Är du en retro spelare eller vintage spelare?

Inaktiv
Är du en retro spelare eller vintage spelare?

En ny blogg har dykt upp på bloggen The Forgotten Games.
Eftersom jag blev tillfrågad om jag kunde lägga upp fler bloggar här på FZ så har jag därför kopierat även denna bloggen så att ni kan få ta del av den:

”Vintage? Vad tusan pratar du om?” Låt mig förklara!

För en tid sedan pratade jag med en person som studerar på Karlstads universitet och eftersom jag gillar äldre tv-spel så kom jag såklart in på att prata om det. Jag är ju stolt över mitt intresse som jag haft sedan jag var 7 eller 8 år. Men som många andra ”spelnördar” så använde jag mig av ord som jag nästan dagligen ser att andra använder på forum med mera, alltså jag kallade mina gamla spel för retro spel. Genast blev jag tillsagd att så heter det inte och jag blev ställd och lite ifrågasättande. ”Vad menar du?”

Vi människor kan lätt använda oss av ord i brist på andra ord och ordet ”retro” är också ett sådant ord. Men vad är retro egentligen?

Ordet retro kommer från rétrospectif som betyder bakåtblickande. Det handlar om att man inspireras eller intresserar sig för tidigare eras trender, moden eller teknologi. Den som intresserar sig för retro kallas för retrofil och behöver inte själv ha varit med och upplevt den specifika trenden.

Rent ordagrant betyder detta att när man återskapar något från det förgångna så är det retro. Alltså om du köper nyproducerade kläder som liknar kläder man hade på exempelvis 60-talet så kommer det kallas för retro. Men många kommer säkert använda retro även om kläderna är producerade under 60-talet men då har de fel. Så vad kallas sådant som producerades under en viss period?

Vintage! Ordet härstammar från latinet där det betyder vinskörd vilket syftar på vin gjort på druvor från samma år. Vilket betyder att vinet är ett äldre fint vin, ett årgångsvin. På senare tid så har ordet Vintage även börjat användas på andra saker för att beskriva att det rör sig om äldre produkter från ett visst år eller tidsepok. Ordet kan användas på klädesplagg, musik, böcker eller teknologi som filmer med mera. På exempelvis Tradera så kan äldre produkter ligga under Retro vilket är missvisande eftersom retro står för att produkten är nyproducerad.

Så vad inom tv-spel är retro och vad är vintage?

Exempelvis: Äger du en Nintendo Entertainment System som dina föräldrar kanske köpte åt dig på 80-talet, ja då är det en vintage konsol och spelen till den är vintage. Men äger du istället mini konsolen som ser ut som Nintendo Entertainment System som släpptes 2016, då är det istället en retro konsol och de 30 spelen på den är retro spel.

Exempel på retro under årens lopp är exempelvis NES Classic spelen som släpptes på Gameboy Advance eller Virtual Console som fanns på både Nintendo Wii, Nintendo Wii U och Nintendo 3DS. Idag har vi exempelvis Nintendo Switch med Switch Online som erbjuder spelarna att spela massor av äldre spel från NES, Super NES, Nintendo 64, Sega Mega Drive eller exempelvis Gameboy. Allt detta är retro.

Spel kan exempelvis ha retrostil, nya spel som inspireras av äldre spel rent grafiskt. Där har vi spel som exempelvis Shovel Knight eller Stardew Valley.

En sista sak som jag måste ta upp angående vintage. Många anser att man inte kan kalla något för vintage om det inte är 25 år eller äldre. Så exempelvis Nintendo 64 är vintage men alla spel som släpptes till den har inte hunnit bli vintage än (nu i skrivande stund). Men det tror jag kan vara en sak fråga vart man ska dra gränsen.

Medlem

Bra initiativ och intressant ämne. Jag har också sett en ökning av missuppfattningar kring orden så toppen att du fångade upp detta. Det är lätt att begrepp börjar glida iväg från sin verkliga betydelse och det är ju synd när det finns tydliga och meningsfulla skillnader.
Som exempel under 2023 använde Ikea i USA ordet vintage för nytillverkade klassiker, medan Ikea i Sverige verkar mer återhållsamma och utelämnar ordet vintage och nöjer sig med orden nytillverkade klassiker och gamla godingar i ny tappning, som är både tydliga och beskrivande. Kul att se.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Exempelvis: Äger du en Nintendo Entertainment System som dina föräldrar kanske köpte åt dig på 80-talet, ja då är det en vintage konsol och spelen till den är vintage. Men äger du istället mini konsolen som ser ut som Nintendo Entertainment System som släpptes 2016, då är det istället en retro konsol och de 30 spelen på den är retro spel.

Borde inte spelen i sig räknas som vintage även om konsolen är retro? Det är ju fortfarande kod som skrevs för decennier sedan.

Låter som en typisk diskussion på skolgården. Det spelar ingen som helst roll utöver att man förmodligen smeker sitt ego lite grand genom att försöka använda ord som låter lite finare än "Jag spelar jättegamla spel".


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Borde inte spelen i sig räknas som vintage även om konsolen är retro? Det är ju fortfarande kod som skrevs för decennier sedan.

