Snabbkollen – grafik eller framerate?

Medlem

Måste jag välja så blir det FPS varje gång. Jag märker skillnaden mellan 30 och 60 FPS mycket mer än skillnaden mellan 1440p och 2160p.

Men eftersom konsolspel numera dyker betydligt lägre än så har jag återigen gått över till PC där jag slipper välja. 2160p i 100+ FPS, baby.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Beror på spel. JRPGS och turordnings-spel överlg, långsammare singleplayer äventyr, så duger 30fps lika nästan bra som 60, minimal skillnad.

I kvickare spel, online-spel etc där man siltar mycket så vill jag ha 60fps. Allt över 60fps känns dock överflödigt och slöseri i 99,95% av spelen, precis som upplösningar över 1080p oftast också känns onödigt då det blir sån liten skillnad, speciellt när man spelar på TV.

Medlem

Hellre hög FPS på Medium än låg FPS på Ultra.

Medlem

Minst 60fps, stabil 60 är bättre än fps som hoppar frekvent mellan 60-120

Medlem

Har hört många ggr att 40fps ska vara något fint mellanläge. Kanske skulle Microsoft och Sony satsa mer på det?

Tror inte på det där att förlita sig på VRR i moderna tv apparater som ska göra 30 fps mer dugligt. Det verkar ofta ställa till problem och jag vill heller inte att utvecklarna ska förlita sig på att vi gamers alltid har de bästa senaste tv apparaterna. Det är många som knappt har 4k fortfarande. Nej. Låt dem inte få några idéer i onödan.

60 fps hoppas jag ska bli standard och så får dem göra så gott det går med grafiken efter det. Vi är ändå ofta inne på finn fem fel territorium mellan performance och graphics mode medan 30fps vs 60fps är väldigt kännbart. Plus att 30 fps ofta bara blurrar och smetar ut den fina grafiken ändå så fort bilden rör sig. Så, min önskan är att Microsoft och Sony kräver 60fps. Men det är ju jag.

Medlem

Jag är en enkel man som nöjer mig med 60 fps

Medlem
Medlem
Skrivet av Ribcage:

Tror inte alla dels föredrar PC men heller inte är beredd att lägga så mycket pengar för ultra extra allt på den. Då sänker de hellre upplösningen till 1440p eller lägre och stänger av raytracing med mer för att nå 60 fps tex. Eller högre/mindre än så.

Nämnde han nått om PC.
Är det anti-pc kampanj på g eller nått.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av memorycard:

Tror inte på det där att förlita sig på VRR i moderna tv apparater som ska göra 30 fps mer dugligt. Det verkar ofta ställa till problem

Berätta gärna mer, inte hört något om det. DF brukar prisa VRR generellt.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nämnde han nått om PC.
Är det anti-pc kampanj på g eller nått.

Jag känner till att han spelar på PC och med både grafik och frame-rate på max förmodligen en bra sån. På en konsol kan du sällan få högsta fps och grafikinställningar. Låter det anti pc att hävda det?

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Berätta gärna mer, inte hört något om det. DF brukar prisa VRR generellt.

Det finns många trådar om det där ute. 🙂 Ofta beskriver folk en försämring av bilden på olika sätt. Varierar från spel och tv apparater. Min poäng var dock främst att jag hoppas utvecklare inte förlitar sig på att vrr ska göra jobbet när fortfarande så väldigt många inte har det plus att det verkar variera så mycket mellan dem som faktiskt har det också.

Medlem

För spel med mus är 60 inte tillräckligt när man vant sig vid högre refresh-rates, vill gärna ha 100+ i spel som inte är tävlingsinriktade. För spel som CS får det gärna närma sig 300, ser såklart ingen skillnad men när det börjar dippa mot 200 känns det inte lika responsivt. För spel med handkontroll är stabila 60 tillräckligt.

Medlem

Avstod röst då de är precis lika viktiga. Den ena utan den andra är bara kasst, i bägge fallen.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Jag ser ingen skillnad på 1080p och 4k så det blir fps för mig men är den 30 och uppåt så märker jag inte av den heller om jag inte har igång fpsräknare.

Medlem

Jag har länge varit en stor förespråkare av hög fps och anser att det objektivt sett är bättre med, ex, 60 än 30 fps.

