Dragon's Dogma 2 slaktas av Steam-köparna på grund av mikrotransaktioner

Robot
Dragon's Dogma 2 slaktas av Steam-köparna på grund av mikrotransaktioner

"Byta utseende? Det blir 23 kronor, tack."

#capcom, #dlc, #dragons-dogma-2, #nyhetstips


Medlem

Så jäkla komiskt. Från att ha varit ett av dom mest hypeade spelen i media i år till detta spektaklet.

Bara att ta fram popcorn och skratta åt cirkusen.

Medlem

Det är skevt och förtjänat.
Principiell skäl lär jag nog inte köpa detta spel.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

"Men – mikrotransaktionerna var inget som märktes i spelet under recensionssspelandet (om de ens fanns med då – oklart)."

Oklart? På vilket sätt? Det är nästan som att man anmäler capcom till Konsumentverket för något slags marknadsföringsbrott.

Finner det rätt konstigt att de största recensenterna råkar missa detta? Om det fanns kommer ju kritiken faktiskt riktas mot er. Här tycker jag ni får gå till botten med det och kontakta Capcom

Om det inte fanns kommer ju kritiken framförallt riktas mot Capcom

Medlem

Så trött på microtransactions och att utvecklare (eller aktieägarna mer kanske) inte fattar att det är avskräckande.

Men verkar ju som att det går att tjäna in rift crystals relativt lätt så man kan köpa sånt in-game, om jag förstår rätt? Då har man ju ändå ett val åtminstone.

RmK
Medlem

För min del var det bra att de stoppade in mikrotransaktioner så det blev enklare att välja mellan Rise of the Ronin och detta denna helgen. Kanske köper Dragon's Dogma 2 i framtiden för 25-50% av priset istället.

Redaktör
Ponny

Blir trött. Hade varit så enkelt för Capcom att undvika detta, men... 😑


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Är inte bara mikrotransaktionerna, är också att spelet är väääldigt dåligt optimerat och har oduglig prestanda för väldigt många

Medlem

Enligt Jez Corden som recenserade spelet för WindowsCentral så var recensenter informerade om DLC i spelets recensionsguide. Han ville inte läsa denna på grund av potentiella spoilers, tycker dock att det är märkligt att inte en enda recension eller förhandstitt nämnde det. Likaså undrar jag hur folk som recenserade spelet bar sig åt för att starta nytt spel när de ville göra nya karaktärer, någon indikation borde funnits på att det inte var helt enkelt.

Helt otroligt att Totalbiscuit var den enda i hela branschen som var en hök på saker som PC-prestanda och girighet. 6 år sedan han gick bort och inte en människa har försökt ta över.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Trycket:

"Men – mikrotransaktionerna var inget som märktes i spelet under recensionssspelandet (om de ens fanns med då – oklart)."

Oklart? På vilket sätt? Det är nästan som att man anmäler capcom till Konsumentverket för något slags marknadsföringsbrott.

Finner det rätt konstigt att de största recensenterna råkar missa detta? Om det fanns kommer ju kritiken faktiskt riktas mot er. Här tycker jag ni får gå till botten med det och kontakta Capcom

Om det inte fanns kommer ju kritiken framförallt riktas mot Capcom

Oklart i att jag (som recenserade) inte lade märke till någon online store när jag recenserade men inte kan svära vid om alternativet fanns i menyn eller inte. Tyvärr har jag ingen screen/film på huvudmenyn, där onlinebutiken ligger.

Jag stötte inte på någon info om MTX över huvud taget när jag spelade, och mig veterligen fanns alla de "DLC" man kan köpa på spelets Steam-sida (dvs mikrotransaktionerna) inte där när jag installerade, något andra också hävdar.

Jag är själv rätt allergisk mot MTX och har gått rätt hårt åt dem tidigare, så detta hade jag givetvis tagit upp om jag stött på.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Enligt Jez Corden som recenserade spelet för WindowsCentral så var recensenter informerade om DLC i spelets recensionsguide. Han ville inte läsa denna på grund av potentiella spoilers, tycker dock att det är märkligt att inte en enda recension eller förhandstitt nämnde det. Likaså undrar jag hur folk som recenserade spelet bar sig åt för att starta nytt spel när de ville göra nya karaktärer, någon indikation borde funnits på att det inte var helt enkelt.

Helt otroligt att Totalbiscuit var den enda i hela branschen som var en hök på saker som PC-prestanda och girighet. 6 år sedan han gick bort och inte en människa har försökt ta över.

Jag håller med. Helt sjukt dåligt av ALLA recensenter (inkl. FZ) att inte inte märka och/eller nämna sånt här. Va fan.. Oproffsigt och slappt!

Medlem

Då får det bli Horizon Forbidden west istället

Medlem

Blev plötsligt väldigt enkelt att helt skippa detta. Kanske spelar igenom när det landar på Game Pass, eller ~80% Steam-rea.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Snart får vi betala med riktiga pengar för att köpa potions, mat ect från spelets npcer.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Oklart i att jag (som recenserade) inte lade märke till någon online store när jag recenserade men inte kan svära vid om alternativet fanns i menyn eller inte. Tyvärr har jag ingen screen/film på huvudmenyn, där onlinebutiken ligger.

