Valve tvingar utvecklaren av Portal 64 att ta ned projektet

Robot
Valve tvingar utvecklaren av Portal 64 att ta ned projektet

Tårtan var till trots en lögn.

#Nintendo, #Portal-64, #Valve


Vilken överraskning.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Dom stängde väl även ner ett projekt där folk portat Team Fortress 2 till Source 2 nyligen.

Medlem

DO NOT THE NINTENDO

Releasehästryttare

Ändå förvånande att folk försöker komma undan med sådana här projekt hela tiden.

Medlem

Det måste väl vara för att de är rädda på Nintendo som sagt? Valve brukar ju annars snarare stödja såna här projekt.

Medlem

Undrar hur mycket som får plagieras från andra spel utan att de stäms med tanke på att de flesta spel ändå är av liknande karaktär inom sin genre?

Medlem

Skit i valve, finns väl andra sätt än Steam att släppa PC spel ....

Medlem
Skrivet av Gaara:

Skit i valve, finns väl andra sätt än Steam att släppa PC spel ....

Det handlar dock inte om Steam utan IP't som Valve äger.

Som tidigare kommentar påpekat.. varför fortsätter folk att försöka göra saker med andra IP'n, oavsett om de flesta företag är mindre aggressiva på att ta ner dem än vad Nintendo är så är det fortfarande ett intrång på respektive IP och företagen kan bli tvingade till åtgärder för att inte förlora sitt egna IP.

Medlem
Skrivet av Devan:

Ändå förvånande att folk försöker komma undan med sådana här projekt hela tiden.

Hade du vetat vem Jimmy Lambert var om han inte hade gjort detta?

Releasehästryttare
Skrivet av rosski:

Hade du vetat vem Jimmy Lambert var om han inte hade gjort detta?

who?

Skrivet av Winzi:

Det handlar dock inte om Steam utan IP't som Valve äger.

Som tidigare kommentar påpekat.. varför fortsätter folk att försöka göra saker med andra IP'n, oavsett om de flesta företag är mindre aggressiva på att ta ner dem än vad Nintendo är så är det fortfarande ett intrång på respektive IP och företagen kan bli tvingade till åtgärder för att inte förlora sitt egna IP.

För att åka snålskjuts förstås.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Devan:

Dessvärre verkar det nu som Valve har bett utvecklaren Jimmy Lambert att ta ned projektet

Medlem
Skrivet av Winzi:

Det handlar dock inte om Steam utan IP't som Valve äger.

Som tidigare kommentar påpekat.. varför fortsätter folk att försöka göra saker med andra IP'n, oavsett om de flesta företag är mindre aggressiva på att ta ner dem än vad Nintendo är så är det fortfarande ett intrång på respektive IP och företagen kan bli tvingade till åtgärder för att inte förlora sitt egna IP.

Ah just fan det glömde jag bort, valve har gjort mer än half life

Medlem

På vilket sätt är det en "gråzon"? Han använde ett bibliotek som kräver licens. Ganska självklart att han inte får göra det utan Nintendos tillåtelse..


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Ironiskt med tanke på att nästan alla spel Valve äger är moddar utav andra spel.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Ironiskt med tanke på att nästan alla spel Valve äger är moddar utav andra spel.

Så då är det okej att porta Valves spel till andra plattformar?

Medlem
Skrivet av rosski:

Hade du vetat vem Jimmy Lambert var om han inte hade gjort detta?

Gillar din fråga faktiskt, för jag tror inte att lika många hade känt igen Lambert om han bara gjorde personliga projekt. Folk vill se saker de känner igen på youtube. Många älskar både Portal och Nintendo så inte undra på att såna här projekt får många views.

Medlem

Jag är lite kluven här - det är absolut rätt att be dom ta bort det om det är deras ip...men samtidigt, precis som med Super Mario när den gjordes till C64 för ett par år sedan...det är plattformar som inte tillverkats på 20-30 år ...så vad tror de egentligen det ska leda till om de låter utvecklarna fullfölja sina projekt?

