Helldivers 2-bossen tycker vissa kan vänta med köp

Robot
Helldivers 2-bossen tycker vissa kan vänta med köp

För att man inte ska bli besviken om servrarna är fulla.

#arrowhead-game-studios, #helldivers-2


Medlem

De har skapat ett riktigt roligt spel med fokus på att ha just ROLIGT, något som jag tycker många spel saknat. Galet vilken "rörelse" detta spelet har skapat och extra kul att det är svenskt.

Absolut att servrarna och problem har uppstått, men de har haft en otrolig transparent kommunikation med communityn om problemen och vad det beror på, inkl. kommande lösningar och tidsramar, som jag tycker många större spelföretag bör lära sig av. Problem sker oftast vid lanseringar, men att ha en bra kommunikation och när saker förväntas lösa sig tar bort mycket av den irritation som större spelföretag lyckas skapa.


signatur

PC | Asus Rog Ally | PS5 | Switch

Medlem

Mitt spelgäng funderade på att skaffa det igår men vi håller oss till de fått ordning på spelet.

Kasst jobb med servrarna kan jag tycka. Square Enix pausade försäljningen när deras servrar inte pallade med och Palworld betalade för mer kapacitet så 2 miljoner kunde spela samtidigt. Nu är steamrecensionerna återigen nere på "mixed".


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av Albrion:

De har skapat ett riktigt roligt spel med fokus på att ha just ROLIGT, något som jag tycker många spel saknat. Galet vilken "rörelse" detta spelet har skapat och extra kul att det är svenskt.

Absolut att servrarna och problem har uppstått, men de har haft en otrolig transparent kommunikation med communityn om problemen och vad det beror på, inkl. kommande lösningar och tidsramar, som jag tycker många större spelföretag bör lära sig av. Problem sker oftast vid lanseringar, men att ha en bra kommunikation och när saker förväntas lösa sig tar bort mycket av den irritation som större spelföretag lyckas skapa.

Håller verkligen med!
Jag har knappt kunnat spela sedan launch på grund av allt strul, men jag är inte irriterad alls för jag vet att det kommer lösa sig, och att det kommer att vara värt väntan då de timmar jag lyckats spela har vart magiska.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem
Skrivet av Albrion:

De har skapat ett riktigt roligt spel med fokus på att ha just ROLIGT, något som jag tycker många spel saknat. Galet vilken "rörelse" detta spelet har skapat och extra kul att det är svenskt.

Absolut att servrarna och problem har uppstått, men de har haft en otrolig transparent kommunikation med communityn om problemen och vad det beror på, inkl. kommande lösningar och tidsramar, som jag tycker många större spelföretag bör lära sig av. Problem sker oftast vid lanseringar, men att ha en bra kommunikation och när saker förväntas lösa sig tar bort mycket av den irritation som större spelföretag lyckas skapa.

Skrivet av Force:

Håller verkligen med!
Jag har knappt kunnat spela sedan launch på grund av allt strul, men jag är inte irriterad alls för jag vet att det kommer lösa sig, och att det kommer att vara värt väntan då de timmar jag lyckats spela har vart magiska.

Hade gett medhåll om spelet sålts som early access.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Hade gett medhåll om spelet sålts som early access.

Absolut, men då hade det inte fått släppas på PS5 tyvärr om jag förstod det rätt enligt reglerna Playstation har på sin plattform då den räknas lite som en "beta" i det fallet och inte en färdig release. Och med tanke på att Sony betalat en del för utvecklingen av spelet prioriterar dem PS5 rätt så högt.

Förstår dock att folk är ivriga att få spela det och vill ha en problemlös lansering. Dock så är nog det stora problemet hur stort detta spelet blivit, tror ingen riktigt var beredd på det. Något de pratade om, och pratar om fortfarande, och gick ut med var att det räckte inte med att bara köpa fler servrar, de har andra saker de behöver jobba på också pga. storleken för att servrarna ens ska hålla trots om de ökar på.

Jag vill ge cred till hela Arrowhead Game Studios för deras hantering hittills!


signatur

PC | Asus Rog Ally | PS5 | Switch

Skribent
Skrivet av Albrion:

Absolut, men då hade det inte fått släppas på PS5 tyvärr om jag förstod det rätt enligt reglerna Playstation har på sin plattform då den räknas lite som en "beta" i det fallet och inte en färdig release. Och med tanke på att Sony betalat en del för utvecklingen av spelet prioriterar dem PS5 rätt så högt.

Förstår dock att folk är ivriga att få spela det och vill ha en problemlös lansering. Dock så är nog det stora problemet hur stort detta spelet blivit, tror ingen riktigt var beredd på det. Något de pratade om, och pratar om fortfarande, och gick ut med var att det räckte inte med att bara köpa fler servrar, de har andra saker de behöver jobba på också pga. storleken för att servrarna ens ska hålla trots om de ökar på.

Jag vill ge cred till hela Arrowhead Game Studios för deras hantering hittills!

Jag har lite insikt i Arrowhead då jag känner några av utvecklarna. Det största problemet är att INGEN trodde spelet skulle bli så stort. Ettan gick ju bra, och det beräknades ju att detta skulle i alla fall gå lika bra. Dock inte så bra som det faktiskt gått. Spelet har väl räknats som ett mellanspel, som släpps mellan större releaser.

De jobbar dock hårt på att få saker att funka och är så klart glada att folk gillar spelet.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Hade gett medhåll om spelet sålts som early access.

Fast spelet i sig är ju färdigt, och fungerar skitbra att spela. Det enda problemet är ju verkligen att dom inte hade någon som helst aning om att det skulle bli så stort.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag har lite insikt i Arrowhead då jag känner några av utvecklarna. Det största problemet är att INGEN trodde spelet skulle bli så stort. Ettan gick ju bra, och det beräknades ju att detta skulle i alla fall gå lika bra. Dock inte så bra som det faktiskt gått. Spelet har väl räknats som ett mellanspel, som släpps mellan större releaser.

De jobbar dock hårt på att få saker att funka och är så klart glada att folk gillar spelet.

Jag hade aldrig hört talas om Arrowhead eller Helldivers 1 förens Helldivers 2.
Ser redan fram emot vad denna spelstudio kan leverera för spel i framtiden!


signatur

PC | Asus Rog Ally | PS5 | Switch

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag har lite insikt i Arrowhead då jag känner några av utvecklarna. Det största problemet är att INGEN trodde spelet skulle bli så stort. Ettan gick ju bra, och det beräknades ju att detta skulle i alla fall gå lika bra. Dock inte så bra som det faktiskt gått. Spelet har väl räknats som ett mellanspel, som släpps mellan större releaser.

De jobbar dock hårt på att få saker att funka och är så klart glada att folk gillar spelet.

Har också hört lite skvaller Att dom räknade med runt 50 000 spelare men fick 10 ggr så många. Trots problemen så växer spelarantalet för varje dag.

Har man dåligt med pengar så behöver man inte vara orolig. Även om spelarantalet förr eller senare kommer att sjunka så kan ett sånt här spel klara sig på mycket blygsammare siffror. Helldivers 1 hade kanske 1/10 av spelarna och det uppdaterades med patchar och DLC i flera år.

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Mitt spelgäng funderade på att skaffa det igår men vi håller oss till de fått ordning på spelet.

Kasst jobb med servrarna kan jag tycka. Square Enix pausade försäljningen när deras servrar inte pallade med och Palworld betalade för mer kapacitet så 2 miljoner kunde spela samtidigt. Nu är steamrecensionerna återigen nere på "mixed".

Första Helldivers hade som mest 6700st på steam samtidigt.
Helldivers 2 har en 450000 ungefär så dom räknade nog inte med detta tryck.

Finns betydligt större spel som också haft problem med server kapacitet.

Folk tror att det bara är att trycka på en knapp så löser sig allt.

Ett tips som funkar på första försöket 9ggr av 10 (PS5): fastnar ni i titelskärmen, stäng spelet och anslut till någon på vänlistan eller i ett party UTAN att först startar spelet.


signatur

Fifteen minutes, or it’s free!

Medlem

Det första spelet hade en topp på 6700 spelare på Steam. Tvåan passerade 450K igår + att det lär ha en hel del spelare åven på PS5. Ingen hade räknat med att det skulle bli en sådan jättesuccé.

Det skulle vara intressant om Sony släppte några försäljningssiffror men när det säljer så pass bra kanske de vill vänta till någon jämn och fin siffra.

Edit: Neverwild hann skriva samma sak mellan att jag laddat sidan och postat.

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Hade gett medhåll om spelet sålts som early access.

Väldigt konstig åsikt när det "bara" är en serverkapacitetsfråga. Omöjligt för dem att förutspå trycket som skulle bli. Spelet i sig är ju klart och funkar bättre än de allra flesta mer påkostade spelen nuförtiden.

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Hade gett medhåll om spelet sålts som early access.

Men dom kan ju inte skaffa servrar med en kapacitet för 5 miljoner spelare utifall att deras prognos för 50 tusen skulle vara fel.


signatur

PSN: OAKTHYR

Skribent
Skrivet av Albrion:

Jag hade aldrig hört talas om Arrowhead eller Helldivers 1 förens Helldivers 2.
Ser redan fram emot vad denna spelstudio kan leverera för spel i framtiden!

Wait?? Har du inte spelat Magicka??? Om inte så tycker jag du bör göra det, asroliga spel


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Wait?? Har du inte spelat Magicka??? Om inte så tycker jag du bör göra det, asroliga spel

Måste kolla upp, tack för tipset!!


signatur

PC | Asus Rog Ally | PS5 | Switch

Skribent
Skrivet av Albrion:

Måste kolla upp, tack för tipset!!

Det är fantasy, men jävligt rolig humor. Samma kaos som i Helldivers med att man kan döda varandra. XD


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Hehe många som tycker det är helt ok att man inte kan spela spelet man köper. Jag förstår att det var oväntat högt tryck. Därför man ofta hyr in skalbara lösningar. Se Palworld. De klarade över 2 miljoner vilket var långt över vad de räknade med. Men det var dyrt.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Hehe många som tycker det är helt ok att man inte kan spela spelet man köper. Jag förstår att det var oväntat högt tryck. Därför man ofta hyr in skalbara lösningar. Se Palworld. De klarade över 2 miljoner vilket var långt över vad de räknade med. Men det var dyrt.

