Hardcore-rollspelet Outward 2 har utannonserats

Robot
Hardcore-rollspelet Outward 2 har utannonserats

Verkar på pappret bli lika öppet och oförlåtande som föregångaren.

#Nine-dots-studio, #Outward-2, #nyhetstips


Medlem

Även om jag inte har kommit så långt i det gillar jag första spelet. Man får verkligen vara försiktig i sitt utforskande om man inte ska dö. Det vet jag av erfarenhet.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Wooow!!! Så detta spel är mycket mycket svårare än darksouls spelen?

Skribent
Skrivet av Guld:

Wooow!!! Så detta spel är mycket mycket svårare än darksouls spelen?

Det är svårare på ett annat sätt. Man måste tänka på mat och vatten när man ska äventyra. Slänga packningen på marken när man ska slåss etc. Sen berättar spelet ingenting för dig, hur man låser upp magi får man upptäcka själv genom att rykten och liknande i spelet.

Men riktigt kul på två pers, man får planera sina resor. En måste sitta eldvakt när man ska sova. Ved måste samlas till elden. Det är äventyr på riktigt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det är svårare på ett annat sätt. Man måste tänka på mat och vatten när man ska äventyra. Slänga packningen på marken när man ska slåss etc. Sen berättar spelet ingenting för dig, hur man låser upp magi får man upptäcka själv genom att rykten och liknande i spelet.

Men riktigt kul på två pers, man får planera sina resor. En måste sitta eldvakt när man ska sova. Ved måste samlas till elden. Det är äventyr på riktigt.

Låter som att det är mycket man måste hålla reda på och verkligen vara skärpt.

Skribent
Skrivet av Guld:

Låter som att det är mycket man måste hålla reda på och verkligen vara skärpt.

Japp, hög inlärningskurva men väldigt givande. Jag och min fru har många timmar co-op i ettan. Det är som ett RPG mixat med ett survival game.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Har blandade åsikter om första. Har försökt spela det flera gånger men slutar varje gång. Grunderna är bra men sjukt mycket springande och mycket tomma ytor tycker jag gör så man tröttnar. Ingen fast travel heller som gör de långa distanserna att springa ännu värre. Annars gillar jag allt förberedande man behöver göra och överlevadsmekanikerna

Medlem

Låter spännande!

Skribent
Skrivet av Morti:

Har blandade åsikter om första. Har försökt spela det flera gånger men slutar varje gång. Grunderna är bra men sjukt mycket springande och mycket tomma ytor tycker jag gör så man tröttnar. Ingen fast travel heller som gör de långa distanserna att springa ännu värre. Annars gillar jag allt förberedande man behöver göra och överlevadsmekanikerna

Håller med, det finns lite streamlining de skulle kunna göra. Tänker fast travel men kanske inte så så täta punkter och att det kommer med någon form av konsekvens t.ex. Men det är kul att spela två för då blir resan målet snarare än destinationen. Sen har jag inget emot "tomma" områden då det är så världen ser ut, kan störa mig på att det i de flesta RPG ska vara "intressanta" saker var 10:e meter. Men det får gärna vara mer växtlighet och sånt, vilket 2an ser ut att fixa.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Det var alltid jätteroligt att höra berättelser om folk som dog i ettan och teleporterades tiill en okänd plats dör de dog igen och teleporterades till an annan okänd plats etc etc. Väldigt förvirrande design. Vill dock testa det.

Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Det var alltid jätteroligt att höra berättelser om folk som dog i ettan och teleporterades tiill en okänd plats dör de dog igen och teleporterades till an annan okänd plats etc etc. Väldigt förvirrande design. Vill dock testa det.

Systemet är väl att det blir så kallat "RPG-tärningskast" vad konsekvensen ska bli för spelaren när han "dör". Man dödas väl inte helt, men kan ha otur och hamna t.ex. som fånge i ett banditläger, eller ha tur och bli räddad av nån bybo. Ganska smart system som gör att t.ex. scenariot att bli tillfångatagen faktiskt nyttjas, till skillnad från t.ex. Skyrim där man av lättja bara laddar tidigare sparfil om man blir tillfångatagen av vakter.

Skribent
Skrivet av BeardedRobot:

Det var alltid jätteroligt att höra berättelser om folk som dog i ettan och teleporterades tiill en okänd plats dör de dog igen och teleporterades till an annan okänd plats etc etc. Väldigt förvirrande design. Vill dock testa det.

Det fungerade så att döden innebar att något kunde hända. Du kunde t.ex. bli tillfångatagen av banditer. Detta innebar ju att dör man flera gånger så kan man hamna långt ifrån platsen man först dog beroende på vad som hände. Sög ju förstås att dö och sen vakna upp naken i en fängelsehåla, men det kändes ändå som i linje med spelet.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Men riktigt kul på två pers, man får planera sina resor. En måste sitta eldvakt när man ska sova. Ved måste samlas till elden. Det är äventyr på riktigt.

Vad händer om man är ensam då? Blir man rånad när man sover?


signatur

Memento Mori

Skribent
Skrivet av Slimebeast:

Vad händer om man är ensam då? Blir man rånad när man sover?

