FZDZ - FZ DIRTZONE (EA Sports WRC klubb)

Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Ska bli kul med tokvarvande sugisar som omväxling nästa vecka. Inte en klass jag själv väljer annars. S2000 känns klena för att vara 4WD. Man måste liksom ner på 1:an och varvstopp för att dom ska orka dra en sladd. Tappar man fart och varvtal i en tvär kurva så finns ingenting och kan ta flera sekunder att komma upp i registret igen vilket kan bli frustrerande >_<

Justera ner lådan likt en tävlingscykel på ettan-tvåan.

Medlem
Skrivet av stenman:

Justera ner lådan likt en tävlingscykel på ettan-tvåan.

Jo jag har ställt ner den en bit. Men vill inte ta för mycket heller så det blir långt mellan växlarna. Tror jag har fått till det hyfsat.

Medlem

@Lerb Jag tror att det kan ha smugit sig in ett fel i veckans Event. Står på Racenet att det är en Lång service innan sista sträckan också och inte bara innan fjärde.

Dessa är avvikelserna jag hittat på Racenet.

W4 Kenya - Lång service innan sträcka 6 (3 totalt)
W5 Oceanien - Medium service innan sträcka 6 (3 totalt)
W6 Japan - Saknar service innan 4 men har lång innan sträcka 5.

Om detta är något avsiktligt som annonserats ut tidigare så har det undgått mig. Men då det var samma upplägg innan mitt uppehåll så var min känsla att detta alltså blivit fel? Sen blir jag ju inte förvånad om det rent utav är buggar på Racenet.

Kanske inte så mycket att göra åt nu när vi väl är igång med tävlingarna. Råkade bara se det nu när jag satt o bläddrade. Och tänkte att oavsett så behöver ju informationen ut då det kan vara av vikt att veta. Framför allt att man inte kommer få service på sträcka 4 i Japan.

brrap brrap pew pew
Skrivet av Ringo:

@Lerb Jag tror att det kan ha smugit sig in ett fel i veckans Event. Står på Racenet att det är en Lång service innan sista sträckan också och inte bara innan fjärde.

Dessa är avvikelserna jag hittat på Racenet.

W4 Kenya - Lång service innan sträcka 6 (3 totalt)
W5 Oceanien - Medium service innan sträcka 6 (3 totalt)
W6 Japan - Saknar service innan 4 men har lång innan sträcka 5.

Om detta är något avsiktligt som annonserats ut tidigare så har det undgått mig. Men då det var samma upplägg innan mitt uppehåll så var min känsla att detta alltså blivit fel? Sen blir jag ju inte förvånad om det rent utav är buggar på Racenet.

Kanske inte så mycket att göra åt nu när vi väl är igång med tävlingarna. Råkade bara se det nu när jag satt o bläddrade. Och tänkte att oavsett så behöver ju informationen ut då det kan vara av vikt att veta. Framför allt att man inte kommer få service på sträcka 4 i Japan.

Det är gjort så med flit i Kenya och även i Japan Inget fel utan helt enligt plan.


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av lerb:

Det är gjort så med flit i Kenya och även i Japan Inget fel utan helt enligt plan.

Ja men då så. 😁👍

brrap brrap pew pew
En uppmaning till alla deltagare

Tjena allihopa!

Sitter och sammanställer resultaten från förra veckans rally nu och ser att det är några som råkat ut för någon form av missöde på sträcka X - men på något sätt kunnat fortsätta köra rallyt från nästkommande sträcka.

Jag förstår impulsen att vilja försöka fortsätta men ha gärna i vetskapen att, om man saknar tid på en sträcka så är det automatisk diskning. Det spelar ingen roll varför, det är så reglerna är. Om datorn kraschar, om konsolen dör, strömmen går, eller om man kör in i ett träd - det är över tyvärr. Det förklaras på förstasidan.

Det jag vill uppmana till är att, snälla, om något av ovanstående händer - trixa inte in er i rallyt igen (genom en snabb ALT F4, omstart eller något annat knep) för det gör min sammanställning av resultaten till ett rent helvete. Det blir otroligt svårt att sammanställa allt när några förare bara dyker upp på 50% av sträckorna och då i helt osammanhängande följd dessutom.

