Det är officiellt vår! För Steams vårrea är igång

Robot
Det är officiellt vår! För Steams vårrea är igång
Testpilot

Jag mer än avskyr hur Steam tillåter utvecklare och utgivare att inte lista rabatten i procent. Går ju inte att använda Steam längre utan SteamDB-tillägget i webbläsaren när det kommer till butiksfronten.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Jag mer än avskyr hur Steam tillåter utvecklare och utgivare att inte lista rabatten i procent. Går ju inte att använda Steam längre utan SteamDB-tillägget i webbläsaren när det kommer till butiksfronten.

<Uppladdad bildlänk>

Känns rent spontant att det där borde bryta något EU-direktiv 😅

Medlem

Det var för tidigt om jag ska vara ärligt.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Jag mer än avskyr hur Steam tillåter utvecklare och utgivare att inte lista rabatten i procent. Går ju inte att använda Steam längre utan SteamDB-tillägget i webbläsaren när det kommer till butiksfronten.

<Uppladdad bildlänk>

Det är ju ändå bara hittepå-rabatter. "Ordinary price for this 10 year old game: 49.99".

Medlem

För mig är bästa vårtecknet när de röjer undan all grus från gatorna

Medlem
Skrivet av Kyrre:

För mig är bästa vårtecknet när de röjer undan all grus från gatorna

Samma här

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Jag mer än avskyr hur Steam tillåter utvecklare och utgivare att inte lista rabatten i procent. Går ju inte att använda Steam längre utan SteamDB-tillägget i webbläsaren när det kommer till butiksfronten.

<Uppladdad bildlänk>

Står ju % tom på bilden du postat?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Står ju % tom på bilden du postat?

Du kan se flera utan procent.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Synd att deras reor inte har varit något speciellt på 10 år. Dom brukade vara stora event men nu känns det knappt värt att kolla in och spelen är oftast inte ens billigare än på konsol.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Du kan se flera utan procent.

Det är så pga regler mot att ha "ständig REA"
har ett spel varit på REA inom en 30-dagars persiod och "hamnar på REA" igen så får det den markeringen på Steam.
Det är EU regler.
Går man in på ett spel så ser man 30-dagars lägsta pris och då alltså om det verkligen är en REA eller om spelet varit billigare tidigare under 30-dagar.

Skrivet av Påskmust:

Synd att deras reor inte har varit något speciellt på 10 år. Dom brukade vara stora event men nu känns det knappt värt att kolla in och spelen är oftast inte ens billigare än på konsol.

30-90% rea tycker jag är ganska bra reor.
handlar betydligt billigare på bla Steam än på Playstation dom spelen jag köper iaf. Bättre original-pris och oftare rea också.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är så pga regler mot att ha "ständig REA"
har ett spel varit på REA inom en 30-dagars persiod och "hamnar på REA" igen så får det den markeringen på Steam.
Det är EU regler.
Går man in på ett spel så ser man 30-dagars lägsta pris och då alltså om det verkligen är en REA eller om spelet varit billigare tidigare under 30-dagar.

30-90% rea tycker jag är ganska bra reor.
handlar betydligt billigare på bla Steam än på Playstation dom spelen jag köper iaf. Bättre original-pris och oftare rea också.

Ja, jag säger varken bu eller bä kring reglerna, jag bara förklarade bilden då den verkar ha missförståtts.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Molotov:

30-90% rea tycker jag är ganska bra reor.
handlar betydligt billigare på bla Steam än på Playstation dom spelen jag köper iaf. Bättre original-pris och oftare rea också.

Jag tycker att både Microsoft och Sony har blivit mycket bättre på att ha reor och det finns alltid deals att hitta varje vecka, även så höga rabatter som 90% som du nämner. Deals finns det gott om även på Steam men deras reor har istället blivit sämre nu när dom inte har t.ex. Flash sales så nu ligger dom på ungefär samma nivå och prisskillnaderna är oftast små, kanske en femtiolapp som mest.

Men med det sagt så tycker jag inte att Steams reor är kassa, det handlar mer om att man blev bortskämd förut när dom var bättre.

Medlem

Funderar på hollow knight (tror de går på 7 euro nu), har de på ps men man vet aldrig...

Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, jag säger varken bu eller bä kring reglerna, jag bara förklarade bilden då den verkar ha missförståtts.

Ja jag menade också från originalposten att det var en konstig sak att avsky, men men man är ju olika


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Jag tycker att både Microsoft och Sony har blivit mycket bättre på att ha reor och det finns alltid deals att hitta varje vecka, även så höga rabatter som 90% som du nämner. Deals finns det gott om även på Steam men deras reor har istället blivit sämre nu när dom inte har t.ex. Flash sales så nu ligger dom på ungefär samma nivå och prisskillnaderna är oftast små, kanske en femtiolapp som mest.

