Diskutera – Spelet med bäst kontroller är...

Medlem

När man lärt sig kontrollern i Hollow knight så är den fantastisk.

Darksouls 1 och 3, Bloodborne och Elden Ring.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Finns många, men det slog mig när jag spelade Watch Dogs Legion att det kändes smidigt, skönt att spela helt enkelt. Control också
Quake Remastered är en dröm att spela för mig som slet med Saturn-versionen

Medlem

Oj vilken svår fråga.
Killing Floor 2
Quake 1-3
World of Warcraft

Finns säkert fler som jag glömt.

Redaktör
Ponny
Skrivet av majsalle:

Jag har funderat och funderat på veckans diskutera, men när jag såg ditt svar tänkte jag spontant: jäkla bra svar! Rätt svar, rentav! Maken till skönare kontroller går inte att hitta.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Ori-spelen hade ett jäkla bra flöde i kontrollen tycker jag.

Medlem

The Last of Us, part 1 och 2. Allting har en "verklighetstrogen" tyngd och ett järnrör eller jaktgeväret känns väldigt bra att använda.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jag har funderat och funderat på veckans diskutera, men när jag såg ditt svar tänkte jag spontant: jäkla bra svar! Rätt svar, rentav! Maken till skönare kontroller går inte att hitta.

Kommer ihåg spelet men inte kontrollerna,

Medlem

QuakeWorld samt Quake 3 OSP.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem

Penumbra med novint falcon.

Endless ocean med wii remote.

Medlem

QW och Q3A är de absolut bästa men QW ligger nog mig varmast om hjärtat då det är nog det spelet som har tagit överlägset med timmar ifrån mitt liv 350 i ping var helt magiskt att spela med...

Medlem

Overwatch, overlägset bäst.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det roliga med när folk pratar Quake spelen är att många hopp, och hastigheter inte gick att uppnå när spelen kom utan det var nått som kom mer och mer ju bättre hårdvara man spelade och ju simplare grafik man hade.
Strafejump upp i hög hastighet gick men sen när man hade bättre hårdvara och ännu högre FPS kunde man göra hopp osv som inte gick tidigare.

Det var endast fallet med Quake 2, på grund av idiotiskt kod.

Medlem
Skrivet av Sviskon:

Det var endast fallet med Quake 2, på grund av idiotiskt kod.

Jag vet inte, QuakeWorld 20år senare kunde man göra isane movement som man aldrig såg på 90 talet 😄


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jadu, svårt att välja ett.

Tredje person-action: Sekiro, Elden Ring
FPS: Titanfall 2, Apex Legends, Quake 3, CS
2D-plattformare: Hollow Knight, Celeste
Fighting: Tekken 8, Soul Calibur 3
MMO: WoW

Är väl dessa som dök upp i skallen.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av lonian:

När man lärt sig kontrollern i Hollow knight så är den fantastisk.

Darksouls 1 och 3, Bloodborne och Elden Ring.

Nu har jag bara spelat Dark Souls 1. Har inte kommit speciellt långt, har precis dödat de där två gargoylsen på taket. Men att hävda att kontrollen skulle vara fantastisk? Nja du. Den är funktionell som bäst.

Att låsa siktet på en fiende fungerar ibland. Var och varannan gång "missar" man fienden när man ska låsa och spelet drar istället iväg kameran och riktar den åt det håll din karaktär är vänd.

Vill du hoppa? Lycka till. Spring genom att hålla in springknappen, släpp den sedan och tryck snabbt in den igen. Lycka till att hoppa om det är dåligt med utrymme för en startsträcka.

Vill du sparka fienden för att bryta deras block? Tryck framåt på styrspaken och tryck på knappen för lätt attack några frames senare. Timingen måste vara perfekt, annars gör du ett vanligt slag vilket kan vara lika med döden för dig.

Vill du göra en hoppattack? Samma som ovan. Tryck framåt på styrspaken och sedan tung attack. Misslyckas du med timingen så är du död.

Spelet är bra, men det här med kameran, hoppandet och att sparka/göra hoppattack kan vara så sjukt frustrerande.

Pansarknekt

Tomb Raider till Playstation.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem
Skrivet av lonian:

När man lärt sig kontrollern i Hollow knight så är den fantastisk.

Darksouls 1 och 3, Bloodborne och Elden Ring.

Japp. Alla Souls-spel är perfektion och det är därför som alla andra utvecklare försöker följa efter.

Jag tappade hakan när jag spelade Demon's Souls 2010 för att det var så skönt, smidigt och realistiskt att styra gubben.


signatur

Memento Mori

Medlem

Diablo 3 till konsol är nämnvärt.
Kom ju till PC först och spelade där ett par tusen timmar genom åren.
Köpte sedan till konsol och WOW som gjort att spela med handkontroll - en ren fröjd.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem

Halo CE. Det är makalöst att plocka upp ett så gammalt spel och känna hur klockrent det känns.