Tack på förhand


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

brrap brrap pew pew
FZDZ 2024 - Säsong 1, rally 3 avslutat!

Hallå igen gänget!

Tredje rallyt är avklarat, lite fler deltagare som inte tog sig riktigt hela vägen denna veckan. Tufft rally med bilar som kanske inte tillhör de flestas förstahandsval. Så är det ibland! Ny vecka, nytt rally, nya tag.

Vi riktar ändå ett grattis till de tre som hamnade på pallen, nämligen @Tinardirith, @MrZteevee och @Vickepedian


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Hur gör ni grabbar o säkert några gubbar också, med att fixa bilen under service, väljer ni själva eller låter ni spelet fixa det ?

Medlem
Skrivet av lerb:

Hallå igen gänget!

Tredje rallyt är avklarat, lite fler deltagare som inte tog sig riktigt hela vägen denna veckan. Tufft rally med bilar som kanske inte tillhör de flestas förstahandsval. Så är det ibland! Ny vecka, nytt rally, nya tak.

Vi riktar ändå ett grattis till de tre som hamnade på pallen, nämligen @Tinardirith, @MrZteevee och @Vickepedian

i.imgur.com/udAhjvt.png

i.imgur.com/vYVVAb8.png

i.imgur.com/jNtNd79.png

i.imgur.com/xlppnXx.png

Woho kul att vinna trots bara snabbast på en sträcka. Måste betyda att jag klarade mig undan trubbel medan de snabba råkade ut för nåt här och där.

Medlem
Skrivet av 34 Anders Alm:

Hur gör ni grabbar o säkert några gubbar också, med att fixa bilen under service, väljer ni själva eller låter ni spelet fixa det ?

Väljer oftast själv. Iaf om "allt" betyder mer än tillgänglig tid. Avgas t,ex. känns ju mindre värt att lägga tid på än kylare, om man måste välja bara en. Har inte testat hur smart den är att välja själv när det gäller sånt, kanske bara går efter att maxa tillgänglig tid? I DR2.0 tog jag oftast autoförslag och justerade bara om det var nåt jag inte höll med om, gick snabbast så.

Medlem

Mtp hur min poängskörd ökar så räknar jag med att vinna näst nästa rally, det är väl det enda tänkbara.

Medlem
Skrivet av lerb:

Hallå igen gänget!

Tredje rallyt är avklarat, lite fler deltagare som inte tog sig riktigt hela vägen denna veckan. Tufft rally med bilar som kanske inte tillhör de flestas förstahandsval. Så är det ibland! Ny vecka, nytt rally, nya tak.

Nja vet inte om du såg mitt inlägg men för mig kraschade spelet på ss5. När jag sedan startade spelet igen fick jag inte köra ss5 igen utan den startade på ss6 med en skadad bil.


signatur

Spelar på: PC, Nintendo Switch, PS5 och iOS.
Äger även: NES, SNES, Saturn, Playstation 1,2,3,4, PSP, XBOX360.

brrap brrap pew pew
Skrivet av Balkp:

Nja vet inte om du såg mitt inlägg men för mig kraschade spelet på ss5. När jag sedan startade spelet igen fick jag inte köra ss5 igen utan den startade på ss6 med en skadad bil.

Ja precis, så du hade ingen tid registrerad på SS5.


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av 34 Anders Alm:

Hur gör ni grabbar o säkert några gubbar också, med att fixa bilen under service, väljer ni själva eller låter ni spelet fixa det ?

Kör allting själv, inspekterar man delarna kan man ibland tjäna några minuter också. Vet jag att lysena är halvdana så litar jag på att jag självklart inte kommer krocka loss hela skiten

Skrivet av Balkp:

Nja vet inte om du såg mitt inlägg men för mig kraschade spelet på ss5. När jag sedan startade spelet igen fick jag inte köra ss5 igen utan den startade på ss6 med en skadad bil.

Surt när någont sånt händer speciellt när man har bra flyt!

Medlem
Skrivet av fishfugg:

Surt när någont sånt händer speciellt när man har bra flyt!

Ja jag har för mig jag låg 40sek före tvåan inför ss5.


signatur

Spelar på: PC, Nintendo Switch, PS5 och iOS.
Äger även: NES, SNES, Saturn, Playstation 1,2,3,4, PSP, XBOX360.

