30 fps för Dragon's Dogma 2 på PS5 och Xbox, enligt (skakigt) rykte

Robot
30 fps för Dragon's Dogma 2 på PS5 och Xbox, enligt (skakigt) rykte

Det hävdar "insider"-källa.

#dragons-dogma-2


Medlem

Jag kan tycka att ALLA spel borde tillåta olåst framerate nu när VRR är en grej på moderna skärmar. Helst så klart även performance mode som siktar på 60, men olåst borde vara väldigt enkelt att ha som en option utan att behöva göra någonting mer.

Medlem

Jo det var inte helt oväntat Men hoppas fortf på ett bra perf mode!
Och verkligen på en 60FPS möjlighet för framtida konsoler isf :S

Vi borde lagstadga krav på minsta 60FPS på momangen!

Medlem

Trist. RE Engine har ju varit väldigt bra när det kommit till optimering, men jag antar att det är ett mycket större spel än Resident Evil och och Monster Hunter.

Medlem

Tyvärr kommer konsolen alltid ha detta problem oavsett om vi har ps5, ps6, ps7 osv kommer det alltid vara så här. Såvida inte det släpps lös som pc vilket jag starkt tivlar på.

Medlem

Och folk tycker att det är onödigt med ps5 pro!?
Blir som tidigare, bojkott av 30fps-spel till ps5/xsx.


signatur

|.|

Medlem

därför man inte köper konsol. maskinen släpps. spelen utvecklas hela tiden, maskinen blir passé efter nån månad.

Medlem
Skrivet av wallde:

därför man inte köper konsol. maskinen släpps. spelen utvecklas hela tiden, maskinen blir passé efter nån månad.

Konsol är så mycket skönare, har bara en bra pc just nu men fyfan kan ju inte spela split-screen med två kontroller till något alls.

Medlem

Fan hade tänkt köra detta på PS5 men blir det inte 60 fps så blir det pc istället

Medlem
Skrivet av wallde:

därför man inte köper konsol. maskinen släpps. spelen utvecklas hela tiden, maskinen blir passé efter nån månad.

All hårdvara blir iofs gammal, även pc-komponenter

Medlem

30 fps i 2024 är ju ett skämt. att 60fps inte är standard än är ju galet

Många rykten som blir nyheter numera.

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Och folk tycker att det är onödigt med ps5 pro!?
Blir som tidigare, bojkott av 30fps-spel till ps5/xsx.

Gäsp, det går göra spel till Ps5 pro som bara går i max 30fps oxå. Beror ju helt på vad speltillverkarna sätter som mål.

Skribent
Skrivet av Påskmust:

Trist. RE Engine har ju varit väldigt bra när det kommit till optimering, men jag antar att det är ett mycket större spel än Resident Evil och och Monster Hunter.

Renodlat Open-world-spel. Tänker att RE-motorn kanske funkar bäst med större separata områden?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Att auto och manuell har samma sparfil, betyder det att det funkar likadant som i Soulsspelen?

Medlem

Det kanske bara är jag men på just konsoll accepterar jag 30fps (föredrar absolut 60 fps). Vet inte om det är om man just spelar med handkontroll jag inte lider av det så mycket. På pc där emot skulle jag aldrig tollerera 30 fps.

Medlem

Jag spelade Spider-Man-spelen i 4k 30fps och hade inga problem med det så kommer antagligen inte märka något här heller. Det lär ju inte vara mer fartfyllt liksom.

Medlem
Skrivet av lolipopapa1:

30 fps i 2024 är ju ett skämt. att 60fps inte är standard än är ju galet

Det är så jag känner när det gäller film. 24p för filmer 2024 är fan helt jävla sinnessjukt. Speciellt när moderna skärmar inte funkar som det var tänkt när 24p uppfanns pga frame hold time. 60fps borde vara standard även där.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Det är så jag känner när det gäller film. 24p för filmer 2024 är fan helt jävla sinnessjukt. Speciellt när moderna skärmar inte funkar som det var tänkt när 24p uppfanns pga frame hold time. 60fps borde vara standard även där.

