Diskutera – Bästa utvecklaren genom alla tider är...

Medlem

Oj finns nog ingen direkt då jag någonstans ser att det är individuella personers tankar, visioner som skapat det man gillar. Att en viss studio alt publisher släppt det kvittar.

Ofta minns man väl pioneers som bröt ny mark.

System 3 Last ninja serien
Id software Doom
Wizard of the coast
Westwood studios c&c , eye of the beholder mm
Digital Illusions
Origin systems Ultima/Ultima Online serien
Mythic entertainment Daoc tri realmwars
Sony Online Everquest
SSI alla Dungeon & Dragons spel
Rainbird grymma spel

Finns ton med flera men är väl några av dom man minns, tråkigt överlag är vä de flesta är uppköpta idag av andra drakar och varumärkerna ligger mest vilande.

Nintendo är självklara på min lista och kanske en av få man skulle kunna nominera med någorlunda objektivitet.

Några andra att diskutera kan jag tycka är Rockstar, Rare, Square Enix och Capcom.

Westwood kommer jag aldrig sluta sörja.

Personliga favoriter, gamla och nyare, som jag håller nära annars är Koei Tecmo, Level-5, Vanillaware och Respawn. Blir en hel del japanska utvecklare på min egna lista, det erkänner jag.

Edit: Ser inte någon som nämnt Insomniac än heller, de bör väl vara med i en sån här diskussion kan jag tycka?

Medlem

Bullfrog
LucasArts
Bioware
Blizzard

Medlem

Ska man gå på den utvecklare som jag har flest spelade timmar hos är Blizzard överlägsen etta.
Det är de garanterat även om jag räknar bort år av speltid i wow.

Men Rockstars, vale, Id software, DICE, Nintendo och många fler har sina guldkorn.
Måste jag dock välja en blir det ändå gamla Blizzard.

Medlem

Blizzard
Vilka fantastiska världar! Allt de gjorde brukade vara helt magiskt! Musik, berättelse, stämning, gameplay, cinematics etc etc. Tyvärr är studion inte vad den var längre, men de stannar kvar i topp av nostalgiska skäl.

Valve
Allt de släpper revolutionerar spelmediet. Och Steam blev början på slutet för piratkopiering.

Paradox
De gör världens bästa strategispel. Spenderat tusentals timmar i deras spel.

Larian
Förutom att de gör helt fantastiska spel så är deras kommunikation med spelarna något utöver det vanliga. De lyssnar och de förmedlar budskap med humor och träffsäkerhet.

Medlem

Snubben bakom Stardew Valley!
Jag skämtar inte. Han är bäst och tar inte betalt för massivt DLC.
Han är som det lilla gänget hos Capcom som gjorde Megaman 2 på sin fritid (efter arbetstid).

Annars, sett till kvantitet, säger jag Nintendo då de trots allt på mer eller egen hand hållit liv i deras egna konsoler när 3e parts utvecklare till vissa av deras konsoler sviktat eller helt uteblivit. Nintendo är så att säga MVP. Myamoto och Iwata - få som varit så betydelsefulla som de varit för spelindustrin.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

KoP
Medlem

Aegis Interactive.

Medlem

Måste jag välja säger jag Nintendo. Jag hade kul med Super Mario på åttiotalet och jag hade kul med Wonder förra året. Nintendo går genom tid och rum i mitt liv.

Medlem

Jag skulle nog säga Westwood som tyvärr lämnade oss allt för tidigt.
Om jag ska säga en som fortfarande är igång så får det bli Revolution Software.

Medlem
Medlem

From Software, Team Cherry och Sabotage!

Medlem

Måste ju säga Nintendo jag också,
Deras "fokus" spel, Mario, Zelda osv har nästan alltid vart toppbetyg.

Och för mig personligen så är det få spel som lyckats fånga den magi som just Zelda gjort för mig.

Så måste jag välja en, så är det Nintendo utan tvekan.

Medlem

För 20 år sedan hade denna fråga varit nästan omöjlig att besvara pga hur många fantastiska utvecklare det fanns då.

Nu är denna fråga nästan omöjlig att besvara pga hur få fantastiska utvecklare det finns kvar.

Jag tror enda utvecklare idag som fortfarande kan skapa något extraordinärt vi aldrig sett tidigare är Valve, om de bara kunde vakna till.

Medlem

Fromsoftware


signatur

PS5, OLED 65"

Medlem
Skrivet av Sapiens:

För 20 år sedan hade denna fråga varit nästan omöjlig att besvara pga hur många fantastiska utvecklare det fanns då.

Nu är denna fråga varit nästan omöjlig att besvara pga hur få fantastiska utvecklare det finns kvar.

Jag tror enda utvecklare idag som fortfarande kan skapa något extraordinärt vi aldrig sett tidigare är Valve, om de bara kunde vakna till.

Men hur många spelutvecklare kan det ens finnas kvar på Valve längre? De gör ju i princip inte spel.

