Snabbkollen – Kommer Palworld stängas ner?

Robot
Snabbkollen – Kommer Palworld stängas ner?

Klarar sig Palworld undan lagens långa arm?

#palworld, #snabbkollen


Medlem

Möjligtvis tror jag de kan tvinga fram att vissa monster görs om, ifall de kan bevisa att likheterna är för specifika. Skulle det däremot visa sig att de använt AI för modellerna så kan de nog försöka kräva att minsta liknelse ska tas bort, eller helt enkelt stämma skiten ur dem och lämna det åt rätten att besluta.
Jag gissar också att tystnaden från Nintendo tyder på att de samlar så mycket information de kan just nu för att få tillräckligt kött på benen för en motåtgärd. Svår sits för dem i så fall, då spelet nått sådan oerhörd popularitet...de kommer att framstå som skurkar hos alla som köpt spelet ifall de sänker det.

Går det inte att visa på att AI använts för att "låna" modeller ifrån deras egna spel, vilket är en helt annan diskussion, så är det nog bättre att de lägger ner en eventuell rättslig strid. Även ifall man kan dra paralleller till Pokemon så ÄR det ju inte Pokemon. Världen fortsätter ju mirakulöst nog att snurra trots alla FPS-spel med krigstema.
Nintendo kan ju istället låta sig inspireras av vad som gör Palworld så populärt och använda det i deras nästa Pokemon-spel istället...ifall världen funkade så.
Vem vill ha Win-Win?

Medlem

Det ska nog mycket till för att det ska stängas mer. Finns gott om "inspiration " i kulturvärlden.

Medlem

Känns som de borde ha sagt något nu i så fall eller så undersöker de saken.


signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Medlem
Skrivet av tokar86a:

Känns som de borde ha sagt något nu i så fall eller så undersöker de saken.

Spontant känns det väl som att Nintendo kommer skicka sina advokater på detta.

Vet inte vad som är smartast men antagligen vill man som du skriver undersöka likheterna. Finns ju mängder av spel där man ska samla olika sorters ”djur” men detta spelet har ju väldigt mycket gemensamt i designen från Pokémon.

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Spontant känns det väl som att Nintendo kommer skicka sina advokater på detta.

Vet inte vad som är smartast men antagligen vill man som du skriver undersöka likheterna. Finns ju mängder av spel där man ska samla olika sorters ”djur” men detta spelet har ju väldigt mycket gemensamt i designen från Pokémon.

Ja juridiska saker brukar ju ta lite tid även fast de har mängder med advokater så tar det ändå säkert någon vecka/månad innan de har undersökt allt för att komma till en bra slutsats om vad som behöver göras och om de kan göra något.


signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Medlem

Är det stöld så borde det få konsekvenser. Är det bara inspiration eller efterapande som skapats från grunden är det helt okej.

Medlem

Vissa monster kanske måste göras om men har svårt att se att spelet skulle bli nedstängt.

Medlem

Digimon har ju överlevt, och det finns allt (och har så gjort) "några" likheter där också. Finns fler exempel som lånar ganska friskt, så att det skulle bli helt nedsläckt har jag svårt att se. Med tanke på försäljningssuccén har ju Palworld-utvecklarna råd att anlita ganska hyfsade försvarsadvokater om det blir rättslig strid också.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Tycket inte det är plagiat, men det som är oroväckande är ju att de snart har 4 spel i early access.

Medlem

Jag hoppas åtminstone att Nintendo tittar på säljsiffrorna och kör igång nåt liknande, massivt Pokémonprojekt med en mer kompetent studio än GameFreak.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Jag hoppas åtminstone att Nintendo tittar på säljsiffrorna och kör igång nåt liknande, massivt Pokémonprojekt med en mer kompetent studio än GameFreak.

Ja, känns som de gör samma tråkiga spel om och om igen.

Medlem

Palworld, var och varannan nyhet nu.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Är osäker på om Nintendo faktiskt kommer göra något, Palworld utannonserades redan år 2021 och har svårt att tro att spelet gått helt under deras radar fram tills nu.
Vill de försöka tiga ihjäl spelet?
Eller är det inte så enkelt att stämma folk för plagiering som vissa verkar tro?

Skrivet av Pjotor:

Jag hoppas åtminstone att Nintendo tittar på säljsiffrorna och kör igång nåt liknande, massivt Pokémonprojekt med en mer kompetent studio än GameFreak.

Pokemon ägs gemensamt av Nintendo, Gamefreak och Creatures så ett studiobyte kommer inte hända.
Däremot skulle jag inte bli förvånad om nästa pokemonspel har basbyggande och/eller nåt annat de lånar från Palworld.

