Diskutera – Vilket spel har den bästa krigsskildringen?

Robot
Diskutera – Vilket spel har den bästa krigsskildringen?

Något Call of Duty? Battlefield? Eller något helt annat?

#diskutera


Medlem

This war of mine

Ovissheten och svåra val, överlevnad och lidande. Det är vad krig är.

Spec Ops: the Line

”Do you feel like a hero yet?”

Redaktör
Ponny
Skrivet av plapo:

This war of mine

Ovissheten och svåra val, överlevnad och lidande. Det är vad krig är.

Har en känsla av att jag skulle hålla med om jag spelat det.

För egen del är det Valiant Hearts. Det kändes i hjärtat.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Har en känsla av att jag skulle hålla med om jag spelat det.

För egen del är det Valiant Hearts. Det kändes i hjärtat.

Valiant hearts var fantastiskt bra spel och tungt att spela.

Medlem

Tycker att Medal of Honor: Allied Assault, hade en oslagbar känsla, som jag ännu inte har hittat i något annat WW2 spel.

Releasehästryttare

/s

Medlem

signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem
Skrivet av Beercules:

<Uppladdad bildlänk>

Kan inte annat än instämma, de har verkligen fått till känsla av att befinna sig i ett krig (hur det nu känns haha)

Medlem
Skrivet av DieZe:

Kan inte annat än instämma, de har verkligen fått till känsla av att befinna sig i ett krig (hur det nu känns haha)

Exakt, när artelleriet börjar slå ned nära en då ökar pulsen rejält 😂


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

Nu var det många år sedan jag spelade det och kanske är spelet bättre i minnet än verkligheten men Vietcong från 2003 var väldigt rikt på inlevelse när man smög runt i djungeln och försökte undvika fällor och bakhåll och kamraterna kunde ta olika roller som medic eller point man

Medlem

Tycker de gamla Brothers in Arms-spelen var väldigt bra på att skildra WW2. Det kändes som att spela några avsnitt ur Band of Brothers serien.

Medlem

"Squad" har gett mig stress och adrenalinpåslag som ingen annan shooter sedan dess förlaga Project Reality till BF2.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av markusas:

Tycker de gamla Brothers in Arms-spelen var väldigt bra på att skildra WW2. Det kändes som att spela några avsnitt ur Band of Brothers serien.

Åh minns bara det första men det var riktigt bra och nyskapande!

Finns ett liknande i modernare setting, "Full Spectrum Warrior". Även det gick främst ut på att flankera och utmanövrera motståndare.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Squad och Post Scriptum(numera känt som Squad 44).

Båda spelen bygger på samarbete där man som simpel fotsoldat måste lyssna på sin gruppledare och kommunicera för att vinna. Gruppledarna i sin tur tar order från befälhavaren som åker runt på slagfältet och använder kartan för att bedöma vart de olika grupperna ska infinna sig och vad de ska utföra.
Utöver detta finns det pansar-grupper samt logistik-grupper som transporterar byggmaterial och ammunition.

Grafiken är inte den bästa men det duger. När man rör sig är gubben seg, lite mer verklighetstroget än Call of Duty eller Battlefield där man springer väldigt fort och kan hoppa hur snabbt som helst.
Ljudbilden är enastående. Har själv spelat många krigshooters men ingenting är nära detta. För det första är ljudkvaliten från alla vapen som avfyras och bomber som exploderar i toppklass. Utöver detta så sker kommunikationen via antingen "radio" inom den egna grupper eller via proximity-chat så du hör de som är nära dig olika högt beroende på hur nära du är den som pratar. Detta leder till mycket tjoande och när artilleriet faller blir det verkligen kaos.

Dör gör man ofta på ett skott.

Rekommenderas starkt!

Medlem
Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

För egen del är det Valiant Hearts. Det kändes i hjärtat.

Precis vad jag skulle skriva. Har dock inte spelat uppföljaren ännu.

Medlem

Medel of Honor Airborne tycker jag inte brukar nämnas så mycket när man pratar WW2 spel. Fantastiskt spel för sin tid!

Medlem

Red Orchestra Ostfront, farfarn till alla milsims som finns idag som HLL och Squad. Riktigt smutsigt och grym känsla. Supression effekterna var riktigt effektiva.

Medlem

Band of Brothers ligger mig varmt om hjärtat, likaså Company of Heroes, men ska det vara så verkligt som möjligt lutar jag mest åt Hell Let Loose. Grymt kul spel, med en hög inlärningströskel.

Medlem

Europa Universalis 4 med alla expansioner, tror inget spel simulerar världen så bra. 😁😁😁

Skribent
Skrivet av SirToby:

Nu var det många år sedan jag spelade det och kanske är spelet bättre i minnet än verkligheten men Vietcong från 2003 var väldigt rikt på inlevelse när man smög runt i djungeln och försökte undvika fällor och bakhåll och kamraterna kunde ta olika roller som medic eller point man

Första spelet var bra, väldigt story drivet och kändes som en episod av Tour of Duty (Pluton B i Vietnam). Dessvärre var 2an rätt dåligt vilket nog smittade av sig på ettan också, som blivit rätt bortglömt idag.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Utan tvekan Planetside 2! När en server är helt full och tusentals spelare slåss på max ett par regioner blir det helt sjukt kaos

Medlem

Battlefield-serien: Filmisk skildring av strid.
Squad/Post-Scriptum: Autentisk skildring av strid.
This War of Mine: Det spelet jag kommer på som kanske har en mer realistisk skildring.

Medlem

Shellshock 2


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Tycker att Medal of Honor: Allied Assault, hade en oslagbar känsla, som jag ännu inte har hittat i något annat WW2 spel.

Håller med. Kan dom behålla känslan tycker jag dom borde göra en remake.

Medlem

Company Of Heroes 1:

Skrivet av SirToby:

Nu var det många år sedan jag spelade det och kanske är spelet bättre i minnet än verkligheten men Vietcong från 2003 var väldigt rikt på inlevelse när man smög runt i djungeln och försökte undvika fällor och bakhåll och kamraterna kunde ta olika roller som medic eller point man

wow, nog inte tänkt på det spelet på säkert 20 år men minnet slog mig som ett urspårat tåg, tack för det!

Medlem

Age Of Empires 2!

Geeks Gaming

Landstigningen i call of duty 2 var mäktig när det begav sig.
Annars får jag nog säga red orchestra eller hell let loose

Medlem

Call of Duty 2 är spelvärldens svar på Saving Private Ryan!

123
Skriv svar