Medlem

Yes! Äntligen har jag hittat Känslan™ med nya ratten. Det gjorde Kenya till en fantastiskt rolig tävling. De enda riktiga misstagen från min sida kom på SS5, där jag slog sönder avgassystemet på en sten i början och mot slutet somnade jag till på en snabb sektion precis när vägen tvärt tog av till höger runt ett träd, så jag hade inget annat val än att fortsätta rakt fram och få tidstillägg.

Nu önskar jag mig en uppdatering där de fixar stöd för TrackIR och bara lite jämnare fps. Det hade också varit trevligt med DLC för årets nya bilar och liveries från Rally-VM. Yaris Rally2 är ju riktigt läcker.

Medlem

Klant! SS01 var den jag hade tränat på och pressat lite time trial, kom till topp 9. Så den kunde jag i princip utantill. I en av de första lite tvärare svängarna så träffar jag en stor sten som jag aldrig tidigare lyckats hitta. Hejdå höger framdäck och upphängning. 90 sekunder däckbyte plus det jag tappade på kraschen. Så var det rallyt kört. Extra störigt då mitt PB var 4s snabbare än Vickepedian så det hade kunnat bli en hyfsad placering på den Resten gick ganska bra, ett par mindre avåkningar men inget allvarligt. Mirakulöst inga fler punkteringar trots att jag missade minst 5st DONT CUT och körde rakt över bumlingarna med små flygturer. Tycker Kenya är ganska trevligt att köra

Medlem

Påminnelse att aktivera 3 månaders gratis Rally.tv nu om ni inte redan gjort det (har för mig att 31 januari? är sista datum) !
Ni som körde rally i någon officell klubb för ett tag sedan borde ha en voucher-kod i Racenet.

Ni kan då se 4st rallyn, Monte Carlo som börjar nu, +3st


signatur

EA WRC/Steam: Fr3dde
Racenet: fr3wik
Discord: fr3dde

Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Klant! SS01 var den jag hade tränat på och pressat lite time trial, kom till topp 9. Så den kunde jag i princip utantill. I en av de första lite tvärare svängarna så träffar jag en stor sten som jag aldrig tidigare lyckats hitta. Hejdå höger framdäck och upphängning. 90 sekunder däckbyte plus det jag tappade på kraschen. Så var det rallyt kört.

Hände nästa identiskt för mig . Var lite oförsiktig och rakt in i en lite för stor buske kylare och ett däck kaputt..

Sedan fick man försöka hänga med så länge kylaren höll som sedan fick motorn att nästan rasa.. Men inför sista SS så tyckte jag att jag kunde laga bilen till körbart skick. men så fel jag hade.. efter bara 1/3del av sträckan så börjar både kylare och motor lampan lysa igen. och missar en del växlar emellanåt... Men men jag kom imål så alltid något

Medlem

Gick rätt bra fram till SS4. Antingen var det en felnot eller missade jag den bara. Ut i ett stenröse bar det med en punka som present. Tog ett tag att komma loss. Valde dessutom att byta hjul på sträckan då jag är osäker på om det sköts automatiskt mellan sträckorna eller ej?

Nåväl, blev att ladda ordentligt på SS5 istället.

Medlem

Jäklar vad intressant Kenya var, med ett par nära döden upplevelser på SS1 så vart man inte så katig.
Kämpade vidare och kände att jag fick till ett bra flow.. sen så hände SS3 och då hände det som kostade mig absolut mest tid och vad jag trodde skulle vara slutet utav mitt race.
https://www.youtube.com/watch?v=yM1kr_XN19w
Att värsta skadan bara var en punka samt lite reperationer som behövdes ta hand om så kunde jag bara tacka dom högre makterna och köra vidare.
Riktigt riktigt roligt hade jag trots allt

Medlem

Riktigt kul upplägg med längre sträcka i slutet! Jag var helt inne i det alltså!

Kenya är riktigt bra gjord med alla olika gupp o diken o vild terräng, kände mig odödlig där ett tag.

Medlem

Tyckte jag hängde med rätt så bra fram tills ss4 där det låg en sten, modellen större i vägkanten!

