Är spelkonsolen på väg mot sitt slut?

Medlem
Är spelkonsolen på väg mot sitt slut?

Vad tror ni? Är spelkonsolen på väg mot sin vägs ände och sluta behövas? Har spelkonsolen en framtid?

Medlem

Den har säkert en framtid men jag tror att de kommer bli betydligt dyrare än idag. Blir inte förvånad om PS6 är upp och nosar på
10000. Sedan släpper de en streamingenhet för 3000.

Medlem

Tyvärr lär den försvinna, men när det händer lär jag nästan helt sluta spela nya spel.

Inaktiv
Skrivet av Siegfried:

Tyvärr lär den försvinna, men när det händer lär jag nästan helt sluta spela nya spel.

Jag tror också att det kan hända. Det kommer tillslut till en punkt när det blir för dyrt att tillverka nya konsoler.

Jag kommer också att övergå till andra alternativ den dagen när det inte längre lönar sig att göra nya konsoler.
Har inga problem att hålla mig till äldre konsoler men problemet är ju att stödet för dessa tillslut försvinner och vissa spel kommer bli alldeles för dyra.

Medlem

Hoppas inte de försvinner, visst streaming blir bättre antar jag men internet är ju inte helt stabilt och kommer aldrig att bli. Då är det rätt gött att kunna spela offline i soffläge

Medlem
Skrivet av GustavA:

Den har säkert en framtid men jag tror att de kommer bli betydligt dyrare än idag. Blir inte förvånad om PS6 är upp och nosar på
10000. Sedan släpper de en streamingenhet för 3000.

Ja, många vill ju ha högpresterande konsoler som PS5 och Series X, men många som "nöjer" sig med konsol har ju också Switch och Series S så kraft är ju inte allt. Kanske är hybridkonsoler som Switch framtiden, det ryktas ju om att Xbox ska göra sin nästa "Series S" till en sådan. Alltså en stark konsol att ha vid TV:n jämt, och en svagare hybridkonsol du kan spela både med i farten och hemma. Så kan de hålla en jämn publik kanske konsolen är mer seglivad. Men blir det för dyrt, liksom det mesta i världen, kan det bli en hobby inte många längre bryr sig om. Tyvärr. Eller "bara" har pc. Även om den också blir dyrare med alla komponenter.

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Hoppas inte de försvinner, visst streaming blir bättre antar jag men internet är ju inte helt stabilt och kommer aldrig att bli. Då är det rätt gött att kunna spela offline i soffläge

Det spelar tyvärr ingen roll här att internet är svajjigt. Inte när det är några miljoner som skulle ha råd med en spelkonsol för 10-15 tusen mot kanske 1 miljard som skulle kunna punga ut med ett par tusenlappar för en streamingenhet eller ännu värre, att det byggs in i TV´n. Hur kan man rösta med plånboken när företagen lätt kan strunta i 50 miljoner kunder om de har 1 miljard potentiella kunder i andra änden som lätt betalar för en klart sämre och billigare produkt?

Medlem

Nej, streaming kommer att bli ett komplement till konsol och PC. Konsol för mig är en riktigt urusel spelupplevelse och att spela på en ännu dummare enhet eller en "Smart" TV skulle göra den ännu mer rigid med dåliga kontroller och latency.

Spelar du casual spel som candy crush så funkar en smart TV, spelar du Elderscrolls 6 så vill du nog ha en PC med så mycket grafikkort, minne och snabb storage som du bara kan köpa.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, många vill ju ha högpresterande konsoler som PS5 och Series X, men många som "nöjer" sig med konsol har ju också Switch och Series S så kraft är ju inte allt. Kanske är hybridkonsoler som Switch framtiden, det ryktas ju om att Xbox ska göra sin nästa "Series S" till en sådan. Alltså en stark konsol att ha vid TV:n jämt, och en svagare hybridkonsol du kan spela både med i farten och hemma. Så kan de hålla en jämn publik kanske konsolen är mer seglivad. Men blir det för dyrt, liksom det mesta i världen, kan det bli en hobby inte många längre bryr sig om. Tyvärr. Eller "bara" har pc. Även om den också blir dyrare med alla komponenter.

Det värsta som kan hända är ju om prestandakrävande spel blir något exklusivt som bara en handfull har råd att köpa. Då dör nog spelindustrin. Inte till en början, indiespel och AA-spel frodas ju fortfarande men hur bra de spelen än är så driver de inte den tekniska utvecklingen framåt direkt.
Jag tror defintivt att Series X är den sista krafttfulla xbox-konsolen. Snart utannonseras säkerligen en streaminglåda från microsoft med en återlansering av "kraft från molnet".

Medlem

Konsoler kommer aldrig att försvinna. Konsolifierade PCs med emulatorer och liknande kommer att finnas i mängder.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Tror inte heller att konsoler kommer försvinna
, men däremot konsol generationerna kommer dö ut o vi kommer få se små uppdateringar som är bakåtkompatibla istället , typ som att man uppgraderar ett grafikkort


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Tror Microsoft kommer att ge upp konsol och satsa på sitt GamePass som kommer bli mycket dyrare och sedan blir det bara Playstation och Swift kvar


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Spela på pc är bättre än consol. Men consol är en bra inkörsport för nybörjare. Så skulle va synd om consoller försvann.