Men jag har på senare tid spelat en hel del spel i 30 fps och har börjat att vänja mig. Det funkar även om det kunde ha varit mycket bättre.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Håller med itsnotme. Behöver inte 100+fps utan tycker att 60 flyter jättebra. Sen kan resten av kraften läggas på grafik.
Och helst inte på ray tracing då utan minimera pop-ins av objekt och gräs och liknande, skarpa texturer som faktiskt laddar in i rimlig tid (jag tittar på er Control och Expeditions) samt bra ljuseffekter som i RDR2 eller Valheim.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av memorycard:

Det finns många trådar om det där ute. 🙂 Ofta beskriver folk en försämring av bilden på olika sätt. Varierar från spel och tv apparater. Min poäng var dock främst att jag hoppas utvecklare inte förlitar sig på att vrr ska göra jobbet när fortfarande så väldigt många inte har det plus att det verkar variera så mycket mellan dem som faktiskt har det också.

Okej, helt okänt för mig. Trist för de som har problem.

Jag tycker att de som har en välfungerande TV ska kunna nyttja den för bättre flyt, upplösning med mer. Hade själv gärna haft 120fps med VRR på min tv men tyvärr får jag dras med 60.
Jag tror att det generellt är bra om utvecklare får stöd att nå nya höjder om det så är med VRR, skalningstekniker eller dylikt, om det fungerar bra som det verkar göra för de flesta.

Medlem

1080p@60fps

Allt över det ska gå till detaljrikedom.

Medlem

Båda, vill lira med båda vilket faktiskt är möjligt.
Annars undviker jag spela spelet.
Ett spel ska spelas med max inställningar och bra flyt

Medlem

Bägge i ett och samma, då är det en spelupplevelse utan dess like.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Jag känner till att han spelar på PC och med både grafik och frame-rate på max förmodligen en bra sån. På en konsol kan du sällan få högsta fps och grafikinställningar. Låter det anti pc att hävda det?

Jaha du känner till.
låter som efterkonstruktion. Du svarade ju en annan "låter dyrt".
Det går att få på konsol så bra som utvecklarna gör det så det blir högsta FPS och möjliga grafikinställningar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Håller med itsnotme. Behöver inte 100+fps utan tycker att 60 flyter jättebra. Sen kan resten av kraften läggas på grafik.
Och helst inte på ray tracing då utan minimera pop-ins av objekt och gräs och liknande, skarpa texturer som faktiskt laddar in i rimlig tid (jag tittar på er Control och Expeditions) samt bra ljuseffekter som i RDR2 eller Valheim.

Mm, har stört mig på det länge. Varför ens baka in högupplösta texturer när det ändå förstörs av att det är en fördröjning i många spel tills de laddar in, och tills det sker får man nöja sig med Nintendo 64- eller på sin höjs PS2-placeholder texturer. Blir bara en distraktion när det poppar in en massa objekt och texturer av olika upplösningar hela tiden. Då får de sänka nivån permanent istället, tycker jag, så spelet i alla fall har konsekvent grafik.

Gen
Medlem

Men vafan, det är ju inte svart eller vitt gällande dator, vilket dess stora fördel. I de flesta fall går det att få båda bara man investerar tillräckligt i sin dator. Sen kan man behöva kompromissa lite åt ena eller andra hållet, dock finns det tyvärr fall där optimering är ett problem (gäller även konsoler). Personligen är mitt mål att alltid ligga på monitorns maximala uppdateringsfrekvens med så höga grafikinställningar som möjligt (Ultra), så 3440x1440@144fps (monitor) eller 3840x2160@120fps (TV).

När det gäller konsol blir det lite krångligare och där får man nästan titta per konsol:
Switch - Går fetbort eftersom det oftast är 30fps (vid 500-900p) och låg visuell kvalitet (jämförbart med Low eller lägre på PC)
Xbox Series S - Lite samma som ovan, dock med ambitionen att ligga på upp till 1080p/60fps samt bättre visuell kvalitet (säg Medium)
Xbox Series X & PS5 - Här har man lyxen av att kunna välja mellan prestandaläge (~1440p/60fps) och grafiskt läge (4K/30fps) men det skiljer mellan spel och vissa spel har maskinen svårt att driva upp i valt läge. DF är en bra källa för information.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jaha du känner till.
låter som efterkonstruktion. Du svarade ju en annan "låter dyrt".
Det går att få på konsol så bra som utvecklarna gör det så det blir högsta FPS och möjliga grafikinställningar.