Edit: De kunde däremot sagt att en viss % av inkomsten om spelen faktiskt säjs går till ip innehavaren. Men som sagt, jag förstår samtidigt ägarna av ip't.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Skrivet av Ankh:

Jag är lite kluven här - det är absolut rätt att be dom ta bort det om det är deras ip...men samtidigt, precis som med Super Mario när den gjordes till C64 för ett par år sedan...det är plattformar som inte tillverkats på 20-30 år ...så vad tror de egentligen det ska leda till om de låter utvecklarna fullfölja sina projekt?

Edit: De kunde däremot sagt att en viss % av inkomsten om spelen faktiskt säjs går till ip innehavaren. Men som sagt, jag förstår samtidigt ägarna av ip't.

Det har inget med plattformar att göra eller uteblivna intäkter.
De måste aktivt slå vakt om sitt IP för att inte tappa rättigheter i framtida rättsprocesser.

D.v.s. om de tillåter att du använder deras IP för att göra ett spel till C64 så finns det inget hinder för dig att använda IP:t att konvertera ditt C64-spel till vilken plattform du vill.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det har inget med plattformar att göra eller uteblivna intäkter.
De måste aktivt slå vakt om sitt IP för att inte tappa rättigheter i framtida rättsprocesser.

D.v.s. om de tillåter att du använder deras IP för att göra ett spel till C64 så finns det inget hinder för dig att använda IP:t att konvertera ditt C64-spel till vilken plattform du vill.

- och det är just därför jag sa att jag är kluven.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Som jag förväntade mig. Kändes inte riktigt rätt.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Det måste väl vara för att de är rädda på Nintendo som sagt? Valve brukar ju annars snarare stödja såna här projekt.

Om det finns på Steam.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Devan:

Ändå förvånande att folk försöker komma undan med sådana här projekt hela tiden.

Dock lär han dra in stålar på sin youtube sida, Därför folk håller på hela tiden.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det har inget med plattformar att göra eller uteblivna intäkter.
De måste aktivt slå vakt om sitt IP för att inte tappa rättigheter i framtida rättsprocesser.

Förmodligen det vettigaste jag läst på FZ. Omständigheterna är ju tragiska, men jag är glad att någon annan faktiskt förstår dem.

Medlem

Om man är skcklig nog att porta ett spel till N64 och PC (som det redan finns till) kanske man skulle ägna sin tid till att göra ett eget spel istället... fattar verkligen inte vad tjusningen är att porta någon annans spel till en gammal konsol (som få ännu spelar på) som man ändå vet att Nintendo eller Valve kommer ha åsikter om. Det är som när en graffittimålare gör sin grej på någon annans vägg när man vet att det ändå kommer bli åtgärdat. Slöseri med tid i min värld.

Gen
Medlem
Skrivet av estling:

DO NOT THE NINTENDO

Jimmy Lambert does what Nintendon't

Medlem

Är ju i regel en gråzon som sagt. Att få detta spelet till en n64 känns inte som något som konkurrerar med valve, eller Nintendo över lag. Men men ☺️

Skrivet av Weeks_death:

Är ju i regel en gråzon som sagt. Att få detta spelet till en n64 känns inte som något som konkurrerar med valve, eller Nintendo över lag. Men men ☺️

Det är knappast en gråzon utan ganska uppenbart fel att göra så här.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det är knappast en gråzon utan ganska uppenbart fel att göra så här.

Alltså, ja, enligt lag är det inte tillåtet.

Att köra för fort är också olagligt, men tror många gör det. Och när det kommer till ett läge där man skall köra om, så är fortfarande hastighetsbegränsningen gällande men om man går 10km över just vid övertagandet så är det nog många som ser mellan fingrarna om det gör om-körningen säkrare.

12
Skriv svar