Jag stötte inte på någon info om MTX över huvud taget när jag spelade, och mig veterligen fanns alla de "DLC" man kan köpa på spelets Steam-sida (dvs mikrotransaktionerna) inte där när jag installerade, något andra också hävdar.

Jag är själv rätt allergisk mot MTX och har gått rätt hårt åt dem tidigare, så detta hade jag givetvis tagit upp om jag stött på.

Jag förstår. Men recensionsguiden då? Som Windowscentral nämner så tas det upp i den (men de läste den inte pga rädsla för spoilers. 🤦🏻‍♂️💀).

Sedan är det ändå ett förjävligt beteende av Capcom. Både deras val av piratskydd och deras äckliga DLC (som gärna läggs in kort efter release) är ju förjävligt rent ut sagt. Giriga jävlar det där.. Synd ändå, med tanke på vilka fantastiska spel de har en tendens att utveckla!

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av kebbe:

Enligt Jez Corden som recenserade spelet för WindowsCentral så var recensenter informerade om DLC i spelets recensionsguide. Han ville inte läsa denna på grund av potentiella spoilers, tycker dock att det är märkligt att inte en enda recension eller förhandstitt nämnde det. Likaså undrar jag hur folk som recenserade spelet bar sig åt för att starta nytt spel när de ville göra nya karaktärer, någon indikation borde funnits på att det inte var helt enkelt.

Helt otroligt att Totalbiscuit var den enda i hela branschen som var en hök på saker som PC-prestanda och girighet. 6 år sedan han gick bort och inte en människa har försökt ta över.

Skrivet av Vintersorg:

Jag håller med. Helt sjukt dåligt av ALLA recensenter (inkl. FZ) att inte inte märka och/eller nämna sånt här. Va fan.. Oproffsigt och slappt!

Jag fick då ingen information alls om DLC i det material jag fick ta del av. Tittade igen nu, men nej. Nada. Fick dock ingen guide över huvud taget heller, bara riktlinjer.

Själv startade jag aldrig en ny karaktär - jag hade fullt sjå att hinna gå igenom spelet en gång.

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Jag fick då ingen information alls om DLC i det material jag fick ta del av. Tittade igen nu, men nej. Nada. Fick dock ingen guide över huvud taget heller, bara riktlinjer.

Själv startade jag aldrig en ny karaktär - jag hade fullt sjå att hinna gå igenom spelet en gång.

Aha, intressant! Dock viktigast att de sidor som hamnar på Metacritic och Opencritic får tillgång till detta (men självklart bör ALLA recensenter få tillgång till sån info).

Men då är du i ”the clear” Micke! 😂🫶

Testpilot
Skrivet av kebbe:

Enligt Jez Corden som recenserade spelet för WindowsCentral så var recensenter informerade om DLC i spelets recensionsguide. Han ville inte läsa denna på grund av potentiella spoilers, tycker dock att det är märkligt att inte en enda recension eller förhandstitt nämnde det. Likaså undrar jag hur folk som recenserade spelet bar sig åt för att starta nytt spel när de ville göra nya karaktärer, någon indikation borde funnits på att det inte var helt enkelt.

Helt otroligt att Totalbiscuit var den enda i hela branschen som var en hök på saker som PC-prestanda och girighet. 6 år sedan han gick bort och inte en människa har försökt ta över.

Digital Foundry är väl det närmaste vi har numera som ofta hugger ner på prestandastrul på både konsol och PC

Redaktör
Skrivet av kebbe:

Enligt Jez Corden som recenserade spelet för WindowsCentral så var recensenter informerade om DLC i spelets recensionsguide. Han ville inte läsa denna på grund av potentiella spoilers, tycker dock att det är märkligt att inte en enda recension eller förhandstitt nämnde det. Likaså undrar jag hur folk som recenserade spelet bar sig åt för att starta nytt spel när de ville göra nya karaktärer, någon indikation borde funnits på att det inte var helt enkelt.

Helt otroligt att Totalbiscuit var den enda i hela branschen som var en hök på saker som PC-prestanda och girighet. 6 år sedan han gick bort och inte en människa har försökt ta över.

Jag har recensionsguiden framför mig nu – det står inte ett ord om mikrotransaktioner eller dlc.

Nej, Jez Corden säger inte att "recensenter var informerade". Han säger att det fanns info om dlc "i den initiala recensionsguiden". Vad det är har jag ingen aning om, för jag har bara fått en och där nämns det som sagt inte.

"I just wanna add that these microtransactions were detailed in the initial review guide, which I didn't read as to avoid spoilers / that it might impact my review impressions. Ironic."


signatur
Medlem

Så det går inte att köra flera genomspelningar? Förstår att man kanske måste börja om då det bara går att ha en karaktär åt gången.

