Capcom i topp bland Metacritics bästa spelföretag 2023

Robot
Capcom i topp bland Metacritics bästa spelföretag 2023

Svenskt på andra och tionde plats!

#2023, #metacritic


Medlem

Det är väl inte svårt när man ljuger för recensenter och de som förbokat genom att patcha dag 1 och implementera MTX

Redaktör
Skrivet av Trycket:

Det är väl inte svårt när man ljuger för recensenter och de som förbokat genom att patcha dag 1 och implementera MTX

Lite svårare än så är det allt. Listan baseras ju på alla deras betygsatta spel förra året, och man får inte automatiskt högre betyg för att spel saknar mikrotransaktioner.


signatur
Medlem
Medlem

Skrattretande...

Medlem
Skrivet av Trycket:

Det är väl inte svårt när man ljuger för recensenter och de som förbokat genom att patcha dag 1 och implementera MTX

Källa på att dom ljugit?

Medlem

Sjukt hur spel kan få höga betyg när jag inte håller med...

Medlem

Är helt tagen av dragons dogma 2, jäklar vilket bra spel 😍 upptäckarglädjen är helt enorm skulle jag säga 👍
minus för dålig fps här å där och för likheten i symboler mellan olika vocations (som gjort att jag handlat fel saker till fel klass). Mikrotransaktionerna är som vilket capcom spel som helst där folk som inte orkar spela fram sin grejer kan köpa det till sig. Förstår ärligt talat inte kritiken.

Capcom har onekligen lyckats bra sista åren. Nu är det väl bara nästa monster hunter som fattas?

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

...
Mikrotransaktionerna är som vilket capcom spel som helst där folk som inte orkar spela fram sin grejer kan köpa det till sig. Förstår ärligt talat inte kritiken...

Ah, normen visar sitt pålitliga ansikte

Men det är helt normalt att man betalar för mat, hyra och skatt i ett spel med riktiga pengar. Det är ju inte så att det är lika dyrt som i verkliga livet.
Förstår ärligt talat inte kritiken...

Medlem
Skrivet av Ender:

Ah, normen visar sitt pålitliga ansikte

Men det är helt normalt att man betalar för mat, hyra och skatt i ett spel med riktiga pengar. Det är ju inte så att det är lika dyrt som i verkliga livet.
Förstår ärligt talat inte kritiken...

Så här har ju capcom arbetat i över ett decennium typ med sina spel sen om det är rätt eller fel får väl folk själva bestämma men det känns lite sent påtänkt.

Förstår inte din poäng riktigt.

Medlem

Hela den här dragons dogma mtx häxjakten är extremt överdriven. Har folk ens testat att spela? Jag är typ 30h in och inte en enda gång har jag sett eller blivit tvingad till att köpa nått. Inte en gång har jag känt nått behov till att lägga riktiga pengar på ingame saker som faktiskt redan finns... Det är dessutom ett singel-spel, så för ingen blir lidande av att någon annan köper.

Det enda som är rättfärdigat gnöllet lite är save/new game diskussionen, som var sjuktdåligt skött men som de faktiskt fixar pat har till. Frame raten är inte heller bra, speciellt inte i städerna men utanför märker inte jag nått (spelar på ps5).

Personligen har jag extremt kul med spelet och anser att ingen beöver vara oroliga för mtx.

Medlem

Jag tycker att Capcom verkar vara extremt giriga, å andra sidan tror jag att man kan få ett riktigt bra spel i DD2 ändå. Jag laddar nog ned när det kommer till Game Pass.

Medlem

Välförtjänt! Capcom gör inte mycket annat än att släppa riktiga dunder-spel på senare tid som SF6, alla RE remakes, DD2 osv

Medlem

Mtx grejen med DD2 är så extrem. De säljer effektivt några pack med Riftpoints, förutom det är det Deluxe Edition delarna som säljes separat. Du kan inte ens köpa Art of Metamorphosis om du har Deluxe Edition. Känns snarare som generöst än girigt att låta folk köpa endast delarna av deluxe de är intresserade av. Explorer Tältet finns för 2k guld från wandering merchant som jag stött på första byn i spelet.

