Bästa svenska spelen genom tiderna – 21-30

Medlem
Skrivet av RallarFrasse:

För mig kommer det alltid vara Battlefield Bad Company (första).
Har kört igenom kampanjen minst 20 gånger sen det släpptes.

Detta är rätt svar! Sjukt bra kampanj och riktigt jäkla kul multiplayer, 2an var också suveränt (kanske till och med bättre).

Annars finns där mycket att välja på några som är på topp för mig är Division 2, Wolfenstein: The New Order, It Takes Two, Satisfactory (även om det fortfarande är EA).

Medlem

Backpacker 2
Polis 2 - Någon Ljuger

Medlem

Dubbelmoral


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

2. Backpacker

Det enda spelet min familj har spelat tillsammans på en dator

Medlem

Safecracker... måste vara det bästa spelet när jag tänker på svenska spel.

Medlem

Lär finnas ett antal spel man hunnit glömma bort genom åren så kul med påminnelse i listformat!

Har tre favoriter jag hoppas lite extra på:

Bramble: The Mountain King - så jäkla mäktig upplevelse stundtals.
Generation Zero - glöm bristerna, att bara få vandra runt bland all nostalgi är rent guld.
Battlefield: Bad Company 2 - världens bästa MP.

Medlem

Barnen har ju lagt klart mest tid på Minecraft, därefter It takes two, det är väl de 2 svenska spel som rullar mest här. Att Microsoft (?) väl nu äger Minecraft tar jag ingen hänsyn till i denna tråd. För egen del var det nog Pinball Dreams som gått mest, av svenskutvecklade spel. Eller Pinball Illusions. Eller Pinball Fantasies. Samma spel. Men Pinball Illusions spelade jag en del på Amiga CD32 med en av mina kusiner som inte längre finns bland oss så det håller jag i eget minne högt av det skälet också.

ELF
Medlem

Battlefield 1942. Det nöttes sönder och samman.
Annars även Minecraft. Det nötte jag lite för mycket under betan.

Får även hålla med om Backpacker.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av StenmanJones:

Ja, det spelade jag mycket som liten Älskade det! Men hade glömt bort det tills nu. Kul att fler tycks ha uppskattat det så.

Stugan har jag dock aldrig spelat men läste om i SuperPLAY och har alltid velat testa haha!

Medlem

Tror och hoppas på att Steamworld Dig 2 kommer finnas med på listan.

Hade Yoku's Island Express varit med så hade det väl placerat sig nånstans 30-21 på en sån här lista, så det är väl dessvärre till att glömma.

Sorgligt bortglömda The Journey Down räknar jag inte med.

Medlem

Codename Eagle .. Odödlig klassiker

Medlem

Svea Rike 1 och 2. Tredje spelet var inte lika bra.
Backpacker.
Mulle Meck bygger båtar (glassbilen edition).

Medlem

Kul initiativ och lista, FZ! Lite besviken att Brothers hamnar så pass långt ner, men jag antar att It Take Two's förmodade förstaplats snor lite thunder från det. Som några varit inne på, bilspelet Ignition vore kul om det kom med och så borde Pinball Fantasies (mycket mer polerat än Dreams, även om det inte var lika banbrytande som föreångaren) ha en given plats högt upp när topplistan är summerad!


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Kul med lite sånt här på sidan!


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Förväntar mig battlefield 2 någonstans på listan!


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Några titlar som inte nämnts - Chronicles of Riddick: Escape from butcher bay och Enclave!

Medlem

Kul lista! Intressant med Stugan. Raft är ett riktigt mysspel samtidigt som stämningen har något kusligt/ödsligt över sig.

Medlem

Kul lista! Ser fram emot fortsättningen
Satsar högerdojan på att Minecraft välförtjänt tar 1:a platsen.

Medlem

De bästa svenska spelen släpptes aldrig, de skulle släppas som release spel till den svenska konsolen Viking X på 90-talet.
Tyvärr släpptes den aldrig.

Kul att Ground Control fick en plats på listan. Men det gör mig samtidigt orolig över att uppföljaren Operation Exodus kommer att lämnas utanför. Enligt mig är det ännu bättre, men vi får väl se om listan klarar av att hantera hela två Ground Control-titlar.

Något Steam world-spel måste så klart vara med, liksom ett antal Battlefield-titlar, Kula World och Escape from Butcher Bay.

Icy Tower någon?

Hade man gått efter nostalgifaktor hade listan fyllts av spel som Svea Rike, Pettson och Findus, Mulle Meck, Backpacker och Polis.

Medlem

Svårt att inte sätta Battlefield 2, Battlefield 1942 och Battlefield 4 på top5...


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Bramble lär ju få en bra plats. Riktigt jäkla trevligt spel.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Kommer nog inte vara en skräll att Minecraft hamnar i topp Tillsammans med candy crush.

ELF
Medlem

Man får ju förövrigt inte missa Penumbra.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Minecraft
Mirrors Edge

Medlem
Skrivet av lyrael:

Några titlar som inte nämnts - Chronicles of Riddick: Escape from butcher bay och Enclave!

Nja, jag nämde tidigare lite otydligt kanske TCoR:EfBB = The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay

Men många bra titlar har nämnts i tråden och bara 20 platser kvar, någon kommer bli besviken🙂

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Om inte Pinball Dreams till Amiga är med på listan så måste jag nog dessvärre komma till kontoret och göra tusen nålar på er..

Pinball Dreams var banbrytande, men inte lika bra som (även det, svensktillverkade) Slam Tilt. Båda spelen hör dock hemma på top 3.


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem
Skrivet av Glöttis:

Stugan har jag aldrig hört talas om innan. Får bli att testa någong gång. Trevligt med en svensk lista.

Jag har sett Stugan förr
Hopplöst svårt var det men jag hade ingen hjälp av forum...

Medlem
Skrivet av MassEffect:

De bästa svenska spelen släpptes aldrig, de skulle släppas som release spel till den svenska konsolen Viking X på 90-talet.
Tyvärr släpptes den aldrig.

Lirpa lirpa!

Medlem

Oj, genom tiderna?!
Vi skulle nästan behöva göra en topp 50-lista?

Aja, alla som kvalar in på listan är väl minst 4/5 i betyg sen är det upp till personligt tycke och smak.

Som många redan nämnt är Minecraft redan nånstans på topp 3. När det kommer till försäljning och populäritet är Minecraft nummer 1. Der är utan tvekan ett av de allra populäraste spelen genom tiderna, inte bara i Sverige utan i världen.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

123
Skriv svar