Yuzu-emulatorn ska stängas ner och företaget bakom betala 25 miljoner till Nintendo

xcr
Medlem
Skrivet av Majoren:

Nintendos business är konsoler, vill man inte köpa en Nintendokonsol så får man inte tillgång till dess spel heller.

Eller, det var väl det som är problemet för Nintendo.. att man kan emulera deras spel på tex en android telefon om man vill.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Hela eländet att böka med Windows och emulatorer...njae, man märker stor skillnad, osmidigt och mycket haverier när man gamear på Windows och man kan ju inte ens stoppa in kassetterna i datorburken, hir då spela de fysiska spelen.. Inget 8K 480fps i världen kan få mig gå över till den vargagropen..

Finns en hel värld med helt fantastiska ting om man bara tar sig tid och lär sig lite grundläggande saker.

Själv tycker jag det är svårare och mer osmidigt att sköta min skattedeklaration vissa år.
Så allt är väl som vanligt relativt.

Kan inte påstå att jag haft speciellt mycket strul med min PC på länge. Blir så klart aldrig lika lätt som att bara starta och sätta i skiva/kassett men truskeln är inte så hög att den inte är värd att gå över.

Men alla har vi rätt till våra egna preferenser så klart så hoppas att du är nöjd med vad du har. Det är väl viktigast 🙂

Medlem
Skrivet av xcr:

Eller, det var väl det som är problemet för Nintendo.. att man kan emulera deras spel på tex en android telefon om man vill.

Bra då att Nintendo nu släcker ned en stor emulator som agerar parasit på deras spel och format, får hoppas fler släcks ned.

Skrivet av jeppe109:

Finns en hel värld med helt fantastiska ting om man bara tar sig tid och lär sig lite grundläggande saker.

Själv tycker jag det är svårare och mer osmidigt att sköta min skattedeklaration vissa år.
Så allt är väl som vanligt relativt.

Kan inte påstå att jag haft speciellt mycket strul med min PC på länge. Blir så klart aldrig lika lätt som att bara starta och sätta i skiva/kassett men truskeln är inte så hög att den inte är värd att gå över.

Men alla har vi rätt till våra egna preferenser så klart så hoppas att du är nöjd med vad du har. Det är väl viktigast 🙂

Vinsten av smidigheten och känslan av att spela på konsol är inget PC rår på för min del. För min del skulle jag inte ens kunna tänka mig gå över till helt digital spelkonsol

Medlem
Skrivet av Majoren:

Bra då att Nintendo nu släcker ned en stor emulator som agerar parasit på deras spel och format, får hoppas fler släcks ned.

För min del skulle jag inte ens kunna tänka mig gå över till helt digital spelkonsol

Nej om spelkonsoler blir helt digitala i framtiden så blir det nog inget köp för mig heller.
Att låsa sig in i ett dyrt spelbibliotek som bara lever ett par år.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

JRA
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Finns en hel värld med helt fantastiska ting om man bara tar sig tid och lär sig lite grundläggande saker.

Själv tycker jag det är svårare och mer osmidigt att sköta min skattedeklaration vissa år.
Så allt är väl som vanligt relativt.

Kan inte påstå att jag haft speciellt mycket strul med min PC på länge. Blir så klart aldrig lika lätt som att bara starta och sätta i skiva/kassett men truskeln är inte så hög att den inte är värd att gå över.

Men alla har vi rätt till våra egna preferenser så klart så hoppas att du är nöjd med vad du har. Det är väl viktigast 🙂

Det är just det som är grejen. Du kan inte påstå att du haft speciellt mycket stul med din PC på länge vilket också innebär att du ändå HAR haft strul, även om det inte varit speciellt mycket eller på länge. Tröskeln är inte så hög menar du vilket också innebär att det alltså ändå finns en tröskel och du kan själv inte förneka att PC blir aldrig lika lätt som att bara starta och sätta i skiva/kassett. Det handlar inte om att man inte hade kunnat spela på PC, men vi vars hela liv inte kretsar kring spel, vi som bara vill kunna slänga oss i soffan och spela lite emellanåt, vi vill inte ha något strul eller någon tröskel överhuvudtaget. Vi vill kunna bara sätta i skiva/kassett och bara starta direkt. Vi sätter värde på detta. För många är detta värt mer än antalet bildramar per sekund och annat trams som ingen vanlig människa ens lägger märke till i 9 fall utav 10.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Nintendos business är spelkonsoler och spel till konsoler.

