Spel med snopna eller dåliga slut.

Medlem
Spel med snopna eller dåliga slut.

Har äntligen spelat igenom Sunset Overdrive, som följde med när man köpte ett Xbox One (X?) för 10 år sedan. Faktiskt ett bra spel och recensionen här på FZ för spelet är i mina ögon fortfarande korrekt!

Men, så kommer jag till slutet, i spelet snackas det en hel del, både av karaktären och av fiendebossar och andra npc:s. Jag tror det var detta som skapade buggen, att jag dödade slutbossen i en dialog, även om det inte var en cutscene eller liknande.
I vilket fall som helst, ljudet i slutscenen försvann när det buggade - besvikelse, jag fick ingen achievement för att ha klarat av spelet - besvikelse, dessutom fanns det en achievement i eftertexterna som jag tryckte bort - besvikelse!!!

Det bör även nämnas att Sunset Overdrive är känt för sitt idiotiska spelare-system eller vad man ska kalla det för. Man kan inte spara, ladda om eller starta en ny karaktär, utan att köra en procedur på Xboxen som att radera datan på hårddisken och på molnet.
Det går att spela om uppdrag, men när jag spelade om sista uppdraget, fick jag ändå ingen achievement och eftertexterna lär jag aldrig kunna se igen. 😛

Vad har ni för andra spel eller spelupplevelser med snopna slut? Där man sitter och bara tänker "va fan?! Var detta allt!!".

Medlem

Super Mario Bros. Ett litet tack var allt Mario fick och sen behöver man rädda henne igen. Jag misstänker att Peach VILL vara med Bowser.

Skribent

Gillade aldrig slutet i Firewatch. Det kändes som ett antiklimax efter den härliga upplevelsen i själva spelet.

Medlem

Tyckte inte Mass Effect 3 slutade något vidare. Men det har ju diskuterats till döds..

Medlem
Skrivet av Curik:

Tyckte inte Mass Effect 3 slutade något vidare. Men det har ju diskuterats till döds..

Japp. Den självklara vinnaren när sämsta slut pokalen skall delas ut.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

The Callisto Protocol. Att avsluta spel med cliffhangers är alltid en urusel idé. Jisses vad sur jag blev på det.

Medlem

Fable 2, hands down.

Medlem

Days gone, då det aldrig blir någon tvåa.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Gillade aldrig slutet i Firewatch. Det kändes som ett antiklimax efter den härliga upplevelsen i själva spelet.

Tyckte att det slutet var härligt bitterljuvt. Där och då blev jag ganska snopen och butter över att Henry inte fick träffa Delilah och fly undan det rasande infernot med henne men ju mer jag tänkte på det (och jag tänkte en hel del på det!) desto mer passande ansåg jag det vara.

Delilah var aldrig speciellt intresserad av något mer än vad de hade, Henry var en ny kollega som hon absolut kunde knyta an till men inte mer än så och även om hon gillade att flirta lite retsamt med honom över walkie-talkiesen blev det för intensivt för henne i slutet när Henry mer och mer verkade vilja någonting annat. Hon såg sin möjlighet att fly undan honom och tog den.

För Henry innebar slutet att han får ta sig i kragen, återvända till sitt tidigare liv och möta sina problem istället för att fly från dem som Ned (tror jag att han hette?) gjorde genom att bosätta sig ute i vildmarken.

Det här är åtminstone min headcanon efter vad jag minns av spelet - det var ett antal år sedan jag spelade så jag kommer säkerligen ihåg en del grejer fel. Tycker om att spelet slutade ganska odramatiskt utan explosioner, mystiska experiment eller att alla konspirationer deras fantasi skapade visade sig vara sanna. Två vuxna människor som varit isolerade i skogen under en tid och som nu skiljs åt och tvingas återgå till sina tidigare liv på skilda håll.

Vet att många ogillade slutet så jag är antagligen i minoritet här, men det gör mig inte jättemycket i just detta fall

Medlem

Senast jag kommer på är nog Alan Wake 2, lite halvdant avslut som förmodligen kommer besvaras bättre med DLC(kanske?).

Utöver att slutet är sisådär så släppte dom NG+ med ett "true ending" vid ett senare datum, det kändes väl också lite meh. Fick bli till att kolla upp det på tuben.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Redaktör

Half-Lilfe: jättebebisen var ett trist avslut på en rätt vissen sista spelvärld, efter ett annars på alla sätt fantastiskt spel.


signatur
Medlem

Worst: Deus Ex: Mankind Divided, det typ... hade inget slut?

Sen är Mass Effect 3 också definitivt i toppen.

Medlem

Alla spel i Half-Life serien.

Medlem

Top of mind blir nog deus ex mankind divided


signatur

Allätare

Medlem
Skrivet av Sarato:

The Callisto Protocol. Att avsluta spel med cliffhangers är alltid en urusel idé. Jisses vad sur jag blev på det.

Japp, hatar cliffhangers, speciellt om det är spel som säljer dåligt så dom inte får någon uppföljare, som det utmärkta Advent Rising.

Medlem

Jag ogillar metaslut av typen "det var bara en dröm", som t ex i Monkeys Island 2

Medlem

Jag tycker att Horizon: Forbidden West slutade väldigt tråkigt. Kändes både forcerat och ganska ointressant.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Redaktör
Ponny

Jäkla bra poäng detta. Ett spel kan vara bra, men är sluter "blaha" får man den där trista eftersmaken som hänger kvar. Så är det för egen del i alla fall.