Som någon som stör sig väldigt mycket på monetization i spel är jag väldigt nöjd med hur Capcom brukar sköta det, och speciellt med DD2. Det är bland de mest benigna fallen.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Lite svårare än så är det allt. Listan baseras ju på alla deras betygsatta spel förra året, och man får inte automatiskt högre betyg för att spel saknar mikrotransaktioner.

För det är precis det jag menade och det förstår jag väl. Ni skrev till och med själva en liten notis när det uppdagades och att det var så pass allvarligt att ni skulle diskutera det i redaktionen. Som jag antar rinner ut i sanden som alltid. Inte ens en krönika där ni ryter till mot spelutvecklarna eller ställer krav. Nu är det Cities Skylines 2 och Dragons Dogma jag känt mig lurad av recensioner.

Jag kontaktade Konsumentverket som säger sig tycka att det låter som vilseledande marknadsföring. Man kan tycka att en tidning som bygger på recensioner ska ta något sådant rätt allvarligt.

Fast jag antar att ett MMO spel som sedan blir ett singleplayer spel inte skulle få någon att rycka på axlarna vid det här laget. De kan göra vad de vill baserat på den icke existerande reaktionen från speltidningsvärlden.

Skrivet av tjorb:

Källa på att dom ljugit?

Va? Missade du det faktum att det inte var några mikrotransaktioner som presenterades för recensenterna som ska ge en bild av ett spel? Det är ungefär som att säga "Här är ett MMO spel". Nej det visade sig vara ett singleplayer spel. För vissa är mikrotransaktioner så allvarligt att man inte köper ett spel. Jag har varit i kontakt med konsumentverket som tycker att det låter som en form av vilseledande marknadsföring.

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Så här har ju capcom arbetat i över ett decennium typ med sina spel sen om det är rätt eller fel får väl folk själva bestämma men det känns lite sent påtänkt.

Förstår inte din poäng riktigt.

Precis som jag inte förstår din när du vill understryka hur "normalt" det är, och hur konstigt det är när man opponerar sig mot det.

Medlem
Skrivet av Ender:

Precis som jag inte förstår din när du vill understryka hur "normalt" det är, och hur konstigt det är när man opponerar sig mot det.

Du kanske skulle skrikit lite högre för 10 år sen för detta är onekligen framtiden oavsett om man gillar det eller ej. Det bästa man kan göra för att visa sitt missnöje är inte att recensionsbomba utan istället bojkotta spelet.

Medlem
Skrivet av Trycket:

För det är precis det jag menade och det förstår jag väl. Ni skrev till och med själva en liten notis när det uppdagades och att det var så pass allvarligt att ni skulle diskutera det i redaktionen. Som jag antar rinner ut i sanden som alltid. Inte ens en krönika där ni ryter till mot spelutvecklarna eller ställer krav. Nu är det Cities Skylines 2 och Dragons Dogma jag känt mig lurad av recensioner.

Jag kontaktade Konsumentverket som säger sig tycka att det låter som vilseledande marknadsföring. Man kan tycka att en tidning som bygger på recensioner ska ta något sådant rätt allvarligt.

Fast jag antar att ett MMO spel som sedan blir ett singleplayer spel inte skulle få någon att rycka på axlarna vid det här laget. De kan göra vad de vill baserat på den icke existerande reaktionen från speltidningsvärlden.

Va? Missade du det faktum att det inte var några mikrotransaktioner som presenterades för recensenterna som ska ge en bild av ett spel? Det är ungefär som att säga "Här är ett MMO spel". Nej det visade sig vara ett singleplayer spel. För vissa är mikrotransaktioner så allvarligt att man inte köper ett spel. Jag har varit i kontakt med konsumentverket som tycker att det låter som en form av vilseledande marknadsföring.

Personen i denna video påstår att reviewers fick info om dlc https://youtu.be/n021m5ZsH_4?t=28

Fz kanske kan svara på om dom hade tillgång till det.
Alla recensioner är ju gjorda utan dlc. Om spelet är bra utan dlc så är det ju inte något nödvändigt. Det enda argumentet som finns kvar är om man inte vill stödja utvecklaren för att spelet har dlc i någon form och då hade det väl varit bra att veta det innan spelet släpps.

