Diskutera – Spelet med bäst kontroller är...

Medlem

Q3 - CPMA utan konkurrens.

Medlem
Skrivet av joedanger:

Ghost of Tsushima eller Bloodborne eller Super Mario Bros 3 för mig tror jag.

När jag tänker på det är Bloodborne på vissa sätt rätt hemskt att kontrollera. Minns iaf att jag gillade den tunga kontrollen i Killzone 2.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Dead Cells. Perfektion.

Första jag tänkte på.

Går inte att skylla på kontrollerna i det spelet för de är perfekta. Om jag dör så är det enbart jag som klantat mig. 😄

Medlem

Magnus & Myggan.

Medlem

Jag har två spel som jag har reagerat väldigt positivt på, gällande kontroll:
1.Vermintide 2
2.Asgard's wrath 2

Första är ett spel där om man kör på lättare svårighetsgrad så kan man bara kötta utan tanke, men så snart du kommer upp på högre nivåer; då får man fokusera och lära sig blocka, dodge:a och planera sin slag. Fint djup och det är upp till dig att klara av spelet; inte kontrollerna.

Nummer två har jag bara hunnit så långt in i men kontrollerna gör det intressant att sträva framåt. Jag är helt ny till VR (undantag för dev kit många år sedan; då var det HL2 med tangentbord samt Euro Truck sim 2) och hela biten med att piska, blocka , slå, kasta känns riktigt bra. Dock greppar jag fel ibland men är lite av ovanan med VR, samt skulle vilja ha en stor hall att spela i... 😉

Medlem

När det gäller FPS så är det helt klart Quake 3 Arena men om vi skulle snacka 2d platformer så älskar jag kontrollerna i Celeste!


signatur

You can't win the game...

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:

Little Big Adventure... INTE!

De som dyker upp så här på rak arm: Rocket League, Super Mario Bros. 3 och Team Fortress 2.

Vad var det som var fel på kontrollerna i LBA? Köpte big box av LBA 2 på Åhléns för 499:-. Skivan till spelet kunde du sätta in i din CD-spelare och lyssna på soundtracket för övrigt.

Bästa kontrollerna måste nog ändå vara Diablo 2. Väldigt välgjort för sin tid.

Medlem

Om man ska ta 3D-spel så är det väl GoldenEye och Elden Ring.

Medlem

Goldeneye 007 på N64, briljant hur väl FPS-kontroll fungerade snabbt och smidigt i det spelet med bara en spak.

Medlem

Q2. HL. CS 1.6. Borderlands. UT.
I Quake2 kan du kasta en granat, skjuta en raket när den smäller och flyga femtio mil upp i luften.

Ni som antyder att alla FPS är samma

I UT handlade det om två saker. Träffa huvudet med Snipern, träffa med raketen, eller avfyra en ljusboll och sedan skjuta den så den exploderade. Q2 hanterade

Medlem

Måste nog säga Halo. Så smidigt och mjukt, tempot i spelet är perfekt anpassat till att man är långsammare med kontroll. Håller också med om Quake 1-3!

Medlem

Demon’s Souls


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av Lippen:

Control \o/

Ja jo, ganska bra flyt i det.

Medlem

Octodad: Dadliest Catch

Medlem

Borderlands 2 enkelt o bra, arma 3 förfinat från tidigare spel i serien med utrymme för mer avancerat simukatorspels meck, half-life, rage 2, supreme commander att kunna köa upp massor med commands asnice! c&c 3 snabbt framåt, bra hotkeys med inspiration från starcraft. Squadron battle i battlefront 2 när man flög var casual men ändå jäkligt nice!

Medlem

Quake 3 såklart. Ett fulländat spel på många sätt men kontrollerna kändes helt naturliga och perfekta från första stund.

Medlem

Crash Bandicoot 2 och 3. Riktigt smutta än idag även till en vanlig gammal jävla ps1-kontroller utan joysticks.

Peka- och klicka-spel har ingen nämnt, antar pga att man sällan behöver vara snabb/duktig, men intuitiva kontroller i den genren kan verkligen underlätta för flowet. Broken Age med handkontroll tex var välgjord som jag minns det, särskilt med tanke på att många spel i genren inte ens går att spela med handkontroll.

Skribent
Skrivet av Joewson:

Vad var det som var fel på kontrollerna i LBA? Köpte big box av LBA 2 på Åhléns för 499:-. Skivan till spelet kunde du sätta in i din CD-spelare och lyssna på soundtracket för övrigt.

Bästa kontrollerna måste nog ändå vara Diablo 2. Väldigt välgjort för sin tid.

Framförallt bökigt och stelt combat. Händer ibland att jag fortfarande får flashbacks från Temple of Bu..

Utöver kontrollen tycker jag inte det finns något att klaga på i LBA (1 och 2). Älskade verkligen de spelen och ser fram emot remakes. Och ja, soundtracket gick varmt i CD-spelaren.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Håller med alla som säger Quake serien, men det finns ett spel, som visserligen är typ quake, som är snäppet bättre och det är Warsow eller Warfork som det heter på steam.

Skriv svar