Så varför bryr dom sig saker och ting finns på PC?

Sen så tror jag du underskattar hur många som äger faktiskt spelen, något rejält

Medlem
Skrivet av Majoren:

Hela eländet att böka med Windows och emulatorer...njae, man märker stor skillnad, osmidigt och mycket haverier när man gamear på Windows och man kan ju inte ens stoppa in kassetterna i datorburken, hir då spela de fysiska spelen.. Inget 8K 480fps i världen kan få mig gå över till den vargagropen..

Vi håller det snyggt i alla fall, börjar inte beter oss illa och förolämpar folk för deras vikt och ålder osv. 😉

Nej men vara passivt dryg på nå sätt, sprida personliga tyckande och inkompetens som "fakta" kan man göra. Nu har det sjunkit till nivån att 30FPS är bra. Antar att det är den "filmiska känslan" där.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Majoren:

Bra då att Nintendo nu släcker ned en stor emulator som agerar parasit på deras spel och format, får hoppas fler släcks ned.

Sett till att koden fanns, för alla att använda, på github fram tills någon dag sedan, så är det inte nedsläckt precis.

Vilket innebär att koden finns på tusentals datorer världen över.

Inget som hindrar andra att analysera stämningsansökan, ta bort det som nintendo klagade över, och sen jobba vidare på det.

Gen
Medlem
Skrivet av Majoren:

Hela eländet att böka med Windows och emulatorer...njae, man märker stor skillnad, osmidigt och mycket haverier när man gamear på Windows och man kan ju inte ens stoppa in kassetterna i datorburken, hir då spela de fysiska spelen.. Inget 8K 480fps i världen kan få mig gå över till den vargagropen..

Medlem

Är man fanboy så är man låt snubben va!

Medlem
Skrivet av Keima:

Så varför bryr dom sig saker och ting finns på PC?

Sen så tror jag du underskattar hur många som äger faktiskt spelen, något rejält

Det är väl Nintendos sak att bestämma vilka format deras spel ska vara tillgängliga på.

Skrivet av Molotov:

Nej men vara passivt dryg på nå sätt, sprida personliga tyckande och inkompetens som "fakta" kan man göra. Nu har det sjunkit till nivån att 30FPS är bra. Antar att det är den "filmiska känslan" där.

Vad är det för fel med personliga tyckanden, du tycker ju själv i vartenda inlägg du skriver? Haha, ja ännu en förbjuden åsikt i din katalog det, extrem fräckhet tycka att Zelda i 30fps är bra...men att mobba folk för deras vikt mm. när de begåt brottet att inte hålla med dig, det verkar du ju tycka är okej uppförande

Skrivet av JRA:

Så jag tänker jag med. Antar fler är inne på den linjen med tanke på att t.ex. Xbox fortfarande säljer fastän alla spelen finns till dator

Medlem
Skrivet av Majoren:

Det är väl Nintendos sak att bestämma vilka format deras spel ska vara tillgängliga på.

Vad är det för fel med personliga tyckanden, du tycker ju själv i vartenda inlägg du skriver? Haha, ja ännu en förbjuden åsikt i din katalog det, extrem fräckhet tycka att Zelda i 30fps är bra...men att mobba folk för deras vikt mm. när de begåt brottet att inte hålla med dig, det verkar du ju tycka är okej uppförande

Så jag tänker jag med. Antar fler är inne på den linjen med tanke på att t.ex. Xbox fortfarande säljer fastän alla spelen finns till dator

Det är inget fel med att tycka saker, men när man lägger fram det som fakta och börjar dryga när man ifrågasätts blir det fel.
Ni är några stycken som ivrigt håller på i varenda tråd om det i olika ämnen, du är en av dom. Du har ändrat ton med smileys och tummar och förtydligande att det är var du tycker men så var det inte tidigare.
Jag har inte mobbat folk.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är inget fel med att tycka saker, men när man lägger fram det som fakta och börjar dryga när man ifrågasätts blir det fel.
Ni är några stycken som ivrigt håller på i varenda tråd om det i olika ämnen, du är en av dom. Du har ändrat ton med smileys och tummar och förtydligande att det är var du tycker men så var det inte tidigare.
Jag har inte mobbat folk.

