Rapport: Sony sägs ha pausat PSVR2-produktionen

Medlem

Det ekonomiska läget kombinerat med noll marknadsföring gör en så pass dyr produkt svårsåld.

Skrivet av JRA:

Om jag bara vill spela Tetris i tjugo minuter, hur exakt blir min spelstund bättre och smidigare med VR?

Tetris Effect sägs vara fantastiskt i VR.

Medlem
Skrivet av JRA:

VR är inte nytt. Minns du 90-talet då det troddes bli nästa stora grej? Det har dock fortfarande inte slagit igenom 20-30 år senare. Och vill man vara riktigt noga så har VR funnits sedan 60-talet. VR är precis som 3D med glasögon något som funnits länge, längre än de flesta är medvetna om, och som försvinner och kommer tillbaka bara för att försvinna igen och sedan komma tillbaka igen som något "nytt" och "häftigt".

VR i form av en konsumentprodukt som är tillgänglig för gemene man och faktiskt användbar till något är nytt, för det fanns inte på 90-talet.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det kommer dröja länga för att tex bara betala 1500kr för att få ett HMD bra nog för nån att vilja använda en längre tid.
Det är dyr teknik i dessa headsets.
Många jämför med Quest 2, men det headsetet var kraftigt subventionerat i en tid då teknik var "billigt". Dessutom måste man med bpde Quest 2 och Quest 3 köpa några uppgraderingar/tillbehör för att det ska vara bekvämt längre än 30min.

PSVR2 går att använda out of the box och det säljs förmodligen inte till nått subventionerat pris från Sony

Absolut är det så! Men tyvärr är det också därför PSVR2 inte säljer som man hoppats på. Det är min teori iallafall.

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Absolut är det så! Men tyvärr är det också därför PSVR2 inte säljer som man hoppats på. Det är min teori iallafall.

Ja det är en sak i det hela.
Hela marknaden ser rätt annorlunda jt jämfört med när PSVR släpptes, då var PSVR det "billiga" alternativet och det fanns utvecklare som gjorde enkom spel till den.
Men så ser inte marknaden ut idag nör Quest slog igenom.
Vi får se hur det är nör PC stödet, det kan ev ge en lite fart på försäljningen även fast PCVR marknaden också är liten. Men där kan det å andra sidan finnas användare som kan se PSVR2 som en uppgradering speciellt om dynamic oveated rendering med eyetrackingen kommer fungera.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Det är en clickbait artikel, journalisten Takashi Mochizuki är ökänd för detta

Clickbait är så mochi-zucki.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av nixdorf:

VR i form av en konsumentprodukt som är tillgänglig för gemene man och faktiskt användbar till något är nytt, för det fanns inte på 90-talet.

Nintendo fanns på 90-talet?

Medlem

R.I.P

Säljer PS portal bättre alltså?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Du missade också att för gemene familj så är headsetet svindyrt.

En annan sak är att VR headset inte är särskilt sällskapligt. (Om man inte kör över nätverk)

För oss som spelar själv är det dock ett perfekt tillbehör.

Om man hade typ 4 sammanlänkade headset däremot, då kunde man nog ha grymt kul med polare som kommer över.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

En annan sak är att VR headset inte är särskilt sällskapligt. (Om man inte kör över nätverk)

För oss som spelar själv är det dock ett perfekt tillbehör.

Om man hade typ 4 sammanlänkade headset däremot, då kunde man nog ha grymt kul med polare som kommer över.

Vi har kört minigolf (Walkabout minigolf) här hemma.
Bra då det inte finns nån vettig minigolfbana i närheten och världarna i walkabout är trevliga


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Atreyu:

Nintendo fanns på 90-talet?

Javisst, men deras virtual boy var dyrt, hade ca 20 spel och levererade grafik i nivå med OG Gameboy, året efter Playstation 1 lanserades. Det var VR, men långt i från en mogen teknologi på 90talet.