Medlem

Tror jag inte. Har varit en diskussion i många år.

Medlem
Skrivet av ace84:

Spela på pc är bättre än consol. Men consol är en bra inkörsport för nybörjare. Så skulle va synd om consoller försvann.

Föredrar konsol har alltid gjort. Konsol är enklare, inga drivrutiner som behöver fixas eller massa launches. PC använder jag endast för Cs 2 och Valorant

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Föredrar konsol har alltid gjort. Konsol är enklare, inga drivrutiner som behöver fixas eller massa launches. PC använder jag endast för Cs 2 och Valorant

Samma här. Arbetar också mycket med PC och då är det skönt att hoppa över till en konsol mellan varven för att spela. Känns mer ledigt och privat på något sätt. Också otroligt skönt att allt är så lätt, snabbt och smidigt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Testpilot

Man brukar se trådar om att PC är dött ungefär var 3-5e år men mer sällan dessa om konsolernas öde.

Kort sagt. Nej! kommer inte hända det är en alldeles för lukrativ marknad.
Den har snarare blivit större med handhållna konsoller som ett komplement till det som skulle döda PC förut. Dvs Mobiltelefonerna.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Samma här. Arbetar också mycket med PC och då är det skönt att hoppa över till en konsol mellan varven för att spela. Känns mer ledigt och privat på något sätt. Också otroligt skönt att allt är så lätt, snabbt och smidigt.

Samma här, det blir en hel del knep och knåp på jobbet. När jag är ledig vill jag att det ska vara enkelt. Ett knapptryck på kontrollen så är jag igång några sekunder senare. Grymt skönt tycker jag, offrar gärna lite prestanda för det. Efter en hård dag på jobbet vill jag bara sitta i soffan en stund och slappa med ett roligt spel.

Medlem

Det tror jag inte, det har väl tjatats om att "detta blir nog sista generationen med spelkonsoler" sedan typ Gamecube/PS2/Xbox nu?
Kanske blir formatet som Playstation och Xbox nyttjar mindre populärt framledes. Kanske speciellt Playstation borde satsa mer i stil med Nintendo; satsa på exklusiva spel till konsolen som inte kommer till Steam/PC, och lite mer typiskt "konsolig" konsol som inte har så mycket gemensamt med just PC. Typ nån unik funktionalitet och satsa på fysiska spelformatet etc.
Men i övrigt så tror jag helt enkelt det är omöjligt att förutspå hur det blir då trender kommer och slår lite hur som helst. Mobiltelefoner dödade ju t.ex. inte bärbart konsolspelande, som väl alla var bergsäkra på ca 2012. Streaming av spel slog ju heller aldrig igenom, vilket det också tjatades om skulle vara "framtidens gamingformat" etc.

Sen vad gäller spelkonsolers påstått svaga prestanda så får man ju ha i åtanke att spel regel optimeras mycket bättre till konsoler, och att man faktiskt måste spendera väldigt mycket pengar för att få en PC med påtagligt hög prestanda. Bara grafikkortet lär kosta mer än en spelkonsol.

Skrivet av Siegfried:

Föredrar konsol har alltid gjort. Konsol är enklare, inga drivrutiner som behöver fixas eller massa launches. PC använder jag endast för Cs 2 och Valorant

Samma här, ogillar personligen skarpt PC/Windows/Steam-krånglet. Att det fortfarande säljs spel på Steam som bokstavligen inte fungerar "out-of-the-box" tycker jag är smått ofattbart.

It's not a lake, it's an ocean

Spelkonsolen kommer sannolikt bli mer av en nischprodukt och därmed dyrare. Den stora massan lär undvika att köpa en konsol om de kan spela via streaming i stället. Om jag får spekulera tror jag att nästa generations Xbox blir den sista med en fysisk konsol. PS6 lär dock släppas ungefär som vanligt, och Nintendo är nog inte i närheten av att släppa sin gamla framgångsrika affärsmodell.

Som konsolspelare sedan mer än 30 år gläds jag förstås inte alls åt denna utveckling. Men det har talats om den ganska länge nu. Tekniken för strömning har bara inte varit tillräckligt långt framme.

Den stora frågan för branschen tror jag emellertid är en annan, nämligen hur stor påverkan AI kommer att ha. Förmodligen större än vi i dag kan föreställa oss.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Spelkonsolen kommer sannolikt bli mer av en nischprodukt och därmed dyrare. Den stora massan lär undvika att köpa en konsol om de kan spela via streaming i stället. Om jag får spekulera tror jag att nästa generations Xbox blir den sista med en fysisk konsol. PS6 lär dock släppas ungefär som vanligt, och Nintendo är nog inte i närheten av att släppa sin gamla framgångsrika affärsmodell.

Som konsolspelare sedan mer än 30 år gläds jag förstås inte alls åt denna utveckling. Men det har talats om den ganska länge nu. Tekniken för strömning har bara inte varit tillräckligt långt framme.