Medlem

Hahahaha PC-spelare/Konsolspelare finns det gnälligare människor i världen? Om ni inte vill köpa in-game saker. gör det inte. Ni är inte tvungna att använda in-game shoppen bara för den finns.

Medlem

Så folk köper extra saker med deluxe edition, sedan klagar de på att de måste betala för extra saker och inte får ta genvägar? De har ju redan gjort det en gång?

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag har recensionsguiden framför mig nu – det står inte ett ord om mikrotransaktioner eller dlc.

Jez Corden säger inte att "recensenter var informerade". Han säger att det fanns info om det "i den initiala recensionsguiden". Vad det är har jag ingen aning om, för jag har bara fått en och där nämns det som sagt inte.

"I just wanna add that these microtransactions were detailed in the initial review guide, which I didn't read as to avoid spoilers / that it might impact my review impressions. Ironic."

Intressant om Capcom satt i system att skicka ut olika riktlinjer till olika källor, skulle förklara en del om varför även mindre proffesionella kanaler som fick tidig tillgång på YouTube var ovetandes.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Hahahaha PC-spelare/Konsolspelare finns det gnälligare människor i världen? Om ni inte vill köpa in-game saker. gör det inte. Ni är inte tvungna att använda in-game shoppen bara för den finns.

Köp en ny bil. För att byta radiostation så måste du betala 20kr.
Tror folk hade gnällt där också. Man är inte tvungen att byta


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Så de gnäller själva på moddar och kallar oetiskt och allt vad de var, släpper istället själva "fast travel"-mod för typ 20:-

Hahaha! Är dom på riktigt? Nej. det här ska man fan i mig inte stödja, det är som att bajsa där man äter. Så här kan vi inte ha det, alls.

Dex
Medlem
Skrivet av kebbe:

Enligt Jez Corden som recenserade spelet för WindowsCentral så var recensenter informerade om DLC i spelets recensionsguide. Han ville inte läsa denna på grund av potentiella spoilers, tycker dock att det är märkligt att inte en enda recension eller förhandstitt nämnde det. Likaså undrar jag hur folk som recenserade spelet bar sig åt för att starta nytt spel när de ville göra nya karaktärer, någon indikation borde funnits på att det inte var helt enkelt.

Helt otroligt att Totalbiscuit var den enda i hela branschen som var en hök på saker som PC-prestanda och girighet. 6 år sedan han gick bort och inte en människa har försökt ta över.

Skrivet av Vintersorg:

Jag håller med. Helt sjukt dåligt av ALLA recensenter (inkl. FZ) att inte inte märka och/eller nämna sånt här. Va fan.. Oproffsigt och slappt!

Eller kan det vara så kanske att alla dessa DLC inte fanns i recensionskopiorna? Eller tror ni allvarligt talat att ALLA recensenter och Youtubers i hela världen som fick tillgång till detta helt enkelt valde att ignorera allting om mikrotransaktioner som dom flesta recensenter och Youtubers inte gillar i singleplayer spel?

Vilket är troligast av dom 2 scenariona?

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag har recensionsguiden framför mig nu – det står inte ett ord om mikrotransaktioner eller dlc.

Nej, Jez Corden säger inte att "recensenter var informerade". Han säger att det fanns info om dlc "i den initiala recensionsguiden". Vad det är har jag ingen aning om, för jag har bara fått en och där nämns det som sagt inte.

"I just wanna add that these microtransactions were detailed in the initial review guide, which I didn't read as to avoid spoilers / that it might impact my review impressions. Ironic."

Jag hoppas att ni reviderar recensionen i ljuset av detta. Jag tycker det borde vara lite som Sweclockers körde med grafikkort ett tag när man inte kunde vara säker på vad det faktiska priset skulle bli i affär kontra tillverkarens påstådda MSRP.

Medlem

Det är ALDRIG någonsin acceptabelt att lägga in mikrotransaktioner i ett renodlat singleplayer spel. Fullständigt oförsvarbart och särskilt för basala funktioner, så som att låta spelarna ändra utseendet på sin karaktär.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag har recensionsguiden framför mig nu – det står inte ett ord om mikrotransaktioner eller dlc.

Nej, Jez Corden säger inte att "recensenter var informerade". Han säger att det fanns info om dlc "i den initiala recensionsguiden". Vad det är har jag ingen aning om, för jag har bara fått en och där nämns det som sagt inte.

"I just wanna add that these microtransactions were detailed in the initial review guide, which I didn't read as to avoid spoilers / that it might impact my review impressions. Ironic."

Litar på er kring detta, och uppskattar att ni lagt till en notis i toppen (viktigt!) av recensionen
Tar definitivt ner köpsuget för mig en ordentlig bit, vilket nog bara är bra då jag har nog med annat att göra.

Medlem
Skrivet av dTexN:

Köp en ny bil. För att byta radiostation så måste du betala 20kr.
Tror folk hade gnällt där också. Man är inte tvungen att byta

Precis, folk betalar för poddar och Netflix fast de har en TV.

Skriv svar