Zelda 2: Enhanced Edition (PC): Ett av årets bästa spel?

Medlem
Zelda 2: Enhanced Edition (PC): Ett av årets bästa spel?

Kan rekommendera om en megauppgradering av Zelda 2 till NES som ett fan gjort från grunden i Game Maker.
Jag älskar Zelda 2 men det här gjorde allting bättre än originalet.
Det finns massor med nya hemligheter, nya föremål, sparningsmöjligheter i byar, fler extraliv, nya områden och om du dör Game Over i en borg så börjar du faktiskt vid borgens ingång istället för vid Zeldas palats i början av spelet.

Ärligt talat årets stora överraskning och rekommenderas varmt att ladda ner och testa om du ens är någorlunda intresserad av Zelda 2.

Här är några av grejerna som är tillagt i spelet:

  • Saving System: Most towns have an NPC that will save your game

  • A dungeon map showing you the rooms you've visited so far

  • An overworld map that shows your immediate vicinity in the overworld and the name of the area

  • Extra Life Dolls are permanent. When loading a save file or continuing after a game over, your lives are 3 + (number of dolls acquired)

  • You retain 25% of your XP when continuing after a game over

  • Saving in a town will retain ALL of your XP

  • HUD displays an icon of the stat that's next in line to level up

  • Background flashing is off by default and instead is solid red. This can be toggled in the options menu

  • Continuing a game from a game over starts you at the dungeon's entrance if you died in a dungeon

  • Continuing a game from file select starts you at the town you saved at

  • The spell chosen for casting shows in the HUD

  • Your current MP shows as a number at the top of the spell menu

  • Unaffordable spells have different color

  • Active spells have a different color, though they can still be cast. (the diff color can be toggled in the options menu)

  • Wisemen refill your MP

  • Low HP beeping less frequent after 8th beep

  • You only have to talk to Riverman once to activate Saria bridge

  • Key count shows in HUD

  • Faster dialogue speed

  • Various other things**

Synd bara att Nintendo tog ner spelet från Itch.io men om du letar lite så kan du finna det.

Källa:
https://www.timeextension.com/news/2023/11/this-amazing-zelda...

Moderator | Testpilot
Skrivet av Sarato:

Kan rekommendera om en megauppgradering av Zelda 2 till NES som ett fan gjort från grunden i Game Maker.
Jag älskar Zelda 2 men det här gjorde allting bättre än originalet.
Det finns massor med nya hemligheter, nya föremål, sparningsmöjligheter i byar, fler extraliv, nya områden och om du dör Game Over i en borg så börjar du faktiskt vid borgens ingång istället för vid Zeldas palats i början av spelet.

Ärligt talat årets stora överraskning och rekommenderas varmt att ladda ner och testa om du ens är någorlunda intresserad av Zelda 2.

Här är några av grejerna som är tillagt i spelet:

  • Saving System: Most towns have an NPC that will save your game

  • A dungeon map showing you the rooms you've visited so far

  • An overworld map that shows your immediate vicinity in the overworld and the name of the area

  • Extra Life Dolls are permanent. When loading a save file or continuing after a game over, your lives are 3 + (number of dolls acquired)

  • You retain 25% of your XP when continuing after a game over

  • Saving in a town will retain ALL of your XP

  • HUD displays an icon of the stat that's next in line to level up

  • Background flashing is off by default and instead is solid red. This can be toggled in the options menu

  • Continuing a game from a game over starts you at the dungeon's entrance if you died in a dungeon

  • Continuing a game from file select starts you at the town you saved at

  • The spell chosen for casting shows in the HUD

  • Your current MP shows as a number at the top of the spell menu

  • Unaffordable spells have different color

  • Active spells have a different color, though they can still be cast. (the diff color can be toggled in the options menu)

  • Wisemen refill your MP

  • Low HP beeping less frequent after 8th beep

  • You only have to talk to Riverman once to activate Saria bridge

  • Key count shows in HUD

  • Faster dialogue speed

  • Various other things**

Synd bara att Nintendo tog ner spelet från Itch.io men om du letar lite så kan du finna det.

Källa:
https://www.timeextension.com/news/2023/11/this-amazing-zelda...

Verkar dock inte vara något problem att hitta det. Källan du länkade till och dess tweet har en länk till Itch.io där spelet går att tanka ned.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Verkar dock inte vara något problem att hitta det. Källan du länkade till och dess tweet har en länk till Itch.io där spelet går att tanka ned.

