Medlem
Quest 3

Är intresserad av att köpa en Meta Quest 3, tänkte fråga er som har ett om eran feedback om vad ni tycker om den? Stött på några problem? De positiva om den?

Medlem

Har en och tycker den är riktigt trevlig.
jag uppgraderade från Quest 2 till Quest 3 och allt är bättre, men det finns dåliga saker som måste nämnas.

Metas reklam för passthrough stämmer inte, det får den att verkar bättre än Apple Vision pro vilket det inte är. Det är lite bättre än Quest 2 och med färg inte mer än så just nu.

huvudremmen som följer med är inte så bekväm om du ska använda headsetet aktivt, det duger till att om man ligger eller lutar huvudet mot stöd typ i soffan.
Ska man spela så vill dom flesta byta. Det finns några alternativ men jag rekomenderar att kolla in Kiwi designs eller BoboVR headstraps. Finns även "kopior" av dessa headstraps på tex Amazon vilket också funkar.
Metas egna Elite Strap funkar också men du får betala premiumpris vilket jag inte tycker det är värt när det finns billigare.

Jämfört med Quest 2 så drar Quest 3 mer batteri, jag har en extra 10000mah powerbank som gav 5-6 timmar totalt med Quest 2 men nu mer 3-4 timmar med Quest 3.

Men i det stora hela, byter man headstrap, skaffar en batterilösning som ger längre speltid än 2timmar så är det både bra och bekvämt headset.
Man kan använda den till PC också antingen med kabel eller helt trådlös (som jag själv föredrar).
Om du skaffar och registrerar dig som ny användare kan du använda min länk så får du $30 på kontot att handla för, det är ju minst 1 spel
https://www.oculus.com/referrals/link/Lagge82/

Sen kan du joina discord där finns det många VR-intresserad att diskutera och spela med


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Har en och tycker den är riktigt trevlig.
jag uppgraderade från Quest 2 till Quest 3 och allt är bättre, men det finns dåliga saker som måste nämnas.

Metas reklam för passthrough stämmer inte, det får den att verkar bättre än Apple Vision pro vilket det inte är. Det är lite bättre än Quest 2 och med färg inte mer än så just nu.

huvudremmen som följer med är inte så bekväm om du ska använda headsetet aktivt, det duger till att om man ligger eller lutar huvudet mot stöd typ i soffan.
Ska man spela så vill dom flesta byta. Det finns några alternativ men jag rekomenderar att kolla in Kiwi designs eller BoboVR headstraps. Finns även "kopior" av dessa headstraps på tex Amazon vilket också funkar.
Metas egna Elite Strap funkar också men du får betala premiumpris vilket jag inte tycker det är värt när det finns billigare.

Jämfört med Quest 2 så drar Quest 3 mer batteri, jag har en extra 10000mah powerbank som gav 5-6 timmar totalt med Quest 2 men nu mer 3-4 timmar med Quest 3.

Men i det stora hela, byter man headstrap, skaffar en batterilösning som ger längre speltid än 2timmar så är det både bra och bekvämt headset.
Man kan använda den till PC också antingen med kabel eller helt trådlös (som jag själv föredrar).
Om du skaffar och registrerar dig som ny användare kan du använda min länk så får du $30 på kontot att handla för, det är ju minst 1 spel
https://www.oculus.com/referrals/link/Lagge82/

Sen kan du joina discord där finns det många VR-intresserad att diskutera och spela med

Tack så mycket för informationen, uppskattas! Vad använder du för GPU? själv har jag ett RTX 3070 och undrar om det är nog för steamvr?

Medlem
Skrivet av Bensinspade:

Tack så mycket för informationen, uppskattas! Vad använder du för GPU? själv har jag ett RTX 3070 och undrar om det är nog för steamvr?

Jag har också ett RTX 3070 och det fungerar bra


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag har också ett RTX 3070 och det fungerar bra

Vilka inställningar klarat 3070 av när det kommer till PCVR? Högsta elle lägre?
Router med 5ghz kommer i princip att vara i samma rum som headsetet och datorn i rummet bredvid, kommer det att bli komplikationer?

Redaktör
Ponny

@Molotov säger det bäst, men jag upplevde steget mellan Quest 2 och 3 som riktigt jäkla stort. Med 2:an behöver jag pilla och ha mig för att hitta den perfekta vinkeln för att det ska se bra ut, mendan Quest 3 bara funkade. Skarpt som faen!

Och japp, en ny headstrap behövs. Kör Kiwis till Meta Quest 2 och gillar den mycket. Vet inte hur 3:ans motsvarighet är, men när jag väl köper mig en (har bara lånat Quest 3 en vända) kommer jag garanterat kika på deras.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Bensinspade:

Är intresserad av att köpa en Meta Quest 3, tänkte fråga er som har ett om eran feedback om vad ni tycker om den? Stött på några problem? De positiva om den?

Imo:

- Mycket klarare linser än Quest 2
- Inte något jättehopp i upplevd upplösning med standalonetitlar, kanske mer om man kör PCVR
- Fortfarande tung och obekväm
- Passthroughn är riktigt kass, så köp den inte med hopp om att köra mixed reality. Den duger för lite orientering men inte mer
- Batteritiden är genomusel, markant sämre än Quest 2
- Den blir varmare och fläkten låter mer än Quest 2

En batteristrap är nästan obligatorisk för såväl batteritid som komfort

Medlem

BoboVR headstrap har en version med utbytbara batterier som ger ca 2h styck. Rekomenderas starkt.

Medlem
Skrivet av Bensinspade:

Vilka inställningar klarat 3070 av när det kommer till PCVR? Högsta elle lägre?
Router med 5ghz kommer i princip att vara i samma rum som headsetet och datorn i rummet bredvid, kommer det att bli komplikationer?

Jag använder virtual desktop och kör på läge "high" vilket ger upplösning 2496x2592 / öga. Finns även Ultra och Godlike.
När det gäller ingame inställningar i spel så låter jag allt som oftast spelen ställa in sig själva. Dom spelen jag spelar brukar hamna på kring max eller i det övre segmentet iaf :).
Man kan ju också höja/sänka upplösning för individuella spel i SteamVR så jag rekommenderar det mer än att hålla på fippla med inställningar i virtaul desktop om man hoppar mellan spel.
Samma tankesätt har jag om man kör AirLink, men jag får aldrig airlink att bli lika bra som virtual desktop med tillägg att jag hört från andra tvärt om så svårt att veta 😅
Sen finns ju SteamLink till Quest också men det fungerar bara till SteamVR tror jag, Virtual desktop och AirLink fungerar till både Oculus PCVR och SteamVR.

Ett tillägg ang prestanda. VR-spel är en sak och fungerar ofta, det är när man börjar med "VR-moddar" för plattskärmsspel som prestanda sätts på prov. Regel jag satt upp för mig själv är att allt som motionblur, movie grain osv som imo förfular även 2d-spel ska stängas av i VR.
Ska man köra UEVR och dom senaste spelen tex är RTX3070 minimum helst skulle man nog ha ett RTX4070.
Resident evil spelen har jag spelat i VR på sämre kort tom så det går att få bra men det blir mer pill


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar