CD Projekt är "färdiga" med Cyberpunk 2077 (om de nu kan hålla sig...)

Robot
CD Projekt är "färdiga" med Cyberpunk 2077 (om de nu kan hålla sig...)

Utesluter inte mindre uppdateringar.

#cyberpunk-2077


Medlem

Om man inte spelat detta ännu så bör man göra det. Nu idag är det nog ett av de bättre spel som någonsin gjorts tbh.

Medlem

Ursäkta, var är FSR 3?

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Om man inte spelat detta ännu så bör man göra det. Nu idag är det nog ett av de bättre spel som någonsin gjorts tbh.

Är det så stor skillnad mot release menar du? Och då syftar jag inte på buggar och tekniska problem. Grundspelet i sig var väldigt tråkigt och inte alls det ”rollspel” som utlovats. Snarare väldigt linjärt förutom lite sidouppdrag etc.
Men det är alltså mycket bättre nu?

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Är det så stor skillnad mot release menar du? Och då syftar jag inte på buggar och tekniska problem. Grundspelet i sig var väldigt tråkigt och inte alls det ”rollspel” som utlovats. Snarare väldigt linjärt förutom lite sidouppdrag etc.
Men det är alltså mycket bättre nu?

Alltså jag skiter fullständigt i genre och vad som utlovats. Jag tar saker och ting för vad det är och utgår från det.
När spelet släpptes så gav jag det ändå en stark 7/10 eftersom story, karaktärer, ljud, musik, världen, presentation osv var top-notch.
Men visst var spelet inte färdigt. Det fanns brister främst i gameplay och system samt buggar.

Idag är spelet förbättrat på alla punkter. Med Phantom Liberty har vi också ännu mer bra innehåll.
Det är nog på min top 10 lista över mina favoritspel någonsin.

De flesta storydrivna singelplayerspel är rätt linjära. Har inget emot det.

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Är det så stor skillnad mot release menar du? Och då syftar jag inte på buggar och tekniska problem. Grundspelet i sig var väldigt tråkigt och inte alls det ”rollspel” som utlovats. Snarare väldigt linjärt förutom lite sidouppdrag etc.
Men det är alltså mycket bättre nu?

Låter som att spelet helt enkelt inte är ett spel för dig.
Men spel kan vara bra även om man inte gillar dom personligen.
(Ps Jag ogillar spelet själv)

Medlem

Jag har nyss börjat med det då jag tyckte det verkade dags att köpa det. Sagt och gjort, CP 2077 Ultimate Edition för dryga 500 kr på GoG och för mig är det helt klart ett 9/10 spel (några roliga buggar drar ner det för mig). Jag försöker mig på ett sniper/netrunner build.

Gen
Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Är det så stor skillnad mot release menar du? Och då syftar jag inte på buggar och tekniska problem. Grundspelet i sig var väldigt tråkigt och inte alls det ”rollspel” som utlovats. Snarare väldigt linjärt förutom lite sidouppdrag etc.
Men det är alltså mycket bättre nu?

Tror inte detta är rätt spel för dig. Är du ute efter djup story och fullt fokus på RPG bör du kolla på spel som BG3.

Själv funderar jag på att köra igenom det en tredje gång

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Låter som att spelet helt enkelt inte är ett spel för dig.
Men spel kan vara bra även om man inte gillar dom personligen.
(Ps Jag ogillar spelet själv)

Skrivet av Gen:

Tror inte detta är rätt spel för dig. Är du ute efter djup story och fullt fokus på RPG bör du kolla på spel som BG3.

Själv funderar jag på att köra igenom det en tredje gång

Tror @patrik1975 syftar på att CDproject pratade om spelet som ett RPG när det annonserades för att sedan lite långsamt städa bort RPG från marknadsföringen.

Så spelet marknadsfördes till en början som ett spel han skulle gilla men något annat släpptes.

Medlem

Även efter 2.11 (och 2.12) känner jag själv att spelet fortfarande är en rätt buggig sörja. Tänkte testa att spela igenom det igen då senaste gången jag körde igenom det var någon gång i version 1.5 och jag inte har rört Phantom Liberty innan.