Kul att höra. Sist jag skulle finna det så var det försvunnet då Nintendo plockat ner det.

Medlem

Hm tog ner det men får det inte att fungera, ingen exe fil och inte zip fil?

Medlem
Skrivet av Hackers:

Hm tog ner det men får det inte att fungera, ingen exe fil och inte zip fil?

Det ska vara en installationsfil som kommer ner så spelet måste först installeras för att kunna spelas.

Medlem
Skrivet av Sarato:

Det ska vara en installationsfil som kommer ner så spelet måste först installeras för att kunna spelas.

Fick det att fungera och det ser riktigt bra ut

Medlem
Skrivet av Sarato:

Det ska vara en installationsfil som kommer ner så spelet måste först installeras för att kunna spelas.

Finns det nått liknande med zelda 1 och zelda 3 också?

Medlem
Skrivet av Hackers:

Finns det nått liknande med zelda 1 och zelda 3 också?

Nej, men det finns även en som skapat en liknande för Links Awakening DX:
https://www.zeldadungeon.net/fan-made-links-awakening-dx-hd-p...

Medlem
Skrivet av Hackers:

Fick det att fungera och det ser riktigt bra ut

Ser det inte ut som Zelda 2 gjorde?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Ser det inte ut som Zelda 2 gjorde?

Äkta widescreen och mjuk scrollning gör mycket för upplevelsen.

Medlem
Skrivet av Sarato:

Nej, men det finns även en som skapat en liknande för Links Awakening DX:
https://www.zeldadungeon.net/fan-made-links-awakening-dx-hd-p...

Men visst fanns det "remake" på 1an och 3an? Nån hade putsat till grafiken typ.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Ser det inte ut som Zelda 2 gjorde?

Det ser ut som det men stor skillnad ändå

Medlem
Skrivet av Sarato:

Äkta widescreen och mjuk scrollning gör mycket för upplevelsen.

Tog ett tag att lista ut hur man får hela bilden över skärmen

Medlem
Skrivet av Hackers:

Tog ett tag att lista ut hur man får hela bilden över skärmen

Trodde alla visste att ALT+Enter var standard för att få fullskärm i program i Windows.

Medlem

Tack för tipset! Just Zelda 2 är nog det enda Zelda-spel jag inte kört färdigt. Det var lite för svårt för mig som pöjk tror jag, och lite för annorlunda för att tilltala mig.

Redaktör
Ponny

Kul att höra! Zelda 2 har varit ett spel jag gärna sett en remake på. Det gör mycket bra, men har definitivt en del, ehum, "grejer" för sig. Klarade det först i vuxen ålder men då i en version som man kunde spola tillbaka och så. Fusk? Javisst, men här kändes det närmast nödvändigt.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Kul att höra! Zelda 2 har varit ett spel jag gärna sett en remake på. Det gör mycket bra, men har definitivt en del, ehum, "grejer" för sig. Klarade det först i vuxen ålder men då i en version som man kunde spola tillbaka och så. Fusk? Javisst, men här kändes det närmast nödvändigt.

När ett spel är sådär svårt så klandrar jag absolut ingen för att man kör save states och liknande. Jag själv klarade inte ut det förrän jag var runt 16-17 år och då satt jag nog en hel vecka och plöjde det.

Medlem
Skrivet av Sarato:

När ett spel är sådär svårt så klandrar jag absolut ingen för att man kör save states och liknande. Jag själv klarade inte ut det förrän jag var runt 16-17 år och då satt jag nog en hel vecka och plöjde det.

Spelade igenom det på NES Mini och utan save/load hade jag aldrig klarat det haha.

Medlem

om jag inte minns helt galet så tror jag att jag spelae ut Zelda 2 men aldrig första zelda. tyckte första zelda var tråkigt även fast det allmänt väll ansågs 2an var det svarta fåret 😂


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Köpte 1an och 2an när dom släpptes och klarade av dem som tonåring, känns svårare nu

Medlem
Skrivet av Molotov:

om jag inte minns helt galet så tror jag att jag spelae ut Zelda 2 men aldrig första zelda. tyckte första zelda var tråkigt även fast det allmänt väll ansågs 2an var det svarta fåret 😂

Jag håller med dig. Jag har alltid föredragit Zelda 2 före Zelda 1. Främst så tycker jag att kontrollen är så himla stel i Zelda 1. Blir du träffad av en fiende i Zelda 2 är det (oftast) ditt eget fel.