Medlem
Skrivet av meganollan:

Hela den här dragons dogma mtx häxjakten är extremt överdriven. Har folk ens testat att spela? Jag är typ 30h in och inte en enda gång har jag sett eller blivit tvingad till att köpa nått. Inte en gång har jag känt nått behov till att lägga riktiga pengar på ingame saker som faktiskt redan finns... Det är dessutom ett singel-spel, så för ingen blir lidande av att någon annan köper.

Det enda som är rättfärdigat gnöllet lite är save/new game diskussionen, som var sjuktdåligt skött men som de faktiskt fixar pat har till. Frame raten är inte heller bra, speciellt inte i städerna men utanför märker inte jag nått (spelar på ps5).

Personligen har jag extremt kul med spelet och anser att ingen beöver vara oroliga för mtx.

Jag ska förklara det enkelt. Kritiken mot MTX har väldigt lite med game play att göra...spelet är vad jag hört riktigt bra. Det Capcom gör med MTX i DD2 däremot är riktigt fult, och det enda sättet att visa vad man tycker om det är att visa dem genom betygen och plånboken. Det man gör genom att acceptera den här typen av MTX är bokstavligen att bädda för mer, och konstant lite värre sådana.
Lite tråkigt att så få verkar se det sambandet. Det är ingen "häxjakt", kritiken är högst befogad...jag växte upp med Capcom, och det här är allt annat än det "normala" som många vill få det att låta som.

Redaktör
Skrivet av tjorb:

Personen i denna video påstår att reviewers fick info om dlc https://youtu.be/n021m5ZsH_4?t=28

Fz kanske kan svara på om dom hade tillgång till det.
Alla recensioner är ju gjorda utan dlc. Om spelet är bra utan dlc så är det ju inte något nödvändigt. Det enda argumentet som finns kvar är om man inte vill stödja utvecklaren för att spelet har dlc i någon form och då hade det väl varit bra att veta det innan spelet släpps.

Nej, det stod inget om dlc i den info vi fick inför recension. Vissa verkar ha fått info, men alltså inte alla.

Det här är tredje gången jag ser det här påståendet länkas här på siten. Det är jävligt irriterande när folk på nätet berättar hur saker ligger till när de uppenbarligen inte har en aning. (Gäller alltså de som påstår det, inte du som frågar oss - det gör du rätt i.)


signatur
Redaktör
Skrivet av Trycket:

För det är precis det jag menade och det förstår jag väl. Ni skrev till och med själva en liten notis när det uppdagades och att det var så pass allvarligt att ni skulle diskutera det i redaktionen. Som jag antar rinner ut i sanden som alltid. Inte ens en krönika där ni ryter till mot spelutvecklarna eller ställer krav. Nu är det Cities Skylines 2 och Dragons Dogma jag känt mig lurad av recensioner.

Jag kontaktade Konsumentverket som säger sig tycka att det låter som vilseledande marknadsföring. Man kan tycka att en tidning som bygger på recensioner ska ta något sådant rätt allvarligt.

Fast jag antar att ett MMO spel som sedan blir ett singleplayer spel inte skulle få någon att rycka på axlarna vid det här laget. De kan göra vad de vill baserat på den icke existerande reaktionen från speltidningsvärlden.

Va? Missade du det faktum att det inte var några mikrotransaktioner som presenterades för recensenterna som ska ge en bild av ett spel? Det är ungefär som att säga "Här är ett MMO spel". Nej det visade sig vara ett singleplayer spel. För vissa är mikrotransaktioner så allvarligt att man inte köper ett spel. Jag har varit i kontakt med konsumentverket som tycker att det låter som en form av vilseledande marknadsföring.

Vi kommer snacka om det här om och när det blir aktuellt. Om åtgärder vidtas och behöver kommuniceras så ser du det då. Det kommer inga stora tillkännagivanden, för så stort är det inte.

