Första Rise of the Ronin-recensionen nosar på toppbetyg

Robot
Första Rise of the Ronin-recensionen nosar på toppbetyg
Medlem

Ser trevligt ut, får se om det blir något inhandlande. Helgen är iaf vikt till annat.

Medlem

"Komplicerat och opolerat" i ett spel brukar vara positivt snarare än negativt tycker jag.


signatur

Memento Mori

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Slimebeast:

"Komplicerat och opolerat" i ett spel brukar vara positivt snarare än negativt tycker jag.

Det beror på hur opolerat det är. Men ja, buggar och dylikt tenderar att vara en naturlig konsekvens av mer komplicerad spelmekanik, vilket man förstås kan acceptera. Sen finns det grader i helvetet, som sagt.

Medlem

Ännu ett grymt spelår

Medlem

så detta kommer bara till PS5? hopp där vart ju mitt intresse noll.

Medlem

Får väl ta dessa betyg med en nypa salt men hoppas hoppas hoppas det är så bra!!!

Jag litar på SkillUps recension. Kanske blir det bättre med tiden?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Famitsu är kanske inte att lita på, det handlar mer om marknadsföring skulle jag tro. Andra betyg från Famitsu:

Bättre betyg än Rise of Ronan:
Death Stranding (40/40)
Final Fantasy XIII (39/40)
Final Fantasy XIII-2 (40/40)
JoJo's Bizarre Adventure: All Star Battle (40/40)
Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2 (39/40)
Resident Evil 6 (39/40)

Sämre betyg än Rise of Ronan :
Nioh(36/40)
Nioh 2 (36/40)

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Jag litar på SkillUps recension. Kanske blir det bättre med tiden?

SkillUps recension? De har väl bara släppt en hands-on där de provar 3h?

Medlem

Trist att det inte släpps till PC, hade varit kul att lira

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

"Komplicerat och opolerat" i ett spel brukar vara positivt snarare än negativt tycker jag.

Varför i hela friden skulle opolerat vara något positivt? Vill du spela halvfärdiga spel?

Medlem
Skrivet av Scream112:

så detta kommer bara till PS5? hopp där vart ju mitt intresse noll.

Opolerat säger do. Så det är väl bra att det inte släpps överallt då. Skämt å sido. Jag är en inbiten xbox nisse. Äger ingen pc. Men detta spel är faktist ett av de väldigt få ps exklusiva spel jag vill spela..

Medlem
Skrivet av Loxus:

Varför i hela friden skulle opolerat vara något positivt? Vill du spela halvfärdiga spel?

För att det ofta finns en korrelation mellan opolerat och originalitet, komplexitet och spänning, tex Morrowind, Kingdom Come: Deliverance, Fallout: New Vegas, Mount & Blade, STALKER, Outward.

Medan för mig är polerat ofta liktydigt med tillrättalagt, cyniskt och ospännande, så som Assassin's Creed, Diablo, Fortnite, Horizon, Call of Duty.


signatur

Memento Mori

ZF
Medlem
Skrivet av Lasrod:

Famitsu är kanske inte att lita på, det handlar mer om marknadsföring skulle jag tro. Andra betyg från Famitsu:

Bättre betyg än Rise of Ronan:
Death Stranding (40/40)
Final Fantasy XIII (39/40)
Final Fantasy XIII-2 (40/40)
JoJo's Bizarre Adventure: All Star Battle (40/40)
Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2 (39/40)
Resident Evil 6 (39/40)

Sämre betyg än Rise of Ronan :
Nioh(36/40)
Nioh 2 (36/40)

Förutom RE6 verkar allt i sin ordning. Men det finns ju folk utomlands som tycker det är bra det med av någon anledning. Och ogillar de övriga exemplen.

Och när det är viktat mellan fyra recensenter får man naturligtvis även ta i åtanke att lokal smak faktiskt spelar in på en lokal sida.

Finns säkert många betyg utdelade här med som får genomsnittsjapanen att undra vad tusan recensenten rökt.

Man behöver säkert inte ens vara japan för att undra ibland.

Skrivet av Loxus:

Varför i hela friden skulle opolerat vara något positivt? Vill du spela halvfärdiga spel?

Finns ju en rätt utbredd uppfattning att poleringen till AAA kommer på bekostnaden av originalitet och ökat marknadstänk.

Det ena leder nödvändigtvis inte till det andras bättre. Men ibland så kan det säkert kännas som det spelat in i efterhand.

Medlem
Skrivet av ZF:

Finns ju en rätt utbredd uppfattning att poleringen till AAA kommer på bekostnaden av originalitet och ökat marknadstänk.

Det ena leder nödvändigtvis inte till det andras bättre. Men ibland så kan det säkert kännas som det spelat in i efterhand.

Det där har jag aldrig hört förr under min 40-åriga "karriär" som gamer. Låter ju som fullständig trams.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det där har jag aldrig hört förr under min 40-åriga "karriär" som gamer. Låter ju som fullständig trams.

Instämmer.

Medlem
Skrivet av ZF:

Finns ju en rätt utbredd uppfattning att poleringen till AAA kommer på bekostnaden av originalitet och ökat marknadstänk.

Det ena leder nödvändigtvis inte till det andras bättre. Men ibland så kan det säkert kännas som det spelat in i efterhand.

Ja, det handlar om prioriteringar.

Indie bygger på kärlek till spel och man tillåter sig ofta att ta ut svängarna och testa okänd mark till priset av sämre flyt i styrning och combat, obalans i diverse spelsystem, och såklart diverse buggar och tekniska problem. Inom indie hoppas man på spelarens vidsynthet och förlåtelse.

Inom AAA däremot, där huvudmålet är att generera pengar, är det enormt större fokus på att leverera en strikt kontrollerad upplevelse med polerad yta för att förföra de stora massorna. Till priset av en cynisk, tillrättalagd, klyschig och ospännande produkt .


signatur

Memento Mori

ZF
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det där har jag aldrig hört förr under min 40-åriga "karriär" som gamer. Låter ju som fullständig trams.

Javisst, det är en inställning vissa har till psykologi i stort.

Men det resonerar ju rent faktiskt överallt, även på den här sidan, tom i den här tråden. ;D

Samma sak med filmer. Eller musik.

ZF
Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Ja, det handlar om prioriteringar.

Indie bygger på kärlek till spel och man tillåter sig ofta att ta ut svängarna och testa okänd mark till priset av sämre flyt i styrning och combat, obalans i diverse spelsystem, och såklart diverse buggar och tekniska problem. Inom indie hoppas man på spelarens vidsynthet och förlåtelse.

Inom AAA däremot, där huvudmålet är att generera pengar, är det enormt större fokus på att leverera en strikt kontrollerad upplevelse med polerad yta för att förföra de stora massorna. Till priset av en cynisk, tillrättalagd, klyschig och ospännande produkt .

Mja, de ekonomiska målen kan nog väga tungt i endera vågskålen oavsett. Och sen om flyt i styrningen är bättre överlag i professionella spel.. jag vet inte om jag gjort samma observation av det efter att ha fastnat i varenda fönsterbräda i mångtaliga Assassin's Curd över åren.

Och enklare spel tenderar även av naturen riskera enklare buggar. Men utöver tekniska är det såklart ändå alltid troligare att den ursprungliga visionen överlever ju färre kockar och köksmästare som är inblandade i soppan. Liksom att den kan bli oätlig om samtliga ska vara med och krydda efter egen smak.

Att fokusgrupper inte hör hemma i köket kan vi säkert vara överens om. ?

1
Skriv svar