Yuzu-emulatorn ska stängas ner och företaget bakom betala 25 miljoner till Nintendo

Medlem
Skrivet av JRA:

Poängen är att nya filmer kommer fortfarande ut på DVD år 2024. Varför? För att folk uppenbarligen fortfarande köper nya filmer på DVD (även om det är på nedgång) år 2024. Och varför skulle man köpa nya filmer på DVD istället för Blu-ray år 2024? För att skillnaden mellan DVD och Blu-ray är försumbar för många och de flesta bryr sig helt enkelt inte även om de ser en skillnad. Detta är anledningen till att Blu-ray aldrig tog över helt och aldrig slog ut DVD från marknaden på samma sätt som DVD tog över och slog ut VHS. För att i ögonen på den stora massan så såg inte Blu-ray ut att vara en lika stor skillnad/fördel från DVD som DVD tidigare var från VHS.

PS. Tänk också på att majoriteten av människor är inte teknikentusiaster som skriver på spelforum mitt i natten. Det är inte normen liksom. Det är vi som är de knäppa. Majoriteten av människor bekymrar sig verkligen inte om 720p, 1080p, 4K, 5K, 30 FPS, 60 FPS, raytracing och allt vad det heter. Det är verkligen skit samma för de flesta.

Jag skulle säga det är två olika argument. Du sa att folk inte ser skillnaden, det gör dom. Dom tycker bara det inte är värt att betala mer pengar för den skillnaden.

Det är samma med olika upplösningar och framerates på spel. Folk ser skillnaden och om dom blir tillfrågade så skulle dom välja det som ser bättre ut. Men det betyder inte att dom är beredda att betala priset som krävs för att få den kvalitén. Om ingen brydde sig om upplösning och fps på spel så skulle det inte funnits en marknad för uppgraderade versioner av konsoler som ps4-pro och xbox series x. Så uppenbarligen finns det tillräckligt många som bryr sig om det för att skapa den produkten.

Sen skulle jag vilja avsluta med att skillnaden mellan dvd och bluray är inte tekniknörderi. Det är olika generationer av filmteknik paketerade på ett enkelt sett för folk att förstå skillnaden. Om vi skulle snacka tekniknörder av film i så hade vi pratat om bitrates, codecs, noise reduction. color corrections och olika klippningar för olika releaser av samma film.
Exempelvis som det här när man kollar på ändringarna av en nyutgåva av Terminator 2.
https://www.youtube.com/watch?v=zVP5Kg9bEL8

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Precis. Källkoden lär ju vara tillgänglig så det stoppar ingen annan från att lansera emulatorerna i fråga under annat namn med annan upphovsman. Men det kommer bli svårare att hitta någon som vill fronta emulatorer av current gen konsoler efter detta då de inte vill få Nintendos advokater efter sig. Last gen emulatorer däremot kommer folk nog se som fortsatt oproblematiska.

Emulatorer stänger ner på löpande band. Ingen vill riskera miljonskadestånd.

https://swedroid.se/fyra-nintendo-emulatorer-forsvinner-fran-...
https://www.androidpolice.com/skyline-switch-emulator-android...

Medlem
Skrivet av Keima:

Håller inte med dig, många spel som finns på xbox och ps5 finns på PC till skillnad från Nintendos alternativ

För att det har inte försökt stoppas emuleraing och piratkopiering och emulering på och av Xbox och Playstation titlar nej absolut inte.

Bara för att Nintendo väljer bort PC (oavsett om man är för eller emot det beslutet) så ger det inte folk rätten att vända sig till piratande istället och inte heller använda program som knäcker/använder Nintendos krypterade nycklar för att emulera spelen på PC istället

Sluta köpa eller konsumera deras produkter om du inte gillar dem eller vad dess skapare gör, men försök inte rättfärdiga något som klassifierats som olagligt för att du inte tycker som dem som äger rättigheterna.