Det hade kunnat bli krönika om tiden och annat hade klaffat. Nu blev det inte så. Men vi har rutit till mot kassa affärsmodeller flera gånger, se dessa.

https://www.fz.se/kronika/295448-releasedatum-ar-halvsanninga...

https://www.fz.se/kronika/296847-live-service-pa-ratt-och-fel...

https://www.fz.se/kronika/295710-early-access-ar-utstuderad-g...


signatur
Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Du kanske skulle skrikit lite högre för 10 år sen för detta är onekligen framtiden oavsett om man gillar det eller ej. Det bästa man kan göra för att visa sitt missnöje är inte att recensionsbomba utan istället bojkotta spelet.

För att...ifall man gör både och kommer du att bli ledsen i ögat eller? Båda två fungerar alldeles utmärkt, speciellt när man tydligt säger varför man ger en tumme ner (Steam). Det kan ju inte bli tydligare för utvecklarna.
Ser man på de negativa recensionerna är det dessutom många som inte nämner MTX alls, utan att spelet flyter så trögt.

Medlem
Skrivet av Ender:

För att...ifall man gör både och kommer du att bli ledsen i ögat eller? Båda två fungerar alldeles utmärkt, speciellt när man tydligt säger varför man ger en tumme ner (Steam). Det kan ju inte bli tydligare för utvecklarna.
Ser man på de negativa recensionerna är det dessutom många som inte nämner MTX alls, utan att spelet flyter så trögt.

Mer att det känns oseriöst och omoget men du får såklart ha din egen åsikt.

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Mer att det känns oseriöst och omoget men du får såklart ha din egen åsikt.

"Oseriöst och omoget" är att antaga att jag inte gapade mig hes över skiten redan för 10 år sedan, men du får såklart göra dina antaganden.

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag ska förklara det enkelt. Kritiken mot MTX har väldigt lite med game play att göra...spelet är vad jag hört riktigt bra. Det Capcom gör med MTX i DD2 däremot är riktigt fult, och det enda sättet att visa vad man tycker om det är att visa dem genom betygen och plånboken. Det man gör genom att acceptera den här typen av MTX är bokstavligen att bädda för mer, och konstant lite värre sådana.
Lite tråkigt att så få verkar se det sambandet. Det är ingen "häxjakt", kritiken är högst befogad...jag växte upp med Capcom, och det här är allt annat än det "normala" som många vill få det att låta som.

Min åsikt är att om spelet inte haft prestanda problem eller problem kring save systemet så hade det inte varit så livat kring dlc. Nu när outrage maskinen är igång så ska varje grej blåsas upp och dessutom ljugas om.

Det här är dessutom capcoms "nya" normala.
Mtx i singleplayer suger men det enda man som konsument gör genom att inte köpa spelet är att gå miste om ett bra spel. Du har ingen påverkan.
Även om. Den stora majoriteten aldrig köper mtx så gör det ingen skillnad. Det finns gott nog med whales med för mycket pengar för att det ska vara lönsamt för företagen.

Medlem
Skrivet av tjorb:

Min åsikt är att om spelet inte haft prestanda problem eller problem kring save systemet så hade det inte varit så livat kring dlc. Nu när outrage maskinen är igång så ska varje grej blåsas upp och dessutom ljugas om.

Det här är dessutom capcoms "nya" normala.
Mtx i singleplayer suger men det enda man som konsument gör genom att inte köpa spelet är att gå miste om ett bra spel. Du har ingen påverkan.
Även om. Den stora majoriteten aldrig köper mtx så gör det ingen skillnad. Det finns gott nog med whales med för mycket pengar för att det ska vara lönsamt för företagen.

För det första så vet jag inte vad det här "ljuga om" kommer ifrån. Det låter mer som en höna som grundar sig i ett fåtal människors missförstånd. Jag ser att vissa vill få det till att spelsajter som FZ och andra skulle ha ljugit, bara för att en eller flera streamers "rapporterar" som hur deras information varit, vilket inte är det samma som kall fakta. Sedan kanske enskilda användare har missförstått någonting när de skrivit recensioner, vad vet jag, men att det skulle förekomma någon slags kollektiv lögn tar jag som nonsens som det byggs något slags luftslott kring.