Nä, skillnaden mellan dig och mig i kommentarerna är att när jag inte håller med folk i t.ex. denna tråd så försöker jag hålla mig till att ifrågasätta inom sakfrågan, medan du i t.ex. VR-diskussioner klankar ned på folks vikt, ålder, intelligensnivå, livsstil, lathet mm. Men men, vet ju att du aldrig kommer erkänna det att du hållt väldigt låg nivå, så lämnar det sidospåret.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Nä, skillnaden mellan dig och mig i kommentarerna är att när jag inte håller med folk i t.ex. denna tråd så försöker jag hålla mig till att ifrågasätta inom sakfrågan, medan du i t.ex. VR-diskussioner klankar ned på folks vikt, ålder, intelligensnivå, livsstil, lathet mm.

Vilket trams.
Nu låter jag dig Arga Nintendo klubbens ordförande fortsätta förespråka ett digitalt DDR. Där det räcker med 30 fps för den filmiska känslans allt annat ska stängas ner


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vilket trams.
Nu låter jag dig Arga Nintendo klubbens ordförare fortsätta förespråka ett digitalt DDR. Där det räcker med 30 fps för den filmiska känslans allt annat ska stängas ner

Det är ju när du skriver sådär som det blir oskön ton.

Medlem
Skrivet av JRA:

Det är just det som är grejen. Du kan inte påstå att du haft speciellt mycket stul med din PC på länge vilket också innebär att du ändå HAR haft strul, även om det inte varit speciellt mycket eller på länge. Tröskeln är inte så hög menar du vilket också innebär att det alltså ändå finns en tröskel och du kan själv inte förneka att PC blir aldrig lika lätt som att bara starta och sätta i skiva/kassett. Det handlar inte om att man inte hade kunnat spela på PC, men vi vars hela liv inte kretsar kring spel, vi som bara vill kunna slänga oss i soffan och spela lite emellanåt, vi vill inte ha något strul eller någon tröskel överhuvudtaget. Vi vill kunna bara sätta i skiva/kassett och bara starta direkt. Vi sätter värde på detta. För många är detta värt mer än antalet bildramar per sekund och annat trams som ingen vanlig människa ens lägger märke till i 9 fall utav 10.

Allt har trösklar. Jag säger inte att folk inte får låta bli att gå över dem. Snarare uppmuntra människor att vilja gå över trösklar för att det finns upplevelser där som är värda att uppleva.

Sen är det väl inte heller omöjligt att skapa en PC som är lika enkel att använda som en konsol.
Kolla på Steam Deck exempelvis.

Jag har haft strul med konsoler också.
Senast var det en av mina dual sense kontroller som vägrade uppdatera firmware till senaste version.
En version som tydligen krävdes för att spela FF7 Rebirth.
Eller när en patch vägrade i stalleras till följd av något fel som innebar att jag fick installera om FF7 Rebirth innan patchen äntligen kunde installeras.
Ibland när jag lagt ifrån min Switch och batteriet tagit slut tar det rejält lång tid innan jag kan spela och då snackar vi dockat läge.

Det är väl snarare så att det viktiga är att man lär sig hur man hanterar olika situationer och tar sig förbi dem. Jag slutar inte spela på någon enhet bara för att den kan krångla.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Det är ju när du skriver sådär som det blir oskön ton.

Ja jag ber om ursäkt för när jag skrev lite skämtsamt om Nintendo klubben till den jag svarade först så misstänkte jag att risken är att herrn i fråga kommer komma med ett drygt svar. Jag har inga avsikter att svara eller citera honom i någon tråd men när han inleder med dryga svar så får han "dryga svar" tillbaka helt enkelt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

JRA
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag har haft strul med konsoler också.
Senast var det en av mina dual sense kontroller som vägrade uppdatera firmware till senaste version.
En version som tydligen krävdes för att spela FF7 Rebirth.
Eller när en patch vägrade i stalleras till följd av något fel som innebar att jag fick installera om FF7 Rebirth innan patchen äntligen kunde installeras.