Själv avskyr jag när folk laddar upp filmscener i 60fps, det ser bara konstigt ut. The Hobbit fick ju också mycket klagomål när den rullade i 48fps.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Själv avskyr jag när folk laddar upp filmscener i 60fps, det ser bara konstigt ut. The Hobbit fick ju också mycket klagomål när den rullade i 48fps.

Ja tyvärr var den kasst gjord vilket gör att alla drog slutsatsen att högre fps inte är bra. Allt handlar ju om produktionen och behandlingen av scenerna precis som när det gäller spel. 24p på en modern skärm är en hackande skitupplevelse enligt mig. På en gammal projektor, en CRT-tv och till stor del plasma är det fantastiskt, men moderna skärmar som håller kvar en frame hela vägen till nästa funkar inte med så låg fps. Hatar det. Tvingas köra interpolering som ger artefakter istället.

Medlem

Blev i alla fall ett par år (visserligen utan spel) där 60 fps ansågs som "ny standard" för konsolerna. Tillbaks till 24-30 fps igen, konsolspelarna verkar ju inte bry sig med tanke på hyllandet av Zelda i fjol.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Det är så jag känner när det gäller film. 24p för filmer 2024 är fan helt jävla sinnessjukt. Speciellt när moderna skärmar inte funkar som det var tänkt när 24p uppfanns pga frame hold time. 60fps borde vara standard även där.

FY för filmer i 60fps. 🤮
Skaffa en bra 120Hz-TV istället med bra dejudder/24p-läge.

https://www.rtings.com/tv/tests/motion/24p


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av wallde:

därför man inte köper konsol. maskinen släpps. spelen utvecklas hela tiden, maskinen blir passé efter nån månad.

Värre med datorer. Blir sega och tröga rätt så snabbt...Vem har råd att pröjsa för en dator för 25K vars komponenter börjar lagga sönder efter något år.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Värre med datorer. Blir sega och tröga rätt så snabbt...Vem har råd att pröjsa för en dator för 25K vars komponenter börjar lagga sönder efter något år.

Haha herregud detta kan ju inte vara seriöst.

Det är helt sanslöst att konsoler fortfarande säljer så väl, 30 fps är 100% lagg 60 fps är nästan lagg det med. Helt oförstående att det finns människor som spelar och köper spel för 700 kr och spelar det i 30 fps och tycker det är en värdig upplevelse. Fattar inte var standarden och principerna har tagit vägen, om dom någonsin funnits.

Medlem

Våra ögon kan bara see 23.97 fps ändå! big deal!

(Ja, detta är ett skämt)

Men ett större skämt är att en utvecklare inte kan sätta prestanda mål


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Balunan:

FY för filmer i 60fps. 🤮
Skaffa en bra 120Hz-TV istället med bra dejudder/24p-läge.

https://www.rtings.com/tv/tests/motion/24p

Om du läser mitt andra inlägg eller rtings sidor som du själv länkar kommer du förstå vad jag menar. Jag har en LG oled, grym för spel men tyvärr är oled kasst för 24p. Det finns en anledning varför ALLA oleds får 5/10 av rtings under stutter i deras reviews. Oled, lcd och typ alla moderna skärmar använder sample and hold, vilket ger en long frame hold time. Det gör att objekt visas stillastående på skärmen ända fram till nästa frame. Dvs allt hackar fram. En gammal crt eller gamla projektorer visade en frame kort och sedan ingenting innan nästa frame, vilket gör att hjärnan fyller i tomrummet och bilden känns mjuk. Den här bilden brukar förklara vad jag menar:

Det enda sättet för såna som jag som är känsliga för det här är att använda interpoleringsfunktioner på tvn. Dvs låta tvn hitta på låtsasframes, vilket skapar artefakter. Hade helt klart föredragit att filmer spelades in i en framerate som inte hackar fram på moderna skärmar istället för att behöva låta tvn försöka hitta på de där extra framesen.

