Varför tycker Google det är okej att ljuga?

Inaktiv
Varför tycker Google det är okej att ljuga?

Jag börjar tröttna mer och mer att vara ute på internet. För väldigt ofta stöter jag på reklam, reklam där man uppger sig för att vara någon annan och där man ljuger om kända personligheter.
Varför?

Ja, det handlar om företag som försöker få folk att investera i kryptovalutor för att bli ”rika”.
Dessa företag låtsas att de är exempelvis Aftonbladet, SVT nyheter, Dagens Nyheter med mera, men trycker man på länken så kommer man till någon helt annan sida. Sen skriver de att kända personer har åkt fast av polisen för att de tipsat om hur man kan bli rik och tjäna mycket pengar.
(Mycket kan jag säga om Sverige men vi är ingen diktatur)
Jag tycker att det är fel att låtsas att man är någon annan till att börja med men tycker det är ännu mer fel att ljuga om andra människor för att göra reklam för sina ”produkter”.

Eftersom detta ofta kommer fram som sponsrad reklam på Youtube så har jag valt att anmäla det som förtal mot dessa personer.
Men det enda jag får till svars från Google som äger Youtube är:
”We decided not to take this ad down. We found that the ad doesn’t go against Google’s policies, which prohibit certain content and practices that we believe to be harmful to users and the overall online ecosystem.”

Så det är alltså okej för Google att låsas att man är kända tidningar och ljuga om kända personligheter?
Själv tycker jag inte alls att detta är okej.

Inaktiv

Ett exempel:

Tittar man på längst upp på hemsidan så ser man att det egentligen inte alls är SVT man är inne på när man klickat på länken.

Medlem

uBlock Origin är din vän. Google är ingens vän…

Medlem

Internet blev tråkigt redan 2009 typ...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

KoP
Medlem

Finns massa såna där annonser på instagram där det påstås att någon svensk profil är inblandad i någon skandal. Anmäler såna annonser varje gång.

Medlem

Ja jag ser dessa annonser också mycket nu.
Det kommer i vågor, antar att nått spamnätverk ligger bakom som fått in en fot. Sen brukar dom upphöra ett tag.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv
Skrivet av KoP:

Finns massa såna där annonser på instagram där det påstås att någon svensk profil är inblandad i någon skandal. Anmäler såna annonser varje gång.

Jo man vill ju anmäla när man ser något som man anser är fel. Men jag börjar bli lite trött på att anmäla när jag får till svars att det inte bryter mot Googles policy.

Testar att gå en annan väg nu och istället skicka in dessa bilder till SVT nu för att se vad de tycker om att företag ljuger och låtsas att de är exempelvis SVT.

Medlem

Såg sådant på Facebook för någon vecka sedan eller två, massa "sponsored ads" som låtsades vara Expressen osv. Jag rapporterade ett flertal av dom och Facebook notifierade mig nästa dag om att dom inte tänker göra ett skit. Suck.

Medlem

Jo det där har jag också märkt orkar inte rapportera för vet google inte gör något var samma sak med den där SD styrda nyhets kanalen dök upp i min feed hela tiden fast jag inte ville ha den

Medlem

Nej tack till Google och även de andra suspekta tech-jättarna.

Medlem

Google hade väl “don't be evil.” som motto förut...

Medlem
Skrivet av NeoWeo:

Google hade väl “don't be evil.” som motto förut...

Numera är det "don't question the revenue stream" ...


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Det är ju inte direkt Google som ligger bakom dem, utan externa annonsörer - fun fact, om du klickar på de tre punkterna vid annonsrubriken kan du se mer information om annonsören. Har gjort det på ett dussintal i Youtube-appen (orkar inte krångla med adblock och webbläsare de gånger jag kollar på YT i telefonen) och *samtliga* kom från annonsörer i Indien med obekräftad identitet. Idag var en "Aftonbladet"-annons från Belarus, dock. Fortfarande lika overifierad identitet, så oklart varifrån de faktiskt kommer.

Det är även via de tre punkterna som man kan anmäla annonser i YT-appen, även om det är tragikomiskt bökigt. Anmälningarna jag gjort där har dessutom inte fått gehör från Google, så även om de inte ljuger per se så förhindrar de då inte direkt bedrägerierna och lagbrotten som florerar.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Jag anmälde just den där med Kristin Kaspersson igår till Google. Fick samma svar. Skamligt att Google profiterar på olagliga annonser.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Internet blev tråkigt redan 2009 typ...

