Fackföreningen SAG AFTRA ingår överenskommelse om AI-replikerade röster i spel

Robot
Fackföreningen SAG AFTRA ingår överenskommelse om AI-replikerade röster i spel

Men flera framstående röstskådisar menar att de inte godkänt tilltaget.

#Ai, #Röstskådespelare


Medlem

*sniff sniff*

Är det lukten av mutkolv jag känner?

Medlem

"godkänts av påverkade medlemmar av föreningens röstskådespelare"

Vad hade de medlemmarna druckit? Hembränt?

Medlem
Skrivet av Ender:

*sniff sniff*

Är det lukten av mutkolv jag känner?

Ser inte vad en muta skulle vara till för nytta om det behövs godkännas av skådespelaren som kopieras, och att det dessutom måste betalas ersättning till denne. Den som betalade mutan lär ju inte vara den vassaste kniven i lådan.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Låter spontant som ett sätt för bolagen att runda fackföreningen och gå direkt på skådespelarna för godkännande.
De har fått ett ok av facket att fråga varje medlem enskilt låter det som?
Vilket jag tänker innebär, att de ställer skådespelarna mot varandra.
”Skriv på här så får vi använda din röst som AI-röst i framtiden. Det är helt frivilligt så klart, men det finns ju å andra sidan många andra talanger här i stan som vi kan prata vidare med” och facket kan inte hjälpa i det läget.

Medlem

Inte förvånad, facken gör det i många fall sämre för arbetstagare istället för bättre och folk som inte är med i facket men har en gnutta kunskap av förhandlingar får oftast en bättre deal än tariff följande fackmedlemmar. (Med brasklappen att det kan komma en tid igen där konkurrensen är mycket hög och man bara byter ut den enskilde men där är vi inte idag i majoriteten av arbeten för alla branscher skriker efter personal)

Att detta skett är förmodligen för fackliga representanter som inte har en susning om vad man företräder säger ja för att man tycker det låter helt okej att det görs mot ersättning utan att egentligen förstå innebörden och att man faktiskt är företrädare för en hel grupp och inte bara sig själv.

Inaktiv

Facket eller inte, det skulle hända förr eller senare. Nu såg de i alla fall till att det finns villkor.

Medlem

Det är jävligt tråkigt med automatisering etc, samtidigt tror jag rätt få av skdrspelarna går omvägar för att få all post manuellt levererad, alla produkter tillverkade utan robotar etc.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Lycka till att komma någon vart med att te.x ett indiespel använder en röst som låter som en känd skådis. Är det verkligen skådisen eller är det någon som råkar låta som denna (ens röst är ju faktiskt INTE unik). Hur ska det bevisas?

Du kan inte ha copyright på ett visst instrument (låt säga en elgitarr som är stämd på ett speciellt sätt och har en viss dist osv) så jag tycker inte man kan rätt till "sin" röst heller, såvida det inte rör sig om någon som samplar av / copy/pastar material helt och hållet, det är något annat och är fortfarande stöld.

Sen kan man ju aldrig saluföra te.x någon(eller något) som låter som James Earl Jones som att det är den faktiska skådisen som gör rösten, så värdet är ju något helt annat också. Lite som att jämföra med en Look-a-Like.

Medlem
Skrivet av MulletDeluxe:

Det är jävligt tråkigt med automatisering etc, samtidigt tror jag rätt få av skdrspelarna går omvägar för att få all post manuellt levererad, alla produkter tillverkade utan robotar etc.

Tråkigt för skådespelarna. Men vi som spelar spel bör ju kunna få bra röster även i budget spel. Nu kanske ai röster är styltiga men det blir ju bättre med tiden.
Det bör även kunna bli enklare och billigare för utvecklarna att översätta spelen till svenska. Vilket vore trevligt i spel riktade mot barn.

Medlem

Kommer aldrig att köpa spel som använder sig av AI röster eller någon annan form av generativ AI. Blankt vägrar stödja denna dystopiska utveckling.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Kommer aldrig att köpa spel som använder sig av AI röster eller någon annan form av generativ AI. Blankt vägrar stödja denna dystopiska utveckling.

När det gäller stora utvecklare med stora ekonomiska muskler kan jag hålla med dig. De bör kunna ta in riktiga röstskådespelare (som dessutom låter bättre).