Medlem
Skrivet av Khonmon:

Är osäker på om Nintendo faktiskt kommer göra något, Palworld utannonserades redan år 2021 och har svårt att tro att spelet gått helt under deras radar fram tills nu.
Vill de försöka tiga ihjäl spelet?
Eller är det inte så enkelt att stämma folk för plagiering som vissa verkar tro?

Pokemon ägs gemensamt av Nintendo, Gamefreak och Creatures så ett studiobyte kommer inte hända.
Däremot skulle jag inte bli förvånad om nästa pokemonspel har basbyggande och/eller nåt annat de lånar från Palworld.

Jo men i 480p, ps2 grafik och allt har gjorts sämre än vad Palworld gör det, känns rimligt om man ska gå efter de senaste årens pokemon spel haha

Medlem

Tror ni Nintendo skulle stängt ner mitt spel om jag använde denna som huvudkaraktär?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

<Uppladdad bildlänk>

Tror ni Nintendo skulle stängt ner mitt spel om jag använde denna som huvudkaraktär?

Tror du blivit nedstängd
Men pluspoäng för en obehaglig AI-hand och den gula mössan (?), som ser ut som en legostud.

eld
Medlem
Skrivet av Khonmon:

Är osäker på om Nintendo faktiskt kommer göra något, Palworld utannonserades redan år 2021 och har svårt att tro att spelet gått helt under deras radar fram tills nu.
Vill de försöka tiga ihjäl spelet?
Eller är det inte så enkelt att stämma folk för plagiering som vissa verkar tro?

Fast skillnaden nu är att spelet är släppt och att folk har kunnat kolla närmre på modellerna.

TPC har inga grunder för att stämma någon för att saker ser ut som pokemon, för att många saker ser ut som pokemon, men de måste göra något nu när det visat sig att de använt sig av deras modeller för att skapa sakerna.

Medlem

kommer nog inte stängas ner men utvecklarna kommer nog övergiva spelet som dom gjort med sina andra spel

Medlem
Skrivet av Molotov:

Palworld, var och varannan nyhet nu.

Det är det nya svarta.

Medlem
Skrivet av eld:

...
men de måste göra något nu när det visat sig att de använt sig av deras modeller för att skapa sakerna.

Har de?

Medlem
Skrivet av DieZe:

Jo men i 480p, ps2 grafik och allt har gjorts sämre än vad Palworld gör det, känns rimligt om man ska gå efter de senaste årens pokemon spel haha

Ja, troligtvis. Men det kommer ändå sälja över 20 miljoner för folk köper inte ett Pokemonspel för grafikens skull eller för att den gör något bättre än andra spel de köper för att det är Pokemon.
Och så har det varit långt innan senaste åren pokemonspel, Pokemon Red & Blue var ju knappast grafiskt nyskapande när de kom ut.

Skrivet av eld:

Fast skillnaden nu är att spelet är släppt och att folk har kunnat kolla närmre på modellerna.

TPC har inga grunder för att stämma någon för att saker ser ut som pokemon, för att många saker ser ut som pokemon, men de måste göra något nu när det visat sig att de använt sig av deras modeller för att skapa sakerna.

Men tror du att TPC kan bevisa bortom all tvivel för en domare att det är vad Pocket Pair har gjort?

eld
Medlem
Skrivet av Khonmon:

Men tror du att TPC kan bevisa bortom all tvivel för en domare att det är vad Pocket Pair har gjort?

Yep, det är omöjligt att de av ren slump råkat göra modeller med samma proportioner och design.

Och i detta fall: där en modell kopieras, och där hårband tas bort, men håret behåller en design som bygger på att det ska sitta hårband på plats, ett sånt misstag begås inte av ren slump:

Det går inte att kopiera ett verk, och sedan ändra det "tillräckligt mycket" för att kunna få copyright.

phi
Medlem

Bara det faktum att folk som inte har koll på Pokémon tror att det är Pokémons i spelet säger väl egentligen allt.

De har med all säkerhet redan blivit kontaktade av jurister från Nintendo och högst sannolikt kommer de behöva designa om många om inte samtliga modeller

Medlem
Skrivet av eld:

Yep, det är omöjligt att de av ren slump råkat göra modeller med samma proportioner och design.

Och i detta fall: där en modell kopieras, och där hårband tas bort, men håret behåller en design som bygger på att det ska sitta hårband på plats, ett sånt misstag begås inte av ren slump:

[img]

[img]

Det går inte att kopiera ett verk, och sedan ändra det "tillräckligt mycket" för att kunna få copyright.