Tycker både det blivit roligare och nödvändigare än någonsin för var dag som går, inte lätt o klara sig utan internet idag.

Medlem

Jag var på väg att anmäla en liknande annons med Kristin Kaspersen (var smått chockad då jag haft premium länge och sluppit skiten) för ca en månad sedan, men avbröt min aktion efter att en googling avslöjade att det är ett oerhört vanligt fenomen och att anmälningarna aldrig leder till något. Skurkaktigt minst sagt.

Medlem

Mycket märkligt att de tillåter. Skulle de gilla om folk annonserade i Googles namn och lurade folk genom det? Skulle inte tro det.

Medlem

Det finns många scams som är gjorda med AI på Youtube. Där tex VD'n på ett företag avslöjar hur de kan ta del av ett fantastiskt erbjudande, och blir såklart sedan scammade. Dessa ads är sponsrade på Youtube. Trots anmälningar och att folk rapporterar så ligger de kvar.

Antagligen tjänar dom väldigt mycket från dessa annonsörer, för de plockas inte bort.

KoP
Medlem
Skrivet av anon_326145:

Jo man vill ju anmäla när man ser något som man anser är fel. Men jag börjar bli lite trött på att anmäla när jag får till svars att det inte bryter mot Googles policy.

Testar att gå en annan väg nu och istället skicka in dessa bilder till SVT nu för att se vad de tycker om att företag ljuger och låtsas att de är exempelvis SVT.

Jag tror berörda personer/företag känner till problematiken med dessa fejk annonser och jag tror samtidigt det är svårt att göra något åt det, tyvärr. 😩

Releasehästryttare
Skribent

Någonstans hoppas man ju ändå att upprepade klagomål mot samma annons från olika personer ska få någon på Google att få upp ögonen för det. Men det kanske är önsketänkande.

KoP
Medlem
Skrivet av anon_326145:

Jo man vill ju anmäla när man ser något som man anser är fel. Men jag börjar bli lite trött på att anmäla när jag får till svars att det inte bryter mot Googles policy.

Testar att gå en annan väg nu och istället skicka in dessa bilder till SVT nu för att se vad de tycker om att företag ljuger och låtsas att de är exempelvis SVT.

Visst kan det hjälpa att anmäla om tillräckligt många gör det.

Anmälde häromdagen en video på YouTube som handlade om Epsteins ö där ett flertal kändisar har varit på besök, bl.a Stephen Hawkings.

Men när man gör en photoshoppad thumbnail med Stephen Hawkings i ö-miljö med ett par 10-åriga flickor iklädda bikinis hållandes ölflaskor då kokar det över för mig.

Folk har fan ingen skam i kroppen ibland.

Anmälde och videon blev genast begränsad. Hade dock helst sett att den togs bort eller att skaparen tvingades byta thumbnail.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Testar att gå en annan väg nu och istället skicka in dessa bilder till SVT nu för att se vad de tycker om att företag ljuger och låtsas att de är exempelvis SVT.

Jag vet inte vad du tror ska kunna åstskomma. Detta kan knappast vara ett phenomen du sett först nu?
SVT kan lika lite göra åt det som någon annan.
Du kan anmäla med dom 3 prickarna eller kryss eller vad det är.
Marker olämplig annons visa mig inte igen osv.
Som sagt det är spam, det är inga seriösa företag.
Tech jättarna och deras sk support är ingen som tar användare speciellt seriöst vi är får och kontaktar vi är vi jobbiga.
Så använd dom automatiska funktionerna ist det är det dom vill


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Fast de här företagen är ju Googles kunder. Inte du och jag. Det krävs säkert ganska mycket för att Google ska sluta sälja annonsplatser till dem. Typ en polisanmälan.

Jag räknar numera med att 100% av det som syns i sociala medier är fake.