Och där slog du huvudet på spiken. Det är precis det som är det stora felet med moderna konsoler och den stora anledningen till att många börjat tröttna, att de praktiskt taget är mer som bökiga datorer än konsoler. Update firmware? En version krävs att uppdatera till för att spela ett spel som kan köpas fysiskt? Patchar? Att behöva installera spel och nödvändigheten att behöva installera om spel innan patchar man måste ladda hem kan installeras? Vad fan i helvete, det var inte detta jag slutade spela PC och började spela konsoler för på 90-talet!

Ska det vara på det viset kan det kvitta. PS4 Pro blir nog den sista konsolen som jag lade pengar på i så fall (eventuellt Switch 2). Av PS1, PS2, PS3 och PS4 så är det förresten också PS4 som är den jag spelat minst på, mycket för att jag finner böket för tröttsamt när jag redan är trött på kvällarna då jag bara vill kunna koppla av och spela något. Så sätter man igång PS4:an och det första man får upp är ett meddelande att uppdatera detta och installera detta, åh nej. Då plockar jag hellre upp Switchen ärligt talat.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja jag ber om ursäkt för när jag skrev lite skämtsamt om Nintendo klubben till den jag svarade först så misstänkte jag att risken är att herrn i fråga kommer komma med ett drygt svar. Jag har inga avsikter att svara eller citera honom i någon tråd men när han inleder med dryga svar så får han "dryga svar" tillbaka helt enkelt.

Det hade vart gött om vi alla bara höll en god ton, att vi åtminstone försöker.

Medlem

Det här är ju ganska meningslöst då nya emulatorer förmodligen kommer uppstå. Istället för att försöka stoppa kanske Nintendo behöver se problemet från en annan synvinkel, varför folk använder emulatorer.

Precis samma sak som streamingtjänsterna försöker pracka på kunder dyrare abonnemang som delar konto, är ju gratis reklam för VPN-tjänsterna om inte annat.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Allt har trösklar. Jag säger inte att folk inte får låta bli att gå över dem. Snarare uppmuntra människor att vilja gå över trösklar för att det finns upplevelser där som är värda att uppleva.

Sen är det väl inte heller omöjligt att skapa en PC som är lika enkel att använda som en konsol.
Kolla på Steam Deck exempelvis.

Jag har haft strul med konsoler också.
Senast var det en av mina dual sense kontroller som vägrade uppdatera firmware till senaste version.
En version som tydligen krävdes för att spela FF7 Rebirth.
Eller när en patch vägrade i stalleras till följd av något fel som innebar att jag fick installera om FF7 Rebirth innan patchen äntligen kunde installeras.
Ibland när jag lagt ifrån min Switch och batteriet tagit slut tar det rejält lång tid innan jag kan spela och då snackar vi dockat läge.

Det är väl snarare så att det viktiga är att man lär sig hur man hanterar olika situationer och tar sig förbi dem. Jag slutar inte spela på någon enhet bara för att den kan krångla.

Skrivet av JRA:

Och där slog du huvudet på spiken. Det är precis det som är det stora felet med moderna konsoler och den stora anledningen till att många börjat tröttna, att de praktiskt taget är mer som bökiga datorer än konsoler. Update firmware? En version krävs att uppdatera till för att spela ett spel som kan köpas fysiskt? Patchar? Att behöva installera spel och nödvändigheten att behöva installera om spel innan patchar man måste ladda hem kan installeras? Vad fan i helvete, det var inte detta jag slutade spela PC och började spela konsoler för på 90-talet!

Ska det vara på det viset kan det kvitta. PS4 Pro blir nog den sista konsolen som jag lade pengar på i så fall (eventuellt Switch 2). Av PS1, PS2, PS3 och PS4 så är det förresten också PS4 som är den jag spelat minst på, mycket för att jag finner böket för tröttsamt när jag redan är trött på kvällarna då jag bara vill kunna koppla av och spela något. Så sätter man igång PS4:an och det första man får upp är ett meddelande att uppdatera detta och installera detta, åh nej. Då plockar jag hellre upp Switchen ärligt talat.