För att vara extra tydlig: går jag in på länken du skickade och läser deras review för den tv som de rankar som BÄST på 24p så har tvn följande i betyget: "Some noticeable stutter in slow-panning shots."... Men 7/10 i stutter-betyg då lcd har lite långsammare pixel Refresh time än oled som är för snabba (vilket ger längre frame hold time, dvs mer märkbart stutter vid låg fps).

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Om du läser mitt andra inlägg eller rtings sidor som du själv länkar kommer du förstå vad jag menar. Jag har en LG oled, grym för spel men tyvärr är oled kasst för 24p. Det finns en anledning varför ALLA oleds får 5/10 av rtings under stutter i deras reviews. Oled, lcd och typ alla moderna skärmar använder sample and hold, vilket ger en long frame hold time. Det gör att objekt visas stillastående på skärmen ända fram till nästa frame. Dvs allt hackar fram. En gammal crt eller gamla projektorer visade en frame kort och sedan ingenting innan nästa frame, vilket gör att hjärnan fyller i tomrummet och bilden känns mjuk. Den här bilden brukar förklara vad jag menar:
https://a.disquscdn.com/get?url=https%3A%2F%2Fblurbusters.co...

Det enda sättet för såna som jag som är känsliga för det här är att använda interpoleringsfunktioner på tvn. Dvs låta tvn hitta på låtsasframes, vilket skapar artefakter. Hade helt klart föredragit att filmer spelades in i en framerate som inte hackar fram på moderna skärmar istället för att behöva låta tvn försöka hitta på de där extra framesen.

För att vara extra tydlig: går jag in på länken du skickade och läser deras review för den tv som de rankar som BÄST på 24p så har tvn följande i betyget: "Some noticeable stutter in slow-panning shots."... Men 7/10 i stutter-betyg då lcd har lite långsammare pixel Refresh time än oled som är för snabba (vilket ger längre frame hold time, dvs mer märkbart stutter vid låg fps).

Tråkigt att du är så känslig, jag antar att jag är mindre känslig då. BD i 24p från min Panasonic UB-820 med 24p-läge på och "Real Cinema" (5:5 pulldown så 24fps körs i panelens native refresh rate, 24*5=120) aktiverat på min LG-OLED så upplever jag ingen direkt märkbar judder. RTINGS recension skriver också att 24p är judder-fritt på min tv.

Alla TV:n i länken jag lade upp har 10/10 i 24p-judder som du säkert såg, sedan kan jag snabbt se att finns flera TV:n på RTINGS som fått över 8 i stutter-betyg (https://www.rtings.com/tv/tests/motion/stutter), så att hur den TV:n som fått 7 i den kategorin skulle vara bästa på just stutter är ju märkligt. Men jag är tydligt inte lika insatt i detta eller känslig som du, jag hoppas det kommer en teknik som funkar för dig med mer passande response time eller dylikt. Men film i 60Hz är i mitt tycke helt gräsligt, helt utan cinematisk känsla. 😊


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem

Om det stämmer så är det uselt och det blir inget köp.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Värre med datorer. Blir sega och tröga rätt så snabbt...Vem har råd att pröjsa för en dator för 25K vars komponenter börjar lagga sönder efter något år.

Tryck inte på varenda viruslänk du hittar så blir det bättre.
Köper du en dator för 25 000kr är den inte seg i spel efter något år, förutsatt att den faktiskt är värd 25 000kr och byggd för spel.

Medlem
Skrivet av erson:

Tyvärr kommer konsolen alltid ha detta problem oavsett om vi har ps5, ps6, ps7 osv kommer det alltid vara så här. Såvida inte det släpps lös som pc vilket jag starkt tivlar på.

Det stämmer ej då det inte är plattformen som bestämmer detta utan utvecklaren och dennes prioriteringar.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

12
Skriv svar