Nintendo höjer spelpriserna i Sverige och Norge

Robot
Nintendo höjer spelpriserna i Sverige och Norge

Det är nu dyrare att eshoppa i norden.

#Nintendo, #ekonomi, #eshop


Medlem

Tack nintendo

Medlem

Hahha nintendo. Vilka jävla sopor. Istället för att sänka deras gamla spel så höjer dom priserna. Fattar inte varför folk köper denna mjölkmaskin gång på gång. Zelda & mario är ganska passé. Vet att folk gillar dem, men för fan... Inte kommit nåt nytt bra från dem på 30 och hårdvaran är medioker som högst. Visst spelen säljer hårdvaran, men jag vill inte ha ett äventyr med peach eller toad,eller nån annan nintendo figur heller.

Medlem

Skönt, ibland har dom ju 10% rea på ett 20 år gammalt spel där dom då går miste om 50sek, vi måste stödja det lilla företaget Nintendo.

Medlem
Skrivet av robbis:

Hahha nintendo. Vilka jävla sopor. Istället för att sänka deras gamla spel så höjer dom priserna. Fattar inte varför folk köper denna mjölkmaskin gång på gång. Zelda & mario är ganska passé. Vet att folk gillar dem, men för fan... Inte kommit nåt nytt bra från dem på 30 och hårdvaran är medioker som högst. Visst spelen säljer hårdvaran, men jag vill inte ha ett äventyr med peach eller toad,eller nån annan nintendo figur heller.

Trist med prishöjningar, men jag kommer fortsätta köpa deras toppspel och fina konsoler med god aptit. Känns som med Switch-generationen så har Nintendo tagit flera rejäla kliv över konkurrenterna vad gäller kvaliteten på spelen

Medlem

Köper ändå aldrig på eshoppen. Fysiskt hela vägen på min Switch.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Köper ändå aldrig på eshoppen. Fysiskt hela vägen på min Switch.

Fysiska spel ❤️

Motverka digitala monopol, köp fysiska spel.

Medlem
Skrivet av robbis:

Hahha nintendo. Vilka jävla sopor. Istället för att sänka deras gamla spel så höjer dom priserna. Fattar inte varför folk köper denna mjölkmaskin gång på gång. Zelda & mario är ganska passé. Vet att folk gillar dem, men för fan... Inte kommit nåt nytt bra från dem på 30 och hårdvaran är medioker som högst. Visst spelen säljer hårdvaran, men jag vill inte ha ett äventyr med peach eller toad,eller nån annan nintendo figur heller.

Åh, du har rätt, det är helt obegripligt varför någon skulle uppskatta innovation, nostalgi och en stabil spelupplevelse som Nintendo har levererat i årtionden. Vem vill väl ha ikoniska spel som Zelda och Mario som har definierat hela generationers barndom och fortsätter att toppa försäljningslistorna världen över? Absolut, låt oss bara ignorera den massiva fanbasen och de kritikerrosade recensionerna. Och hårdvaran? Tja, vem behöver väl grafik i 8K när man kan ha spel som faktiskt är roliga? Nej, du har helt rätt, låt oss bara sitta här och längta efter den där "innovativa" hårdvaran medan vi missar äventyren med Peach, Toad och alla andra karaktärer som tydligen inte bidrar med något värde. Verkligen, en stor gåta.

Medlem
Skrivet av robbis:

Fattar inte varför folk köper denna mjölkmaskin gång på gång.

Det kan antingen vara kultbeteende, eller så har folk mycket pengar som de lägger på vad de vill och bryr sig inte.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Fysiska spel ❤️

Motverka digitala monopol, köp fysiska spel.

Medlem

Sony gjorde samma sak för 2-3 månader sedan.

Inte så speciellt förvånade, den svenska kronan tappade en hel del värde mot euron dom senaste två åren, och jag antar att dom digitala butikerna i Europa använder sig av euro som någon sorts riktlinje.

Undrar mest om/när svenska kronan återigen blir starkare, kommer priserna då att sänkas?

Medlem

Bergsala-skatten ska ha sitt

Inaktiv

Det som är bra är att det bara är att ändra vilket land som man kommer från. Kommer troligtvis göra det permanent på mitt konto. Ska bara spendera mina guldmynt först eftersom det är det enda man inte får ta med sig.

Medlem
Exempel
Skrivet av Nyhet:

Det är nu dyrare att eshoppa i norden.

#Nintendo, #ekonomi, #eshop


Vore inte så dumt att belysa med några exempel. Vad kostar några lite större titlar nu vs innan, hur många procents ökning?

Medlem

Bara köpa fysiskt, gör någon av konsolerna helt digitalt kommer eu lagar börja gälla dom och de måste öppna upp till andra affärer

Medlem

Hur mycket höjs det då?