Trafiken är totalt värdelös, att försöka köra något fordon med mus och tangentbord känns hopplöst oavsett vilken känslighetsinställning man väljer, och CDPR rekommenderar ju själva att man inte gör det. Samtidigt finns en lång rad andra spel som lyckas bra mycket bättre med att lösa det. GTA-serien som det primära exemplet i liknande genre.

Andra trafikanters AI är totalt hopplös, och jag har tappat räkningen på hur många gånger jag kört in i/blivit inkörd i av bilar som svänger vänster från högerfiler eller höger från vänsterfiler i korsningar. Kaskadeffekten när man kör in i en bilist som får "panik" och bränner iväg hejdlöst in i andra trafikanter (och ofta fotgängare) som i sin tur får "panik" o.s.v. är också rätt... komisk. AI:n i trafiken tar liksom ingen som helst hänsyn till någonting runtomkring den allt som oftast.

Hur motorn hanterar fordon (no pun intended) och deras fysik är också klart tveksam - med plattan i mattan i en fyrhjulsdriven variant av en Type-66 (som ska vara en tämligen biffig kärra) kan det komma någon liten bil, exempelvis en Galena, och accelerera förbi. När man lyfter från marken är det inte direkt något momentum som bibehålls utan man flyger stelt som en pinne. Har också sett bilar som clippar ner i marken och fastnar ett antal gånger, även om det inte är riktigt lika vanligt som det var för mig i 1.x, då hände det så gott som varje spelsession. Och det totalt inlevelsedödande med att det är massa trafik i fjärran som egentligen inte existerar utan slutar renderas så fort man närmar sig ska vi helst inte prata om. När man spawnar fordon i Dogtown (PL) spawnas de ofta en bra bit upp i luften, och ramlar ner på vad som än är under dem. Strålkastare på bilar är av/på lite godtyckligt (både på ens egen och andras), har inte dragit hem modden som låter en sätta på och stänga av sådana grejer själv, men det borde väl lösa åtminstone det problemet.

Saker som clippar genom andra utöver trafiken är inte heller ovanligt, vapen som borde ligga på marken svajar fram och tillbaka genom den titt som tätt. Ibland är det tvärtom, det är en hel del föremål jag sett sitta fast i luften - från loot (vanligt) till exempelvis explosiva gasflaskor (mindre vanligt). T-posande NPC:er och NPC:er som står ~en halvmeter "nedclippade" i marken har jag också sett några stycken, och förare av fordon som sitter fast i luften i deras förarställning, fast utan fordon, har också funnits ett antal. Två poliser har stått mitt i vägen i ~100 timmar i min senaste genomspelning, de gör absolut ingenting utan står still mitt i gatan på exakt samma ställe hela tiden, vilket blockerar all NPC-trafik när man är där. Blivit påkörda någon gång men nästa gång man åker förbi korsningen står de så glatt kvar på samma ställe.

Sen undrar jag vem det är som fick den "genialiska" idén att ha W och S bindade till både spelarrörelser och att välja konversationsalternativ, kraftig facepalm på det. Andra märkliga idéer är att de nu gjort en icke-dödlig genomspelning så gott som hopplös, då varje förvaring av kroppar automatiskt är dödlig numera, av någon konstig anledning (att lägga en medvetslös individ i bakluckan på en trasig bil känns bra märkligt att det skulle ta livet av dem).

Kontinuitetsproblem är inte heller helt ovanliga, fått en drös "sms" från personer som om jag inte hade gjort quests jag redan klarat av. Efter någon quest i spelet fick jag dessutom problemet att jag inte kunde spara, varken manuellt eller några autosaves skapades. Enda sättet att lösa det var att fast-travel:a och *direkt* efteråt spara. En annan kul bugg jag har nu sedan 2.12 (GOG) är att buggrapporteringsverktyget kraschar *varje* gång jag startar spelet. Spelet startar så snällt men buggrapporteraren (RedEngineErrorReporter.exe) kraschar direkt när spelet startas.