För det andra så är jag helt övertygad om att de fått lika mycket kritik kring MTX'erna OVASETT de övriga problemen då de är helt väsensskilda i sig...det enda stället där de kan gå hand i hand är i användarnas slutbetyg på Steam (och liknande) där det sammanlagda betyget blir antingen en tumme upp eller ner.

Jag har, efter att ha suttit och kollat runt lite igår, noterat att en drös med stora streamers drar samma slutsatser som mig, d.v.s. att spelet i sig är bra vad gäller game play, men att deras MTX i ett fullbetalt single player-spel inte hör hemma där för 5-öre, och för det ska de ha kritik...det har ingenting alls att göra med huruvida det "märks i spelet" eller inte att göra, vilket du borde förstått ifall du ens läst mina olika inlägg då jag försökt göra det så tydligt det bara går.

Jag tycker att både ZackRawrr (Asmongold) i sin dedikerade video kring ämnet, och Skill Up förklarar det bra, framförallt vid 12:24 (jag vet tyvärr in hur man länkar tidsstämplar).

Medlem
Skrivet av tjorb:

...
Du har ingen påverkan....

Där har du fel. När tillräckligt många "konsumenter" höjer sina röster så tvingas företagen svara, och reagera. Det är däremot din och andras passivitet och godtycklighet som är företagens egentliga drivkraft. Genom att göra ingenting så gör du allting som företagen ber om. Tack vare att vissa bryr sig så kan inte företagen komma undan med vad som helst, men det är din och andras oförmåga att säga ifrån som gör att utvecklingen blir värre och värre.

Medlem
Skrivet av Ender:

För det första så vet jag inte vad det här "ljuga om" kommer ifrån. Det låter mer som en höna som grundar sig i ett fåtal människors missförstånd. Jag ser att vissa vill få det till att spelsajter som FZ och andra skulle ha ljugit, bara för att en eller flera streamers "rapporterar" som hur deras information varit, vilket inte är det samma som kall fakta. Sedan kanske enskilda användare har missförstått någonting när de skrivit recensioner, vad vet jag, men att det skulle förekomma någon slags kollektiv lögn tar jag som nonsens som det byggs något slags luftslott kring.

För det andra så är jag helt övertygad om att de fått lika mycket kritik kring MTX'erna OVASETT de övriga problemen då de är helt väsensskilda i sig...det enda stället där de kan gå hand i hand är i användarnas slutbetyg på Steam (och liknande) där det sammanlagda betyget blir antingen en tumme upp eller ner.

Jag har, efter att ha suttit och kollat runt lite igår, noterat att en drös med stora streamers drar samma slutsatser som mig, d.v.s. att spelet i sig är bra vad gäller game play, men att deras MTX i ett fullbetalt single player-spel inte hör hemma där för 5-öre, och för det ska de ha kritik...det har ingenting alls att göra med huruvida det "märks i spelet" eller inte att göra, vilket du borde förstått ifall du ens läst mina olika inlägg då jag försökt göra det så tydligt det bara går.

Jag tycker att både ZackRawrr (Asmongold) i sin dedikerade video kring ämnet, och Skill Up förklarar det bra, framförallt vid 12:24 (jag vet tyvärr in hur man länkar tidsstämplar).

Du kan kolla lite topp trådar på reddit om spelet och diverse memes om att man måste betala för fast travel nu och betala för att ändra utseende på sin karaktär. I en annan tråd här på fz så svarade jag på en kommentar med löjligt många felaktigheter så nånstans sprids det sånt som folk går på.

Jag tror inte alls att dom hade fått lika mycket kritik över dlc om spelet varit felfritt. Det var missnöje över DMC5 mtx innan release men det dog ut snabbt vad jag kan se. Capcom har hållt på så här länge nu och det är först nu som kritik diskussionen övertagit all annan diskussion om ett av deras spel.

Jag har inte svarat på eller diskuterat med dig om huruvida det märks i spelet så jag förstår inte varför du skriver så eller din ohövliga ton.