Den stora frågan för branschen tror jag emellertid är en annan, nämligen hur stor påverkan AI kommer att ha. Förmodligen större än vi i dag kan föreställa oss.

Vissa genrer är i princip omöjliga att spela via streaming, fightingspel bland annat. Streaming funkar om spelet är turbaserat.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Tyvärr lär den försvinna, men när det händer lär jag nästan helt sluta spela nya spel.

Hela diskussionen är ganska så onödig tycker jag. Det är ju isåfall samma med datorer... vem behöver en dator i framtiden när du bara behöver en skärm. Det är ju inte bara konsolens framtid, utan datorer i allmänhet. Om nu internet blir såpass stabilt och snabbt att du kan ha allt strömmande så har du ju ändå ingen anledning att ha en dator hemma! Risken är ju större att datorer försvinner isåfall, redan idag behöver du ju knappt en dator för att jobba på kontor om du använder Word, Excel osv... alla dessa ligger ju på nätet, du behöver ingen dator för att skriva ett dokument eller mail. Lättare att föra över kontorsvärlden till molnet än spelbranschen då du inte behöver tänka på latancy, fps o inputlag

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Siegfried:

Vissa genrer är i princip omöjliga att spela via streaming, fightingspel bland annat. Streaming funkar om spelet är turbaserat.

I dag, ja. Vem vet hur det ser ut i framtiden. Men allt lär inte handla om streaming, tack och lov.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Qus
Medlem

Jag tror näst intill att konsoler kommer att dö ut faktiskt. Men en liten marknad kommer det att finnas som för t.ex bärbara Nintendo.

Medlem

Tvivlar rätt så starkt på det. Däremot så väntar jag fortfarande på ett operativsystem riktat till gaming som jag gärna byter över till. Något från Sony då kanske? Windows suger åt sig allt för mycket resurser från våra kära komponenter i burkarna. Jag fattar verkligen inte att det inte alla redan har släppts något sådant ännu...

ZF
Medlem
Skrivet av Xburn:

Tvivlar rätt så starkt på det. Däremot så väntar jag fortfarande på ett operativsystem riktat till gaming som jag gärna byter över till. Något från Sony då kanske? Windows suger åt sig allt för mycket resurser från våra kära komponenter i burkarna. Jag fattar verkligen inte att det inte alla redan har släppts något sådant ännu...

Njae tack. Även om ett PlaystatonOS är något jag själv förslagit, så vore det ju inte allt bra bara för att "något annat" blev "standard" istället för den nuvarande, även om detta annat vore mycket bättre. Ett PSOS vore bra för PS framtid oavsett däremot, och för konkurrens i sig såklart.

För vad som behövs är att reglera Microsoft så spel-API kan gå mot en mer plattformsoberonde framtid.

Såhär i backspegeln är det rejält absurt att de tilläts bita sig fast i PCn så hårt och med så skumma metoder att det är praktiskt taget 99% Windows på dem, när det idag hotas med regleringar för andra OS som "bara" har typ 50% av sina marknader.

Medlem

Runt 2006 så visade Nokia mobiler med TV-ut och deras N-Gage 2.0-plattform där man digitalt köpte och laddade ner spel. Nu floppade ju N-Gage och N-Gage 2.0 ganska så hårt, men det känns ändå närmare 2 årtionden senare att det fortfarande kan vara framtiden för spelandet. Men spelen behövs för att det ska ske, inte många idag skulle köpa en kontroll för att spela på TVn via mobilen som konsol.

Medlem

Det Känns inte som att streaming av spel har slagit igenom och ser inte att det kommer ske inom närmsta tiden. Känns ju väldigt dumt att sluta med konsoller om ersättaren till det inte är bättre etablerad. Jag tror vi kommer fortsätta se konsoller från Sony, Microsoft och Nintendo ett bra tag till.

ZF
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Runt 2006 så visade Nokia mobiler med TV-ut och deras N-Gage 2.0-plattform där man digitalt köpte och laddade ner spel. Nu floppade ju N-Gage och N-Gage 2.0 ganska så hårt, men det känns ändå närmare 2 årtionden senare att det fortfarande kan vara framtiden för spelandet. Men spelen behövs för att det ska ske, inte många idag skulle köpa en kontroll för att spela på TVn via mobilen som konsol.

Det kanske var sånt här som sköt upp den framtiden såpass länge.

"Nokia closed their DRM activation service, leaving customers unable to reactivate their purchases in the case of a device format or software update. No transition of their purchases was made to the Ovi store, and no compensation was given because, according to support staff, software purchases are only supported for one year."

Så, tack Nokia!

Hursomhelst så skulle ju många mobiler kunna vara rätt bra spelmaskiner idag. Problemet med kontroller och TV-koppling är bara att det inte finns någon standard för det. Eller för många möjligen.

Men även om det funnits så är det nog inte många som skulle orka koppla upp den ändå. Folk mest orkar ju inte docka Switchen liksom, där allting är färdigt.

Medlem

Det kanske inte vore så dumt ändå om de stora jättarna konkade allihop. Skulle kunna lämna plats åt nya fräscha idéer.

12
Skriv svar