Prestandan är också fortfarande rätt tveksam, att en 5900X med ett 3080 och 32GB 3600MHz DDR4 med spelet på en ~5GB/s NVMe SSD ska kämpa så med att driva runt spelet i 1080p (högsta inställningar på allt utom RT, som ligger någonstans låg-medel) och långtifrån alltid komma upp i 60FPS är trist. DLSS gör att vissa grejer ser rejält smetiga ut, kanter på bilrutor inifrån när man rör på kameran, som exempel. Lustigt nog var det även någon DLSS-konfiguration jag testade som gav mig sämre FPS i benchmarken än med DLSS helt avstängt, med exakt samma inställningar i övrigt. GGWP, nVidia.

Och allt det här är om man totalt bortser från vad CDPR gick ut med att spelet skulle vara och innehålla innan release... nej, CDPR förtjänar i mina ögon fortfarande rätt skarp kritik för sitt alster. Det må ha sina ljusa sidor och stundtals vara ett helt okej spel, men absolut inte i paritet med vad som utlovades innan släpp och vad det borde vara. Tycker även det nya talangträdet som kom i 2.x och "hackingen" numera är bra mycket tristare än de var innan. Kul att en del verkar gilla spelet, för mig är det väl en 6/10, 7/10 på sin höjd. Vid släpp var det 4-5/10, var otroligt trasigt för mig då.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Att klaga på ett spel som Cyberpunk är i min värld lite som att klaga på restaurangen för att man fick för mycket mat.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Även efter 2.11 (och 2.12) känner jag själv att spelet fortfarande är en rätt buggig sörja. Tänkte testa att spela igenom det igen då senaste gången jag körde igenom det var någon gång i version 1.5 och jag inte har rört Phantom Liberty innan.

Trafiken är totalt värdelös, att försöka köra något fordon med mus och tangentbord känns hopplöst oavsett vilken känslighetsinställning man väljer, och CDPR rekommenderar ju själva att man inte gör det. Samtidigt finns en lång rad andra spel som lyckas bra mycket bättre med att lösa det. GTA-serien som det primära exemplet i liknande genre.

Andra trafikanters AI är totalt hopplös, och jag har tappat räkningen på hur många gånger jag kört in i/blivit inkörd i av bilar som svänger vänster från högerfiler eller höger från vänsterfiler i korsningar. Kaskadeffekten när man kör in i en bilist som får "panik" och bränner iväg hejdlöst in i andra trafikanter (och ofta fotgängare) som i sin tur får "panik" o.s.v. är också rätt... komisk. AI:n i trafiken tar liksom ingen som helst hänsyn till någonting runtomkring den allt som oftast.

Hur motorn hanterar fordon (no pun intended) och deras fysik är också klart tveksam - med plattan i mattan i en fyrhjulsdriven variant av en Type-66 (som ska vara en tämligen biffig kärra) kan det komma någon liten bil, exempelvis en Galena, och accelerera förbi. När man lyfter från marken är det inte direkt något momentum som bibehålls utan man flyger stelt som en pinne. Har också sett bilar som clippar ner i marken och fastnar ett antal gånger, även om det inte är riktigt lika vanligt som det var för mig i 1.x, då hände det så gott som varje spelsession. Och det totalt inlevelsedödande med att det är massa trafik i fjärran som egentligen inte existerar utan slutar renderas så fort man närmar sig ska vi helst inte prata om. När man spawnar fordon i Dogtown (PL) spawnas de ofta en bra bit upp i luften, och ramlar ner på vad som än är under dem. Strålkastare på bilar är av/på lite godtyckligt (både på ens egen och andras), har inte dragit hem modden som låter en sätta på och stänga av sådana grejer själv, men det borde väl lösa åtminstone det problemet.