Samtidigt håller jag själv på att lära mig spelutveckling, men förhoppningen att om några år kunna släppa något. Budget för framtida lär dock landa runt 0 kr, så att använda riktiga röstskådespelare är bara att glömma. Ens sådana på Fivr. Men med AI kanske jag kan generera röster till de viktigaste karaktärerna, eller åtminstone hitta ett verktyg som modifierar min röst tillräckligt för att det ska låta ok. Är det också dystopi?


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Om man bortser ifrån att röstskådespelare kommer få mindre jobb osv så är jag riktigt taggad på AI röster i spel när dom väl blir övertygande nog att jag inte kan höra skillnaden, Som ett exempel så har jag spelat igenom en del av Rogue trader nu, och dom har voicead dialog typ 5% av tiden, vilket är väldigt tråkigt, om dom hade 100% så skulle min immersion och spelglädje gå upp markant, om det blir väldigt billigt och bra iom AI så blir bara mina spel bättre, då dom inte behöver påkosta så mycket.

Om mindre spelstudios nu har full voice acting på menyn så är jag glad. Allt detta förutsätter dock att det är för eller senare helt övertygande, vilket det nog snart är.

Om spelstudios kan automatisera så mycket av content creation som möjligt så blir nog bara spel bättre, som sagt allting är beroende på att det som skapas är dylikt vad en person skulle göra dock. Hoppas på en framtid där ett 5-manna team kan göra content releases veckovis med lika mycket som ett 500-manna team nu gör var 3dje månad. Om alla kan åstadkomma kvantitet så går vi tillbaka till att företagen tävlar med kvalitet istället är min förhoppning.

Medlem
Skrivet av Nomman:

När det gäller stora utvecklare med stora ekonomiska muskler kan jag hålla med dig. De bör kunna ta in riktiga röstskådespelare (som dessutom låter bättre).

Samtidigt håller jag själv på att lära mig spelutveckling, men förhoppningen att om några år kunna släppa något. Budget för framtida lär dock landa runt 0 kr, så att använda riktiga röstskådespelare är bara att glömma. Ens sådana på Fivr. Men med AI kanske jag kan generera röster till de viktigaste karaktärerna, eller åtminstone hitta ett verktyg som modifierar min röst tillräckligt för att det ska låta ok. Är det också dystopi?

Ja, det tycker jag.

Om man bara tittar runt lite så finns det många som gärna vill bryta sig in i, eller är nybörjare inom röstskådespeleri, som nog skulle uppskatta ett tillfälle att få något att sätta i portfoliot. Sedan så kan man under tiden göra placeholders med egen röst, eller köra med talsyntes.

Är för övrigt själv indieutvecklare och spelutvecklingsstudent.

Medlem

Vill också påpeka att en stor del av vad som gjorde BG3 så fantastiskt i jämförelse med Pathfinder spelen är just presentationen, en gigantisk del av det var full voice acting, och kostade säkert miljoner på miljoner, om mindre aktörer som tex Owlcat (mindre i jämförelse) kan i nära framtid åstadkomma något liknande för en bråkdel av pengarna så kommer jag vara en väldigt nöjd konsument.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Ja, det tycker jag.

Om man bara tittar runt lite så finns det många som gärna vill bryta sig in i, eller är nybörjare inom röstskådespeleri, som nog skulle uppskatta ett tillfälle att få något att sätta i portfoliot. Sedan så kan man under tiden göra placeholders med egen röst, eller köra med talsyntes.

Är för övrigt själv indieutvecklare och spelutvecklingsstudent.

Ok, då tycker vi olika 👌

Förstår helt klart hur du tänker, men asocial som jag är uppskattar jag tanken på att kunna göra allt själv. Skulle dessutom känna mig hemsk om jag satte nybörjare i arbete utan att betala dem ordentligt, ens om vi kommit överens om att det var ett portfolio-jobb.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Ser inte vad en muta skulle vara till för nytta om det behövs godkännas av skådespelaren som kopieras, och att det dessutom måste betalas ersättning till denne. Den som betalade mutan lär ju inte vara den vassaste kniven i lådan.

Problemet är väl när beslut tas utan att de som tar besluten inte gör det i samråd med dem de har i uppgift att representera. Ifall facket nu säger sig representera röstskådespelarna utan att ha kollat med dem först så känns det ju lite knepigt, och när man tänker på komplexiteten kring AI och hur svårt det är att (som jag förstått) spåra ursprungsmaterialet så räcker det ju kanske inte att säga att det är ok så länge en använd röstskådespelare tillfrågas och/eller får betalt.
Som en av dem sa, fackets uppgift är inte att de ska få betalt, utan att de ska kunna behålla sina jobb.