Jag håller med dig jeppe att det förekommer strul med konsoler också, självklart. Och jag håller med JRA också att det är trist att konsolerna blir mer o mer snarlika vanliga generiska PC:s. Men för min del känns det som med Windows PC så är strul och krånglighet inbyggt by design. Det finns ett antal titlar jag undvikt på Switch och köpt på Playstation istället pga. upplösningen eller prestandan i spelen helt enkelt varit för dålig, precis som jag aldrig spelar PC-RTS portade till konsol då det då blir krångligare än att spela på PC då kontrollerna helt enkelt blir för dåliga. Men generellt så väljer jag det format jag trivs bäst med att spela på och att gå från t.ex. 1080p till 4K gör inget för mig, det är inte så att jag inte spelat nått nyare än gamla N64-spel i 240p, jag har spelat massor i både 4K och högre framerates än 60fps med, men är som sagt inte såld på det, tycker oftast 1080p30fps funkar lika bra i de flesta spel jag gillar och då blir det naturligt för mig att välja alla fördelarna med konsol.

Medlem

Löjligt av nintendo och troligen bara för dom ska kunna ta 700kr + för deras spel breath of the wild 7år men elgiganten tar fortfarande 629kr. nintendo shop är inte billiga dom heller.

Faktiskt för emulatorer, kör en helt drös i mina arkard spel klockrent.

Medlem

Antag att Yuzu var låst till 20 fps. Då skulle folk kunna prova Nintendo spel, men inte kunna njuta av dem fullt ut. Därför skulle folk som blir sugna, köpa en konsol. Eller vad tycker ni?

Medlem
Skrivet av Majoren:

Det är väl Nintendos sak att bestämma vilka format deras spel ska vara tillgängliga på.

Så varför väntade dom 7 år och inte direkt med ditt citat?

Medlem
Skrivet av JRA:

PS4 som är den jag spelat minst på, mycket för att jag finner böket för tröttsamt när jag redan är trött på kvällarna då jag bara vill kunna koppla av och spela något. Så sätter man igång PS4:an och det första man får upp är ett meddelande att uppdatera detta och installera detta, åh nej. Då plockar jag hellre upp Switchen ärligt talat.

Jag har samma känsla gällande ps4,ps5 och Xbox series X.

Eftersom jag inte regelbundet spelar på de konsolerna så måste jag först vänta en systemuppdatering som skall ladda hem och installera osv. Uppdatera handkontrollern. På ps4/ps5 är alltid handkontrollerna urladdade. När jag sen skall köra in ett nytt spel måste jag lyssna på skivläsaren som brummar upp i en miljon varv i sekunden som en helikopter. Under tiden laddas uppdateringar och det kan ta en timme innan spelet går att spela.

Har jag redan ett system att spela på som min PC som jag underhåller dagligen så är det väldigt lite jag behöver göra för att starta spelen. Så det är inte egentligen värt att äga alla konsolerna då man måste mecka med varsin pryl. Skulle jag inte startat datorn på en eller två månader så hade jag säkert behövt mecka med uppdatera windows osv innan spelet var igång.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Då får väl Nintedos advokater arbeta för att plocka ner det också. Ju krångligare det blir att piratkopiera och ju stärre ekonomiska och juridiska risker det blir för piratföretagen, desto mindre vanligt förekommande blir det. Tycker Nintendo borde sätta press på t.ex. Steam också för att ta fram hinder så det blir svårare att använda pirat-mjukvara etc på t.ex. Steam Deck med.

Jag äger min Steam Deck och absolut INGEN har rätt att begränsa vilken mjukvara jag kör på den så länge mjukvaran i sig är laglig.

Medlem
Skrivet av fooobar:

Jag äger min Steam Deck och absolut INGEN har rätt att begränsa vilken mjukvara jag kör på den så länge mjukvaran i sig är laglig.

Jag spelar AM2R på min Steam deck.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av fooobar:

Jag äger min Steam Deck och absolut INGEN har rätt att begränsa vilken mjukvara jag kör på den så länge mjukvaran i sig är laglig.

Du är redan begränsad, Steam kommer förhindra dig att spela dina egna spel köpta på Steam på Deck om du inte gör deras online check-ins och de förbehåller sig rätten att när som helst dra tillbaka dina licenser att få spela. Så då blir ju ett förhindrande av mer eller mindre illegala emulatorer ett väldigt litet ingrepp i jämförelse. I de bästa av världar hade det förstås inte behövts, men tyvärr så missbrukas ju mjukvara som emularar Switch till väldigt stora värden som därmed stjäls från Nintendo.

Medlem
Skrivet av Atorak:

Löjligt av nintendo och troligen bara för dom ska kunna ta 700kr + för deras spel breath of the wild 7år men elgiganten tar fortfarande 629kr. nintendo shop är inte billiga dom heller.

Faktiskt för emulatorer, kör en helt drös i mina arkard spel klockrent.

Förklaringen till att zelda fortfarande kosttar 629 spänn är väldigt enkel. Det har sålts i 32 miljoner ex och de flesta av Nintendos spel håller sig hyfsat aktuella en hel generation. Troligen hade det sålt ännu bättte med ett lägre pris men då blir det en avvägning mellan antal och intäkter.
Av samna andledning så sänks ju inte priset på Switch heller. Tidigare konsoler från Nintendo har ibland fått reats ut då de inte alls gått bra.
Men för att återgå till just Zelda Breath of the Wild så finns det ju drösvis med begagnade exemplar att köpa på tradera för 350-370 spänn.
Det är väl ändå helt okej?

Medlem
Skrivet av Ziljun:

Citra (3DS emulator) stängdes ner samtidigt som yuzu så vad som helst kan hända.
Om en emulator inte använder någon kod som ägs av företaget så borde de inte ha någon rätt att stänga ner den. Fokusera på att erbjuda ett bättre alternativ istället, samt inse att vissa människor kommer aldrig betala för spel, hur bra eller kopieringsskyddade de än må vara.

Skrivet av Brona:

Det är möjligt att du har rätt. Jag kan se att Nintendo skulle vilja hoppa på remaster-hysterin. Men jag kan inte förstå att de vill ta ner Citra. Ska Switch 2 vara en slags blanding av 3DS och Switch? Ska de börja släppa remakes av 3DS-spel? Det är väl inte omöjligt antar jag. Det mest troliga är väl att Nintendo tar ner Citra för att de vill straffa utvecklarna då de var samma som låg bakom Yuzu. Men är det så är det väldigt småaktigt handlande av ett stort företag. Eller vad är det jag inte ser? Är inte Nintendos intäkter från allt 3DS-relaterat så nära noll man kan komma?

Nintendo har inte riktat in sig på Citra. Citra nämns inte i domstolsdokumenten. Det handlar istället om att upphovsmännen bakom Citra är desamma som utvecklat och sålt Yuzu. I domstolens utlåtande så förbjuds upphovsmännen att arbeta på något projekt över huvud taget, nu eller i framtiden, oavsett vad det är, som bryter mot Nintendos upphovsrätt för spel eller operativsystem.

Det är standard för att förhindra att brottslingar skall kunna återgå till brottslig verksamhet genom att helt enkelt starta ett nytt projekt under annat namn eller ägarskap.

https://www.gamespot.com/articles/nintendo-lawsuit-shuts-down...

Citat:

A court has reached a judgment in Nintendo's lawsuit against Tropic Haze, which develops the Yuzu Switch emulator. The judgment finds that "Yuzu is primarily designed to circumvent and play Nintendo Switch games," and has issued a permanent injunction forcing its creators to cease all involvement with or distribution of the emulator.

Tropic Haze has been ordered to pay Nintendo $2,400,000 in damages, as well as immediately cease development, promotion, and distribution of Yuzu and any of its associated software or source code. The developer will also have to close down its website and any social media presence, including its Discord server, and will have to surrender the yuzu-emu.org domain name to Nintendo.

3DS emulator Citra is also affected by this judgement--while not explicitly named in the court documents, the emulator was created by the same people behind Yuzu, who are now barred from working on any project that infringes on any of Nintendo's copyrighted games or operating systems.

The creators of Yuzu have put out a statement on its social media pages, with the statement also replacing all content that was previously on its websites. The statement apologizes for enabling piracy of Nintendo's games, stating that was never its intention.

Skriv svar