Saker som clippar genom andra utöver trafiken är inte heller ovanligt, vapen som borde ligga på marken svajar fram och tillbaka genom den titt som tätt. Ibland är det tvärtom, det är en hel del föremål jag sett sitta fast i luften - från loot (vanligt) till exempelvis explosiva gasflaskor (mindre vanligt). T-posande NPC:er har jag också sett några stycken, och förare av fordon som sitter fast i luften i deras förarställning, fast utan fordon, har också funnits ett antal. Två poliser har stått mitt i vägen i ~100 timmar i min senaste genomspelning, de gör absolut ingenting utan står still mitt i gatan på exakt samma ställe hela tiden, vilket blockerar all NPC-trafik när man är där. Blivit påkörda någon gång men nästa gång man åker förbi korsningen står de så glatt kvar på samma ställe.

Sen undrar jag vem det är som fick den "genialiska" idén att ha W och S bindade till både spelarrörelser och att välja konversationsalternativ, kraftig facepalm på det. Andra märkliga idéer är att de nu gjort en icke-dödlig genomspelning så gott som hopplös, då varje förvaring av kroppar automatiskt är dödlig numera, av någon konstig anledning (att lägga en medvetslös individ i bakluckan på en trasig bil känns bra märkligt att det skulle ta livet av dem).

Kontinuitetsproblem är inte heller helt ovanliga, fått en drös "sms" från personer som om jag inte hade gjort quests jag redan klarat av. Efter någon quest i spelet fick jag dessutom problemet att jag inte kunde spara, varken manuellt eller några autosaves skapades. Enda sättet att lösa det var att fast-travel:a och *direkt* efteråt spara. En annan kul bugg jag har nu sedan 2.12 (GOG) är att buggrapporteringsverktyget kraschar *varje* gång jag startar spelet. Spelet startar så snällt men buggrapporteraren (RedEngineErrorReporter.exe) kraschar direkt när spelet startas.

Prestandan är också fortfarande rätt tveksam, att en 5900X med ett 3080 ska kämpa så med att driva runt spelet i 1080p (högsta inställningar på allt utom RT, som ligger någonstans låg-medel) och långtifrån alltid komma upp i 60FPS är trist. DLSS gör att vissa grejer ser rejält smetiga ut, kanter på bilrutor inifrån när man rör på kameran, som exempel. Lustigt nog var det även någon DLSS-konfiguration jag testade som gav mig sämre FPS i benchmarken än med DLSS helt avstängt, med exakt samma inställningar i övrigt. GGWP, nVidia.

Och allt det här är om man totalt bortser från vad CDPR gick ut med att spelet skulle vara och innehålla innan release... nej, CDPR förtjänar i mina ögon fortfarande rätt skarp kritik för sitt alster. Det må ha sina ljusa sidor och stundtals vara ett helt okej spel, men absolut inte i paritet med vad som utlovades innan släpp och vad det borde vara. Tycker även det nya talangträdet som kom i 2.x och "hackingen" numera är bra mycket tristare än de var innan. Kul att en del verkar gilla spelet, för mig är det väl en 6/10, 7/10 på sin höjd. Vid släpp var det 4-5/10, var otroligt trasigt för mig då.

Är du säker på att du spelar 2.x versionen? Visst, trafiken är inte topp men det är ju verkligen inte en så stor deal när jag finner att spelet handlar om i stort sett allt förutom bilar och majoriteten av det du upplevt dåligt verkar vara trafiken. Det är mycket spel utöver det; trafiken är mest ett nödvändigt element för att binda ihop världen känner jag då jag håller med att den inte är bäst och öppna världen kan upplevas stelare än andra spel. Men det nya trädet är ju kanon! Det innan hade ju knappt några förmågor; majoriteten var små ökningar i procentuella skillnader och några övriga som inte riktigt kändes i slutändan. Nu finns det en massa roliga, unika och klassspecifika, förmågor.

Din prestanda är tokig. Har också en 3080 och kör i 21:9 1440p, DLAA och kommer över 60 fps.

Klart dina upplevelser är lika värda som annans, men det låter som att du har haft otur på varenda punkt. Synd att du inte har funnit det roliga även efter 2.x, men jag håller inte med om att spelet är dåligt. Det är inte dåligt, men alla tycker inte om alla spel, och så är livet.

Ha det bäst!

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Att klaga på ett spel som Cyberpunk är i min värld lite som att klaga på restaurangen för att man fick för mycket mat.