Så här tänkte jag också. Spelen är vintage men maskinen är en retrokonsol. Detsamma borde då gälla NSO spelen. Sedan har vi det omvända. "Alwas awakening", ett retrospel som släpptes på en vintagekonsol.
Bra blogg

Skrivet av GustavA:

Så här tänkte jag också. Spelen är vintage men maskinen är en retrokonsol. Detsamma borde då gälla NSO spelen. Sedan har vi det omvända. "Alwas awakening", ett retrospel som släpptes på en vintagekonsol.
Bra blogg

Vintage-retro-diskussionen har ju slarvats över från mode och inrednings-hipsters.

Nyproduktion av gammalt skit = Retro och billigt.
Gammalt skit i originalutförande = Vintage och jättedyrt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Vintage-retro-diskussionen har ju slarvats över från mode och inrednings-hipsters.

Nyproduktion av gammalt skit = Retro och billigt.
Gammalt skit i originalutförande = Vintage och jättedyrt.

När det gäller spel så behöver det inte ens bli speciellt gammalt för att bli dyrt. Tänkte köpa ett 3DS igen nyligen då jag sålde mitt för några år sedan. Herrejävlar vad snabbt man kan bränna lönen där. Ångrar lite att jag inte köpte en förra året när Pixelheart sålde nya Dragonball Z editions för 2500. Borde ha köpt 10st och sålt dem för 7000 stycket på tradera.

Medlem

Intressant, inte tänkt på detta. Känns dock väldigt fel att sätta " vintage " framför ett spel då jag förknippar det ordet mer med kläder och dylikt men är väl pga. ovana.

Medlem

Eller så säger man bara retro? Vad blir en remake av ett vintagespel, ett retrospel?

Medlem

Sökte på vintagekonsol - fick upp en bänk.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

För att parafrasera en gammal språkprofessor som jag inte minns namnet på. Språk utvecklas. Vad som står i ordboken idag har ingen betydelse för morgondagen. Ord betyder vad gängse människa menar när de använder dem i dagligt tal. Varken du, jag eller svenska akademin kan förändra det.

Så om alla spelnördar säger retro, då betyder det retro. Om hälften tycker det ena, hälften det andra, då har ordet två betydelser.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Är du en retro spelare eller vintage spelare?

För att svar med ett vintage-uttryck:

Den där frågan är bara trams. Du får inget svar därför att det är trams!

Skrivet av Nomman:

För att parafrasera en gammal språkprofessor som jag inte minns namnet på. Språk utvecklas. Vad som står i ordboken idag har ingen betydelse för morgondagen. Ord betyder vad gängse människa menar när de använder dem i dagligt tal. Varken du, jag eller svenska akademin kan förändra det.

Så om alla spelnördar säger retro, då betyder det retro. Om hälften tycker det ena, hälften det andra, då har ordet två betydelser.

Precis så. Det kallas retro-spel i gaming-sammanhang och det finns inte en människa som kan missförstå vad som åsyftas, om det inte är med flit. Det finns noll anledning att ändra på detta.

Medlem
Skrivet av Cortex:

Eller så säger man bara retro? Vad blir en remake av ett vintagespel, ett retrospel?

" Rent ordagrant betyder detta att när man återskapar något från det förgångna så är det retro. "

Förstår jag TS rätt så är det svar ja på den frågan, lirar du nya FF7 remake spelar du ett retro spel, sätter du in orginalet i din PS1 så spelar du ett vintagespel.

Medlem
Skrivet av abso:

" Rent ordagrant betyder detta att när man återskapar något från det förgångna så är det retro. "

Förstår jag TS rätt så är det svar ja på den frågan, lirar du nya FF7 remake spelar du ett retro spel, sätter du in orginalet i din PS1 så spelar du ett vintagespel.

Och det är just här hela diskussionen blir lite absurd. Att kalla FF7 Remake/Rebirth för retrospel stämmer i min värld inte alls.... Kalla det vad ni vill men jag fortsätter att kalla den gamla tidens konsoler och spel för retro. När man gör en modern tappning av ett spel kallas det remake. Onödigt att krångla till det eller?

Skrivet av Cortex:

Och det är just här hela diskussionen blir lite absurd. Att kalla FF7 Remake/Rebirth för retrospel stämmer i min värld inte alls.... Kalla det vad ni vill men jag fortsätter att kalla den gamla tidens konsoler och spel för retro. När man gör en modern tappning av ett spel kallas det remake. Onödigt att krångla till det eller?

Det verkar ju vara du som inte klarar av att remakes/remasters är retro gaming?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Cortex:

Och det är just här hela diskussionen blir lite absurd. Att kalla FF7 Remake/Rebirth för retrospel stämmer i min värld inte alls.... Kalla det vad ni vill men jag fortsätter att kalla den gamla tidens konsoler och spel för retro. När man gör en modern tappning av ett spel kallas det remake. Onödigt att krångla till det eller?

Håller med. Inte att diskussionen är absurd för det är den inte. Men FF7 remaken är absolut inte ett retrospel. Precis som de flesta remakes så hela poängen att göra ett modernt spel för en ny publik. Ett undantag är samlingen FF1-6 som kom för ett tag sedan. Det är en remake som också är ett retrospel.

