Diskutera – Vilka spel är läckrast?

Finns ju ett par att välja mellan. Donkey Kong Country fick mig att tappa hakan som barn, särskilt undervattensbanorna och snövärlden. Även Starwing/Star Fox var spektakulärt.

Oblivion kändes revolutionerande för sin tid. To the Moon är det mest estetiskt fulländade spelet denna sidan om Proteus. L.A. Noire kändes väldigt realistiskt, jag borde kanske spela om det och få nostalgiglasögonen krossade.

Medlem
Sverige, hösten 1989...

Som barn och tonåring spenderade jag somrarna ute i Stockholms skärgård med båt. Det är något visst med Mälaröarna och naturen där som bara skriker "Sverige" för mig nu och när jag går omkring i Generation Zero känns det som att jag är tillbaka. Bortsett från att Avalanche / Systemic Reaction nu har gjort spelet till vad det borde ha varit vid släpp så är det en ren och skär nostalgitripp för mig. Många, många skärmbilder har det blivit ❤️🤗


signatur

War, War never changes...

Medlem

Jag väljer att nämna två spel från min barndom som gjorde starkt intryck på mig med sin grafiska stil:
Moonstone och Warcraft 2.

Jag minns också introt till Civilization 1 som väldigt episkt. Resten av spelet var dock inte jättevackert.
Kanske värt en egen tråd - "Häftiga intron".

Nu för tiden blir jag tyvärr sällan imponerad.

Medlem

Trodde att det skulle vara svårt att svara på. Men sen ploppade Elden Ring upp i mitt huvud och saken är avgjord. Enkelt, till och med.

Kan starta upp Elden Ring och bara gå runt. Känner så underbara känslor bara genom att blicka ut över landskapet och panorera med kameran. Överallt är där något intressant, häftigt och unikt. Även några hundra timmar senare.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Grafik imponerar inte, det är helheten och känslan som är grejen. Så jag säger Hollow Knight.

Medlem

Oj vilken svår fråga men för mig som älskar rpgs.

Så förde tankarna mig direkt till Neverwinter Nights, första gången jag upplevde ett sådant spel i 3D grafik och alla nya snygga animationer på monster och spells.

Lite mer i närtid var det Bioshock som jag tänkte på, första gången man utforskade Rapture var en makalös upplevelse rent estetiskt.

Medlem

Amiga - Another World. Var som att spela en Sci-fi Film.
Pc - Half-Life 2

Medlem

De 3 sista Tomb Rider spelen.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Battlefield 1.
Håller fortfarande galet hög klass när det gäller både grafik, ljud och spelmekanik. Ser fortfarande bättre ut än många nya spel.

Men även Remnant 2 är sjukt läckert från och till. Jävligt bra musik med.

Medlem

När jag spelade genom Last of us Part 2 slog det mig hur fantastiskt ett PS4 spel kan se ut. Även om jag spelade genom det på playstation 5 så kändes inte de andra ps5 spelen lika snygga.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Fallout 3, när jag kom ut ur "vault 101" hade en känsla som jag minns än idag. Jag satt då och vägde HL2 mot F3 och efter den öppningen så var jag såld. HL2 fick vänta lite...

Crysis var dock något som fick mig att tappa hakan. Var grymt läckert när det kom.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Finns ju ett par att välja mellan. Donkey Kong Country fick mig att tappa hakan som barn, särskilt undervattensbanorna och snövärlden. Även Starwing/Star Fox var spektakulärt.

Oblivion kändes revolutionerande för sin tid. To the Moon är det mest estetiskt fulländade spelet denna sidan om Proteus. L.A. Noire kändes väldigt realistiskt, jag borde kanske spela om det och få nostalgiglasögonen krossade.

Donkey Kong Country, indeed! Det var det första som ploppade upp! Snacka om att man blev golvad som liten! En riktig pärla från sin tid!

På tal om L.A. Noire så hade jag härliga minnen från det jag med och köpte det igen för ett par år sen. Det där med att nostalgiglasögonen blev krossade hade du helt rätt i^^.

Medlem

Inget som slår FromSoftwares estetik, helt fenomenala. Dark Souls 3, Sekiro, Elden Ring och Armored Core VI, alla har otroligt läckra och minnesvärda miljöer och design.

Elden Ring är helt jäkla otroligt med sina vyer.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Första gången man fick spela half-life 2 på releasedagen.