Medlem

Samtidigt rapporteras ju rykten också om att Microsoft helt och hållet har avstannat produktionen av Series-konsoler Q1 2024 och att Sony halverat tillverkningen av PS5:or under samma period, av precis samma anledning. Så det är väl inte helt konstigt i sådana fall.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

ZF
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja det är en sak i det hela.
Hela marknaden ser rätt annorlunda jt jämfört med när PSVR släpptes, då var PSVR det "billiga" alternativet och det fanns utvecklare som gjorde enkom spel till den.
Men så ser inte marknaden ut idag nör Quest slog igenom.
Vi får se hur det är nör PC stödet, det kan ev ge en lite fart på försäljningen även fast PCVR marknaden också är liten. Men där kan det å andra sidan finnas användare som kan se PSVR2 som en uppgradering speciellt om dynamic oveated rendering med eyetrackingen kommer fungera.

Dom funktionerna är det upp till spelet att stödja på PS. Så det innefattar samma spel som stödjer det nu, på PC. Och det innebär även rimligen att det funkar så oavsett vilken av de två spekulationer angående hur exakt denna kompatibelt är tänkt att funka.

Ingen aning om PCVR överlag. Är det en API för de respektive headseten eller upp till spelen där med?

Skrivet av Atreyu:

Nintendo fanns på 90-talet?

Skrivet av nixdorf:

Javisst, men deras virtual boy var dyrt, hade ca 20 spel och levererade grafik i nivå med OG Gameboy, året efter Playstation 1 lanserades. Det var VR, men långt i från en mogen teknologi på 90talet.

Fast nej, Virtual boy hade ingenting alls med VR att göra.

Förutom att designen och namnet på den garanterat var gjord för att segla på det felaktiga men då säkert mer säljbara intrycket än det är idag. Sök på riktig VR från tiden så hittar ni antagligen snabbt ett headset som ser misstänkt likt ut.

VR betyder att man observerar en 3D-rymd utifrån sina egna rörelser. Det var inte vad VB gjorde.

Det är inte mer VR än SEGAs 3D-glsögon till Mastersystem, eller Radracer till NES. Eller senare saker som videoglasögon för 3D.

Man kan ju även gå än längre bakåt till Viewmasters på sextiotalet, eller stereoskopvisare av foto från artonhundratalet.

Skrivet av lonian:

R.I.P

Säljer PS portal bättre alltså?

Dom säljer slut. Det men liksom VR händer det såklart fortare om det tillverkas färre. Eller om man slutar tillverka..

Medlem
Skrivet av ZF:

Dom funktionerna är det upp till spelet att stödja på PS. Så det innefattar samma spel som stödjer det nu, på PC. Och det innebär även rimligen att det funkar så oavsett vilken av de två spekulationer angående hur exakt denna kompatibelt är tänkt att funka.

Ingen aning om PCVR överlag. Är det en API för de respektive headseten eller upp till spelen där med?

Det fungerar nog både och.
Jag har kört "fixed foveated rendering" i SteamVR med ett program som "moddar" in det i spel. Fungerar och ger böttre prestanda men vissa spel kan bugga ur. Var länge sen jag provade.

Sen en på våran discord som kör Varjoheadset med eyetracking kan får dynamic foveated rendering i spelen då han använder Varjos programvara och det ska avlasta GPU en hel del.
Blir det samma med PSVR2 kan jag mycket väl se många byta upp sig ovh förhopppningsvis få tekniken implementerad direkt i spelen smabbare.
Valve kommer nog sätta in det som standard i SteamVR också.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av JRA:

VR är inte nytt. Minns du 90-talet då det troddes bli nästa stora grej? Det har dock fortfarande inte slagit igenom 20-30 år senare. Och vill man vara riktigt noga så har VR funnits sedan 60-talet. VR är precis som 3D med glasögon något som funnits länge, längre än de flesta är medvetna om, och som försvinner och kommer tillbaka bara för att försvinna igen och sedan komma tillbaka igen som något "nytt" och "häftigt".

Fast VR på 90-talet var ju vråluselt. Tycker såna här kommentarer påminner lite om de här citaten som "There is no reason anyone would want a computer in their home".

När VR/AR ingår i dina linser/glasögon och du ser info om allt och alla var du än tittar samtidigt som du kan byta till valfri upplevelse eller spel eller film och styra allt med fingrar och rörelser och allt bara funkar helt perfekt tror jag du kommer känna dig lite utanför om du inte använder det.

Inte för att det är en framtid jag direkt ser fram emot. Men den är logisk imo.

https://youtu.be/zB5z_bOkjAw?si=puJF1ozB2KScwHTn

Medlem

Jag tycker att Sony är förståndiga finns det ingen marknad för flera gör inte mer konsoler. Själv så klarar jag mig på dom spel som redan finns och kommer aldrig att hinna spela allt jag vill spela på Psvr2an hur jag än gör. Så nu vill jag att dom förbereder för nästa generation helt enkelt och kanske en riktigt bärbar playstation.

ZF
Medlem
Skrivet av powerbuoy:

Fast VR på 90-talet var ju vråluselt.

Fast också skithäftigt.

Varför skulle man inte vilja balansera ett par 4" CRT på skallen för att avnjuta overkligheten i 8FPS liksom. Bra för nackmusklerna.

Några av de intressantast spelen på VR idag imiterar stilen från då. Men med några gånger fler FPS som väl är. Så retro borde kanske vara en bra ingång för att kunna göra spelen mer kostnadseffektiva kan man tycka.

Men nej. "Vi behöver mer HL Alyx och GT.."

Medlem
Skrivet av ZF:

Fast också skithäftigt.

Varför skulle man inte vilja balansera ett par 4" CRT på skallen för att avnjuta overkligheten i 8FPS liksom. Bra för nackmusklerna.

Några av de intressantast spelen på VR idag imiterar stilen från då. Men med några gånger fler FPS som väl är. Så retro borde kanske vara en bra ingång för att kunna göra spelen mer kostnadseffektiva kan man tycka.

Men nej. "Vi behöver mer HL Alyx och GT.."

Här har du ditt Retro VR-spel Dactyl Nightmare nu kallat Polygon Nightmare (Remake? 😂). Det är ett spel jag minns från 90-talets VR.

Finns gratis på Meta Store (PCVR)


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

ZF
Medlem
Skrivet av Molotov:

Här har du ditt Retro VR-spel Dactyl Nightmare nu kallat Polygon Nightmare (Remake? 😂). Det är ett spel jag minns från 90-talets VR.

https://youtu.be/IUNPNbWT54s?si=ohI8m0l0Ueo97ech

Finns gratis på Meta Store (PCVR)

Haha, ja underbart. Den abstrakta konstversionen av Goldeney. Precis som man minns det. Förutom skärmar som spelar högupplöst VHS då.

Minns också datortidningars törstiga inslag om det framtida cybersexet, alltid med vaselinsuddiga skärmdumpar från Lawnmower man.

Framtiden blev såklart ändå mer degen än de någonsin kunde föreställa sig. ;D

Skribent
Skrivet av Molotov:

Här har du ditt Retro VR-spel Dactyl Nightmare nu kallat Polygon Nightmare (Remake? 😂). Det är ett spel jag minns från 90-talets VR.

https://youtu.be/IUNPNbWT54s?si=ohI8m0l0Ueo97ech

Finns gratis på Meta Store (PCVR)

Fan! Visst spelades det där på ZTV i något spelrelaterat tvprogram back in the day?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Enda sedan jag var liten och fick se VR headsets i filmer eller liknande så önskade jag att jag fick uppleva detta.
Så otroligt att få göra det nu som vuxen.

Tänk om man kunde åka tillbaka till dåtiden och visa sig själv som barn ett vr headset. Vilken lycka.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Fan! Visst spelades det där på ZTV i något spelrelaterat tvprogram back in the day?

Ja. Jag var på Gröna Lund någon gång på 90-talet och de hade byggt upp en stor (tillfällig) spelhall där jag provade detta VR-spel och ZTV var där och spelade in. Det spelades mest Nintendo har jag för mig så jag misstänker att de sponsrade (möjligen hela stället då det kryllade av Nintendo-konsoler).

Skribent
Skrivet av Margy:

Ja. Jag var på Gröna Lund någon gång på 90-talet och de hade byggt upp en stor (tillfällig) spelhall där jag provade detta VR-spel och ZTV var där och spelade in. Det spelades mest Nintendo har jag för mig så jag misstänker att de sponsrade (möjligen hela stället då det kryllade av Nintendo-konsoler).

Kommer ihåg det och något annat de spelade som liknande en tidig Eye Toy. Sen förstås Hugo via telefonen men världens värsta knapptrycknings lagg. 😅


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Jag tycker att Sony är förståndiga finns det ingen marknad för flera gör inte mer konsoler. Själv så klarar jag mig på dom spel som redan finns och kommer aldrig att hinna spela allt jag vill spela på Psvr2an hur jag än gör. Så nu vill jag att dom förbereder för nästa generation helt enkelt och kanske en riktigt bärbar playstation.