Medlem

Quake 2 med speedjumps/accelerationsfrämjande rörelsemönster. Fantastiskt skönt att bemästra, och då i synnerhet i modden Action Quake 2 där vapen och gameplay matchade denna spelmekanik ännu bättre.

Medlem
Skrivet av Augustus:

Halo CE. Det är makalöst att plocka upp ett så gammalt spel och känna hur klockrent det känns.

Ha, några sekunder innan jag såg din post tänkte jag också på första Halo och att det känns jäkligt bra i flytet (låg ”input lag”) när man tittar runt i det på PC.

Gillar annars Quake 3 Arena (som nämnts). Fortfarande superskoj med ”Instagib” (med railgun) i det.

Medlem

Förstår inte alla som nämner typ Quake II, Unreal Tournament osv. Har inte alla FPS på PC typ likadana kontroller? Eller är vi på FZ extrema proffs som märker minimala skillnader?

Medlem

Control \o/


signatur

01000001 01101100 01101100 00100000 01111001 01101111 01110101 01110010 00100000 01100010 01100001 01110011 01100101 00100000 01100001 01110010 01100101 00100000 01100010 01100101 01101100 01101111 01101110 01100111 00100000 01110100 01101111 00100000 01110101 01110011 00001010

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Förstår inte alla som nämner typ Quake II, Unreal Tournament osv. Har inte alla FPS på PC typ likadana kontroller? Eller är vi på FZ extrema proffs som märker minimala skillnader?

Handlar främst om så kallad gamefeel, dvs hur rörelserna fungerar på teknisk nivå bidrar till att skapa en unik upplevelse.

Tex så har Quake spelen, i princip, ingen friktion när man befinner sig i luften och man kan accelerera i valfri riktning i luften, eller få en boost från externa krafter, så som rocket jumping, något som inte förekommer i spel som COD och Battlefield, där realism ligger till grund för spelupplevelsen.

Man skulle kunna säga att rörelse är grundpelaren i arena shooters some Quake, medan i andra spel så är det bara ett sätt att ändra sin position.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Super Mario Bros 3 har svårslagna plattformskontroller.

Den är väldigt tight men jag föredrar nog fysiken i SMW. Det var just fysiken för övrigt som gjorde att jag inte skaffade Super Mario Maker till Wii U. Provade hos en kompis att göra en bana i SMW-stil men hoppfysiken kändes så off att jag fick felkoppling i hjärnan 😅 Hade nog förvisso vant mig till slut och jag förstår ändå att det hade blivit konstigt och tvära kast med muskelminnet om alla grafikstilar kom med sin egen tillhörande fysik.

I övrigt vill jag nog säga att spelen med de tightaste hoppkontrollerna är Mega Man 2 - 6 😊

Skribent
Skrivet av androsynth:

Den är väldigt tight men jag föredrar nog fysiken i SMW. Det var just fysiken för övrigt som gjorde att jag inte skaffade Super Mario Maker till Wii U. Provade hos en kompis att göra en bana i SMW-stil men hoppfysiken kändes så off att jag fick felkoppling i hjärnan 😅 Hade nog förvisso vant mig till slut och jag förstår ändå att det hade blivit konstigt och tvära kast med muskelminnet om alla grafikstilar kom med sin egen tillhörande fysik.

I övrigt vill jag nog säga att spelen med de tightaste hoppkontrollerna är Mega Man 2 - 6 😊

Ja det är nog en vanesak antagligen. Jag har hört många som kritiserar just SMW för att det spelet har en helt annan fysik än resterade spel.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja det är nog en vanesak antagligen. Jag har hört många som kritiserar just SMW för att det spelet har en helt annan fysik än resterade spel.

Jo, SMW verkar ha en starkare gravitation så Mario faller lite snabbare. Men jag gillar det för snabbare hopp leder till att lättare kunna attackera och undvika fiender 😁

Medlem

Q3 - vanilla och om inte det, cpma tror jag, kanske osp... inte säker. Men q3 som bas då.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent

Little Big Adventure... INTE!

De som dyker upp så här på rak arm: Rocket League, Super Mario Bros. 3 och Team Fortress 2.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Skribent
Skrivet av androsynth:

Jo, SMW verkar ha en starkare gravitation så Mario faller lite snabbare. Men jag gillar det för snabbare hopp leder till att lättare kunna attackera och undvika fiender 😁

Mario ska vara lite mer "glidig" också har jag hört. Vilket gör att tajmingen blir off när man lärt sig 3an eller de tidigare spelen. Men vi gick från 8-bit till 16-bit så spelmotorn är ju säkerligen rätt annorlunda.

Angående Mega Man så känner jag lite samma där, jag föredrar ettan framför tvåan rent speltekniskt. Tyckte ettan kändes mer precist i hoppandet, men det är nog bara för jag lärt mig tajmingen och hur Mega Man rör sig.


signatur

"Writer and Fighter"

Skriv svar