Medlem

Det går väl inte att nämna så många andra är Nintendo även om jag personligen inte är intresserad av annat än Metroid och äger inte ens en Switch. Alla de andra stora har fallit högt ifrån sina glansdagar med den ena hel- och halvskandalen efter den andra medans Nintendo alltid levererat sitt egna med ett fåtal mindre tramp i klaveret. Valve ligger väl väldigt nära i det anseendet även om de mest ägnat sig åt annat mellan varven.

LucasArts stod en gång i tiden för garanterad kvalitet. Santa Monica Studio en annan. Rockstar Games ligger också rätt klanderfritt till både när det gäller försäljning och mottagande.

Sen finns det ju givetvis några fantastiska uppstickare som ser ut att ha en fin framtid framför sig men de har inte funnits sålänge heller, FromSoftware är väl vad jag litar på idag att de kommer leverera ett bra spel. id Software är tillbaka på pallen men även dem hade en lång svacka av halvmesyrer innan den där killen kom in på företaget och styrde upp Doom-rebooten.

Larian Studios får förhoppningsvis göra sitt i lugn och ro...


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Redaktör

Svårt att bara säga en, så ett par toppar:

- Valve. Sanslöst hög kvalitet på sina toppar (HL, HL2, HL Alyx, Portal 1-2).
- Id Software
- Rockstar Games

För 15 år sen hade jag sagt Turn 10, men det gäller inte längre.


signatur
Medlem

ID Software

Finns det någon annan utvecklare som haft större inflytande på dagens spel och vad som är möjligt att göra än dem?

ID Software med John Carmack i spetsen har krattat manegen för nästkommande utvecklare än idag.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av ActualAir:

Men hur många spelutvecklare kan det ens finnas kvar på Valve längre? De gör ju i princip inte spel.

Half life Alyx visade att potential finns kvar.

Ett spel man kan prata om enbart en flaskshader i en video är en sådan grej bara ett fåtal utvecklare kan lyckas med.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Half life Alyx visade att potential finns kvar.
https://youtu.be/8kQW2jFPYZo?si=aXe_Z-BcnzSemlao

Ett spel man kan pratat om enbart en flaskshader i en video är en såndan grej bara ett fåtal utvecklare kan lyckats med.

Önskar verkligen att de börjar spotta ur sig nya spel. I synnerhet Half Life 3 då 😄

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

ID Software

Finns det någon annan utvecklare som haft större inflytande på dagens spel och vad som är möjligt att göra än dem?

ID Software med John Carmack i spetsen har krattat manegen för nästkommande utvecklare än idag.

Möjligtvis Origin Systems, men annars är det nog ID Software med ID Tech som haft störst inflytande överlag, åtminstone då över västerländska spelbranschen.

Doom, Quake, shareware, open source, modding, mappacks, multiplayer, speedrunning, quakecon, Valve, Raven, Infinity Ward...

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Vilka listar du som valves bottenskrap? ☺️

Deras ovilja att skapa spel.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Rankade alla mina favoriter jag kom på som imponerat mest:

23. Larian Studios
22. Westwood Studios
21. Sega
20. Bullfrog
19. Telltale Games
18. Nightdive Studios
17. Monolith Productions
16. Bioware
15. Troika Games
14. Blizzard
13. Sierra Entertainment
12. Rockstar Games
11. Microprose
10. Origin Systems
9. FromSoftware
8. Black Isle Studios
7. Sir-Tech
6. Valve Corporation
5. LucasArts
4. Looking Glass Studios
3. id Software
2. Capcom
1. Nintendo

Medlem

Busenkelt, Tynan Sylvester på Ludeon Studeos.

Medlem
Skrivet av culliford:

Rankade alla mina favoriter jag kom på som imponerat mest:

23. Larian Studios
22. Westwood Studios
21. Sega
20. Bullfrog
19. Telltale Games
18. Nightdive Studios
17. Monolith Productions
16. Bioware
15. Troika Games
14. Blizzard
13. Sierra Entertainment
12. Rockstar Games
11. Microprose
10. Origin Systems
9. FromSoftware
8. Black Isle Studios
7. Sir-Tech
6. Valve Corporation
5. LucasArts
4. Looking Glass Studios
3. id Software
2. Capcom
1. Nintendo

Fin lista!

Medlem
Skrivet av Freakon:

Deras ovilja att skapa spel.

Det skulle vara det då. ☺️ Personligen fastnade jag aldrig för L4D(2), men kan inte med handen på hjärtat säga att det är för att spelet är dåligt.

Redaktör
Skrivet av Freakon:

Deras ovilja att skapa spel.

Och när de slutligen släpper nåt så är det... helt jävla enastående. Vad jobbigt det är att vara irriterad på Valve!


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Och när de slutligen släpper nåt så är det... helt jävla enastående. Vad jobbigt det är att vara irriterad på Valve!

Det är sant. Det är därför man gärna vill ha mer!

Men om väntan är ett krav för deras kvalité så är det bara att sitta lugnt i båten och... vänta.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Konstigt att ingen sagt Rare.
Innan Microsoft köpte upp dem så spotta de ut bra spel.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Vilka listar du som valves bottenskrap? ☺️

Artifact och Ricochet... kanske inte för att det är super dåliga men av olika design val och konkurrens när dem släpptes så var det inte något som fastnade, i alla fall inte för min egen del.

Skriv svar