Smartast är förmodligen att låta PSVR2 glida med och låta deras egna studios som vill skapa mindre projekt.
De går ju plus för varje sålt headset och kan bygga spelarbas och spelutbud över tid istället för att försöka få någon raketförsäljning på en gång.

Jag ser i alla fall inget negativt i det vare sig för Sony eller för de som är intresserade av VR.
Vill man inte ha PCVR eller vill ha headset som fungerar till både PC och konsol så är fortfarande PSVR2 ett bra val.
Har man redan PS5 vilket över 50 miljoner har så är det fortfarande en väldigt bra lösning.

Till skillnad från PSVR1 så är PSVR2 god nog att ge en bra VR upplevelse i många år framöver, köper man en nu och de ger PC stöd samt tillåter PS5 Pro och PS6 att använda hela sin prestanda så är det en riktigt kostnadseffektiv lösning.

Tillexempel Quest 3 kommer utdateras rätt mycket fortare, då den saknar eyetracking och att den egna hårdvaran inte kommer orka med att driva spel ens hälften av lika länge framöver. Med största sannolikhet så kommer i stort sätt alla headset få eyetracking framöver också, vilket kommer i vissa fall bli en del av gameplay(säkert tillsammans med AI) samt kunna spara prestanda på PC om man vill ansluta den dit.

Skribent
Skrivet av Fearnox:

Till skillnad från PSVR1 så är PSVR2 god nog att ge en bra VR upplevelse i många år framöver, köper man en nu och de ger PC stöd samt tillåter PS5 Pro och PS6 att använda hela sin prestanda så är det en riktigt kostnadseffektiv lösning.

Det som är lite oroande med just Sony är att de har lite en tendens av att ge upp på produkter lite för snabbt. Om de inte tycker PSVR2 säljer så bra som de räknande med är chansen stor att de bara går vidare. Med PSVR2 ser jag nu samma mönster som med PSVITA, en fantastiskt produkt som hade ok start, gick sen trögare för att bli lämnad till sitt öde. De gör som bäst bara ett halvhjärtat försök att vända saker. Nu förstår jag det ur affärsperspektiv, men det blir jättetrist som konsument. Jag köpte själv en VITA och sen blev jag bara lämnad där ensam...


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Ja det låter väl rimligt? Har ingen aning men gissar att de flesta företag gör ett lager, för att sedan sälja av, än att pumpa och pumpa i all oändlighet i ett konstant flöde.

Men det är lätt att sitta och vara expert i forum på nätet kring hur saker fungerar. De som oftast är som mest verbala är de som inte ens har provat, som VR i detta fall. Eller suttit i ledningen på ett globalt företag. 😅

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det som är lite oroande med just Sony är att de har lite en tendens av att ge upp på produkter lite för snabbt. Om de inte tycker PSVR2 säljer så bra som de räknande med är chansen stor att de bara går vidare. Med PSVR2 ser jag nu samma mönster som med PSVITA, en fantastiskt produkt som hade ok start, gick sen trögare för att bli lämnad till sitt öde. De gör som bäst bara ett halvhjärtat försök att vända saker. Nu förstår jag det ur affärsperspektiv, men det blir jättetrist som konsument. Jag köpte själv en VITA och sen blev jag bara lämnad där ensam...

Det är dock rätt stor skillnad här.
Även om PSVR2 blir lämnad "åt sitt öde" så är det inte alls lika problematiskt som för Vita.

Jag menar då att det inte finns några som helst tecken på att 3rd party support till PSVR2 skulle sjunka över väldigt lång tid framöver och att det då kommer finnas gott om mjukvara även i framtiden.
Det lär inte vara besvärligt att porta emellan PC, Quest och PSVR2 längre så det medför inte någon större kostnad. Om då Quest är lägsta basen för vilken prestanda som kommer krävas för nya VR titlar så ligger till och med PS5(om inte också PS6 kommer stödja PSVR2, vilket det inte bör finnas någon bra anledning att motverka) väldigt många generation förre i prestanda(typ Quest 6?).

PSVR2 är alltså långt ifrån en död plattform, tvärt om så har den potential att leva väldigt mycket längre än konkurrenterna som finns ute nu, där inget ens kommer i närheten.

