Dragon's Dogma 2 har bara en sparfil

Medlem

Gud så underbart! Tänk att det fortfarande finns utvecklare som bryr sig om spänning och utmaning.

GOTY 2024.


signatur

Memento Mori

Testpilot

Som många sagt innan är det galet beslut. Finns det bara 1 fil så är det mycket mer känsligt för buggar och korrupta filer och finns det bara 1 så får man köra om hela spelet.

Skrivet av Maysay:

Sparfiler förstörde hela min Dishonored upplevelse. Spara, försöka smyga, misslyckas det öppna samma igen.

På vilket sätt förstörde det spelet?

* Du sparade och misslyckades smyga. Du laddar om och lyckas nästa gång = du har uppnått ditt mål som var att inte misslyckas smyga.
* Du sparade och misslyckades smyga. Du struntar i att ladda och tar konsekvenserna.
Oavsett kommer du ha ett roligt spel där endast du bestämmer vad som är ok.

Jag anser spel där du inte kan spara där du vill vara misslyckade rent hur spelet skapas. Där de bygger spelet runt att spelet sparats vid en fast punkt och du måste titta på den där quicktime filmen för 35e gången då du skall döda bossen.
Ja den bossen som har 5 olika faser och du behövde springa 5km samt göra ett en miniboss fight innan du kommer till den för att se quicktime filmen innan du börjar med fas1 av 5 i fighten.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

På alla konsoler så räcker det att primärkontot på konsolen har spelet digitalt så kan resterande användare spela (så länge det är installerat) och får egna sparfiler. Så det är inte något problem

Aha! Det var mer än vad jag visste!

Vad skönt att konsoltillverkarna tänkt på det. Tänker på alla hushåll med flera personer som spelar.

Skribent
Skrivet av Abrakadabra:

Aha! Det var mer än vad jag visste!

Vad skönt att konsoltillverkarna tänkt på det. Tänker på alla hushåll med flera personer som spelar.

Tror det även räcker med att primärkontot har internet-prenumeration , så kan resten av användarna också spela på nätet. Samma med Game Pass på Xbox, räcker med primärkontot kör prenumeration. så kan alla ta del. Sen kan det finnas en gräns på hur många konton, men vi är fyra här i familjen som har olika konton och det funkar.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

För spänning fine. Men skulle inte skada att den autosparar en back up fil så en auto save, sen typ 5 sekunder senare en till fast annan save... 😅
Eller i alla fall ha kapitlet saves som nya spaningar eller typ varje värdshus eller vad de hade kan ha en egen spaning då man går dit. Är redan för vanligt att spaningar dör.

Testpilot
Skrivet av uberpwnage2.0:

Alltid ett märkligt val. Ge folk flera sparfiler så kan man testa olika karaktärer, fler i familjen kan spela osv.

Är väl bara att göra ett till Steam-konto och sedan använda familjedelning till det kontot från det som äger spelet? På konsol lär det väl fungera precis likadant, att bara välja en annan profil att köra från (förutsatt att man äger spelet på skiva)?

Jag vet inte hur låst man blir i DD2 gällande klassval eller sonika, men om det är enkelt att byta runt med vapen eller allehanda förmågor ser jag inte några större hinder att endast ha en sparfil.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Avstängd

Tycker det verkar som en bra idé.
Beror såklart på hur spelets gameplayloop ser ut och har inte spelat ettan men tänk Dark Souls med quicksaves, det skulle inte fungera.

Minns ett annat gammalt spel, Operation Flashpoint. Där hade man en quicksave per uppdrag som man fick använda när man ville.
Det bidrog enormt till spänningen och till svårighetsgraden av spelet. Hade det funnits obegränsat med quicksaves hade man sparat var femte meter man lyckades överleva utan att bli skjuten i huvudet.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Yatagarasu:

Är väl bara att göra ett till Steam-konto och sedan använda familjedelning till det kontot från det som äger spelet? På konsol lär det väl fungera precis likadant, att bara välja en annan profil att köra från (förutsatt att man äger spelet på skiva)?

Jag vet inte hur låst man blir i DD2 gällande klassval eller sonika, men om det är enkelt att byta runt med vapen eller allehanda förmågor ser jag inte några större hinder att endast ha en sparfil.

Fortfarande knöligt och onödigt om man måste göra sådär då man likaväl kan ha flera sparfiler i spelet. Varfär krångla till det i onödan?

Med det sagt tror jag vad de menar (som många påpekat) att det är en per karaktär.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

En sparfil per new game/karaktär. Sluta hetsa upp er <3

Medlem

Det var likadant i första spelet och jag har för mig att en av anledningarna var hur pawns progress sparas och laddas upp till deras databas.

Hans exempel med klippan låter inte helt genomtänkt om man fortfarande kan spara precis innan som i första spelet och sen starta om spelet om man skulle vilja. Har inte läst nånstans att dom tagit bort manuell save funktionen.

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

En sparfil per new game/karaktär. Sluta hetsa upp er <3

så funkar det inte i 1an på ens xbox. Så eftersom dom nämner en sparfil så kan man nog anta att det faktiskt är så att dom kör på samma spår som med ettan


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

En sparfil per new game/karaktär. Sluta hetsa upp er <3

så är det ju inte alls, om du nu inte har bevis på att det inte är likadant som ettan

12
Skriv svar