Medlem
Skrivet av Winzi:

För att det har inte försökt stoppas emuleraing och piratkopiering och emulering på och av Xbox och Playstation titlar nej absolut inte.

Bara för att Nintendo väljer bort PC (oavsett om man är för eller emot det beslutet) så ger det inte folk rätten att vända sig till piratande istället och inte heller använda program som knäcker/använder Nintendos krypterade nycklar för att emulera spelen på PC istället

Sluta köpa eller konsumera deras produkter om du inte gillar dem eller vad dess skapare gör, men försök inte rättfärdiga något som klassifierats som olagligt för att du inte tycker som dem som äger rättigheterna.

Fast många av oss gillar Nintendos spel så pass mycket att vi vill uppleva spelen på bästa möjliga vis.

Själv har jag två Switch och omkring 90 fysiska Switch-spel, varav många upplevelser har varit otroligt mycket bättre via emulator.
Det är som natt och dag.

Skulle jag emulera spel jag inte äger?
Nej, skaparna ska ha ersättning för utfört jobb och jag har fler spel än tid att spela dem redan som det är.

Kommer jag sluta emulera spel jag köpt?
Ja, om behovet inte längre finns.

Kommer Nintendo att tillgodose mina behov?
Med största sannolikhet inte.

Medlem
Skrivet av Winzi:

För att det har inte försökt stoppas emuleraing och piratkopiering och emulering på och av Xbox och Playstation titlar nej absolut inte.

Bara för att Nintendo väljer bort PC (oavsett om man är för eller emot det beslutet) så ger det inte folk rätten att vända sig till piratande istället och inte heller använda program som knäcker/använder Nintendos krypterade nycklar för att emulera spelen på PC istället

Sluta köpa eller konsumera deras produkter om du inte gillar dem eller vad dess skapare gör, men försök inte rättfärdiga något som klassifierats som olagligt för att du inte tycker som dem som äger rättigheterna.

Men vad är det du betalar för när du köper ett spel? I grunden är det datan som krävs för att spela spelet och möjligheten att spela det med kontroll så varför ska ett företag lägga sig i hur vi vill spela spelet? Det är inget konstverk som målas förhand.

Nintendos vision av emulering heter fear of missing out om vi ska kolla på vad som hände med Mario 64 och sunshine och Galaxy.

Jag tycker att istället för att försvara deras dåliga resonemang av att fortsätta misshandla deras snart 30 år gamla historia med spel så får man helt enkelt inse att dom gör inget bra jobb med att leverera en anledning till hålla det till konsol

Medlem
Skrivet av Keima:

Men vad är det du betalar för när du köper ett spel? I grunden är det datan som krävs för att spela spelet och möjligheten att spela det med kontroll så varför ska ett företag lägga sig i hur vi vill spela spelet? Det är inget konstverk som målas förhand.

Nintendos vision av emulering heter fear of missing out om vi ska kolla på vad som hände med Mario 64 och sunshine och Galaxy.

Jag tycker att istället för att försvara deras dåliga resonemang av att fortsätta misshandla deras snart 30 år gamla historia med spel så får man helt enkelt inse att dom gör inget bra jobb med att leverera en anledning till hålla det till konsol

Dem är mest aggressiva då emulerandet tillhandahåller en funktion som gör det möjligt att pirata deras produkter, speciellt då Switch är deras primära konsol och det med emulatorn inte kräver den konsol som är tänkt att behöva nyttjas för produkten.
Kan lova att om du hade behövt ha konsolen och spelet som en del av emulerandet till en PC så hade detta problem inte varit ett problem, men det är där skon klämmer, det inkräktar på deras primära inkomstkällor.

Nintendo har inte varit lika hårda mot äldre emulatorer, än mindre de som inte också tagit betalt någon gång under utvecklandet av emulatorn. Dem har varit hårdare mot de som tillhandahållit roms då det trotts allt är illegala kopior som ingen har rätten till att sprida, dem har inte var jag vet gått efter personer som privatkopierat spelen och har dem lagrat för just privatbruk.

