När spel blir stressigt

Medlem

Backlogg kan man ha på jobbet är min personliga inställning - spel är bara ett nöje, ett tidsfördriv. Om man blir stressad kanske man ska sluta ett tag, bättre att läsa en bok och spara på dopaminet.

Medlem

Ser inte problemet. Det är en hobby, det finns noll press på vad du spelar, hur mycket du behöver spela eller hur lång tid det ska ta. Har sedan länge satt i system att om ett spel inte övertygar på 10-15 minuter så avinstalleras det och (om möjligt) blir återköp men ofta går det långa perioder där ingenting nytt testas alls, lägger hellre tid på favoriterna.

Gen
Medlem

Jag hade kunnat skriva detta inlägget själv då jag känner igen mig exakt i detta. Var med i backlogg-tråden och då blev det nästan som en tävling för att klara av så många spel som möjligt och stressa igenom dem istället för att njuta. Håller också med om att det finns för mycket spel idag och en hel del hade man velat lira men man har inte alls den tiden.

Något jag föredrog med dåtidens spel var deras korta längd. Har kommit på mig själv att tycka om 10-15h spel som har en tydlig början och slut mot open world spel som aldrig tar slut. Undantaget är dock WoW som jag lirat sedan start och gillar att questa loss lite här och där då och då.

Medlem

Känner exakt så som du beskriver. Spelar senaste Zelda, ett fantastiskt spel men vill att det ska ta slut så att jag kan bocka av spelet.

Har slutat köpa nya spel så min FOMO är borta. Men sen kommer tex 1.0 av ready or not och behöver gå tillbaka till det spelet nu när det har fått en massa ny content. I-lands problem!

Något jag stör mig på något enormt hos mig själv är att jag ofta ”stress-spelar” spel för att jag ska kunna ”bocka av” dem.

Jag tror inte att det är unikt för oss som spelar. Lyssnade på någon stressforskar prata om hur vanligt det blir att människor idag gärna även vill effektivisera och optimera sin fritid.

Begränsat med tid kombinerat med en extrem ökning av ”content” de senaste tio åren gör att man lätt stressar när man väl får tid över.

Inte bra!

Medlem

Jag känner det samma, men ändå inte. Jag upplever också stress så fort jag börjar spela. Men kanske inte av samma anledningar. I mitt fall är det brist av tid till spel (pga småbarn, familj, ja den där karusellen). Så jag blir stressad så fort jag spelar då jag bara har runt 30min på kvällen till att spela innan jag behöver lägga mig för att orka upp till jobb dagen efter, en timme om jag ska pressa gränserna lite och vara ännu mer zombie dagen efter. Det gör det ju inte lättare att jag valt att spela bg3 för tillfället heller, så hinner utforska ett par hundra meter, en strid och sen sovdags.

Så mitt tips, skaffa inte familj!

Testpilot

Många bra tips och råd i tråden och mycket stämmer jag in i.

Som gammal gubbe som spelat sen början av 80 talet så känner man igen sig och spelandet har gått i perioder under åren.
Men mina råd är i mångt om mycket samma som flera redan påpekat.

* Spel skall vara kul , tycker du det inte är roligt alls då tar man en paus och gör andra saker. Själv brukar jag växla med andra fritidsnöjen där att läsa en god bok ligger högt på listan.

* Jag brukar göra en lista på kommande intressanta spel och lista på de spel i min backlog som jag känner verkar roliga. Den listan kikar jag i och håller koll och sen då spel släpps kollar jag in recensioner och om det efter det forfarande är intressant då kan jag kolla efter ett bra pris och köpa det och börja spela. Förbeställer aldrig numera. Numera är tekniska problem också nåt man får se upp med då titlar släpps så att vänta är alltid bra.

* Då jag väl spelar har jag ingen som helst brådska vilket tyvärr är lite av min akilleshäl då jag ofta fastnar i ett storspel länge tills jag känner att det börjar bli tråkigt och då snabbt pushar mig genom den sista delen eller de sista 30-40procenten av spelet. Men en optimal genomspelning består i att ej stressa men fortfarande koncentrera sig på bara 1 spel och köra klart hela.

* Ha ingen pardon om spelet är dåligt. Det innebär om du retar dig på nåt i spelet. Det kan vara tekniska problem eller problem med hur spelet fungerar eller nån annan orsak som förstör glädjen. Kolla först om det går att lösa , tekniskt eller ställa om svårighetsgraden eller annat. Går inte det , släpp spelet som en het potatis och ta upp nåt annat istället.
Finns NOLL anledning att spela igenom spel du ej gillar av olika anledningar.

* Många spel har ju som plan att vara "evighetsspel" tex mmo's eller andra där det släpps en oändlig ström av DLC , Expansioner och annat.När det gäller dessa spel så första steget är ju att du spelat igenom det innehåll som fanns. Sen kanske det dykt upp nytt innehåll så brukar jag vänta minst nåt år eller kanske två så det finns en gottig bit av innehåll att testa.

Ofta brukar man ju läsa om en ny patch eller matigt DLC som släpps. Sen kör man igen och är det kul så passar man på att spela tills man tappar lusten igen. Sen kan spelet ligga och växa till sig igen och man kan återkomma senare om man tyckte spelet var kul även denna gång.

Medlem

Själv blir jag mindre stressad av min backlog och mer stressad av att jag vill "uppleva hela spelet". Tyckte ofta det var genuint jobbigt att spela Baldurs Gate 3 då jag visste att med varje beslut jag tog så missade jag något som gick att göra på en annan plats.

Jag fattar att det är väldigt mycket ett "me problem", men är nog det som stressar mig mest.

Sen vet jag inte om det är stress riktigt, men jag känner mig väldigt frustrerad över Final Fantasy XVI.

Överallt läser jag om att det ska vara ett riktigt bra spel, "a return to form" för en serie som dalat i kvalitet en del. Och jag känner ändå att jag lagt ner en del tid i spelet. Ett dussintal timmar i alla fall, har lyckats skrapa ihop 4 eikons nu, och har ingen aning om jag kommit långt, halvvägs eller fortfarande är i början av spelet, men jag tycker spelet är så jävla dåligt. Handlingen, spelmekaniken, bosserna, musiken. Jag tycker verkligen spelet är dåligt, men alla snackar upp det så mycket att jag känner att jag måste ha missat något. Det kanske blir bra snart?

Och oavsett om det blir bra eller ej så finns det ju en "sunken cost fallacy" inblandat. Nu har jag ändå lagt 20-30 h på spelet, nu vill jag spela klart det i alla fall, även om det är dåligt. Ska inte säga att det stressar mig, men det förtar i alla fall lite glädje.


signatur

Heja Blåvitt

12
Skriv svar