EA-floppen Immortals of Aveum sägs ha kostat 1,3 miljarder

Robot
EA-floppen Immortals of Aveum sägs ha kostat 1,3 miljarder

Ex-anställd riktar svidande kritik mot projektet.

#Ascendant-studios, #Immortals-of-aveum


Medlem

Det lilla jag sett från detta spel är så anonymt och tråkigt att det inte förvånar mig att detta är ett spel som släppts och floppat redan utan att jag minns det.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

FM-guru
F.d. Sisyr

Det var inte dåligt, men heller inte särskilt bra. Rätt kul gameplay, mindre kul handling/karaktärer. Väldigt, väldigt lättglömt bara. Kass titel därtill. Ett spel som ger ordet "generiskt" ett ansikte. Ett diffust sådant!

Sen är summan i sig helt absurd.

Medlem

Hjälper ju inte att spelet aldrig riktigt marknadsfördes. Jag kan inte minnas att jag sett särskilt mycket hype eller reklam för spelet... eller någon reklam alls för den delen. Visste någonstans i bakhuvudet att de släppt något FPS där man kastar magi men inte mer än så. Det verkar ju har rätt skapliga betyg på Steam så kanske kan köpa när det är på rea men FPS är rätt dött just nu, vilket han i artikeln troligen syftar på.

Skribent

Tror detta är ett stort problem i dagens spelutveckling. Om ett spel kostar 1,3 miljarder så krävs det en jävla försäljning för att spelet ska break even. Spelet kan som inte ens bara sälja "bra", de måste sälja bäst och vara bäst i flera år för att gå runt.

Jag tror man skulle behöva tänka igenom projekt och inte tro att pengarna automatiskt är det som gör att ett spel säljer. Bara kolla på hur spel där typ 5 utvecklare sitter i en källare och petar ihop Palworld som sen säljer i drivor. Det är inte hållbart och hålla på och plöja ned dessa summor i projekten.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Ett helt ok spel, jag hade roligt med det. Sen dränks det ju av bättre spel med mer marknadsföring och går ju aldrig att rättfärdiga den prislappen, men sorgligt att fler inte hittat det och att så många fick sparken.

Medlem

900 miljoner? Får inte det att gå ihop med slutprodukten. Spelet ser ut som ett okej "A" spel, ingenting mer. Det har ju aldrig varit lättare eller billigare att göra spel rent tekniskt sett.
Har väldigt svårt att se att EA plöjde ner 400 miljoner i reklam. Enda anledningen till att jag visste att det fanns vid släpp var youtubers.

Medlem

Ave-who? Aldrig hört talas om så de miljonerna i marknadsföring nådde åtminstone aldrig mig.

Minns att när jag såg trailern så var jag bara väldigt ointresserad. Attackerna täcker halva skärmen i en färgexplosion och fienderna hade de fulast hjälmarna jag har sett.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Tror detta är ett stort problem i dagens spelutveckling. Om ett spel kostar 1,3 miljarder så krävs det en jävla försäljning för att spelet ska break even. Spelet kan som inte ens bara sälja "bra", de måste sälja bäst och vara bäst i flera år för att gå runt.

Jag tror man skulle behöva tänka igenom projekt och inte tro att pengarna automatiskt är det som gör att ett spel säljer. Bara kolla på hur spel där typ 5 utvecklare sitter i en källare och petar ihop Palworld som sen säljer i drivor. Det är inte hållbart och hålla på och plöja ned dessa summor i projekten.

Verkligen, det kostar sjukt mycket med de här produktionerna om de misslyckas är det väldigt mycket pengar som lades på inget. Det är ju löner som äter upp allt, alla skall ha betalt och det skall vara fler och fler som jobbar med spelen, dessutom, ju fler som skall jobba med spelen direkt ju fler måste jobba med att sköta dessa personer och när budgeten går upp måste massa mer personer också jobba med att marknadsföra produkten.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Summerar stora delar av AAA industrin väl tycker jag.
Generiskt skit för det mesta (så klart finns undantag)


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

KoP
Medlem

1,3 miljarder och ändå flopp? Låter som att någon/några har varit saftigt överbetalda. 😂

Eller så har det varit för många kockar inblandade i denna soppa.

För 1,3 miljarder borde man kunde sätta samman ett bra, rutinerat men inte allt för stort team som sedan kan skita ur sig något fantastiskt. 🤔

Medlem

Jag skaffade spelet iaf, tyckte det varken va superkul eller dåligt.

