Hipp Hipp Hurra! SweClockers fyller 25 år

Medlem

Gillar inte sweclockers , skrev en negativ kommentar om CDON vilket de inte gillade sen blev man bannad för livet iallafall tills man sålt huset o skaffat annan IP.. Jävla tramsfasoner! Så synd de inte lade ner för 25 år sen

NuZ
Testpilot

Hipp hipp! Medlem där sedan 2007


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skägg.
10 Chambers

Moderator är nog internets mest otacksamma uppdrag. De som medvetet bryter mot community-regler är sällan direkt mottagliga för feedback på sitt beteende.

Men grattis Swec! Hoppas det blir fest och fanfarer senare i år!


signatur
Medlem
Skrivet av FRULZ:

Haha, klubben för permanent bannade Sweclockare @ FZ, jag gillar det!

Personligen hade jag svårt för att inte vidröra politik i ämnen som krävde det.... Det ledde till deras deklaration om hur Sweclockers ser på politik (2018)... Sedan blev jag permanent bannad när jag ifrågasatte några punkter i samma tråd. (on topic)

Nåväl, life goes on. ;D

Upplevde mina första 10 år på Swec som trevliga iaf.

Jag bad om att avsluta mitt konto, jag blev inte bannad. Även om jag inte var någon ängel direkt, lol.

Medlem

Grattis Swec får man väl ändå säga.

Kan knappast påstå att Fz:a är bättre på denna front de senaste åren. Har inte samma upplevelse på swec då jag inte hängt där lika aktivt men här är det ju åsiktspolisande hela tiden så fort en debatt blir minsta obekväm för vissa perspektiv. Jag tycker man kan ha lite ryggrad i så fall och säga att vi diskutera exempelvis inte politik alls och hålla den linjen snarare än det väldigt selektiva rensandet eller tolererandet som ofta är fallet.

Sen är det alltid kul att det så ofta är någon besserwissers inlägg som får avsluta trådar innan de blir låsta med "bla bla" ni bröt säkert mot reglerna trots att denne uppenbarligen inte ens sett inläggen, och så gärna ett privat meddelande i korgen med alla möjliga bisarra och ogrundade stämplar som borde få vilken mod som helst bannad om det var fair game.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Moderator är nog internets mest otacksamma uppdrag. De som medvetet bryter mot community-regler är sällan direkt mottagliga för feedback på sitt beteende.

Men grattis Swec! Hoppas det blir fest och fanfarer senare i år!

Vilket du var väldigt tydlig med när jag togs in som moderator och när du visade mig hur FZ modereras. Fortfarande är det folk som ibland kan säga "det var bättre på Calle och Jocke tid" (klassiker) även fast mitt tillvägagångssätt (och resterande hos red, det är inte bara jag som fimpar inlägg och trådar givetvis) att moderera är densamme som då och exakt som ni ville ha det och det fortsätter än idag.

Skrivet av heady89:

Kan knappast påstå att Fz:a är bättre på denna front de senaste åren. Har inte samma upplevelse på swec då jag inte hängt där lika aktivt men här är det ju åsiktspolisande hela tiden så fort en debatt blir minsta obekväm för vissa perspektiv. Jag tycker man kan ha lite ryggrad i så fall och säga att vi diskutera exempelvis inte politik alls och hålla den linjen snarare än det väldigt selektiva rensandet eller tolererandet som ofta är fallet.

Sen är det alltid kul att det så ofta är någon besserwissers inlägg som får avsluta trådar innan de blir låsta med "bla bla" ni bröt säkert mot reglerna trots att denne uppenbarligen inte ens sett inläggen, och så gärna ett privat meddelande i korgen med alla möjliga bisarra och ogrundade stämplar som borde få vilken mod som helst bannad som det var fair game.

Skälet till att inlägg tas bort och trådar låses är för att de spårar ur. Vissa ämnen (de du nämner, plus t.ex. politik i allmänhet, feminism, miljö, Trump/Biden, m.m.) leder ofelbart till skitstorm. Vi är rätt noga med att det ska vara schysst stämning i forumet, och det får man inte om man låter folk gå bärsärk med varandra där. Det handlar inte om censur, åsiktskorridor (alltså, det kan man ju kalla allt som är annorlunda än egna åsikten) eller ämnena i sig, utan om att ha en plats där fler än de som skriker högst känner att de är välkomna.