Du kan bli, så hitta ett bra ställe att campa på.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Du kan bli, så hitta ett bra ställe att campa på.

Vad coolt.

Jag har spelet, startade det på harcore-mode eftersom jag måste ha utmaning när jag spelar, men dog nästan direkt jag lämnade staden tre gånger och sen var ju spelet slut.

Jag undrar hur man ska spela så att det blir lagom svårt.


signatur

Memento Mori

Skribent
Skrivet av Slimebeast:

Vad coolt.

Jag har spelet, startade det på harcore-mode eftersom jag måste ha utmaning när jag spelar, men dog nästan direkt jag lämnade staden tre gånger och sen var ju spelet slut.

Jag undrar hur man ska spela så att det blir lagom svårt.

Tror Hardcore bara ger 25% chans att man permadör i stället för alla andra alternativ som kan hända. Annars är spelet svårt oavsett vad du gör.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

JAAA!! Har ett par hundra timmar i ettan och har väntat otåligt på nyheter om 2an! Hoppas dom har samma kompositör med, musiken i Outward är utan tvekan den bästa spelmusiken nånsin.

Medlem
Skrivet av Zibnewski:

JAAA!! Har ett par hundra timmar i ettan och har väntat otåligt på nyheter om 2an! Hoppas dom har samma kompositör med, musiken i Outward är utan tvekan den bästa spelmusiken nånsin.

Wow, 200 timmar. Solo eller coop? Vad är bra med Outward tycker du?


signatur

Memento Mori

Medlem

Oh, spännande! Ser fram emot detta. Känns som ett spel i liknande anda som Kenshi som jag gillade.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Wow, 200 timmar. Solo eller coop? Vad är bra med Outward tycker du?

293 timmar på Steam, gissar på ca 60-80h på PS4 med. Coop med tjejen. Även kört solo när jag velat testa på lite olika builds o så.

Det som gör spelet så bra är hur exploration funkar, kort sagt.

Långt sagt; världen är unik och det finns nästan alltid något intressant i varje hörn, vart du än är. Det är oförlåtligt, vilket gör att segrar känns rewarding. Både vapen och armor är unika och viktiga, vilket öppnar dörrar för mängder olika builds. Jag ogillar starkt när spel ger dig miljoner vapen men du kommer bara röra vid 1% av dem (t.ex. Diablo). Lore är intressant pga den unika världen och storyn är kanonbra. Beroende på vilken av de 3 factions du väljer att gå med i, får du storyn från olika vinklar. Dessutom har dom olika exklusiva rewards, men det gäller även att du tar rätt väg inom din egna story för att få vissa items. Detta fördjupar ytterligare build-potential och djup i spelet generellt, för att inte tala om replayability. Crafting systemet är ballt med; kan du något i huvudet så kan du crafta det från dag 1 (i mån av resurser). Dvs det är en skill i sig att veta vilka fiskar du kan kombinera för att få resistance och mana regen. Gör du fel blir maten oätlig och du slösade precis dyrbara resurser. Oförlåtligt, återigen.

Jag kan fortsätta, men jag tror att det ska ge en rätt bra bild av varför det är ett av mina favoritspel!

Dödgrävaren

Ville gilla ettan men combat känns för clunky. Annars är det på papperet ett rätt vinnande koncept tycker jag.

Medlem
Skrivet av Zibnewski:

293 timmar på Steam, gissar på ca 60-80h på PS4 med. Coop med tjejen. Även kört solo när jag velat testa på lite olika builds o så.

Det som gör spelet så bra är hur exploration funkar, kort sagt.

Långt sagt; världen är unik och det finns nästan alltid något intressant i varje hörn, vart du än är. Det är oförlåtligt, vilket gör att segrar känns rewarding. Både vapen och armor är unika och viktiga, vilket öppnar dörrar för mängder olika builds. Jag ogillar starkt när spel ger dig miljoner vapen men du kommer bara röra vid 1% av dem (t.ex. Diablo). Lore är intressant pga den unika världen och storyn är kanonbra. Beroende på vilken av de 3 factions du väljer att gå med i, får du storyn från olika vinklar. Dessutom har dom olika exklusiva rewards, men det gäller även att du tar rätt väg inom din egna story för att få vissa items. Detta fördjupar ytterligare build-potential och djup i spelet generellt, för att inte tala om replayability. Crafting systemet är ballt med; kan du något i huvudet så kan du crafta det från dag 1 (i mån av resurser). Dvs det är en skill i sig att veta vilka fiskar du kan kombinera för att få resistance och mana regen. Gör du fel blir maten oätlig och du slösade precis dyrbara resurser. Oförlåtligt, återigen.

Jag kan fortsätta, men jag tror att det ska ge en rätt bra bild av varför det är ett av mina favoritspel!

Wow, så mycket element som jag älskar. Som oförlåtlig strid och oförlåtlig crafting. Det är ju då det blir rewarding som sagt.

Fint skrivet. 🤗

Och sjukt lyxigt att ha en tjej som gillar hardcorespel.


signatur

Memento Mori

1
Skriv svar