Fyra Xboxgenerationer och en begravning

Medlem
Skrivet av roftg:

Skivläsare är snart ett minne blott, tyvärr..

Sony tar över Disneys distribution av fysisk film.
Jag tror många ser det som en fördel att köpa PS för spel plus att den spelar fysiska filmer.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Mycket Xbox gnäll på fz senaste tiden. Den konspiratoriske kunde nästan ana ugglor i mossen...

Medlem

TV, tv ,tv... anybody?

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av perihelion74:

Mycket Xbox gnäll på fz senaste tiden. Den konspiratoriske kunde nästan ana ugglor i mossen...

Varför ser du det som gnäll? Det har ju hänt en del, minst sagt, och antalet diskussioner i otalet Xbox-poddar är ett tydligt tecken på att allt inte är business as usual.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av ZeroSaberX:

TV, tv ,tv... anybody?

Snark. Det där är från 2013. 11 år sedan. Kanske dags att släppa det och gå vidare?

Medlem
Skrivet av 9-11:

Snark. Det där är från 2013. 11 år sedan. Kanske dags att släppa det och gå vidare?

Precis. Microsoft är de första att erkänna att den lanseringen är en katastrof. Alla plågade ansikten som berättar om detta i deras egna dokumentär är ju svårt att skådespela.

Medlem
Skrivet av Atorak:

Gamer kommer jag nog vara till dagen D kommer skulle inte kalla det tired gamer direkt. Har en gaming pc med men nja konsoll är gutt suttit i stolen sen C64 så slackar gärna

Förstår jag slackar också gärna ibland i en fotölj framför 100" med handkontroll i handen, inget som inte en dator klarar av galant. Quality of Life


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Augustus:

Precis. Microsoft är de första att erkänna att den lanseringen är en katastrof. Alla plågade ansikten som berättar om detta i deras egna dokumentär är ju svårt att skådespela.

Det är väl bara att inse att gamers är dom mest långsinta människor som finns.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Augustus:

Precis. Microsoft är de första att erkänna att den lanseringen är en katastrof. Alla plågade ansikten som berättar om detta i deras egna dokumentär är ju svårt att skådespela.

Just därför fanns det så stora förhoppningar inför Xbox Series X. Comebacken, hoppades många. Avtäckningen var riktigt bra och byggde hype. Halo Infinite såg lovande ut. Sedan gick det inget vidare. Xbox Series X är en formidabel konsol, men knappt något spel har levt upp till förväntningarna, och vi har knappt sett något resultat av alla uppköpta studior från 2018 än.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Fyra Xboxgenerationer och en begravning

Varför detta sektbetende? Visst är det spelen som räknas? Bli ett fanboy till själva spelandet inte till nån konsol! Sluta sörja och anamma konsoler som erbjuder det du vill ha.

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Jasså.. Jag och tusentals andra med LG oled CX?
Mycket märkligt dessutom att på Xbox så har jag koll på HDR men inte på Playstation.
Känns mer som du inte har koll, faktiskt.
Testa googla så får du nog lite koll.

Jag har en lg cx jag har ställt in ps5an korrekt i hgig och jag har inga problem med att det är för mörkt eller att detaljer försvinner.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Sony har alltid släppt bra hårdvara med kanonspel men har i mitt tycke alltid varit lite tråkiga.
"We announce the PlayStation"
"We announce the PlayStation 2"
"We announce the PlayStation 3"
"We announce the PlayStation 4"
"We announce the PlayStation 5"
Alla kanon men alla nästan identiska i namn, funktion och spelserier.

Tråkigt, men väldigt smart.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

Sålde mitt Playstation 5 för det samlade damm och det klumpiga Ui kom jag aldrig överens med. Gamepass och Quickresume med cross save håller mig kvar på Xbox Series och PC. Startade Playstation 4 oftare än 5:an.


signatur

Nintendo Switch: SW-2771-7512-1037
Steam: Worebit
Xbox: Worebit
Ps4: Vorebit

Medlem
Skrivet av Molotov:

Förstår jag slackar också gärna ibland i en fotölj framför 100" med handkontroll i handen, inget som inte en dator klarar av galant. Quality of Life

Dator kopplad till TV senaste tjugo åren eller så.
Om något skulle det vara fint om man kunde starta upp datorn med ett enklare gränssnitt kompatibelt med kontroll men så svårt är det inte att fixa med musen.

Påminner mig lite om när folk klagar på att det är jobbigt att byta spelskiva i konsolen 😀
Fysisk media for life!

Medlem
Skrivet av Nocturnal77:

Tråkigt, men väldigt smart.

Abolut är det så. Sonys PlayStation-avdelning och Apples iPhone-avdelning presterar ju inte som de gör genom att fatta dumdristiga beslut i parti och minut. Som konsument gillar jag dock när det kommer lite udda lösningar och produkter som konsekvens av att företagen bakom tar lite risker, även om det ibland blir pannkaka.