Men med det sagt så tycker jag inte att Steams reor är kassa, det handlar mer om att man blev bortskämd förut när dom var bättre.

Ja jag minns också gamla reor på Steam, minns dock inte vad som var bättre bara att man typ kunde köpa bundles billigt? jag minns inte riktigt.
Samtidigt så har man ju allt annat som REA och bundles på Humble-bundle, GoG, REA + Gratis spel på Epic mm så totalt sett på PC som helhet finns det betydligt bättre deals än Playstation.
Jag är dessutom rätt anti digitala konsolspel då man inte kan räkna med att ens köp följer med bortom generationen, utan kan vara helt låst till konsolen man köper till så man håller sig till fysisk media så gott det går.
DVS digitala konsolspel ger en betydligt mindre känsla att man äger än digitala pc spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Köper sällan nytt men fick bli System Shock remaken för 200kr. Varit sugen på det länge!

Testpilot
Skrivet av Molotov:

Står ju % tom på bilden du postat?

Skrivet av Dunder:

Du kan se flera utan procent.

Skrivet av Molotov:

Det är så pga regler mot att ha "ständig REA"
har ett spel varit på REA inom en 30-dagars persiod och "hamnar på REA" igen så får det den markeringen på Steam.
Det är EU regler.
Går man in på ett spel så ser man 30-dagars lägsta pris och då alltså om det verkligen är en REA eller om spelet varit billigare tidigare under 30-dagar.

30-90% rea tycker jag är ganska bra reor.
handlar betydligt billigare på bla Steam än på Playstation dom spelen jag köper iaf. Bättre original-pris och oftare rea också.

Skrivet av Molotov:

Ja jag menade också från originalposten att det var en konstig sak att avsky, men men man är ju olika

Det finns ingen poäng att lista saker utan sin procentsats på framsidan, detta då du inte kan köra en "permanent rea" per deras eget regelverk;
"Discounts cannot be run within 30 days of your prior discount, with the exception of Steam-wide seasonal events (Summer, Autumn, Winter and Springs sales)."

Steam har rätt hårda regler för hur och när reor får och kan användas faktiskt. De enda som gynnas av att dölja procentsatsen är utgivaren eller utvecklaren i det stora hela. T.ex. om du har en önskelista och väljer att sortera efter rabatterat pris är det svårt att avgöra om rabatten är en bra deal eller inte, detta då bara rea-priset visas utan någon visning av ursprungspris jämte en procentsats.

Visst går det att argumentera för att man kan klicka in på artikeln och följa 30-dagars-trenden, men poängen är att det ska inte behövas för en övergripande blick gällande prissättningen av basutgåvan.

Det är kort sagt en dålig utveckling av butiksfronten för slutanvändaren, kontra hur det historiskt har sett ut. Mig veterligen tvingar inte EU fram denna ändring, åtminstone inte som Valve (Steam) valt att tolka och implementera det.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det finns ingen poäng att lista saker utan sin procentsats på framsidan, detta då du inte kan köra en "permanent rea" per deras eget regelverk;
"Discounts cannot be run within 30 days of your prior discount, with the exception of Steam-wide seasonal events (Summer, Autumn, Winter and Springs sales)."

Steam har rätt hårda regler för hur och när reor får och kan användas faktiskt. De enda som gynnas av att dölja procentsatsen är utgivaren eller utvecklaren i det stora hela. T.ex. om du har en önskelista och väljer att sortera efter rabatterat pris är det svårt att avgöra om rabatten är en bra deal eller inte, detta då bara rea-priset visas utan någon visning av ursprungspris jämte en procentsats.

Visst går det att argumentera för att man kan klicka in på artikeln och följa 30-dagars-trenden, men poängen är att det ska inte behövas för en övergripande blick gällande prissättningen av basutgåvan.

Det är kort sagt en dålig utveckling av butiksfronten för slutanvändaren, kontra hur det historiskt har sett ut. Mig veterligen tvingar inte EU fram denna ändring, åtminstone inte som Valve (Steam) valt att tolka och implementera det.

Ändringen har iaf kommit efter en regeländring.
Sett flera spel som är på "REA" men när man klickat in på spelet så ser man att det varit billigare under en 30 dagars period. Det är därmed ingen egentlig REA och då har man väll löst det på annat sätt. Det finns regler vad man får kalla REA och inte.
alternativet hade väll varit att ingen markering alls synts.
Det låter lite som en "REA-jägare/shopping-beroende" problem" att avsky nått sånt
Du får skicka feedback hur dom borde göra.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av RoxonMicke:

Funderar på hollow knight (tror de går på 7 euro nu), har de på ps men man vet aldrig...

Du får bättre input delay på pc jämfört med ps4/ps5. Var knappt spelbart på ps5 enligt mig.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Blev 4 spel den här gången.

Gravity circuit
System Shock
Control och...
Planet of Lana


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

1
Skriv svar