Minns även Quake 3 när det kom ut och rullade som demo på skärmarna i en datorbutik. Wow.


signatur

Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080

Medlem

Första gången jag såg Donkey Kong Country till SNES kunde jag inte tro mina ögon, ett fruktansvärt snyggt spel i dåtidens mått mätt enligt mig.

I dag skulle jag som några här ovan nämnt säga att Ori wotw är fruktansvärt vackert både i stil och själ.

Medlem

Red dead redemption 2

Skrivet av gorbatjov:

Donkey Kong Country, indeed! Det var det första som ploppade upp! Snacka om att man blev golvad som liten! En riktig pärla från sin tid!

På tal om L.A. Noire så hade jag härliga minnen från det jag med och köpte det igen för ett par år sen. Det där med att nostalgiglasögonen blev krossade hade du helt rätt i^^.

Oj, ja, att det rent grafiskt kanske inte ser lika realistiskt ut längre har jag väl väntat mig. Men jag tyckte också staden kändes väldigt levande och övertygande. Kändes även miljöerna utdaterade, skulle du säga?

Medlem

TES Oblivion slog mig verkligen på käften med grafiken, färgsättningen och atmosfären. Fortfarande ett favoritspel, även om det är lite daterat nu. Kan stå på en kulle i spelet och bara blicka ut över landskapet och mysa.


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Oj, ja, att det rent grafiskt kanske inte ser lika realistiskt ut längre har jag väl väntat mig. Men jag tyckte också staden kändes väldigt levande och övertygande. Kändes även miljöerna utdaterade, skulle du säga?

Det enda jag återigen blev imponerad av var nog ansiktsanimationerna, sen orkade jag inte spela så fasansfullt långt så hann väl egentligen inte känna så mycket mer än att det inte kändes som första gången^^. Grafiken var inget som stack ut.
Jag har hellre kvar mitt gamla minne av spelet om man säger så:).

Medlem

Half Life Alyx imponerade med råge.
Även HL2 och första spelen av Mafia & Crysis
Cyberpunk photorealism mod lurade mig helt i början.
Även BF, COD & PUBG.

Medlem

Alan Wake 2 är det snyggaste spelet som gjorts tills GTA 6 kommer.

Medlem

Mycket svårt!

Kommer först att tänka på Wind Waker! Men så tänker jag att Breath of the Wild var en ordentlig uppdatering från det ändå så svaret får landa där. Men gillade att det kom lite "tecknade" spel då, som XIII, Viewtiful Joe och Killer7! Alla väldigt läckra spel!

(De två skulle jag gärna se portas till Switch också, eller i alla fall släppas till NSO om de lägger till Gamecube där)

Även denna skulle jag älska att se remake av till på Switch - eller ännu hellre Switch 2 sen

Medlem

Psychonauts (1 och 2)
Tar främst grafisk inspiration från tysk expressionism och sen har varje bana en egen grafisk design med allt från Escher till Edelmann.

Machinarium
Organisk grafik inspirerad av bl.a. Jiri Barta.

The Dream Machine
All grafik är gjord av riktiga material så som lera, trä, kartong, etc..

Medlem

Mmmm antigen Star Wars: Battlefront(2015) eller Sea of Thieves!

Sea of Thieves har ultramysig grafik kombinerad med ultra-realistiskt vatten!
Battlefront 2015 har en superbra känsla av Star Wars och realism, tack vare att de gick fullt ut med fotogrammetri. Battlefront II däremot kändes som ett rejält kliv bakåt. Visst det fanns mer innehåll, men tyckte inte det höll lika hög nivå och detaljrikedom som det första.

Medlem

Ocarina of Time, Xenogears, God of War, The Last of Us & Breath of The Wild.

Medlem

Super Mario World 2: Yoshi's Island var och är ett av dom spel där jag ofta återkommer till hur fin och mysig grafiken är. Minns dock också när en polare visade första gameplayet från Oblivion, ett klassikt ”nu kan inte grafiken bli bättre än så här” moment.

Medlem

Tycker Starcitizen är snyggast.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Medlem

Ori ser fantastiskt ut.

Medlem

Splinter Cell var jävligt stort för mig. Kändes som att xboxen hade ett rejält övertag på ps2an. Kommer ihåg att jag såg en bild på det från en förhandstitt i vad som sannolikt var första numret av gamereactor som fanns på min gymnasieskola. Säkert friserat minne men har för mig att en dator på bilden från spelat hade vga kabel som signalerade någon för av överlägsen detaljnivå i min tonårshjärna. Längtar efter remaken.

Skriv svar