Sen är det inte begränsat till Sony men jag tycker nog att de är de som mest av allt går i samma fotspår. The Last of us 3, Insomniac's Spider-Man 3, Horizon: Whatever the Sequel is Called m.fl. på PlayStation 6 är väl inte direkt några högoddsare utan snarare bekräftade

Medlem

Nu kommer det en curveball, lite Baseball referenser där, men det finns 2 st GAAS spel som ingen har tänkt på, vad jag vet. Som skulle kunna komma till PlayStation 5.

RedFall och Crackdown 3. Båda spelen skulle älskas på PlayStation. Det vet ni.

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Abolut är det så. Sonys PlayStation-avdelning och Apples iPhone-avdelning presterar ju inte som de gör genom att fatta dumdristiga beslut i parti och minut. Som konsument gillar jag dock när det kommer lite udda lösningar och produkter som konsekvens av att företagen bakom tar lite risker, även om det ibland blir pannkaka.

Sen är det inte begränsat till Sony men jag tycker nog att de är de som mest av allt går i samma fotspår. The Last of us 3, Insomniac's Spider-Man 3, Horizon: Whatever the Sequel is Called m.fl. på PlayStation 6 är väl inte direkt några högoddsare utan snarare bekräftade

Du glömde Ghost of Twoshima!

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Nu kommer det en curveball, lite Baseball referenser där, men det finns 2 st GAAS spel som ingen har tänkt på, vad jag vet. Som skulle kunna komma till PlayStation 5.

RedFall och Crackdown 3. Båda spelen skulle älskas på PlayStation. Det vet ni.

Nu förstår jag inte, varför skulle dom älskas på Playstation? Har bara kört Crackdown 3 men det var ingen höjdare och det är väl inget GAAS-spel eller?

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Nu förstår jag inte, varför skulle dom älskas på Playstation? Har bara kört Crackdown 3 men det var ingen höjdare och det är väl inget GAAS-spel eller?

Han trollar som vanligt...

Medlem
Skrivet av Atorak:

Med quality of life menar jag lite, jag sitter dagarna på arslet framför en dator komma hem och lira på en dator med suger SÅ FETT. Fredag kväll en öl, hoppa ner i soffan/fatboy sparka igång konsoĺlen så jävla skönt.. inget förutom möjligen bra mmorpg skulle få mig att överge konsollen längre perioder oavsett ps5/xbox för PC.

Kör samsung 85" 4k uhd mm kopplat till
Switch,wii,ps2,xbox,xbox one, xbox serie x.

Det beror nog på din setup. Jag sitter här med en gejmingstol som är ergonomisk. (gammal bild har LG oled tv nu)

Om jag byter mellan konsol eller min dator på samma tv så blir det ju bara skillnad på tv kanalen.
Jag spelar mina datorspel med Xbox kontroller. Så all den tvspels känslan jag får är samma på allt som hamnar på skärmen och allt rinner bättre på datorn, 4k 120fps högsta inställningar på texturer osv (rtx 4090) .

Kan säga att jag är dålig på röra på mig när jag kommer hem. Jag är som fastklistrad i detta rum nästan men när jag är på jobbet så rör jag på mig mycket mer.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Jag har knappt ägnat XBX en tanke & XBS absolut ingen! Lirar nästan allt i molnet med min Old Xb1! Jag har ingen aning om vad nästa konsol blir för nåt. Ps1 & 2 var ju ett måste för us\japan import RPG! Sen blev det xb & 360 & xb1 av oklar anledning. Psp & GC köptes. Tyvärr är min favorit genre, turn-based random-encounters RPG spel lätträknade så detta kan bli sista maskinen? Spelar just nu Vagrant Story och Alundra 2 på PS, spel var bättre förr!! Jag köpte the legend of dragoon och Alundra nyss så jag klarar mig ett tag!

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Jasså.. Jag och tusentals andra med LG oled CX?
Mycket märkligt dessutom att på Xbox så har jag koll på HDR men inte på Playstation.
Känns mer som du inte har koll, faktiskt.
Testa googla så får du nog lite koll.

Hdr ska vara inställd på begränsat läge med Lg oled på ps5an. Jag har 3 lg oled hemma så jag vet precis vad du pratar om att bilden blir för mörk 👍

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Sony tar över Disneys distribution av fysisk film.
Jag tror många ser det som en fördel att köpa PS för spel plus att den spelar fysiska filmer.

Jo så har jag tänkt med en gång i tiden, varför köpa en dvd spelare, bluerayspelare osv jag har ju konsolen... facit har blivit: ngra begagnade johan falk och beck på dvd för 10 spänn styck och 1 st star wars på blueray... men ett med mina mått digert bibliotek med digitala filmer..
försäljning av fysiska filmer är på starkt nedåtgående.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av HairryHotter:

Varför detta sektbetende? Visst är det spelen som räknas? Bli ett fanboy till själva spelandet inte till nån konsol! Sluta sörja och anamma konsoler som erbjuder det du vill ha.