Borderlands (1) slutade inte med en bang direkt. Snarare en fis. Mest ett "jaha".


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Sarato:

The Callisto Protocol. Att avsluta spel med cliffhangers är alltid en urusel idé. Jisses vad sur jag blev på det.

Jag gillade verkligen spelet. Mer var säkert planerat än slutet vi fick i DLC men kritikerna slaktade det så vi lär inte se röken av det universumet nå mer.

Medlem

Last of us Part 2, spelet tar ju aldrig slut… Fortsätter alldeles för långt efter vad det borde.

Resident Evil 4, sista området är så otroligt trist och spelet borde ha avslutats innan dess.

Medlem

Mass Effect 3 (men gillar spelet i övrigt) blev en hektisk "diskussion" bland min vänkrets, speciellt gällande indoctrination theory. Det var NÄSTAN och jag menar NÄSTAN ett bråk och uppsagda bekantskap.

Enslaved: Journey to the West, totalt underwhelming.

Tomb Raider: Shadow of the Tomb Raider, det känns som att författarna inte visste hur dem skulle avsluta trilogin, eller serien överlag, och bara gjorde ett kasst slut för att få det gjort.

Skrivet av Nomman:

Jag tycker att Horizon: Forbidden West slutade väldigt tråkigt. Kändes både forcerat och ganska ointressant.

Håller med, jag älskar universumet, gameplayet, leveldesign, lore, karaktärerna - men wow slutet var en besvikelse.

(Liten spoilervarning!)

Att Tilda van der Meer blev en boss föll platt helt, hade hellre sett henne känna en lättnad att det är "över" efter striden med Zeniths, tagit sig till Sobeck's lik och avslutat sitt bredvid sitt livs kärlek. A bittersweet ending, och Nemesis hade inte behövts för Hephaestus är redan en faktor.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Resident Evil 4, sista området är så otroligt trist och spelet borde ha avslutats innan dess.

Alla RE har väl det problemet, att det börja på topp, sen går det utför. Slutar alltid i en labbmiljö.

Medlem
Skrivet av ohem:

Håller med, jag älskar universumet, gameplayet, leveldesign, lore, karaktärerna - men wow slutet var en besvikelse.

(Liten spoilervarning!)

Att Tilda van der Meer blev en boss föll platt helt, hade hellre sett henne känna en lättnad att det är "över" efter striden med Zeniths, tagit sig till Sobeck's lik och avslutat sitt bredvid sitt livs kärlek. A bittersweet ending, och Nemesis hade inte behövts för Hephaestus är redan en faktor.

Håller med, det hade varit mycket finare att låta Tilda gå en stilla död till mötes. Att göra hennes till slutboss blev en twist för mycket, efter att hon redan gått från att vara skurk till allierad tidigare i spelet.

Instämmer även vad gäller Nemesis. Kändes onödigt att introducera en ny bad guy, finns redan tillräckligt.

Vill också minnas att Sylens gjorde något val i slutet som kändes väldigt out och character. Minns dock inte vad; har inte spelat sedan någon månad efter release. Men om jag missminner mig kändes han lite för ... mänsklig. Lite som hur elakingar i barnfilmer ofta gör en 360 i slutet, då det visar sig att de bara är missförstådda loners.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Half-Lilfe: jättebebisen var ett trist avslut på en rätt vissen sista spelvärld, efter ett annars på alla sätt fantastiskt spel.

"Black Mesa" fixade den biten väldigt bra tyckte jag. Xen och sista bossfighten var riktigt underhållande den här gången

Redaktör
Skrivet av LabRat:

"Black Mesa" fixade den biten väldigt bra tyckte jag. Xen och sista bossfighten var riktigt underhållande den här gången

Ja, måste hitta tiden att dra igenom det.

Slutstriden i orginalet blev inte bättre av att jag sparade 1/10 sekund innan en raket slog ner i ansiktet.


signatur
Medlem

Call of duty Ghosts slutar riktigt dåligt! Det skulle behöva en 2a

Relik 📜
Skrivet av Dudinkalv:

Worst: Deus Ex: Mankind Divided, det typ... hade inget slut?

Sen är Mass Effect 3 också definitivt i toppen.

Skrivet av gonzo247:

Top of mind blir nog deus ex mankind divided

Backar detta! Klagade på samma i den medlemsrecension jag gjorde. https://www.fz.se/forum/trad/432363-deus-ex-mankind-divided-s...


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem

XIII för mig. Samma anledning som nån ovan nämnde om cliffhanger..

Medlem

Civilization


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent
Skrivet av DarkSvenn1002:

Call of duty Ghosts slutar riktigt dåligt! Det skulle behöva en 2a

Tanken var ju att det spelet skulle bli en egen "serie" som Black Ops. Men det slaktades ju av typ alla så därav vi inte fick någon fortsättning.

Personligen tyckte jag spelet (i alla fall kampanjen) var mycket bättre än skiten den fick kastad på sig. Men det var ju det spelet som marknadsfördes med att fiskarna hade AI eller vad det var. Blev ju nästa lika illa som "Do you guys not have phones?"


signatur

"Writer and Fighter"

12
Skriv svar