Instängd i en öppen värld

Robot
Instängd i en öppen värld

Det finns många open world-spel. FÖR många, tycker Fredrik.

#krönika, #open-world


Medlem

Håller med. Tycker att Far Cry spelen blivit lidande av open world. För mycket repetiva saker i sådana spel.

Medlem

Tack för krönikan.

Blir lite illamående och kallsvettigt av bilden med alla pluppar och ikoner, urk!

Glad att en del har börjat göra sig av med skiten och låter upptäckandet ske naturligt i världen istället. Får hoppas att den trenden fortsätter i open world-genren.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Håller med. Tycker att Far Cry spelen blivit lidande av open world. För mycket repetiva saker i sådana spel.

Jag gillar verkligen Far Cry 3-6, men håller med om att det onekligen är lite väl mycket menlöst pluppande. Dock tycker jag att de lyckats göra världen betydligt mer levande i Far Cry 6 än i tidigare spel. Assassins Creed Valhalla kändes platt och livlöst i mitt tycke, medans Oddysey trots en större värld och mer pluppar kändes levande.

Medlem

Håller helt med.

Medlem

Jag skulle säga att "open world" (vad det nu ens betyder, få spel som faktiskt har en mer eller mindre obegränsad spelvärld så någonstans sluts ju även de där "öppna" världarna - att det ex. finns mer än en väg att ta sig från punkt X till punkt Y, eller saker som är bredvid den rutten, definierar jag inte som open world, Deus Ex-spelen som exempel skulle jag säga har en förhållandevis linjär spelvärld, men de olika vägar som finns att välja på framåt är stundtals väldigt varierande) är ett designelement som många andra - det kan göras bra och det kan göras dåligt, det kan tryckas in i spel som kanske hade klarat sig minst lika bra (läs: bättre) utan.

Precis som ett lootsystem, levling, survival-aspekter, karaktärsskapande och -modifikation eller vad det nu må vara. Att tröttna på de tillämpningarna som är mest förekommande av "open world" (med aspekterna som nämns i artikeln) kan jag dock köpa.

Känns som att det går lite mode, trend och gammal vana i mycket av det där. Ubisoft som exempel har ju fastnat lite i sin designformel som ser snarlik ut oavsett vilket Far Cry och/eller Assassin's Creed (plus även lite övriga alster) man spelar av de som släppts de senaste 10+ åren.

TL;DR: att förenkla och klumpa ihop "open world"-spel känns lite väl simplifierat, men att tröttna på tillämpningen av mekaniken är inte helt oförståeligt.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

FM-guru
F.d. Sisyr

Enig! Tiden då open world per automatik kändes häftigt och lockande har sedan länge passerat. Det finns inget egenvärde i en öppen värld, utan den behöver i så fall motiveras spelmekaniskt. Och det finns det förstås gott om spel som gör, men även en lång rad som inte gör. Ofta är den dessutom kopplat till att artificiellt förlänga speltiden, även om detta främst är en AAA-företeelse.

Det borde inte anses vara något fult att skapa en mer linjär men betydligt tajtare upplevelse där utvecklarna har bättre förmåga att styra spelets pacing, och det går dessutom alldeles utmärkt att göra spel med nivåer som går att utforska utan att man för den sakens skull har en hel värld att gå vilse i. Det har exemplifierats sedan åtminstone 80-talet, för tusan.

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Enig! Tiden då open world per automatik kändes häftigt och lockande har sedan länge passerat. Det finns inget egenvärde i en öppen värld, utan den behöver i så fall motiveras spelmekaniskt. Och det finns det förstås gott om spel som gör, men även en lång rad som inte gör. Ofta är den dessutom kopplat till att artificiellt förlänga speltiden, även om detta främst är en AAA-företeelse.

Det borde inte anses vara något fult att skapa en mer linjär men betydligt tajtare upplevelse där utvecklarna har bättre förmåga att styra spelets pacing, och det går dessutom alldeles utmärkt att göra spel med nivåer som går att utforska utan att man för den sakens skulle har en hel värld att gå vilse i. Det har exemplifierats sedan åtminstone 80-talet, för tusan.

Samtidigt släpptes Elite 1984 och Elder Scrolls Arena 1994 (där uppföljaren Daggerfall från 1996 också bör nämnas) - universellt hyllade spel från "forna" tider (jag har hört något om att vi inte blir yngre 😅) med rent bisarrt stora och öppna spelvärldar (som i princip inga spel slår när det kommer till ren spelvärldsstorlek, än idag). Jag är med dig på första stycket dock, att implementeringen verkligen är viktig.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Bra krönika. Fattade själv aldrig varför Skyrim blev så oerhört populärt, till exempel. Visst, vackert att se på och kul att springa runt i en stund. Men även om spelvärlden kändes stor som en ocean, så var den aldrig djupare än en vattenpöl.