Jag spelar på alla stationära konsoler och äger faktiskt de flesta som släppts. Men typiskt tenderar vi att investera lite mer i någon av dem, av olika anledningar. Det är inte sektbeteende.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av roftg:

Jo så har jag tänkt med en gång i tiden, varför köpa en dvd spelare, bluerayspelare osv jag har ju konsolen... facit har blivit: ngra begagnade johan falk och beck på dvd för 10 spänn styck och 1 st star wars på blueray... men ett med mina mått digert bibliotek med digitala filmer..
försäljning av fysiska filmer är på starkt nedåtgående.

Ja, försäljningen av film på skiva har kantrat:

Accordingto CNBC, US DVD sales declined by 86% between 2006 and 2019. Figures from the Motion Picture Association (MPAA) show that the international physical home entertainment market fell 16% from 2020 to 2021, while the digital market grew by 24% – and in 2021, physical media accounted for just 8% of the US entertainment market.

För mig har det däremot vänt igen. Efter ett antal år med sjunkande engagemang i Blu-ray har jag börjat köpa 4K UHD-skivor samt Film Vaults samlarutgåvor. De senare är riktigt fina, om man är entusiast. Jag älskar denna Shawshank Redemption-utgåva.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Jasså.. Jag och tusentals andra med LG oled CX?
Mycket märkligt dessutom att på Xbox så har jag koll på HDR men inte på Playstation.
Känns mer som du inte har koll, faktiskt.
Testa googla så får du nog lite koll.

LG CX 77”-ägare här. Inga som helst problem med varken PS5 eller Series X. Se över dina inställningar, inte minst hur du har ställt in HDMI black level och RGB range.

EDIT: kanske denna video kan vara till hjälp:


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Jag har haft både sen release men knappt spelat på Xbox tidigare förutom Forza Horizon.
Men min övergång beror på flera saker.
Som jag skrev i någon annan tråd, min LG oled CX går inte jätte bra ihop med ps5, grafiken blir för mörk, jag har testat alla inställningar både på ps5 och TV utan att få ordning på det. I mörka scener så försvinner detaljer och allt blir bara en mörk gröt. Jag testade samma spel med samma HDMI-kabel i samma port på TVn fast på Xbox och skillnaden var som dag och natt mellan dessa två. Jag vet inte om det är Dolby Vision som gör det så mycket bättre på Xbox?

Sen lockar GamePass, finns otroligt mycket där för den som föredrar olika typer av spel.
Sonys feta titlar har jag spelat igenom nu och inget intressant kommer de närmaste året som inte kommer till Xbox.

Även den gråzons-marknad som finns tillgänglig för Xbox-spel är riktigt bra, prismässigt. Köpte tex Alan Wake 2 samt Cyberpunk UE med Phantom Liberty för 160:- styck. Alltså 1078kr billigare än på PSN!! Det enda kruxet är att du behöver en VPN med server i Nigeria....

Sen är QuickResume en fantastisk funktion, att hoppa mellan några olika spel på någon sekund.

Jag släpper inte ps5 helt och hållet men min primära maskin kommer att vara Xbox framöver 🙃

Jag fick byta panel 2 gånger på min CX, nu är den helt perfekt. Blir nog en C3a sen istället med evo panelen.

Medlem
Skrivet av Balunan:

LG CX 77”-ägare här. Inga som helst problem med varken PS5 eller Series X. Se över dina inställningar, inte minst hur du har ställt in HDMI black level och RGB range.

EDIT: kanske denna video kan vara till hjälp:
https://youtu.be/gRwK3hccv1I?si=QAfBc3oVT1DW3Yq2

Har inte heller haft problem med just ps5 med min CX, hade bara oturen att få kass skärm från fabriken. Som tur är så har LG bästa servicen 😊

Medlem

Har varken tappat tron för Playstation eller Xbox, är väldigt nöjd med PS5 och Series X som konsol, dock besviken på att jag mest använder mina konsoler för att rensa backloggen i brist på exklusiva titlar. Har köpt alla Sonys, Nintendo och Microsofts konsoler (undantag vissa uppgraderade konsoler). Dock blir Switch 2 förmodligen sista konsolen jag köper då jag är ganska säker på att jag kommer kunna streama alla spel direkt från TVn via någon premium tjänst. Hoppas i alla fall att utvecklingen går åt det hållet! Då bryr jag mig inte heller om exklusiva titlar längre 👍

Medlem

Själv lutar jag åt att detta är min sista generation med konsol. Gillar både PS5 och Series X men blir mer och mer svårmotiverat då steam har blivit så bra senaste åren med steam deck och steam link som ersätter konsolen på resa och i vardagsrummet. De ytterst få spel som inte letar sig till PC kan jag faktiskt leva utan då backloggen ändå fyller på sig i orimligt hög takt.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Skriv svar