Hade varit fantastiskt om det var så enkelt!

Som jag skrev tidigare så handlar det inte om att köpa in mer servrar och platser, de har andra saker att jobba med i kodningen för att hantera allt. De gick ut med detta på X och Discord, t.o.m deras VD svarade personligen på de frågorna. Så de gör allt de kan, men det kommer tydligen inte hjälpa att bara köpa upp fler servrar för att öka volymen av spelare, det är kodningen primärt de måste jobba med backend om jag förstod det korrekt.

För att citera Arrowhead, vid frågor om att "bara" köp mer servrar:
"It's not a matter of money or buying more servers. It's a matter of labour. We need to optimize the backend code. We are hitting some real limits."


signatur

PC | Asus Rog Ally | PS5 | Switch

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Hehe många som tycker det är helt ok att man inte kan spela spelet man köper. Jag förstår att det var oväntat högt tryck. Därför man ofta hyr in skalbara lösningar. Se Palworld. De klarade över 2 miljoner vilket var långt över vad de räknade med. Men det var dyrt.

Något som är minst lika roligt som spelet är att se baksätesutvecklare kommer med briljanta förslag som "MOAR servers!!1" eller "hire MOAR devs!!". Min absoluta favorit var en som föreslog att de skulle porta Helldivers 2 till Xbox och få "infinite resourses" av Microsoft. Ahh underbara internet. Lite som att så fort kriget bröt ut i Ukraina så blev hälften av befolkningen militärstrateger över en natt.

Medlem

Alltså, jag har spelat en hel del sedan dag 1 och har lagt ca 10 min i kö för att få spela. Quick play har inte alltid funkat men kommit in har jag gjort. Har barn och jobb så spelar på kvällar som "alla andra" så vet inte när ni andra har spelat som inte har kunnat spela alls, eller överdriver ni?


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Helt värdelöst, går inte ens att spela spelet.
Steam borde se till att det inte går att köpa det först det fixat problemet med servrarna.

Medlem
Skrivet av Brona:

Något som är minst lika roligt som spelet är att se baksätesutvecklare kommer med briljanta förslag som "MOAR servers!!1" eller "hire MOAR devs!!". Min absoluta favorit var en som föreslog att de skulle porta Helldivers 2 till Xbox och få "infinite resourses" av Microsoft. Ahh underbara internet. Lite som att så fort kriget bröt ut i Ukraina så blev hälften av befolkningen militärstrateger över en natt.

Ok ok! Jag ska sluta att ha orimliga krav att spel jag köper ska fungera.

Btw kan man nu köpa spelet till 17% rea på green man gaming. Enjoy!


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av DKvarn:

Alltså, jag har spelat en hel del sedan dag 1 och har lagt ca 10 min i kö för att få spela. Quick play har inte alltid funkat men kommit in har jag gjort. Har barn och jobb så spelar på kvällar som "alla andra" så vet inte när ni andra har spelat som inte har kunnat spela alls, eller överdriver ni?

Ingen aning, har spelat en jäkla massa timmar nu på kvällarna med grabbgänget och förutom cirka 20 minuter när vi alla fick "server error" i förrgår nära midnatt så har det fungerat felfritt. Vi kanske bara har extrem tur, vem vet.

Medlem

Dom blev tagna på sängen speciellt Sony som gjorde allt för att dom inte skulle lyckas nästan. Väldigt lite reklam och dom släppte Lödder spelet samtidigt. Någon trodde att Sony ville att dom skulle misslyckats så att dom kunde köpa studion billigare framöver.

Medlem
Skrivet av General_Omoral:

Ett tips som funkar på första försöket 9ggr av 10 (PS5): fastnar ni i titelskärmen, stäng spelet och anslut till någon på vänlistan eller i ett party UTAN att först startar spelet.

Sluta avslöja episka hemligheter som gör att man kan spela trots kö. Om alla använder sig av tricken kommer dom sluta fungera!

Medlem

De lyckades göra det Sony inte lyckades med i MAG. Massive Action Game. Kul, lite stolt är man fast man inte har haft något med det att göra. Lyssnar på Nördigt och ibland har de ingen koll på vad de pratar om. Men man kan inte kräva att de ska ha koll på saker och ting. En bajsmacka kan vara riktigt bra film och präl och säl måste man själv bedöma.

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Ok ok! Jag ska sluta att ha orimliga krav att spel jag köper ska fungera.

Btw kan man nu köpa spelet till 17% rea på green man gaming. Enjoy!

Tack för tipset men jag är redan ute och sprider frihet och demokrati i galaxen.

Medlem
Skrivet av Brona:

Tack för tipset men jag är redan ute och sprider frihet och demokrati i galaxen.

Jag med sen igår. Var ju inga problem alls med serverköer. Sjukt vad folk gnäller i onödan


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

12
Skriv svar