Diskutera – Bästa utvecklaren genom alla tider är...

Medlem

Id software, åtminstone fram till doom 3 (2004), sedan har det tyvärr gått utför när de stora namnen lämnat studion en efter en. Doom (2016), Doom eternal och Rage 1-2 var inga dåliga spel, men kan inte mäta sig mot Quake 1-3 och Doom 1-3.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

rockstar
fromsoftware
id software

Medlem

Black Isle Studios


signatur

Devil Reef - Isometric Roguelike / Dungeon Crawler. Release 2024

Medlem

Nintendo. De har under längst tid lyckats innovera, skapa mästerverk, och skapa tidlösa spel som står sig väl. De lägger tiden på att polera saker, och släpper sällan nåt halvgjort.

Valve har nog högst procent när det gäller kvalité i förhållande till mängden spel som har släppts, men den rena mängden helt magiska titlar från Nintendo går inte att slå.

Medlem

Taleworlds
Bohemia interactive
Ubisoft

Medlem

Blizzard såklart


signatur

🖥 iMac M1
🎮 Xbox Series X | Sony XH90

Medlem

Nintendo - inget snack om saken. Alla dessa klassiker genom åren som hållit skyhög kvalité. Sen är aldrig Nintendo rädda för att ta sina älskade spelserier och göra någonting nytt som känns fräscht för sin tid.
Så tack Nintendo för all spelglädje ni gett mig genom åren. 🥰

Medlem

För mig står Nintendo ut och är nummer ett. Naughty Dog är också bra.

Medlem

För egen del blir det Black Isle. Nintendo har jag också haft en gott öga till genom alla åren.

Medlem

Haha, vilka skulle kunna matcha Nintendo?

Medlem

Nintendo kommer alltid vara nummer ett för mig. Tidigare har jag alltid hyllat Blizzard för både kvalitet och deras support, men det blir allt mer sällan något positivt och Blizzard nämns i samma mening…

Medlem

Nintendo
iD Software
Rockstar

Är grunden som all andra står på, IMO.


signatur

49% bastard, 51% son of a bitch.

Medlem

Cyan


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Medlem

Har flera favoriter:

Quintet
Bullfrog
Id Software
Square (Old Company)
Rockstar
Adeline Software
Interplay Productions
LucasArts
Westwood
Ensemble Studios

Säkert många fler... men har inte tid att skriva alla.

Medlem

Nintendo känns som det självklara valet. Enorm mängd titlar där många av dem är mästerverk/kultklassiker.

Men jag väljer personligen From Software.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Valve
Samtliga spel i Half Life/ Portal serien är bland det bästa som jag någonsin spelat
Visst kommer det inte så ofta något nytt, men det Valve släpper är kvalitet
Kanske inte Ricochet och Artifact - men nästan.

Medlem

Nintendo och Westwood i sina glansdagar för mig.

Medlem

Troika Games.

Medlem

Jag kan egentligen inte välja en och den jag valt är inte ensam på toppen men representant för alla bra utvecklare får bli.

Origin Systems.

Medlem

Det finns ju ett bra citat som funkar bra på spelstudios med... "You either die a hero or live long enough to see yourself become the villain."

Det har varit många favoriter genom tiderna men många av dem har ju förr eller senare lämnat en väldigt bitter smak efter sig och mer eller mindre förstört hela sitt rykte. Men några bra studios som hållit en bra balans och som jag litar på än idag är Remedy Entertainment och Quantic Dreams (Men det kan ju snart ändras det också).

Men annars har ju några favoriter förr varit de tre stora B - Blizzard, Bungie, Bioware. Men det var ju förr det

Medlem
Skrivet av Molotov:

Kan inte säga att nån är bäst genom tiderna för alla gör bra och dåliga saker.

Vilka listar du som valves bottenskrap? ☺️

Medlem
Skrivet av RaymonD:

Nintendo och Westwood i sina glansdagar för mig.

Ååh gamla Westwood! Hade helt glömt bort hur mycket jag spelade deras spel. Dune 2000 och Red Alert 2 har det blivit hundratals timmar tillsammans med polarna.

Medlem
Skrivet av Pirazy:

De enda som inte snubblat på sin egen hybris och förfallit i mikrotransaktionselände och hafsjobb är Nintendo.

Och tittar man på Nintendo ser man att det är det största företaget i Japan, och har tillräckligt med pengar kunna gå back 250 000 000 dollar om året och ändå klara sig i över 25+ år framöver.

Men nä, varför skulle andra spelföretag försöka ta efter och lära sig av Nintendo?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Nintendo

Runner up: Fromsoftware

Medlem

Det där är rätt svårt...bara sett till artikelbilden så har ju Nintendo en lång och trogen tjänst av familjespel i ryggen, medan CDPR har gjort världens enskilt bästa spel i sin genre. Blizzard HAR ju å andra sidan varit en gigant av spelutveckling, i alla fall för mig, men det hör till de förgångna tyvärr, och jag vet inte ifall de någonsin kan nå tillbaka till vad de en gång var (skulle säga Knappast, med stort K).

Sedan finns det såklart en uppsjö av andra bra utvecklare som har släppt enstaka fantastiska spel, men som helhet är det enormt svårt att utnämna någon som hållit samma toppklass konstant.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Vilka listar du som valves bottenskrap? ☺️

Vissa spel från Valve intresserar mig inte.
Gillar half life och portal och så CS en gång i tiden


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Nintendo och Bioware har gjort mina favoritspel så de får min röst

Medlem

Arc System Works

Medlem

Id software pga min nostalgi till Doom1-2 Quake1-2-3.

Idag älskar jag Fromsoftware.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Skriv svar