Medlem

Retro-spelare är jag väl då, spelade lite Earthbound Beginnings på min Switch tidigare idag, men det var bra många år sedan jag spelade på något som inte har en HDMI-kontakt.

Medlem

Det finns ju många butiker som säljer nya möbler som ser ut som gamla, ofta heter butikerna något med vintage och inte retro.

Skulle vara konstigt om retrospelbutiken hette Vintagespelbutiken 🤔

Inaktiv

Hej!
Kul att se att diskussionen varit i full gång här igår. Själv så fyllde min dotter år igår så jag har varit utloggad sedan jag skrev det här 🙂 ❤️

Ska försöka svara på några inlägg:

Skrivet av MaxWarp:

Borde inte spelen i sig räknas som vintage även om konsolen är retro? Det är ju fortfarande kod som skrevs för decennier sedan.

Skillnaden mellan retro och vintage är ju att retro är nyproducerat och då spelar det ingen roll att de använder sig av koden från de äldre spelen för spelen ligger fortfarande inte på original kassetterna / skivorna.

Skrivet av hannes.theorell:

Vintage-retro-diskussionen har ju slarvats över från mode och inrednings-hipsters.

Nyproduktion av gammalt skit = Retro och billigt.
Gammalt skit i originalutförande = Vintage och jättedyrt.

Det brukar tyvärr lätt kunna vara så att vintage räknas som lite dyrare och finare än vad retro gör.

Skrivet av Cortex:

Eller så säger man bara retro? Vad blir en remake av ett vintagespel, ett retrospel?

Skrivet av abso:

" Rent ordagrant betyder detta att när man återskapar något från det förgångna så är det retro. "

Förstår jag TS rätt så är det svar ja på den frågan, lirar du nya FF7 remake spelar du ett retro spel, sätter du in orginalet i din PS1 så spelar du ett vintagespel.

Det där var en väldigt svår fråga.
Jag har inte läst något om remakes och hur dessa skulle räknas som retro eller inte, så jag skulle personligen kanske inte räkna Final Fantasy VII remaken som ett retro spel eftersom det är så olikt originalet (av vad jag sett). Men på samma gång så återupplever man ju samma story och då kan det blir lite svårt att veta om man ska räkna det som retro eller inte.
Så jag personligen skulle inte räkna det spelet som retro pga de stora olikheterna men andra kanske skulle räkna det som retro.
Själv räknar jag mer spel som exempelvis The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D som ett retro spel. Det ser snyggare ut än originalet men i grund och botten så är det exakt samma spel som på Nintendo 64.

Skrivet av Siegfried:

Det finns ju många butiker som säljer nya möbler som ser ut som gamla, ofta heter butikerna något med vintage och inte retro.

Skulle vara konstigt om retrospelbutiken hette Vintagespelbutiken 🤔

Ja att kalla en butik som säljer nya möbler som ser gamla ut för vintage är ju väldigt missvisande. Egen tanke så gör de det bara kanske för att de ska kunna ta mer betalt för dessa möbler eller så har man inte koll på vad vintage egentligen står för.

Ja, det skulle ju kännas lite konstigt om de helt plötsligt skulle byta namn till Vintagespelbutiken, men eftersom de säljer både nya och gamla spel där så kanske det är bra att de inte heter Vintagespelbutiken. Skulle nog kännas för många som att de bara skulle sälja gammalt och att spelen skulle vara väldigt dyra om de bytte till vintage.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Skillnaden mellan retro och vintage är ju att retro är nyproducerat och då spelar det ingen roll att de använder sig av koden från de äldre spelen för spelen ligger fortfarande inte på original kassetterna / skivorna.

Nja, jag håller inte med om det. Det är koden som är själva spelet, inte lagringsmedian, så jag skulle påstå att spelen i sig är vintage om koden skrevs x antal decennier sedan även om förpackningen är ny.

Intressant diskussion hur som helst.

Medlem

Vad räknas det som när man köper Analogue-konsoler för att spela sina spel på då? Är man fortfarande vintage eller är det enbart retro då?

Skrivet av Sarato:

Vad räknas det som när man köper Analogue-konsoler för att spela sina spel på då? Är man fortfarande vintage eller är det enbart retro då?

Nyproducerat ergo retro.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Sarato:

Vad räknas det som när man köper Analogue-konsoler för att spela sina spel på då? Är man fortfarande vintage eller är det enbart retro då?

Hipster

Medlem
Skrivet av GustavA:

Alltså. Inte för att du har fel, men ändå. :3

Medlem

Antikt är det som gäller för mig, spelen måste vara minst 100 år gamla annars får det vara

Medlem
Skrivet av GustavA:

Det måste fan vara dyrt att vara hipster 😅

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Det måste fan vara dyrt att vara hipster 😅

Japp. Vänta bara, snart släpper de vita analogue pocket med den lätt gulnade nyansen för ynka 4999kr. Lägger du till 400kr kan de ta bort bakgrundsbelysningen för den äkta GB känslan.

1
Skriv svar