Det blev en rejält stökig säljstart för Dragon's Dogma 2 när det släpptes tidigare i dag. Mottagandet på Steam är vid fryspunkten: användarbetygen ligger på "Mestadels negativa" för närvarande, då 61 procent av 5 500 köpare gjort tumme ner.

Främsta orsaken är att mikrotransaktioner dök upp i samband med releasen. Steam-köparna verkar inte alls uppskatta att betala extra för specialföremål (3 eller 5 euro), fast travel (3 euro) och att byta utseende (2 euro). Många av dessa funktioner går att spela sig till utan att betala, men kommentarer på Steam gör gällande att det är svårt eller omöjligt att radera sin karaktär (på grund av moln-save) om man skulle vilja börja om på ny kula. Med andra ord verkar det föga populärt med betalda genvägar i ett singleplayer-spel som kostar fullpris.

Utöver det får spelet kritik för att vara tungdrivet, och vissa kritiserar även kopieringsskyddet Denuvo. Men mest skäll får alltså Capcoms beslut att kränga massa dlc för grundläggande grejer i ett singleplayer-spel.

Kritikerbetygen är däremot höga: 4 av 5 från oss (med förbehåll för prestandan och buggar), och höga snittbetyg på Metacritic och Opencritic. Men – mikrotransaktionerna var inget som märktes i spelet under recensionssspelandet (om de ens fanns med då – oklart).

Capcoms affärsmetoder har uppmärksammats tidigare. Två veckor efter Resident Evil 4-remaken släppte de en flock dlc, varav en gav tillgång till vapenuppgraderingar oavsett vapnets level. Den såldes in med den fantastiska formuleringen "När den väl låsts upp är uppgraderingen i sig kostnadsfri."

Lite som att kalla ett spel gratis när du har betalat för det.