Och igen oavsett vad du eller jag tycker om deras resonemang eller hur dem behandlar sin egna spelhistoria så är det i dagsläget olagligt att pirata andras produkter och sprida dem samt tillhandahålla mjukvara som nyttjar kod som dem inte har rätt till.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Fast många av oss gillar Nintendos spel så pass mycket att vi vill uppleva spelen på bästa möjliga vis.

Själv har jag två Switch och omkring 90 fysiska Switch-spel, varav många upplevelser har varit otroligt mycket bättre via emulator.
Det är som natt och dag.

Skulle jag emulera spel jag inte äger?
Nej, skaparna ska ha ersättning för utfört jobb och jag har fler spel än tid att spela dem redan som det är.

Kommer jag sluta emulera spel jag köpt?
Ja, om behovet inte längre finns.

Kommer Nintendo att tillgodose mina behov?
Med största sannolikhet inte.

Nu är ju dock personer som dig mest några som hamnar i skottlinjen när man försöker stoppa piratandet av ett företags primära inkomstkälla.

Sedan kommer vi till något helt subjektivt i ditt uttalande (inget påhopp)
Var ska man dra gränsen för en persons behov i utnyttjandet av en produkt (spelen i detta fall)?
Upplösning och i så fall vilken? FPS och i så fall hur hög?
Vissa ser allt under 4K som skräp idag och 60FPS är inte tillräckligt, knappt så 144fps är tillräckligt för vissa.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Nu är ju dock personer som dig mest några som hamnar i skottlinjen när man försöker stoppa piratandet av ett företags primära inkomstkälla.

Sedan kommer vi till något helt subjektivt i ditt uttalande (inget påhopp)
Var ska man dra gränsen för en persons behov i utnyttjandet av en produkt (spelen i detta fall)?
Upplösning och i så fall vilken? FPS och i så fall hur hög?
Vissa ser allt under 4K som skräp idag och 60FPS är inte tillräckligt, knappt så 144fps är tillräckligt för vissa.

Jag svarar gärna för vad jag tycker så ser det inte som något påhopp.

Nintendo verkar i den mån det går ha 60 fps i sina spel och det tror jag inte är någon slump.
Nu när marknaden är fylld med 4K-skärmar tycker jag nog ändå att det också är bra om en spelmaskin kan stödja den upplösningen.

Pratar vi emulatorer och pc så tycker jag det är upp till individen att välja kvalitet efter eget behov.
Själv vill jag ha det bästa möjliga, alltid.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag svarar gärna för vad jag tycker så ser det inte som något påhopp.

Nintendo verkar i den mån det går ha 60 fps i sina spel och det tror jag inte är någon slump.
Nu när marknaden är fylld med 4K-skärmar tycker jag nog ändå att det också är bra om en spelmaskin kan stödja den upplösningen.

Pratar vi emulatorer och pc så tycker jag det är upp till individen att välja kvalitet efter eget behov.
Själv vill jag ha det bästa möjliga, alltid.

Nu vet vi ju inte hur det blir med Switch 2, men om Yuzu team lyckats att få spel som går i 30fps att gå i 60fps på en steam deck så kan man kanske förvänta sig att det bör fungera på Switch 2 om Nintendo vill det. Så håll i Switch 1 spelen för de kan ju faktiskt fungera bättre till nästa konsol.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Nu vet vi ju inte hur det blir med Switch 2, men om Yuzu team lyckats att få spel som går i 30fps att gå i 60fps på en steam deck så kan man kanske förvänta sig att det bör fungera på Switch 2 om Nintendo vill det. Så håll i Switch 1 spelen för de kan ju faktiskt fungera bättre till nästa konsol.

Förhoppningsvis blir Switch 2 bakåtkompatibel.
Skulle vara bra för alla om Switch-spel funkar på Switch 2, speciellt om spelen flyter på bättre.

Skriv svar