Oh jisses! Exemplet med hårbandet hade jag inte sett förut, det är nog stämning på gång för det där går inte att snacka bort eller hävda är en tillfällighet.
Jag grundade mitt tidigare antagande på att TPCs tidigare chefsjurist sagt att han var förvånad att Palworld "kommit så här långt" Länk och drog slutsatsen från det att TPC var förhindrade av nån anledning eftersom de inte gjort något tidigare.

Medlem

Jag hejar på Palworld. Hoppas spelet får samexistera med Pokémon. I min åsikt är det tillräckligt annorlunda för att inte vara en ren kopia, men visst finns det tydliga inspirationer.

Medlem
Skrivet av phi:

Bara det faktum att folk som inte har koll på Pokémon tror att det är Pokémons i spelet säger väl egentligen allt.

....

Man skulle inte kunna säga samma sak om typ alla spel menar du? "Jag trodde jag spelade COD, men det var Battle Field...nej vänta, det var Medal of Honor...eller var det tvärt om?"

Säger man tecknade fantasidjur från Japan så tänker de flesta på Pokemon...de som överhuvudtaget har någon aning.

Skrivet av eld:

Yep, det är omöjligt att de av ren slump råkat göra modeller med samma proportioner och design.

Och i detta fall: där en modell kopieras, och där hårband tas bort, men håret behåller en design som bygger på att det ska sitta hårband på plats, ett sånt misstag begås inte av ren slump:

https://i.imgur.com/kKJq1Hl.png

https://i.imgur.com/LIGrG9j.png

Det går inte att kopiera ett verk, och sedan ändra det "tillräckligt mycket" för att kunna få copyright.

Trådmodellerna ser ju onekligen löjligt lika ut, även om bilderna var intetsägande, och ifall det visar sig komma från respektive spel så skulle det kunna vara ett tungt bevis för Nintendo ifall det går till rätten.
Kommer bilderna från en trovärdig källa?

Medlem

För min del så råder det inga tvivel om att dom har använt pokemon 3d modeller som referenser när dom skapat sina modeller.
Dom har troligen tagit delar från olika modeller, placerat dom ungefär där dom vill ha dom på den nya designen och modellerat en ny mesh över den gamla för att skapa sina egna kitbashade versioner. Om du har dåliga modellörer är detta mycket lättare att jobba med som referens än bara referensbilder. Det är lite som att kopiera en 2d bild genom att rita av bilden under ett halvgenomskinligt smörpapper.

Baserat på dom "bevisen" som lagts upp på där man ser bilder på wireframe meshen och dom jämför två modeller så är det ett par saker specifikt som sticker ut som gör det omöjligt att vara en slump.

1. Skalan på karaktärerna är exakt samma. Om två personer får i uppgift att göra varsin varg t.ex. utan specifikationer om hur stor den ska vara, så kommer dessa modeller garanterat inte vara samma storlek. Detta förutsätter att personen som gör jämförelsen inte skalat om modellerna.

2. Wireframe flödet på flera av delarna är samma eller väldigt lika. Det finns ofta ett bästa sätt att modellera något på men det är inte det enda sättet att göra det på. Jag är själv 3d grafiker och har sett praktikanter få samma uppgift att modellera något och dom utför dessa på helt olika sätt.

Fråga är ju egentligen bara om det är olagligt att ta någon annans modeller och modellera en kopia över. Om dom inte är helt korkade så är det troligtvis inte några identiska delar kvar men dom är såpass lika att man vet att dom jobbat på det sättet. Men det måste vara svårare att bevisa.

Medlem
Skrivet av phi:

Bara det faktum att folk som inte har koll på Pokémon tror att det är Pokémons i spelet säger väl egentligen allt.

De har med all säkerhet redan blivit kontaktade av jurister från Nintendo och högst sannolikt kommer de behöva designa om många om inte samtliga modeller

Mitt ex trodde Halo var Skyrim, det säger väl allt?

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Baserat på dom "bevisen" som lagts upp på där man ser bilder på wireframe meshen och dom jämför två modeller så är det ett par saker specifikt som sticker ut som gör det omöjligt att vara en slump.

1. Skalan på karaktärerna är exakt samma. Om två personer får i uppgift att göra varsin varg t.ex. utan specifikationer om hur stor den ska vara, så kommer dessa modeller garanterat inte vara samma storlek. Detta förutsätter att personen som gör jämförelsen inte skalat om modellerna.

Nej, detta är precis som ai ryktena falskt.

https://www.reddit.com/r/Palworld/comments/19efrrt/palworld_d...

Låt advokaterna tjafsa, de vet vad de gör till skillnad från alla armstolsgeneraler
Hade Nintendo haft grund att stämma hade de gjort det för ett bra tag sedan.

Japan har ingen "Fair Use" lag. Så hade det varit plagiat så hade det redan stått pyrt till ..

12
Skriv svar