Medlem

Första varvet avklarat nu och är inne på det andra.

Medlem
Skrivet av Hackers:

Första varvet avklarat nu och är inne på det andra.

Har inte hunnit med att köra något på andra varvet än. Är det några skillnader du stött på?

Medlem
Skrivet av Sarato:

Har inte hunnit med att köra något på andra varvet än. Är det några skillnader du stött på?

Ja det är skillnader på vart saker ligger och annat också

Medlem

Området där sista slottet är då man går på "lava" (bruna) ligger ju uppåt i norr på kartan men jag såg att det var ett annan slott i söder på kartan men det gick inte att komma in i det för en bred barriär vad är det för nått? Gick ändå att spela klart spelet dock. På första varvet.

Efter jag slagits med mig själv så vaknade prinsessan upp från sin sömn och sen dyker det upp en text om att man kan starta om på det andra varvet med att trycka på start knappen. Ser en video på youtube nu och då är "slutet" är helt annorlunda, man går vidare till slottet längre ner på kartan efteråt?

Medlem
Skrivet av Hackers:

Ja det är skillnader på vart saker ligger och annat också

Spännande! Då får det bli ett nytt varv snart igen.

Skrivet av Hackers:

Området där sista slottet är då man går på "lava" (bruna) ligger ju uppåt i norr på kartan men jag såg att det var ett annan slott i söder på kartan men det gick inte att komma in i det för en bred barriär vad är det för nått? Gick ändå att spela klart spelet dock. På första varvet.

Efter jag slagits med mig själv så vaknade prinsessan upp från sin sömn och sen dyker det upp en text om att man kan starta om på det andra varvet med att trycka på start knappen. Ser en video på youtube nu och då är "slutet" är helt annorlunda, man går vidare till slottet längre ner på kartan efteråt?

Intressant!

Medlem
Skrivet av Sarato:

Kan rekommendera om en megauppgradering av Zelda 2 till NES som ett fan gjort från grunden i Game Maker.
Jag älskar Zelda 2 men det här gjorde allting bättre än originalet.
Det finns massor med nya hemligheter, nya föremål, sparningsmöjligheter i byar, fler extraliv, nya områden och om du dör Game Over i en borg så börjar du faktiskt vid borgens ingång istället för vid Zeldas palats i början av spelet.

Ärligt talat årets stora överraskning och rekommenderas varmt att ladda ner och testa om du ens är någorlunda intresserad av Zelda 2.

Här är några av grejerna som är tillagt i spelet:

  • Saving System: Most towns have an NPC that will save your game

  • A dungeon map showing you the rooms you've visited so far

  • An overworld map that shows your immediate vicinity in the overworld and the name of the area

  • Extra Life Dolls are permanent. When loading a save file or continuing after a game over, your lives are 3 + (number of dolls acquired)

  • You retain 25% of your XP when continuing after a game over

  • Saving in a town will retain ALL of your XP

  • HUD displays an icon of the stat that's next in line to level up

  • Background flashing is off by default and instead is solid red. This can be toggled in the options menu

  • Continuing a game from a game over starts you at the dungeon's entrance if you died in a dungeon

  • Continuing a game from file select starts you at the town you saved at

  • The spell chosen for casting shows in the HUD

  • Your current MP shows as a number at the top of the spell menu

  • Unaffordable spells have different color

  • Active spells have a different color, though they can still be cast. (the diff color can be toggled in the options menu)

  • Wisemen refill your MP

  • Low HP beeping less frequent after 8th beep

  • You only have to talk to Riverman once to activate Saria bridge

  • Key count shows in HUD

  • Faster dialogue speed

  • Various other things**

Synd bara att Nintendo tog ner spelet från Itch.io men om du letar lite så kan du finna det.

Källa:
https://www.timeextension.com/news/2023/11/this-amazing-zelda...

Märkligt nog tänkte jag igår på Zelda 2 och om det inte var tid för en remake och vips kommer beskedet idag om en förbättrad version. Jag är en av de få som tyckte Zelda 2 var överlägset föregångaren så jag är glad. Blir att snabbt ladda hem det innan Nintendo haffar det. Tack.

1
Skriv svar