Vi brukar alltid likna det med en hemmafest. Beter man sig inte utefter reglerna som är satta så åker man ut.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Vilket du var väldigt tydlig med när jag togs in som moderator och när du visade mig hur FZ modereras. Fortfarande är det folk som ibland kan säga "det var bättre på Calle och Jocke tid" (klassiker) även fast mitt tillvägagångssätt (och resterande hos red, det är inte bara jag som fimpar inlägg och trådar givetvis) att moderera är densamme som då och exakt som ni ville ha det och det fortsätter än idag.

Skälet till att inlägg tas bort och trådar låses är för att de spårar ur. Vissa ämnen (de du nämner, plus t.ex. politik i allmänhet, feminism, miljö, Trump/Biden, m.m.) leder ofelbart till skitstorm. Vi är rätt noga med att det ska vara schysst stämning i forumet, och det får man inte om man låter folk gå bärsärk med varandra där. Det handlar inte om censur, åsiktskorridor (alltså, det kan man ju kalla allt som är annorlunda än egna åsikten) eller ämnena i sig, utan om att ha en plats där fler än de som skriker högst känner att de är välkomna.

Vi brukar alltid likna det med en hemmafest. Beter man sig inte utefter reglerna som är satta så åker man ut.

Då kan man rensa eller förbjuda allt kring ämne Y istället för att vara så tydligt selektiv enligt det ni själva gillar, dvs. visa lite ryggrad istället för ursäkter som denna. Om politik blir en skitstorm och man inte tål eller klara av det så tycker jag man bör säga att vi diskuterar det inte alls, annars blir det ju helt uppenbart ett narrativ och en selektiv censur.

Inte särskilt trovärdigt att ni bara rensar bort rena påhopp, lagbrott och det vet du mycket väl. Bara man tycker och argumenterar annorlunda räcker för att många på detta forum ska få poster borttagna med hänvisning till att någon kan känna sig obekväm helt plötsligt. Bara en sådan sak som att jag drar en post som sedan svaren spårar på så tar man bort min post helt plötsligt. Ni är inte konsekventa någonstans och det har ni väl all rätt att skita i men låtsats för guds skull inte något annat lol.

Redaktör
Skrivet av uberpwnage2.0:

Vilket du var väldigt tydlig med när jag togs in som moderator och när du visade mig hur FZ modereras. Fortfarande är det folk som ibland kan säga "det var bättre på Calle och Jocke tid" (klassiker) även fast mitt tillvägagångssätt (och resterande hos red, det är inte bara jag som fimpar inlägg och trådar givetvis) att moderera är densamme som då och exakt som ni ville ha det och det fortsätter än idag.

Skälet till att inlägg tas bort och trådar låses är för att de spårar ur. Vissa ämnen (de du nämner, plus t.ex. politik i allmänhet, feminism, miljö, Trump/Biden, m.m.) leder ofelbart till skitstorm. Vi är rätt noga med att det ska vara schysst stämning i forumet, och det får man inte om man låter folk gå bärsärk med varandra där. Det handlar inte om censur, åsiktskorridor (alltså, det kan man ju kalla allt som är annorlunda än egna åsikten) eller ämnena i sig, utan om att ha en plats där fler än de som skriker högst känner att de är välkomna.

Vi brukar alltid likna det med en hemmafest. Beter man sig inte utefter reglerna som är satta så åker man ut.

Skrivet av heady89:

Då kan man rensa eller förbjuda allt kring ämne Y istället för att vara så tydligt selektiv enligt det ni själva gillar, dvs. visa lite ryggrad istället för ursäkter som denna. Om politik blir en skitstorm och man inte tål eller klara av det så tycker jag man bör säga att vi diskuterar det inte alls, annars blir det ju helt uppenbart ett narrativ och en selektiv censur.