Han skrev ju inget om PC och jag vet härifrån och från loading.se att han spelar på PC? Förstår inte din hangup.

På konsol får man ofta välja mellan upplösning, grafik och prestanda. Konsoler blir exkluderade från diskussionen om man vill ha allt. Det tror jag de flesta skriver under på.
Ja, att ha högsta grafik och flyt låter dyrt. Jag fick även medhåll på det av en som har båda.

Dödgrävaren

Det finns någonstans en medelväg där grafiken är bra nog å efter det så kör man på frames tills det flyter sen köttar man grafik etc... spelet ska flyta, helst 100+ FPS, men 30 är spelbart, ofta så tycker jag dock att mycket saker som adderas mest gör att spel ser snyggare ut i screenshots, när man faktiskt spelar t.ex. spindelmannen å rör på sig så kan man dra ner rätt mycket på bildkvaliteten känns det som.

Medlem

Båda är viktiga men som regel minimum 45 FPS får ALDRIG dippa under det enligt min åsikt. Sedan måste grafiken se okej ut, min syn är ganska kass så här är jag ganska snäll, men Nintendo grafik som exempel klarar bara "precis" ribban men failar på FPS tex vilket är synd.

Medlem
Skrivet av Gen:

Men vafan, det är ju inte svart eller vitt gällande dator, vilket dess stora fördel. I de flesta fall går det att få båda bara man investerar tillräckligt i sin dator. Sen kan man behöva kompromissa lite åt ena eller andra hållet, dock finns det tyvärr fall där optimering är ett problem (gäller även konsoler). Personligen är mitt mål att alltid ligga på monitorns maximala uppdateringsfrekvens med så höga grafikinställningar som möjligt (Ultra), så 3440x1440@144fps (monitor) eller 3840x2160@120fps (TV).

När det gäller konsol blir det lite krångligare och där får man nästan titta per konsol:
Switch - Går fetbort eftersom det oftast är 30fps (vid 500-900p) och låg visuell kvalitet (jämförbart med Low eller lägre på PC)
Xbox Series S - Lite samma som ovan, dock med ambitionen att ligga på upp till 1080p/60fps samt bättre visuell kvalitet (säg Medium)
Xbox Series X & PS5 - Här har man lyxen av att kunna välja mellan prestandaläge (~1440p/60fps) och grafiskt läge (4K/30fps) men det skiljer mellan spel och vissa spel har maskinen svårt att driva upp i valt läge. DF är en bra källa för information.

Bra inlägg, instämmer helt. Tydligen kontroversiellt dock 😁
DF rekommenderar ju ibland grafikläget ja för att utvecklarna inte fått till prestandaläget, men kanske oftast vice versa. Oftast rtx off med.

Medlem

Beror på spel.

FPS: gärna minst 120 fps

Typ third person solo-äventyr: 60 fps funkar.

/någon som kör sin 144Hz-skärm på 120 Hz för att inte vänja sig och kräva högre fps med tiden...


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

Håller med de som skriver att det beror på.

Är det ett snabbt actionspel så är det inte fel med högre bildfrekvens då det också ger kortare ”inmatningsfördröjning” (om det nu är ett ord…), vilket framförallt är viktigt i spel som spelas online mot andra människor, men inte heller fel för snabba solospel.

I spel med lugnare tempo är detta inte alls lika viktigt, men gärna i alla fall 60 fps (som flera också nämnt).

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Han skrev ju inget om PC och jag vet härifrån och från loading.se att han spelar på PC? Förstår inte din hangup.

På konsol får man ofta välja mellan upplösning, grafik och prestanda. Konsoler blir exkluderade från diskussionen om man vill ha allt. Det tror jag de flesta skriver under på.
Ja, att ha högsta grafik och flyt låter dyrt. Jag fick även medhåll på det av en som har båda.

Jag vet inte vad du menar med hangup tyckte bara ditt svar vad ovidkommande till kommentaren.
Undertonen lät att "dom flesta inte vill ha" men jag tror nog dom flesta vill ha men kanske inte har möjlighet.

Konsolspel behöver inte se ut som skit fast det är 60FPS.

Låter dyrt? vet du inte vad PC-delar mm kostar?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

123
Skriv svar