Med tanke på hur mycket Sony har marknadsfört enheten så kan detta ha varit planen redan från början.
Det mesta man har hört sedan ens innan lanseringen är vad en massa tycker anser att konsolen ska prestera eller hur många exemplar de tycker att den borde sälja. Om Sony redan från början räknat med att PSVR2 kommer säljas över lång tid och att de ändå gör vinst med varje såld konsol så gör det ingenting vare sig att den kan anses som dyr nu eller att den inte säljer i raketfart redan. Det kommer finnas fler konsoler som är potentiella köpare och priset på enheten kommer också sjunka med tiden så att den når en nivå som fler är villiga att betala. I så fall så har man så har man då följt Shigeru råd här och släppt en produkt som är bra från början istället för att lansera något som ändå inte kommer fungera så bra nu och ännu värre om ett par år, likt hur det var med PSVR1.

Man får inte heller glömma Sonys sponsrade PSVR2 spel, det var ändå rätt många som kom förra året och ett par fick också riktigt bra respons. Man kanske inte ska ta ut något övergivande i förskott innan ens året knappt är påbörjat. Vill man göra det så kan man ju till och med se PS5 som övergiven då väldigt få exklusiva har annonserats till den heller.

Skribent
Skrivet av Fearnox:

Det är dock rätt stor skillnad här.
Även om PSVR2 blir lämnad "åt sitt öde" så är det inte alls lika problematiskt som för Vita.

Jag menar då att det inte finns några som helst tecken på att 3rd party support till PSVR2 skulle sjunka över väldigt lång tid framöver och att det då kommer finnas gott om mjukvara även i framtiden.
Det lär inte vara besvärligt att porta emellan PC, Quest och PSVR2 längre så det medför inte någon större kostnad. Om då Quest är lägsta basen för vilken prestanda som kommer krävas för nya VR titlar så ligger till och med PS5(om inte också PS6 kommer stödja PSVR2, vilket det inte bör finnas någon bra anledning att motverka) väldigt många generation förre i prestanda(typ Quest 6?).

PSVR2 är alltså långt ifrån en död plattform, tvärt om så har den potential att leva väldigt mycket längre än konkurrenterna som finns ute nu, där inget ens kommer i närheten.

Fast det är ju just det här som är oroande från Sonys sida. Ser de potentialen eller går de vidare mot säkrare kort?

3rd party supporten var det sista som dog på VITA, problemet var att Sony själva verkade ge upp och då blev det en ond cirkel. "Om inte Sony bryr sig? Varför ska vi bry oss? Vi släpper spelet på någon annan plattform". Tror VITA-biblioteket är på runt 2000 spel och det är rätt mycket för en plattform som anses inte ha några spel...

Men vi får se vad som händer i framtiden. Hoppas ju förstås för alla PSVR2-ägare att de inte lämnas åt sitt öde. Vet ju själv hur tråkigt det är.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Fast det är ju just det här som är oroande från Sonys sida. Ser de potentialen eller går de vidare mot säkrare kort?

3rd party supporten var det sista som dog på VITA, problemet var att Sony själva verkade ge upp och då blev det en ond cirkel. "Om inte Sony bryr sig? Varför ska vi bry oss? Vi släpper spelet på någon annan plattform". Tror VITA-biblioteket är på runt 2000 spel och det är rätt mycket för en plattform som anses inte ha några spel...

Men vi får se vad som händer i framtiden. Hoppas ju förstås för alla PSVR2-ägare att de inte lämnas åt sitt öde. Vet ju själv hur tråkigt det är.

Fast i och med att Sony är med och sponsrar PSVR2 spel fortfarande så är det för tidigt att säga ifall de lämnat den "åt dess öde", så inget pekar väl på att Sony inte bryr sig? Men visst om vi i slutet av året inte har fått något mer sponsrat spel så ser det väl mörkare ut.

Vitan hade också skillnaden att det är ett separat system och inte ett tillbehör. PSVR2 kan potentiellt användas av PC, PS6 och PS7 framöver ifall Sony känner för det. Headsetet är byggt för nuvarande och kommande standard i och med haptic feedback, kontroller som är branschstandard samt eyetracking.