Medlem

Riktigt tajt powerstage! Hade en halvsnurr i sektor 9 som kostade 2-3 sekunder. Fram till dess låg jag lite före nuvarande ledare men tappade lite därefter. Kul funktion att kunna jämföra spårval och grejer via Racenet med alla!

Gillar verkligen Kenya. Tycker även S2000 är roliga då de har lite säregen karaktär med 4WD och sugmotor.

Så otroligt mycket lättare att hålla bilen på vägen när det går fort i WRC.

Medlem
Skrivet av ezakimak91:

.. sen så hände SS3 och då hände det som kostade mig absolut mest tid och vad jag trodde skulle vara slutet utav mitt race.
https://www.youtube.com/watch?v=yM1kr_XN19w

Haha, snyggt upp på nosen och tillbaka. Men du kom ju till rätta iaf

Skrivet av Limpler:

Tyckte jag hängde med rätt så bra fram tills ss4 där det låg en sten, modellen större i vägkanten!
https://youtu.be/xrTSE4VZRXc

Bra rull där! Blev några varv såg ganska realistiskt ut på håll när delarna flög omkring.

Medlem

Om jag vill testa lite rappare styrning kan jag minska steering saturation då ?
Kör 540 i Thrustmasters program, provade 450 men i T.M program kan jag ej trycka verkställ längre.
Så känns inget i körningen när jag ändrade.

Fan va många kör snabbt i Kenya, får vara glad om man hamnar topp 15.
Tycker själv körningen känns ok, tills man kollar era tider.

Medlem
Skrivet av ezakimak91:

Jäklar vad intressant Kenya var, med ett par nära döden upplevelser på SS1 så vart man inte så katig.
Kämpade vidare och kände att jag fick till ett bra flow.. sen så hände SS3 och då hände det som kostade mig absolut mest tid och vad jag trodde skulle vara slutet utav mitt race.
https://www.youtube.com/watch?v=yM1kr_XN19w
Att värsta skadan bara var en punka samt lite reperationer som behövdes ta hand om så kunde jag bara tacka dom högre makterna och köra vidare.
Riktigt riktigt roligt hade jag trots allt

Har gjort samma sak som du på träningarna, flera gånger dessutom. Gäller att sänka hastigheten, annars
tar vänster bak i.

Medlem
Skrivet av 34 Anders Alm:

Om jag vill testa lite rappare styrning kan jag minska steering saturation då ?
Kör 540 i Thrustmasters program, provade 450 men i T.M program kan jag ej trycka verkställ längre.
Så känns inget i körningen när jag ändrade.

Fan va många kör snabbt i Kenya, får vara glad om man hamnar topp 15.
Tycker själv körningen känns ok, tills man kollar era tider.

Jag antar att du kör med ratt då när du nämner grader, och då ska du ha saturation på 0

Medlem
Skrivet av 34 Anders Alm:

Om jag vill testa lite rappare styrning kan jag minska steering saturation då ?
Kör 540 i Thrustmasters program, provade 450 men i T.M program kan jag ej trycka verkställ längre.
Så känns inget i körningen när jag ändrade.

Fan va många kör snabbt i Kenya, får vara glad om man hamnar topp 15.
Tycker själv körningen känns ok, tills man kollar era tider.

Tänk på att du måste ha Soft Lock på Off om du vill ha samma rotation i alla bilar.

Vill du testa 450 grader så ställer du antingen 450 i drivrutinen och Saturation på 100, alternativt 900 i drivrutinen och 50 i Saturation(motsvarar då 50% av 900 som du har i drivrutinen).

Medlem
Skrivet av bogani:

Tänk på att du måste ha Soft Lock på Off om du vill ha samma rotation i alla bilar.

Vill du testa 450 grader så ställer du antingen 450 i drivrutinen och Saturation på 100, alternativt 900 i drivrutinen och 50 i Saturation(motsvarar då 50% av 900 som du har i drivrutinen).

Har Soft lock off, med drivrutin menar du i T.M ? Men det är där jag ej märker skillnad mellan 540 o 450.
Kan ej trycka verkställ, även genväg är svårt att fixa med Win 10 o 11. Får gå via control panel.
Det var därför jag undrade om man tex kunde sätta 80 i saturation, så styrningen blev rappare.

Skriv svar