Inte särskilt trovärdigt att ni bara rensar bort rena påhopp, lagbrott och det vet du mycket väl. Bara man tycker och argumenterar annorlunda räcker för att många på detta forum ska få poster borttagna med hänvisning till att någon kan känna sig obekväm helt plötsligt. Bara en sådan sak som att jag drar en post som sedan svaren spårar på så tar man bort min post helt plötsligt. Ni är inte konsekventa någonstans och det har ni väl all rätt att skita i men låtsats för guds skull inte något annat lol.

Det är svårt att helt förbjuda vissa ämnen, t.ex. politik, eftersom det är så brett. Idén med forum är ju att folk ska kunna prata med varandra, och då är totalförbjud för breda områden knepigt. Samtidigt går vissa ämnen alltid överstyr (som Robin sa) och blir bajskastning istället för diskussion. Bortsett från såna så försöker vi ändå ha grundinställningen att saker ska kunna diskuteras, och sen modererar vi bort inlägg som blir bråkiga.

Sen är det extremt svårt att ha en konsekvent linje med såna här bedömningar. Ofta måste man bedöma från fall till fall för saker är inte svarta eller vita. Jurister jobbar ju med sånt här (fast allvarligare saker då), och där är det ju inte heller solklart hur saker ska dömas. Slutligen är det också en fråga om resurser: ska vi lägga massa tid på att reda ut bråk mellan användare, istället för att ägna den tiden åt att göra andra grejer på siten som når långt fler och som inte gör folk upprörda?


signatur
Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Jag gillar sweclockers men tyvärr tycker jag de nya ”profilerna” är lite b. Men alla kan ju inte gillas av alla, de hade säkert ogillat mig irl. Saknar Jacob och Emil. Du bröt mot forumets regler och blev straffad. Lite väl att bli det på livstid men moderatorer är ju internets ordningsvakter. Och alla vet vad det är för typer som söker sig till de yrkena. (obs halvseriös bara banna mig inte)

Jo jag vet nu vilka typer, inte på FZ dock vilket hedrar dom. Alltid blivit sjysst bemött här även om jag fått en hel del tillsägelser som alla varit berättigade. Ber om ursäkt, älskar ju den här siten. Står fortfarande för att jag hängde ut en scammare på Swec, ren konsumentupplysning enligt mig. Bröt mot reglerna, visst. Men vilka skräpregler i så fall. Bannad för alltid är ett straff som är ganska unikt för Swec, har varit en forumnörd sen nittiotalet. Sen Swec gick ner sig så är det väl knappast ens värt att gå runt bannen även om man skulle kunna med VPN o.s.v. Vill de inte ha mig så behöver jag inte dom heller. Finns inte mycket intressant där, inget man inte kan få till sig på andra platser förutom vissa disskusioner i forumet vilket man ändå kan läsa som icke medlem.
Tycker kvaliteten har dalat rejält. Kan på bero på att konkurenterna blivit så mycket bättre och Swecklockers nöjt sig med att vara etta i Sverige på HW och blivit självgoda? Medarbetarna tycker jag är bra och så klart gör de sitt bästa. Antar att resurserna är mer begränsade än förr som i så många brancher. Är väldigt tveksam till att gå efter en Swec recension nuförtiden om något ska köpas, läser en hel del mer, kände inte riktigt så förr.
Men grattis ändå! 25 år är inte fy skam! Har trots allt fått ut en hel del av Swec genom åren. Vann en massa fläktar när mitt softtube vattenkylningsbygge blev "månadens galleri" cirka 2015 eller så! (fast det kanske var corsair som stod för priserna) (som aldrig användes för pga ljudvolymen och jag redan hade de fläktarna jag ville ha, ändå kul med uppskattningen) Även om det var medlemmarna som röstade fram det. Väljer att minnas det.https://imgur.com/a/RflN27G 2x980Ti det var en grej då, tro det eller ej. Desutom var vita buids inte vanliga då. Vita fläktar gick inte överhuvudtaget inte att få. Kolla dessutom radiator tjockleken i botten med push/pulltror det var typ som 3 vanliga 360's... 980 Ti gick typ aldrig över 50 celsius. 360 top och en 240 front


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Medlem sedan tidigt 2000-tal. Utan Sweclockers hade jag nog aldrig byggt mina datorer själv som blivit en självklarhet det är för mig idag. Länge leve klassiska svenska forum!

12
Skriv svar