Skrivet av Ender:

Där har du fel. När tillräckligt många "konsumenter" höjer sina röster så tvingas företagen svara, och reagera. Det är däremot din och andras passivitet och godtycklighet som är företagens egentliga drivkraft. Genom att göra ingenting så gör du allting som företagen ber om. Tack vare att vissa bryr sig så kan inte företagen komma undan med vad som helst, men det är din och andras oförmåga att säga ifrån som gör att utvecklingen blir värre och värre.

Jag kan räkna på en hand dom fåtal gånger jag köpt mtx i något spel. Där jag tyckte utvecklaren förtjänade det. Du har rätt i att det är andra som är problemet. nämligen whales som alla skyhöga priser för mtx baseras på. Det är inte priser satta för normala människor.

Att göra ingenting är ju att rösta med plånboken så jag förstår inte varför det skulle vara något fel.
Men är det inte tillåtet att köpa ett spel men inte betala för mtx?

Medlem
Skrivet av tjorb:

Du kan kolla lite topp trådar på reddit om spelet och diverse memes om att man måste betala för fast travel nu och betala för att ändra utseende på sin karaktär. I en annan tråd här på fz så svarade jag på en kommentar med löjligt många felaktigheter så nånstans sprids det sånt som folk går på.

Jag tror inte alls att dom hade fått lika mycket kritik över dlc om spelet varit felfritt. Det var missnöje över DMC5 mtx innan release men det dog ut snabbt vad jag kan se. Capcom har hållt på så här länge nu och det är först nu som kritik diskussionen övertagit all annan diskussion om ett av deras spel.

Jag har inte svarat på eller diskuterat med dig om huruvida det märks i spelet så jag förstår inte varför du skriver så eller din ohövliga ton.

Jag kan räkna på en hand dom fåtal gånger jag köpt mtx i något spel. Där jag tyckte utvecklaren förtjänade det. Du har rätt i att det är andra som är problemet. nämligen whales som alla skyhöga priser för mtx baseras på. Det är inte priser satta för normala människor.

Att göra ingenting är ju att rösta med plånboken så jag förstår inte varför det skulle vara något fel.
Men är det inte tillåtet att köpa ett spel men inte betala för mtx?

Det är ju inte jätteförvånade att folk snappar upp saker och tror att det är sanning. Capcom tar ju betalt för dessa saker, och många som inte orkar läsa mer än en rubrik tar det för svart och vitt, fakta etc. Det är ju knappast något nytt fenomen, det är samma internetplåga som vanligt. Folk är med andra ord för lata, dumma eller oengagerade för att ta reda på fakta innan de bildar sig en åsikt. USA valde en idiot till president på de premisserna.
Det är inte samma sak som en lögn...även om den det säkert finns samma lilla illvilliga klicka som medvetet sprider missinformation som vanligt.

Jag har så långt jag kan minnas motsatt mig orimliga MTX, orimliga priser bland MTX och framförallt orimliga ting att ta betalt för ibland dessa MTX. Ställen där jag inte har uttalat mig negativt om MTX är antingen ställen där MTX är legitimt, för sådana finns trots allt, och ställen som jag aldrig hört talas om, som DMC5 eller andra Capcom titlar där de tydligen gjort likadant.
Att jag reagerar så starkt nu är VAD de tar betalt för och i vilket sammanhang, för det är första gången jag sett en stor spelstudio göra det. Jag har upprepade gånger sagt att det inte har med game play att göra då det är ointressant, det handlar om hur Capcom flyttar fram gränsen för vad som är acceptabelt och vad som är hutlöst...och de är inte ensamma.