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Jag vet inte vad du tror ska kunna åstskomma. Detta kan knappast vara ett phenomen du sett först nu?
SVT kan lika lite göra åt det som någon annan.
Du kan anmäla med dom 3 prickarna eller kryss eller vad det är.
Marker olämplig annons visa mig inte igen osv.
Som sagt det är spam, det är inga seriösa företag.
Tech jättarna och deras sk support är ingen som tar användare speciellt seriöst vi är får och kontaktar vi är vi jobbiga.
Så använd dom automatiska funktionerna ist det är det dom vill

Jo men de automatiska funktioner funkar ju inte. Google bryr sig inte när man anmäler och annonser kan man tyvärr inte sätta att man inte är intresserad av så som man kan göra med andra videos exempelvis.
Så jag kände bara att jag ville berätta detta för den det gällde, så får de försöka göra något åt detta om det går. För det känns så fel att inte försöka göra något alls även om det inte skulle leda till något.

Håller med, det är vidrigt, eller alla annonser på Facebook där det är uppenbart att en privatperson inte kan ha 40 MacBook Pro maxade som de säljer för 12 000:-

När man anmäler annonsen står det samma sak, dom bryter inte mot policyn och är inte företag.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skribent
Skrivet av GustavA:

Fast de här företagen är ju Googles kunder. Inte du och jag. Det krävs säkert ganska mycket för att Google ska sluta sälja annonsplatser till dem. Typ en polisanmälan.

Jag räknar numera med att 100% av det som syns i sociala medier är fake.

Så är det. Vi är inte kunden, vi är produkten som säljs till den betalande kunden.
Finns ingen anledning de ska bry sig. Finns inga alternativ till Youtube, Facebook eller Instagram så vad ska man göra?

Medlem
Skrivet av GustavA:

Fast de här företagen är ju Googles kunder. Inte du och jag. Det krävs säkert ganska mycket för att Google ska sluta sälja annonsplatser till dem. Typ en polisanmälan.

Jag räknar numera med att 100% av det som syns i sociala medier är fake.

Skrivet av anon_326145:

Jo men de automatiska funktioner funkar ju inte. Google bryr sig inte när man anmäler och annonser kan man tyvärr inte sätta att man inte är intresserad av så som man kan göra med andra videos exempelvis.
Så jag kände bara att jag ville berätta detta för den det gällde, så får de försöka göra något åt detta om det går. För det känns så fel att inte försöka göra något alls även om det inte skulle leda till något.

Skrivet av Shadee:

Så är det. Vi är inte kunden, vi är produkten som säljs till den betalande kunden.
Finns ingen anledning de ska bry sig. Finns inga alternativ till Youtube, Facebook eller Instagram så vad ska man göra?

Samtidigt införs ju faktiskt hårdare regleringar och restriktioner (som DMA nyligen, ex.) gentemot stora digitala aktörer med ojämna mellanrum, så företagen kan inte göra riktigt som de vill alltid heller. Men visst, det kan ofta vara en trög process och det är svårt att som enskild användare påverka eller märka en mer direkt effekt.

Skadar inte att uppmärksamma andra på det (som här), anmäla till tjänsteleverantörerna (om än bara för att lägga det till handlingarna och vara en del av statistiken) och ev. att kontakta den vars identitet är komprometterad på något sätt. Nu är ju förhoppningsvis Aftonbladet, SVT, DN m.fl. tämligen medvetna om problemet, och när det börjar komma lite större aktörer som uppmärksammar/drabbas av problemet och lägger press (no pun intended) på beslutsfattare o.s.v., då kanske vi förhoppningsvis kan få till en förbättring. Även om det tar tid.

Vi kommer också till en intressant fråga när det kommer till informationskrigföring, desinformation och liknande företeelser - vem är det som sprider dessa grejer, varför, vart går pengarna och vart kommer de ifrån, o.s.v., o.s.v.. Det är dock off-topic, men en relaterad fråga som går att ha i åtanke om och när man börjar gräva djupare i ämnet.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Internet blev tråkigt redan 2009 typ...

Word!

Inaktiv
Skrivet av ZeldasCastle:

Jo man vill ju anmäla när man ser något som man anser är fel. Men jag börjar bli lite trött på att anmäla när jag får till svars att det inte bryter mot Googles policy.

Testar att gå en annan väg nu och istället skicka in dessa bilder till SVT nu för att se vad de tycker om att företag ljuger och låtsas att de är exempelvis SVT.

Fick svar från SVT:

Tack för ditt mejl och för du lyfter detta till oss.
Ja, vi är inte heller särskilt glada. Men det är svårt att komma åt "dem".
Jag sparar detta exemplet till berörda.

Även att det kanske inte leder någonstans så känns det ändå ganska bra att de berörda får ta del av vad som skrivs på nätet.

12
Skriv svar