Medlem

men va fan!? jag skulle inte ha problem med det om dom faktiskt hade rea på sina spela med dom har ju inte äns det

Medlem

Nu ska det seglas

Medlem
Skrivet av lolipopapa1:

men va fan!? jag skulle inte ha problem med det om dom faktiskt hade rea på sina spela med dom har ju inte äns det

Njaa, det stämmer ju inte. Nintendo har haft rea många gånger på vissa av sina spel. Att det inte är stora reor är ju en annan sak.

Medlem

Inte förvånad, Sony tar 899 för nya spel på deras digitala butik, nu höjer även Nintendo 599 till 649 för de flesta spel och 699 till 749 för ett fåtal(Smash och Totk tror jag)

Medlem
Skrivet av robbis:

Hahha nintendo. Vilka jävla sopor. Istället för att sänka deras gamla spel så höjer dom priserna. Fattar inte varför folk köper denna mjölkmaskin gång på gång. Zelda & mario är ganska passé. Vet att folk gillar dem, men för fan... Inte kommit nåt nytt bra från dem på 30 och hårdvaran är medioker som högst. Visst spelen säljer hårdvaran, men jag vill inte ha ett äventyr med peach eller toad,eller nån annan nintendo figur heller.

Skrivet av Majoren:

Trist med prishöjningar, men jag kommer fortsätta köpa deras toppspel och fina konsoler med god aptit. Känns som med Switch-generationen så har Nintendo tagit flera rejäla kliv över konkurrenterna vad gäller kvaliteten på spelen

Dock så ligger Nintendo spel i linje med den fysiska handeln, det skiljer alltså inte 250 kr att köpa deras spel i e-shopen än i valfri butik.
Det är heller inte ovanligt att Nintendo har 30 % rabatt på deras storspel på e-shopen.

Sen tycker jag att Sonys spel inte alls går ner lika snabbt i pris som förr i tiden. Returnal som dessutom är en release-titel ligger på stadiga 635 kronor i den fysiska handeln och 899 kr på Sonys e-shop. Flera av Sonys storspel nosar fortfarande på 899 kr, men går att hitta billigare i den fysiska handeln emellanåt.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Njaa, det stämmer ju inte. Nintendo har haft rea många gånger på vissa av sina spel. Att det inte är stora reor är ju en annan sak.

typ 10% ja. vilket är ju ingenting, BotW t.ex har aldrig gått under 400kr

Medlem
Skrivet av ohGr:

Bergsala-skatten ska ha sitt

Är Bergsala mellanhand även på digitala spel?

Inaktiv

Tack för informationen!
Nu har jag köpt spelen Dungeons of Dreadrock och Fort Boyard för mina guldmynt.
Så nu står det att jag kommer från Irland 🇮🇪 istället på mitt konto. Har det ändå som ett land som jag skulle vilja flytta till i framtiden.

Medlem

Måste dom så måste dom. Har hellre flera bra spel att köpa än något annat. Spelindustrin är det viktigaste för mig. Priset på spel är väldigt lågt idag (jämfört priserna med 90 talets priser) så det gör inget om dom höjer. Jämför man priset så borde spelen kosta runt 1000 kr nu.

Medlem

För spelen i eshoppen var ju så billiga innan 🤣

Medlem
Skrivet av CHRIIM:

Vore inte så dumt att belysa med några exempel. Vad kostar några lite större titlar nu vs innan, hur många procents ökning?

Skrivet av kebbe:

Hur mycket höjs det då?

De flesta Nintendospel (T ex Mario, Pokemon, Splatoon och Fire Emblem) har gått från att kosta 599kr till att kosta 659kr, alltså en ökning på 10%.
Dyrare spel som Zelda BOTW och TOTK som båda kostade 699kr kostar nu 769kr vilket också är en ökning på 10%
Billigare som kostade 499kr t ex Mario vs. Donkey Kong, Pikmin 1+2, Bayonetta 2 kostar nu 549kr så en ökning med 10% där också.

Sen är det spel som jag inte har så stor koll på som Everybody 1,2 Switch (329kr), 51 Worldwide Games (439kr) och Princess Peach: Showtime! (599kr) men får väl anta att de gått upp i pris med 10% också.

Skribent
Skrivet av CHRIIM:

Vore inte så dumt att belysa med några exempel. Vad kostar några lite större titlar nu vs innan, hur många procents ökning?

Skrev in en jämförelse nu i artikeln.


signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv

Höjningen beror troligtvis på att den svenska kronan blivit så svag.
Kollade vad Zelda BotW och TotK kostar i Euro nu när jag ändrat och det ligger på €69.99 vilket betyder att med svenska kronor så måste man betala hela 786 kronor och 38 öre för dessa spelen.
Men orkar inte ändra tillbaka.

Skriv svar