Det som förbluffar kritiker som mig är varför många som du liksom väljer att ta sida...MOT kritiken. JAG förstår att du (och andra som känner likadant) gillar ditt/ert spel, och jag är ledsen att du/ni känner att kritiken är riktad mot dig/er och mot någonting du/ni tycker om, men det är en missuppfattning. Vi som är arga riktar kritiken mot dem som väljer att använda en antagligen fantastisk produkt (jag tyckte också att spelet så jättespännande ut när jag hörde om det första gången här på FZ) till att trycka in någonting så smutsig och horribelt i det.
MTX av det här slaget har ingenting i ett fullpris spel att göra. De försöker ta betalt för någonting som inte ska kosta pengar, de försöker få folk som inte gillar MTX av det här slaget att acceptera att de ändå ligger där i bakgrunden, så att när det nästa gång inte alls är lika lätt, eller ens är möjligt att grinda ihop till det själv inte kommer kännas lika onaturligt.

Du/ni verkar tro att jag/vi som klagar är emot er när vi är MED er...vi skriker oss hesa för en utveckling som ingen av oss vill ha. Därför blir det så frustrerande när många verkar klättra över er själva när ni ska förklara för oss hur missvisas kritiken är, hur vissa ljuger, hur LITE dessa MTX märks av i spelet som de nyttiga idioter ni är (det är inte en förolämpning nu när jag säger "idioter", det är ett begrepp). Ni hjälper med era protester Capcom och alla andra giriga kräk att (likt dörrförsäljaren som en gång i tiden satte en fot i dörrspringan att tvinga på oss sina oönskade produkter) smyga in och normalisera samma oönskade produkter i spelen.

Argumenten ni för idag visar hur väl det fungerar..."det har funnits länge", "man måste inte köpa", "MTX är här för att stanna", "det är inget konstigt"..."det är NORMAAALT". Dessa röster gör det svåraste arbetet åt dem när de försöker att ta betalt för saker som inte ska kosta någonting, eller som ni redan betalat för.
Er största missuppfattning är att ni tror att ni inte "måste köpa", men när MTX slutar handla om p2w, och kosmetiska saker till "quality of life" (snacka om att elefanten mitt i rummet smälter in bra där) till rena game play element i ett spel man betalat för så har det redan gått för långt.

Så ursäkta ifall jag låter ohövlig, det är inte syftet till att jag skriver, men frustrationen tar överhanden.

Medlem
Skrivet av tjorb:

...
Att göra ingenting är ju att rösta med plånboken så jag förstår inte varför det skulle vara något fel.
Men är det inte tillåtet att köpa ett spel men inte betala för mtx?

Problemet är ju inte du som köper, det är de som säljer. Som jag sa så finns det bra (eller iaf acceptabla) MTX, som kosmetiska i ett f2p-spel (t ex Fortnite), eller ett infört battle pass is ett spel som har varit ute några år, och det börjar bli ekonomiskt oförsvarbart att fortsätta lägga till innehåll utan att ta betalt för det på något sätt (Conan Exiles).
Att däremot sälja spelet till ett skyhögt pris med både kosmetiskt shop OCH battle pass redan från release (Diablo 4), eller att sälja ett fullpris singe player spel där de tar extra betalt för funktioner som redan finns i spelet (DD2) är...jag saknar ord för hur vidrigt girigt det är.

Nackdelen med min inledande mening är att de som köper skapar marknaden, och de som säljer saknar någon som helt moral och försöker utnyttja detta tills de mjölkat dig torr...till alla medel. Det kan som i DD2's fall vara att stegvis göra det liiiite svårare att grinda ihop till de där sakerna de säljer. Det kan vara att vara iskalla och låta det vara till första expansionen (t ex), då folk är så vana vid vad de gör att de inte reagerar på att det finns ytterligare några game play element som inte alls går att grinda sig till i butiken.
När DU trycker att det börjar gå lite för långt...när du sett hur det gradvis blivit så illa i spelen att itne ens DU kan hålla käften utan börja gnälla på forum som mig (du vet ju liksom hur ett spel så ut på din tid...du her en referens punkt)...då kommer du bli emotsagd av nästa generations spelare som gapar emot och bara: "men det har alltid varit såhär, det är normaaaalt, det är här för att stanna.
...man måste inte spela.

Och utgivarna fortsätter gnussa händerna över skitspelen som de inte längre behöver lägga så mycket pengar på i produktion, men tjänar ändå 5 ggr mer än idag.

12
Skriv svar