Bästa svenska spelen genom tiderna – 1-10

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Kom inte och säg att du inte är varnad när den existensiella ångesten kommer krypande.

Det ser jag framemot! 🐵


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Phyrino:

Jag är absolut inget fan av Minecraft .
Spelar det bara med barnen och tycker att det är tråkigt. Föredrar Valheim, Space Engineers och Portal Knights långt framför Minecraft .

Med det sagt...
Solklart att Minecraft ska vara etta. Det är inget att diskutera.
Har man sålt mer än typ de andra 29 spelen tillsammans så är det inte något tvivel.

alla dom spel du nämnde finns i minecraft med moddar.

Medlem

Superkul läsning! Jag har blivit illa varse om hur lite koll jag har på svensk spelindustri 🫣

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Nej, det har vi inte planerat. Flera av spelen är svåra/omöjliga att lira ordentligt i dag. Men vi kanske kan köra stream eller tillbakablick på några av dem. Valheim, däremot, är ju fortfarande inte släppt skarpt, så recension blir det inte tal om innan dess.

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Personligen har jag blivit väldigt sugen på att gå tillbaka till några gamla favoriter. Främst Soma, men även Backpacker och säkert ytterligare några. Möjligt att det kan bli återblickar. Inget är planerat i skrivande stund, som Tompa skriver, men det vore ju kul att gå på djupet med vissa.

Syftar inte Conthox på spel som släpps i ofärdigt skick, till exempel Cyber-Punk? Eller spel som har förändrats mycket under tid, till exempel No Man Sky? 🤔

Releasehästryttare
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Vilket!? Vilket!? 👀

Sanctum 2!

Redaktör
Skrivet av PGR1985:

Syftar inte Conthox på spel som släpps i ofärdigt skick, till exempel Cyber-Punk? Eller spel som har förändrats mycket under tid, till exempel No Man Sky? 🤔

Ah, jag läser trögt.

Ny-recensioner blir det inga. Det blir mest förvirrande med flera recensioner och betyg. Däremot kan man förstås recensera early access-spel när de väl släpps, och vid behov återkomma till spel som ändras rejält över tid. Det handlar förstås om intresse och hur mycket tid sånt tar.


signatur
Medlem

Härlig lista!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Trodde Huntdown skulle hamna här eller förra : S

Medlem
Skrivet av Rhymst:

The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay 🔥

Sinnessjukt bra spel.

Medlem

Bad Company 2


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Saknar Pettson och Findus på listan. Kul att ni uppmärksammade Backpacker dock.

Medlem

Synd att inte headhunter till dreamcast var med

Medlem

Guys, uppskattar listan men hur kunde ni inte ha med Little Nightmares?

Medlem

Bf1942 var det bästa krigsspelet någonsin när det släpptes, har så ofantligt många timmar i det. Sedan släpptes battlefield 2 som var det bästa krigsspelet någonsin när det släpptes. Oj vad roligt jag haft med bf serien men efter senaste spelet känns det som om vi aldrig kommer hitta tillbaks till varandra.. Hoppas jag har fel!

Medlem

Självklar etta, men väldigt många bra spel på listan.

Medlem

Jag är partisk jag vet, men vart är Candy Crush? 😉

Medlem
Skrivet av Matrosen:

Vart finns alla Petsson och Findus spel??
Eller alla Mulle Meck, skandal att dom inte är med😰

Eller hur! Mulle Meck var fantastiskt när det kom. Vilken klassiker!

Medlem

Jag nuddade bara 1942/vietnam i offlineläget.

BF2 är det jag spenderat mest timmar med online.
2142 var najs för titan-mode. Som en utveckling av gamla conquest med mer syfte.

BC2 förstår jag är inkörsporten för många till serien. Men för de som kommer från tidigare BF så var det en liten avstickare och delvis besvikelse, inte den uppföljaren vi väntade på. Men bra för vad det var.
BF3 var den stora uppföljaren till BF2. Här peakade allt.
Sen gick det utför. Tack.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Bästa spelen hette det, inte mest sålda, minecraft platsar knappt. Ilskan bubblar!


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Fattar hur du känner! Jag känner detsamma med Ignition, men darlings var tvungen att dödas. Väldigt fina darlings.

Haha, tänkte också på att Ignition inte var med. Märkligt att den gamla dängan bitit sig fast.

Men kul att Soma var med så högt på listan! Lite skön existensiell ångest som sitter kvar länge efter att man spelat klart det.


signatur

Det blir bara mer och mer data...

Medlem

Vilket jobb ni har gjort mes listan, och snacka om otacksam uppgift eftersom ni omöjligen kan vara alla till lags! Personligen hade jag gärna sett It Takes Two på minst pallplats, men det är ju från min preferenser 😅 Hoppas det kommer fler listor framöver!


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

KoP
Medlem

Kul att Pinball Dreams hamnade så högt upp. Man lirar det fortfarande ett par gånger årligen (Amiga versionen så klart).

KoP
Medlem
Skrivet av wololo:

Pinball Dreams över Pinball Fantasies?

Personligen tycker jag nog att Pinball Dreams är roligare än både Pinball Fantasies och Pinball Illusions. Men blandar vi in Slam Tilt (svenskutvecklat pinballspel ifrån 1996) så blir det knepigt. Slam Tilt skulle kunna trycka alla pinball spel ifrån Dice i backen. 🤔

Redaktör
Ponny
Skrivet av Freakon:

Nu har jag sett dig lyfta Soma så många gånger att jag har satt det på nedladdning!

My work here is done.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av PGR1985:

Syftar inte Conthox på spel som släpps i ofärdigt skick, till exempel Cyber-Punk? Eller spel som har förändrats mycket under tid, till exempel No Man Sky? 🤔

Det... har du rätt i! Spann tydligen iväg i mina egna tankar.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Mer innebandy!


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Redaktör
Skrivet av Anwest:

Vilket jobb ni har gjort mes listan, och snacka om otacksam uppgift eftersom ni omöjligen kan vara alla till lags! Personligen hade jag gärna sett It Takes Two på minst pallplats, men det är ju från min preferenser 😅 Hoppas det kommer fler listor framöver!

Kul att listan uppskattas! Det är ju en mix av vårt tycke och smak, så inte ens vi själva får helt som vi vill. Hela red har bidragit med input.

Det kommer läsaromröstningar nästa vecka - en chans för alla att rösta och skriva om sina favoriter. Kan komma lite sånt från oss i Fragzone-fredag i morgon också.


signatur
Medlem

Personligen har jag nog Valheim som nummer 1 ihop med något av de tidigaste Battlefield, men det var en riktigt fin lista som även högaktar historien.


signatur

Memento Mori

Medlem

Var är Svea rike??

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Men var är Svea Rike? Att ni missat en sådan klassiker helt och hållet är ju inte helt okej ändå.

Trodde Svea Rike skulle hamna på förstaplats men jag hade fel

Skriv svar