Wut. Den "logiken" är ju totalt vansinnig.

Skrivet av mttbolle:

Är du säker på att du spelar 2.x versionen? Visst, trafiken är inte topp men det är ju verkligen inte en så stor deal när jag finner att spelet handlar om i stort sett allt förutom bilar och majoriteten av det du upplevt dåligt verkar vara trafiken. Det är mycket spel utöver det; trafiken är mest ett nödvändigt element för att binda ihop världen känner jag då jag håller med att den inte är bäst och öppna världen kan upplevas stelare än andra spel. Men det nya trädet är ju kanon! Det innan hade ju knappt några förmågor; majoriteten var små ökningar i procentuella skillnader och några övriga som inte riktigt kändes i slutändan. Nu finns det en massa roliga, unika och klassspecifika, förmågor.

Din prestanda är tokig. Har också en 3080 och kör i 21:9 1440p, DLAA och kommer över 60 fps.

Klart dina upplevelser är lika värda som annans, men det låter som att du har haft otur på varenda punkt. Synd att du inte har funnit det roliga även efter 2.x, men jag håller inte med om att spelet är dåligt. Det är inte dåligt, men alla tycker inte om alla spel, och så är livet.

Ha det bäst!

Yes, 2.12 - testat både moddat (kör en mod som gör att ljuddämpade skott inte garanterat automatiskt inleder strid vid första träffen) och omoddat. Och whaat, bilkörningen är väl en tämligen stor del av spelet? Skapligt inlevelseförstörande att bara fast travel:a genom Night City, och att springa genom stan tar en stund, även med Leeroy-benen. Och att då ge upp dubbel-hopp eller charge-hopp... nej tack. ^^

Det är ju så jäkla många av förmågorna i 2.x-trädet som är knutna till specifika vapentyper, och då jag tycker exempelvis hagelbrakare och närstridsvapen (oavsett trubbigt eller vasst) är skittråkigt är det en förbannad massa grejer i det nya trädet jag aldrig kan använda.

Vad gäller prestandan tycker jag alltid det varit märkligt, märker inga direkta prestandaproblem i andra spel jag kör och ex. 3DMark och andra benchmarkingresultat hamnar ungefär där de borde för riggen. Givetvis också testat att ominstallera spelet totalt, gjordes vid övergången från 1.x till 2.x om inte annat. Och att ominstallera W10 eller gå över till W11 är inget jag känner för i dagsläget iaf, inte minst när det i princip bara är CP2077 jag upplever problem med.

Men smaken är onekligen som baken - jättekul att många verkar tycka om spelet nu, det gör inte att det fungerar bättre för mig. Har prövat en del tips för att få det att prestera bättre utan några egentliga genombrott. Och som sagt, jag tycker det är lite komiskt att någon DLSS-konfig jag testade på riktigt gav sämre prestanda än med det helt avslaget. Det känns liksom inte som att spelet/spelmotorn rent tekniskt är särskilt kvalitativa. Däremot spelar jag det en hel del till och från, berättandet tycker jag ganska ofta är riktigt bra, även om jag tycker kvalitén varierar en hel del. Finns en del side quests som jag tycker är bland de bästa jag spelat i något RPG. (Eller RPG-lite som man kanske borde klassa CP2077 som?)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Då är det dags att börja spela

Medlem

Är spelet att betrakta som spelbart nu då?

Skrivet av perihelion74:

Att klaga på ett spel som Cyberpunk är i min värld lite som att klaga på restaurangen för att man fick för mycket mat.

Nja, är väl mer att jämföra med att man klagar på restaurangen för att man fick in otillagad, kall mat.

Medlem

+600 timmar, tror jag behöver en detox


signatur

sol tribe

Gen
Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Vad gäller prestandan tycker jag alltid det varit märkligt, märker inga direkta prestandaproblem i andra spel jag kör och ex. 3DMark och andra benchmarkingresultat hamnar ungefär där de borde för riggen. Givetvis också testat att ominstallera spelet totalt, gjordes vid övergången från 1.x till 2.x om inte annat. Och att ominstallera W10 eller gå över till W11 är inget jag känner för i dagsläget iaf, inte minst när det i princip bara är CP2077 jag upplever problem med.