Medlem

Ofta tycker jag mig kunna se vilka spel som utvecklas "motvilligt" och inte har nåt direkt "hjärta/själ", såsom Immortals of Aveum, Suicide Squad Kill The Justice League och Skull & Bones... och man kan nästan direkt känna ifall spelen kommer bli en flopp eller inte.

Immortals of Aveum skrek alltid tokflopp. Såg inte alls kul ut och spelet saknade identitet, speciellt med frånvarande art-direction.
Så man blir ju inte direkt förvånad när man får läsa dessa uttalanden från utvecklare.

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Ave-who? Aldrig hört talas om så de miljonerna i marknadsföring nådde åtminstone aldrig mig.

Tog du semester från FZ när adsen rullade här i en månads tid? 😅 (Adblock!?)

Medlem
Skrivet av Razken:

Tog du semester från FZ när adsen rullade här i en månads tid? 😅 (Adblock!?)

Nej men det visades inte upp så mycket för att vara ett "storspel", det kom bara ut och sedan spelade ingen det liksom.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Ah, gör mig lite dyster. Så länge folk verkligen försöker göra något bra och inte rena cash-grabs så önskar jag dem all lycka. Alltid trist att se spel floppa för att utvecklarna kanske försökte för mycket för tidigt, eller vilken anledning det nu kan vara. Dagens marknad är hård.

Medlem

Det finns inte mer än 24 timmar på ett dygn och med detta vansinniga mängd spel som släpps så är det svårt för mediokra spel att gå ihop för det finns inte speltimmar nog.
Det var första gången jag såg att detta spel fanns så jag kanske börjar bli reklamblind.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Största problemet med detta spel är den minimala marknadsföringen. Knappt hört talas om spelet alls. Men på Steam har den i varje fall mestadels positiva omdömen så en flopp är den ju inte av den benämningen. Däremot borde EA ha lagt ner mer pengar på marknadsföringen. Spelet är åtminstone inte lika buggigt som EAs spel brukar vara på release, så den hade nog sålt mer om de hade lyckats hypa upp spelet.

Medlem

Dagens spel kostar väldigt mycket att göra.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Missat spelet helt och hållet, antar att mitt inbygdda filter (min hjärna), filtrerade bort det för att titeln låter för mig som ett dåligt mobilspel.

Medlem
Skrivet av Razken:

Tog du semester från FZ när adsen rullade här i en månads tid? 😅 (Adblock!?)

Haha, jag är nog rätt blind för banners över lag tror jag. Jag har inte ens skaffat någon penis förstoring trots alla erbjudanden! 💩👍🏾

Medlem
Skrivet av Razken:

Tog du semester från FZ när adsen rullade här i en månads tid? 😅 (Adblock!?)

400 millar på ads hos Fragzone.


signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Skribent
Skrivet av KoP:

1,3 miljarder och ändå flopp? Låter som att någon/några har varit saftigt överbetalda. 😂

Eller så har det varit för många kockar inblandade i denna soppa.

För 1,3 miljarder borde man kunde sätta samman ett bra, rutinerat men inte allt för stort team som sedan kan skita ur sig något fantastiskt. 🤔

Jag tror bara det är för mycket folk iblandade. för stora projekt och att det finns en övertro på hur mycket spel säljer. Om man fortsätter pumpa in dessa summor i spel så kommer det 9/10 gånger bli floppar rent ekonomiskt. Det spelar ingen roll om spelet får bra kritik eller säljer bra, det måst sälja bäst. Square Enix uttrycker sig ju ständigt att deras spel underpresterar och det är ju inte för att de säljer dåligt. Men om det krävs att man i princip måste köpa två kopior av spelet för att det ekonomiskt ska nå upp till målen, då är det något fel.

Fortsätter man pumpa in dessa summor i spelen så finns det egentligen bara två vägar att gå. Det ena är att höja spelpriserna mycket mer än det är nu, eller att ha något live-service där man kan fortsätta dra in pengar efter spelet släppts på Battle pass.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Sånt här får mig att fundera återigen på hur bra bolagen är på att identifiera sin målgrupp och komma fram till ett lönsamt projekt.

I teorin låter det ganska enkelt och för många mindre bolag verkar det inte vara ett lika stort problem.

Verkar som att bolagen fokuserar på helt fel områden när det ska satsas stort. För att rättfärdiga den otroliga utvecklingskostnaden krävs en större målgrupp men för att få en större målgrupp måste produkten anpassas för fler och när den anpassas för att passa fler så riskerar den att inte passa någon eller väldigt få.

Ge oss fler fokuserade AA spel istället då.

1
Skriv svar