Medlem

Känslan är att utvecklare vägrar acceptera tanken på att spelarna inte kommer upptäcka side quests och liknande som man spenderar mycket tid och resurser på att lägga till i spelen. Så man hittar på olika sätt att "guida" (läs: tvinga) spelarna in på en kurs som gör att allt innehåll av värde upptäcks.

Det gör i sin tur att de små brödsmulorna som stakar ut vägen oftast upplevs som helt onödiga. Det blir samlingsuppdrag av olika karaktär. Har man sett ett så har man sett alla.

Jag skulle gärna se att utvecklare vågar mer framöver. Witcher 3 var stiligt just på den punkten: vissa av sidouppdragen kändes rent av mer engagerande än main quest. Och det var fullt möjligt att du missade flera av dem, rent av sannolikt, för den genomsnittliga spelaren.

Medlem

Jag gillar min plupp-autism... Gotta catch em all

Medlem

Lösningen är enkel: köp inte spelen.

Medlem

Det finns också en väldigt massa spel som inte är open world =D


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Lösningen är enkel: köp inte spelen.

Japp, men man få ha en åsikt ändå.

Testpilot

Det finns många spel som inte har behövt vara öppen spelvärld, exempelvis Ghostwire Tokyo som jag spelade relativt nyligen. Ett spel som ville bidra med mystik och berättande, och visst det var kul att skutta runt i Tokyo miljöer men efter ett tag blev det bara tradigt.

Men det finns också spel som tjänar på en öppna spelvärlden, jag minns att Skyrim var helt förtrollande när det kom, att gå runt i och upptäcka massa saker. Assassins Creed Black Flag är ett annat med den stora karibiska ö-världen. Death Stranding där själv miljön spelar en avgörande roll, det hade aldrig fungerat i en annan genre.

Det gäller bara att hitta rätt format och genre för den spelupplevelse som utvecklaren vill skapa.

Redaktör
Ponny
Skrivet av baxtex:

Lösningen är enkel: köp inte spelen.

True that. Men finns också många öppna världar med bra spel i grunden/kärnan som jag ändå inte vill vara utan (trots open world-tröttman).


signatur

En Bamseponny av folket

Testpilot

Intressant att Rockstar Hyllas där deras openworld är nog en av de mest trista efter man klarat av huvudstoryn. Online versionen räknas ju inte.
Även Red Dead Redemption 2 är ju dött efter man krigat klart storyn. Lite roligt är det att jaga i skogen men annars faller det platt.
Där har Assassins creed spelen mycket roligare saker att pyssla med i efterhand.
Far Cry spelen är nog de jag haft mest roligt med men Assassins Creed är de som har mest utfyllnad i form av små ikoner på hela kartan i form av olika samlarföremål de tycker man skall leta reda på över hela kartan.

Spelar just nu Avatar spelet och det har också en hel del sådana quests som i slutänden inte är så roliga eller givande. Tur nog är resten av spelet underbart.

Medlem
Skrivet av serdyllon:

Känslan är att utvecklare vägrar acceptera tanken på att spelarna inte kommer upptäcka side quests och liknande som man spenderar mycket tid och resurser på att lägga till i spelen. Så man hittar på olika sätt att "guida" (läs: tvinga) spelarna in på en kurs som gör att allt innehåll av värde upptäcks.

Det gör i sin tur att de små brödsmulorna som stakar ut vägen oftast upplevs som helt onödiga. Det blir samlingsuppdrag av olika karaktär. Har man sett ett så har man sett alla.

Jag skulle gärna se att utvecklare vågar mer framöver. Witcher 3 var stiligt just på den punkten: vissa av sidouppdragen kändes rent av mer engagerande än main quest. Och det var fullt möjligt att du missade flera av dem, rent av sannolikt, för den genomsnittliga spelaren.

Håller helt med. Om assassins creed med flera bara struntade i att informera spelaren med markeringar på kartan så kommer upptäckarglädjen vara så mycket större.

Bg3 är fantastisk i detta avseende.
Finns så otroligt mycket content och upptäckarglädje, jag som spelare får själv utforska, hitta ledtrådar, uppdrag och content utan en markering eller vägvisare som guidar mig dit.
Sen så ska de såklart finnas ett fokus som driver huvuduppdraget, men värdsbygget gynnas så mycket av saker som gömms i det dolda.

Jag blir totalt avtänd om det finns ett frågetecken på kartan i en del av en dungeon. Låt mig själv utforska den delen av grottan, låt mig vara nyfiken på vad som händer om jag avviker till vänster från mitt huvuduppdrag som pekar till öppningen mot höger

Medlem

Håller helt med, 99% av alla spel med öppna världar känns som att dom skulle varit bättre om dom hade haft ett gäng små men öppna hubbar istället för vida öppna kartor.

Hot take: Dom medelstora hubbarna i Witcher 2 var mer kul och intressant att utforska än den stora världen i Witcher 3. Även om Witcher 3 är bättre på att vara öppen värld än dom flesta.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

För er som lider av open world-trötthet; härmed presenterar jag Eastshade.