Vad tråkigt att du har prestandaproblem men håller med andra om att det är märkligt då det skett flera optimeringar den senaste tiden. Bland annat kom det CPU optimering för AMD som i mitt fall sänkte CPU load och ökade fpsen där det var mycket NPCer, tex marknader osv (där CPUn var flaskhalsen). Jag fick testat optimeringen på en 5800X3D och den gjorde märkbar skillnad vid CPU intensiva platser.

Nu var det ett tag sedan jag sålde mitt 3080 och minns också att det var tungdrivet i början men att det blev bättre med 2.0 patchen. På den tiden lirade jag i 3440x1440 och körde med det mesta på max förutom RT. DLSS Quality var givetvis ett krav i så hög upplösning men lyckades ändå hålla mig mellan 80-95fps (95 var mitt max på den tiden då jag hade en skärm som inte klarade overdrive till 100Hz utan bara till 95 )

Vidare finns Frame Gen men dessvärre inget som du som 3080 användare kan använda dig av

Kanske värt att de över drivrutiner och Verify Files på Steam samt gå igenom alla inställningar så att det inte är något galet där?

Medlem
Skrivet av Gen:

Vad tråkigt att du har prestandaproblem men håller med andra om att det är märkligt då det skett flera optimeringar den senaste tiden. Bland annat kom det CPU optimering för AMD som i mitt fall sänkte CPU load och ökade fpsen där det var mycket NPCer, tex marknader osv (där CPUn var flaskhalsen). Jag fick testat optimeringen på en 5800X3D och den gjorde märkbar skillnad vid CPU intensiva platser.

Nu var det ett tag sedan jag sålde mitt 3080 och minns också att det var tungdrivet i början men att det blev bättre med 2.0 patchen. På den tiden lirade jag i 3440x1440 och körde med det mesta på max förutom RT. DLSS Quality var givetvis ett krav i så hög upplösning men lyckades ändå hålla mig mellan 80-95fps (95 var mitt max på den tiden då jag hade en skärm som inte klarade overdrive till 100Hz utan bara till 95 )

Vidare finns Frame Gen men dessvärre inget som du som 3080 användare kan använda dig av

Kanske värt att de över drivrutiner och Verify Files på Steam samt gå igenom alla inställningar så att det inte är något galet där?

Jag får ju samtidigt säga att det är bättre än vid release, att köra på högsta inställningar då och/eller med RT överhuvudtaget var bara att glömma. Förutsatt att man inte körde med DLSS då, men det är få spel jag tycker att det inte märks tillräckligt i för att jag ska vilja använda det. CP2077 är definitivt inte ett av dem.

Har kört med ett par olika drivrutiner sedan 2.x, sen har jag inte lekt särskilt mycket med Afterburner på kortet varken när det kommer till att klocka eller volta - jag har inte orkat och då det fungerar tillräckligt bra i så gott som allt annat så har det inte känts värt det. Sen äter spelet ju upp bra med ett stackars 3080s allt för snåla 10GB, HWiNFO64 ligger och övervakar och loggar och D3D Dedicated (inte Allocated alltså, den siffran är högre) brukar landa väääldigt nära kortets 10GB efter man har spelat en stund.

Sen är jag också en av de som grovt förenklat väljer utseende före FPS (apropå den aktuella omröstningen), så jag vrider upp så långt jag kan innan det blir plågsamt segt. ^^ Kör spelet på GOG, och har dragit hem installern igen och installerat alltihop på nytt, så det känns inte som att det är det. :/ Och har som sagt testat både moddat och omoddat. Men jag lägger det på hyllan efter den här omspelningen, så får jag se om jag plockar upp det igen till nästa burk jag bygger om något år eller två. Antagligen inte, då det förhoppningsvis kommit något bättre till dess.

Edit: utan att ha grävt djupare i det inbillar jag mig att den här modden/fixen förbättrar prestandan något.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

1
Skriv svar