnad från konkurrenterna som också kommer kunna köra GP fast enorma mängder mer spel och annan mjukvara utöver det.

Så det är främst priset som skulle kunna vara lockande.
ROG och liknande system kommer förmodligen med tiden få riktigt bra mjukvara. Steam deck var tillexempel inte så het vid lanseringen men mjukvaran är på en helt annan nivå idag.

Som du kan spela dina digitala Xbox på. Det finns gott om personer som enbart spelar på konsol och har byggt ett stort bibliotek av spel då är det tacksamt med en bärbar som är del av samma ekosystem.

Medlem
Skrivet av Qrush:

Som du kan spela dina digitala Xbox på. Det finns gott om personer som enbart spelar på konsol och har byggt ett stort bibliotek av spel då är det tacksamt med en bärbar som är del av samma ekosystem.

Yes, men det det ger bara fördel ifall man bara har handlat digitalt i så fall och då gäller ej detta 1st party spelen då man ändå får dem via gamepass.

Redaktör
Skrivet av laban005:

Absolut men att apa efter två konkurrenter för att göra nåt annorlunda jämfört med vad man gjort tidigare tycker jag inte är speciellt innovativt. Vi har kanske olika definition av innovation.

Du har rätt, innovation är fel ordval. Det handlar om att göra något som är nytt för dem själva.


signatur
Redaktör
Skrivet av ZF:

De försökte ju faktiskt någon gång däremellan innovera en gång. Det gick inget vidare..

Så man ska nog inte ha för stora förväntningar på vad en portabel box kommer innebära i praktiken. Eller att den skulle bli så mycket till insteg trots uppenbara S prestanda. Batterier och skärm kommer jämna ut prislappen till X och dess troligtvis 3x GPU.

Så då har de inte längre den fördelen som fick de där 75% att köpa S nu, för att slippa sälja skivor samt för att genom detta sälja dyrare spel eller främja GP.

Ett fiasko säger ingenting om hur bra nästa försök kommer bli. Hellre att de försöker än att de fortsätter förlora mot PS.


signatur
123
Skriv svar