Medlem

Det är väldigt få openworld spel som kan leverera att man verkligen vill göra allt.
Pluppar är värst.
Grottor, eller vad som helst man kan gå in i som finns utplacerade funkar ett tag men blir 9ggr av 10 repetitivt men så t går ju att bara gå förbi.
Nej många gånger håller jag mig till huvud quests.
Men det finns som sagt undantag också


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag är helt enig. Verkligen förbryllande hur vissa spel som i övrigt har hög kvalite totalt snubblar på detta för att någon utvecklare ser en kvadrant på världskartan där det råkar saknas ett "shrine" att upptäcka eller dylikt. Jag gillar antingen små, öppna världar där det är fullproppat med saker att utforska, alternativt världar där världen får vara just vildmark och något man måste leva med. Riktigt mysigt att rida ut från ett stall tidigt en morgon i Kingdom Come deliverance och komma fram till byn på andra sidan kartan framåt kvällen. Likaså är världen i RDR2 grym trots att det inte är mitt favoritspel.

Håller med gällande Merlin-sakerna i Hogwarts. Gjorde typ de 5 första och sket i resten...

Medlem

Grejen med plupparna; det är accessibility för de som har det svårare för spel. Och jag tycker spel levereras med alldeles för mycket accessibility påslaget som standard. Men det går att stänga av i meny systemen. Det är många spel därute som hade varit bättre om minikarta, uppdragsmarkerare, uppdragslistor, kartikoner, undertext eller pusselledtrådar var avslaget. Det är så många alternativ nuförtiden att även om man vill stänga av dem, så vet man inte vilka man bör stänga av.
Jag spelade Hogwards Legacy med så många alternativ som möjligt avslaget. Inlevelsen blir större och utforskningen mer spännande

Medlem

Jag tycker om linjära spel där man inte kan gå vilse allt för mycket. Så länge det är bra story och roligt gameplay.

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Det finns många open world-spel. FÖR många, tycker Fredrik.

#krönika, #open-world


Open world genern kan ju vara bra om spelet som dom utvecklar har tillräckligt med saker att göra och det finns nån slags mening med det. Assassins creed Odyssey är ju ett perfekt värld. Elden ring dock är ju diskutabelt. Den kunde man ha kortat ner och byggt det som Dark souls 3 och det funkar precis lika bra som öppen. Sen har vi lies of P som är jätte linjär, går typ inte att missa ett endaste quest, där hade jag velat se mer av den öppna approachen. Bra spel över lag. Diablo 4 var inte så bra på och ha en öppen värld. Vad heter det spelet, där man jagade kolloser till fiender, för att samla ihop deras skälar. ? Det var ju om nått ett rintigt dåligt approach av en öppen värld, springa mil tals för att komma åt nästa boss och inget annat där i mellan. Så om man skulle summera allt detta. Så aäger jag mer utav den öppna världen om det görs på korrekt sätt.

Medlem

Jag håller inte riktigt med. Oerhört populärt att hata på OW-spel. Kom ihåg att det finns lyckade sådana och mindre lyckade. Att AC Vallahalla ens är ett bra spel säger jag emot. Konstigt att det blev så oerhört älskat här trots open world.. Det var ni ganska ensamma om. Skulle ni bara vilja ha linjära korridorskjutare i fortsättningen? Som allt var för trettio år sedan? Kom igen nu. Krönikor "måste" skrivas. Men gör det inte så uppenbart att man måste prestera en krönika för sakens skull. Finns bra och dåliga spel i alla genrer.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

För er som lider av open world-trötthet; härmed presenterar jag Eastshade.

Det första de säger att det är ett beautiful open world spel..
https://www.youtube.com/watch?v=kqckD7PzNvw


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är väldigt få openworld spel som kan leverera att man verkligen vill göra allt.
Pluppar är värst.
Grottor, eller vad som helst man kan gå in i som finns utplacerade funkar ett tag men blir 9ggr av 10 repetitivt men så t går ju att bara gå förbi.
Nej många gånger håller jag mig till huvud quests.
Men det finns som sagt undantag också

Är det inte bra att det finns val då som det inte vanligtvis finns alls i korridorskjutare? Tycker du det är tråkigt så hoppa över det?Förstår inte vad som är fel med att ha valmöjligheten,borde endast vara positivt? I ow spel så har du valet att spela huvudstoryn (i nästan alla fall) helt linjärt. Om du vill så finns det annat att göra dessutom. Vad är fel med det? Ditt val. Sen finns det skitspel och bra spel i alla genrer.


signatur

7900XTX
7800X3D

Redaktör
Ponny
Skrivet av robbis:

Jag gillar min plupp-autism... Gotta catch em all

Känner igen mig, men ganska ofta tar det mer än det ger... och vill ju hinna spela annat!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Öppna världar är kul världar. Oftast...


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

123
Skriv svar