Lite förvirrad över din definition "att lämnas åt sitt öde" också, hur definerar du det? Fortsätter PSVR2 att få näst intill alla populära VR spel framöver så tycker i alla fall inte jag att det är så värst tråkigt som jag upplever att du vill få det till. Vad måste de leva upp till ifall du inte ska se det som att dem lämnat plattformen "åt sitt öde?", handlar det om Sony first party AAA i stor volym eller vart går gränsen?

Skribent
Skrivet av Fearnox:

Fast i och med att Sony är med och sponsrar PSVR2 spel fortfarande så är det för tidigt att säga ifall de lämnat den "åt dess öde", så inget pekar väl på att Sony inte bryr sig? Men visst om vi i slutet av året inte har fått något mer sponsrat spel så ser det väl mörkare ut.

Vitan hade också skillnaden att det är ett separat system och inte ett tillbehör. PSVR2 kan potentiellt användas av PC, PS6 och PS7 framöver ifall Sony känner för det. Headsetet är byggt för nuvarande och kommande standard i och med haptic feedback, kontroller som är branschstandard samt eyetracking.

Lite förvirrad över din definition "att lämnas åt sitt öde" också, hur definerar du det? Fortsätter PSVR2 att få näst intill alla populära VR spel framöver så tycker i alla fall inte jag att det är så värst tråkigt som jag upplever att du vill få det till. Vad måste de leva upp till ifall du inte ska se det som att dem lämnat plattformen "åt sitt öde?", handlar det om Sony first party AAA i stor volym eller vart går gränsen?

Jo fast det här vet vi inte. Vi vet nu att pausar tillverkningen (vilket kan bero på flera orsaker) och att det är relativt tyst från Sonys sida. De uppmärksammade inte ens att PSVR2 firade 1 år. PC-stödet är en bra grej, men kommer det för sent? Sen som du säger, kan potentiellt används. Men vill Sony verkligen satsa? Det syns i alla fall inte på marknadsföringen just nu

Jag säger inte att den har lämnats till sitt öde, men ser en liknade utveckling i hur de betedde sig mot VITA. Vilket jag fortfarande är lite småsur över, älskade min VITA.

Året kommer definitivt bli avgörande i hur deras satsning kommer se ut. Jag hoppas att ni som köpt PSVR2 ska få den support ni förtjänar då det är en dyr produkt.

Jag vill inte låta negativ och jag är ingen VR- hatare, men är nog mer skeptisk till Sony för hur de lämnat bra produkter i gruset tidigare och att jag ser lite samma mönster nu. Sen hoppas jag att jag har fel.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jo fast det här vet vi inte. Vi vet nu att pausar tillverkningen (vilket kan bero på flera orsaker) och att det är relativt tyst från Sonys sida. De uppmärksammade inte ens att PSVR2 firade 1 år. PC-stödet är en bra grej, men kommer det för sent? Sen som du säger, kan potentiellt används. Men vill Sony verkligen satsa? Det syns i alla fall inte på marknadsföringen just nu.

Det har aldrig synts i deras marknadsföring, inte vid eller ens innan lanseringen faktiskt.
Så jag upplever i alla fall inte att det skett någon ändring nu heller. Det har också varit rätt tyst från Sony i allmänhet de senaste åren. Det har förmodligen i alla fall delvis berott på hur Jim Ryan styrt företaget i kontrast till hur Xbox istället varit mycket mer utåtriktade.

Om Sony vill satsa är som sagt förmodligen en definition, de kommer nog inte slå på stora trumman. Men som jag skrev innan så behöver inte inte det vara ett problem. Växer intresset för VR så kommer också Sonys headset få större satsning och dem har inget som gör att dem behöver göra så värst mycket mer just nu. Kommer 3rd party titlar som slår igenom på bred front så lär också Playstation dra nytta av detta.

De behöver alltså inte bestämma sig om något och har väldigt lite incitament att storsatsa redan idag. Varför inte istället släppa Astro X om 2 år när fler har tillgång till PS5? De går ju plus per enhet såld, vilket också förmodligen är anledningen till att den kan släppas till PC. Det gör inget om den inte drar in pengar på mjukvaran.

Det är också bra för utvecklingen då mer spel kan dra nytta av dess features genom att också pc användere(spelarbas) har tillgång då. Vilket då skapar större intresse hos utvecklare att stödja tillexempel eyetracking foveated rendering.

123
Skriv svar