Medlem
Skrivet av Nomman:

När det gäller stora utvecklare med stora ekonomiska muskler kan jag hålla med dig. De bör kunna ta in riktiga röstskådespelare (som dessutom låter bättre).

Samtidigt håller jag själv på att lära mig spelutveckling, men förhoppningen att om några år kunna släppa något. Budget för framtida lär dock landa runt 0 kr, så att använda riktiga röstskådespelare är bara att glömma. Ens sådana på Fivr. Men med AI kanske jag kan generera röster till de viktigaste karaktärerna, eller åtminstone hitta ett verktyg som modifierar min röst tillräckligt för att det ska låta ok. Är det också dystopi?

Fast ändå...Bjud en polare på några öl och en pizza för att hen läser upp några rader för en karaktär. Det ska inte vara någon trippel A kvalité på ett indiespel med obefintlig budget, det är en del av charmen. Tänker direkt på Max Paynes ansikte i första spelet. En fotomodell hade bara gjort spelet till en produkt i mängden, medan Sam Lakes bittersura anlete kommer leva kvar i våra minnen för all framtid

Medlem
Skrivet av Ender:

Problemet är väl när beslut tas utan att de som tar besluten inte gör det i samråd med dem de har i uppgift att representera. Ifall facket nu säger sig representera röstskådespelarna utan att ha kollat med dem först så känns det ju lite knepigt, och när man tänker på komplexiteten kring AI och hur svårt det är att (som jag förstått) spåra ursprungsmaterialet så räcker det ju kanske inte att säga att det är ok så länge en använd röstskådespelare tillfrågas och/eller får betalt.
Som en av dem sa, fackets uppgift är inte att de ska få betalt, utan att de ska kunna behålla sina jobb.

Det känns som att det saknas en hel del information. Skådisarna vill inte att företagen ska kunna använda sig av deras röster utan tillstånd och ersättning, och nu har facket förhandlat fram att det krävs tillstånd och ersättning. Vad är det jag missar? Det känns som en nothingburger det här.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Det känns som att det saknas en hel del information. Skådisarna vill inte att företagen ska kunna använda sig av deras röster utan tillstånd och ersättning, och nu har facket förhandlat fram att det krävs tillstånd och ersättning. Vad är det jag missar? Det känns som en nothingburger det här.

Problemet är att det öppnad för att företagen, utan hinder, kan ta med det som ett villkor för anställning. Dvs om du inte ger tillstånd så får du inget jobb överhuvudtaget.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Problemet är att det öppnad för att företagen, utan hinder, kan ta med det som ett villkor för anställning. Dvs om du inte ger tillstånd så får du inget jobb överhuvudtaget.

Var får du den informationen? Det är inte så jag tolkar det från vad som skrevs i artikeln.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Kan tänka mig AI-röster för saker som inte går att göra utan dem.

Inte AI-röster för att läsa upp skriven, finit, dialog, men säg att tex nästa, eller näst nästa, GTA skulle ha folk i bakgrunden som går runt och pratar om ditt och datt som inte är på förhand skrivna dialoger, utan skapta av AI, då kan man ju inte skapa det utan AI-röster.

Medlem

Vid radikal samhällsförändring och snabba teknikskiften behöver människor skyddas under en övergångsperiod, men man kan inte bara lyssna på röstskådespelarnas krav, för de tänker naturligtvis enbart på sitt egenintresse.

Det är självklart att AI kommer ta över snart och det är hög tid för mänskliga röstskådespelare att börja se sig efter något annat att livnära sig på.


signatur

Memento Mori

Medlem

Kom på en till grej när jag spelade rogue trader i går kväll, Typ bara 5% av all dialog med karaktärer har ett porträtt, antar att det är dyrt och tidskrävande att skapa 1000+ porträtt till alla karaktärer som man pratar med, men AI skulle nog kunna fixa det problemet, Har ju direkt påverkan på gameplay då jag antar omedelbart att personen jag pratar med kommer vara viktig i framtiden oavsett hur viktig den är just nu, bara pga att personen har ett porträtt. Svårt att överraska spelaren med "oj löjtnanten som var en av många visade sig vara en förrädare" när han ensam har ett porträtt.

1
Skriv svar