Nintendo är nu Japans rikaste företag

Robot
Nintendo är nu Japans rikaste företag

Men ryktet om Switch 2-förseningen påverkade aktievärdet.

#Japan, #nyhetstips


Medlem

Imponerande, hade aldrig gissat att de skulle vara rikare än Toyota t.ex.

Medlem

Öh va? Tvivlar starkt på att det är Japans rikaste företag, rikaste SPEL-företag kanske det ska vara.

Edit: Eller läser jag det hela fel och ni menar pengar de har tillgång till och inte värdet på själva företaget?

ELF
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Öh va? Tvivlar starkt på att det är Japans rikaste företag, rikaste SPEL-företag kanske det ska vara.

Edit: Eller läser jag det hela fel och ni menar pengar de har tillgång till och inte värdet på själva företaget?

Tillgångar förmodar jag här innebär allt, dvs inte bara pengar.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Vad jag förstått har Nintendo en unik position också, då de flesta företag har lån och skulder på flera miljarder Yen, medan Nintendo har noll skulder. De har bara plus alltså. Det spelar också in.

Medlem

Tack vare Wii U ❤️.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av ELF:

Tillgångar förmodar jag här innebär allt, dvs inte bara pengar.

Just därför jag reagerade, t.ex. Toyota har ett värde på över 3.000 miljarder och det finns många stora företag i Japan.

Redaktör
Ponny

Det går bra nu, Nintendo. Del femhundraåttiofem.

Nej, men seriöst. Nintendos sits just nu är sjukt bra. Kan förstå om dom är nervösa inför Switch 2. Sedan har dom ju alla miljarder dom kommer känna på ytterligare Mario-filmer att falla tillbaka på.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Kul att det går så bra! Orimligt taggad på switch 2!

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Wolfkin:

Just därför jag reagerade, t.ex. Toyota har ett värde på över 3.000 miljarder och det finns många stora företag i Japan.

Toyota är väl ett av världens mest skuldsatta företag, och enligt artikeln gällde det tillgångar - skulder.

Men jsg tänker inte låtsas som att jsg själv vet vad som är rätt här och inte.

Inaktiv

Ja, det har gått bra för Nintendo.

Nådde tyvärr gränsen för antal uppladdade bilder men på Wikipedia kan man även se de två senaste loggorna som är typ liknande den som varit fram till 2006.

Tycker att deras logga från 1970 till 1972 var väldigt snygg på något vis.

Redaktör
Ponny
Skrivet av anon_326145:

Ja, det har gått bra för Nintendo.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Nådde tyvärr gränsen för antal uppladdade bilder men på Wikipedia kan man även se de två senaste loggorna som är typ liknande den som varit fram till 2006.

Tycker att deras logga från 1970 till 1972 var väldigt snygg på något vis.

Håller med! 70–72 var stilig. Men känns nog som dom kommer hålla hårt i den de har nu, och det är väl klokt.


signatur

En Bamseponny av folket

Skrivet av Wolfkin:

Öh va? Tvivlar starkt på att det är Japans rikaste företag, rikaste SPEL-företag kanske det ska vara.

Edit: Eller läser jag det hela fel och ni menar pengar de har tillgång till och inte värdet på själva företaget?

Jag tycker det låter lite lustigt, men av artikeln att döma handlar det om att Nintendo har mest tillgängligt kapital som inte är nedtyngt i skulder eller låst på annat sätt. Det kan säkert stämma, men det är ju egentligen ganska ointressant. Om vi ska diskutera värdet på själva företaget, omsättning osv så är Nintendo bara småpotatis i jämförelse med de större japanska företagen, givetvis. Sony t ex har 100 000 mer anställda personer så det säger sig självt att deras omsättning är på en helt annan nivå än Nintendos.

Sen får man ju ändå säga att Nintendos management är jäkligt bra, jäkligt bra. Mig veterligen har Nintendo knappt aldrig gått med förlust de senaste decennierna och även under sämre tider med t ex Gamecube så gick de ändå med vinst. De tar inga enorma risker utan är finansiellt konservativa och det har betalat sig.

Medlem
Skrivet av Balunan:

Tack vare Wii U ❤️.

😂


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Känns som Nintendo borde få ansvaret för Japans statsekonomi
Lyckas behålla vinst och inga skulder, i ur och skur, oavsett världsekonomins eller branschens tillstånd. Men jag gillar hur Nintendo gör sin business, hur de lyckas vara både extremt konservativt men ändå ofta introducera de mest innovativa produkterna som sedan blir apas efter av konkurrenter...

Skrivet av anon_326145:

Ja, det har gått bra för Nintendo.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Nådde tyvärr gränsen för antal uppladdade bilder men på Wikipedia kan man även se de två senaste loggorna som är typ liknande den som varit fram till 2006.

Tycker att deras logga från 1970 till 1972 var väldigt snygg på något vis.

1972-75 loggan, riktigt läcker

Skrivet av Majoren:

Känns som Nintendo borde få ansvaret för Japans statsekonomi
Lyckas behålla vinst och inga skulder, i ur och skur, oavsett världsekonomins eller branschens tillstånd. Men jag gillar hur Nintendo gör sin business, hur de lyckas vara både extremt konservativt men ändå ofta introducera de mest innovativa produkterna som sedan blir apas efter av konkurrenter...

1972-75 loggan, riktigt läcker

Precis! De är försiktiga och budgeterar därefter, men är samtidigt så himla innovativa. Ibland blir det fullträffar och ibland går det åt skogen, men oavsett vilket så är det ju knappast så att de riskerar hela sin framtid med en eller två misslyckade konsoler.

En annan intressant sak är ju att Nintendo är enda hårdvarutillverkaren kvar som är enda företaget som "bara" sysslar med tv-spel. Har också mycket med saken att göra. Storföretag som Sony och Microsoft kan ju utan problem sälja hårdvara till förlust under lång tid och låta andra delar i företaget käka upp förlusten för att ta/behålla marknadsandelar, men Nintendo har ju liksom "bara" spelverksamheten så de har ju inte heller de möjligheterna som konkurrenterna har. Samtidigt tror jag det är rätt schysst att bara ha fokus på en bransch, upplever ofta att konkurrenterna kan kännas lite "splittrade" för de helt enkelt finns inom för många områden samtidigt, men jaja, ska sluta svamla nu.

Medlem

Den rosa girigburken vi alla älskar!

1
Skriv svar