Webhallen stänger Malmö butikerna den 28 januari

Medlem
Webhallen stänger Malmö butikerna den 28 januari

Idag åkte jag till Emporia och skulle lämna in min backbone, då den var för liten för min telefon, den fick inte plats. Då satt där en lapp, butiken upphör 28 Januari, personalen sa att detta även gällde webhallen inne i stan, vilket är riktigt sorligt.

För ett antal år sedan stängde butiken i Helsingborg, så efter den 28e så finns inte en enda webhallen butik i hela Skåne.

Butiksdöden är riktigt tråkig, Teknikmagasinet bara för någon dag sedan. Jag föredrar att köpa mina prylar i butik om möjligheten finns, kläder skulle jag aldrig handla online, den lokala tv-spelsbutiken här stängde i slutet av sommaren, TV spelshörnan som funnits sedan början av 90 talet, och hade flera annonser i super power, med spel djävulen som logga.

För ett antal år sedan hade webhallen massor av dryck och godis i sitt utbud, och väldigt grym rea, nu finns inte ens dryck i alla butiker, och reorna är sämre. Jag handlar fortfarande det mesta där så man får massa spännande achievements, och fyndvarorna är superbra prissatta. Min Rog Ally betalade jag endast 7600 för i somras, då den kostade 9500 ny.

Mitt kanske sista köp i en fysisk webhallen butik?

Medlem

Det korrelerar lite med Kompletts ägande också, samma sak gäller NetOnNet. Gått från att ha ett lite eget sortiment med vettiga priser utan massa sanslöst tröttsamma kampanjer till att i bästa Komplett-anda nu köra Black Week, julrea och mellandagsrea med (citat) "heroiska priser", och det mesta som är nedsatt är deras eget skräpmärke Svive/iiglo. Dalande kvalitet går hand i hand med ett Komplett-ägarskap, sen om de (medvetet eller omedvetet) är orsaken, det tänker jag inte säga säkert.

Väntar fortfarande på min Raspberry Pi 4 som jag beställde från Webhallen bokstavligen 2022-02-22. Samtidigt tar de in starterkit i parti och minut, och priset är givetvis rejält mycket högre nu, på samtliga varianter av RPi, så jag är inte direkt sugen på att beställa ett sådant i stället. De kan inte svara på om de kommer få in dem eller när och de har inte gett mig *någon* information sedan beställningsbekräftelsen (så jag har fått höra av mig till dem och fråga någon gång om året eller så), och de kan inte erbjuda någon deal (inte en spänn) på ett starterkit eller en variant med mer RAM.

Nej, kan de inte leverera bättre kvalitet så gör det inget om de går i graven. Förhoppningsvis kommer det något vettigt alternativ.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Det korrelerar lite med Kompletts ägande också, samma sak gäller NetOnNet. Gått från att ha ett lite eget sortiment med vettiga priser utan massa sanslöst tröttsamma kampanjer till att i bästa Komplett-anda nu köra Black Week, julrea och mellandagsrea med (citat) "heroiska priser". Dalande kvalitet går hand i hand med ett Komplett-ägarskap, sen om de (medvetet eller omedvetet) är orsaken, det tänker jag inte säga säkert.

Väntar fortfarande på min Raspberry Pi 4 som jag beställde från Webhallen bokstavligen 2022-02-22. Samtidigt tar de in starterkit i parti och minut, och priset är givetvis rejält mycket högre nu, på samtliga varianter av RPi, så jag är inte direkt sugen på att beställa ett sådant i stället. De kan inte svara på om de kommer få in dem eller när och de har inte gett mig *någon* information sedan beställningsbekräftelsen (så jag har fått höra av mig till dem och fråga någon gång om året eller så), och de kan inte erbjuda någon deal (inte en spänn) på ett starterkit eller en variant med mer RAM.

Nej, kan de inte leverera bättre kvalitet så gör det inget om de går i graven. Förhoppningsvis kommer det något vettigt alternativ.

Hellre annan ägare. Jag har en halv miljon spenderat på mitt konto, så vill helst inte att de går i graven så alla utmärkelser och achievements går upp i rök.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Hellre annan ägare. Jag har en halv miljon spenderat på mitt konto, så vill helst inte att de går i graven så alla utmärkelser och achievements går upp i rök.

Okejdå, det kan jag väl köpa. Jag är bara level 17 själv, har inte orkat bry mig om det där på länge. ^^


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Okejdå, det kan jag väl köpa. Jag är bara level 17 själv, har inte orkat bry mig om det där på länge. ^^

Lvl 24, Void

Medlem sedan 2009, nästan 700 ordrar.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Lvl 24, Void

Medlem sedan 2009, nästan 700 ordrar.

Varit medlem sedan 2007 och är lvl 5 med 7 ordrar, jag vinner.

Aldrig gillat Webhallen, alltid varit dyrare än andra och haft rätt dåligt utbud.

Medlem

De lade ned i min grannstad vid nyår, så nu finns ingen tv-spelsbutik i hela östergötland. Tycker Kjell och Company ska ta över rodret och börja sälja spel (de säljer redan tillbehör), samlarutgåvor etc. då de har så pass brett sortiment att de borde överleva.

Medlem

Butiksdöden är ju otroligt sorglig. Dels gör det ens köpupplevelse mycket, mycket tråkigare, dels utarmar det stadskärnor (och även gallerior).

Med det sagt tycker jag Webhallen tappat ganska mycket av sin identitet. Priserna är relativt sett inte lika låga längre och det känns mer som att de försöker bli ett Kjell & Co (som jag för övrigt fortfarande älskar) för lite dyrare varor... De famlar rätt mycket.

Inte jämförbart storleksmässigt, men tycker att Inet ändå är det som kommer närmst gamla Webhallen. Dock få butiker, men jag gillar den på Sveavägen i Stockholm.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Lvl 24, Void

Medlem sedan 2009, nästan 700 ordrar.

Skrivet av Fr0gg0.:

Varit medlem sedan 2007 och är lvl 5 med 7 ordrar, jag vinner.

Aldrig gillat Webhallen, alltid varit dyrare än andra och haft rätt dåligt utbud.

Bara 2007 och 2009? 4 januari 2006 blev det en sådan här fin rackare från dem, innan dess var det väl beställningar utan att ha ett konto. Tycker de har varit bra mycket bättre än de är numera i alla fall, sen vilka faktorer som spelar in... om det är branschen som är besvärlig eller Komplett som inte förvaltar det väl, det är en annan femma.

Samtidigt har ju hemelektronik- och datorbranschen historiskt skördat rätt många offer även innan Komplett/WH/mfl, så det har väl mer eller mindre alltid varit en rätt hårt konkurrensutsatt bransch. Ahh, jag minns när man kunde handla på Datorbutiken och SHG.biz.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

It's not a lake, it's an ocean

Jag känner inte riktigt igen Webhallen längre. Förr köpte jag nästan allt där, både spel och konsoler. Nu har de oftast inte det spel jag är ute efter (det finns däremot i princip alltid hos Spelbutiken som jag nästan aldrig handlade hos förr) och har de det är det inte sällan dyrare än på andra håll.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Ja, det är sorligt å se vad det blivit av möget. Första orden på mitt konto där är 2004, då var det ett litet hål i väggen som mest körde postorder. Har för mig det var på Adolf Fredriks kyrkogata i Stockholm. Men handlat mindre och mindre av dem sen komplett lade sina vantar på dem.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag känner inte riktigt igen Webhallen längre. Förr köpte jag nästan allt där, både spel och konsoler. Nu har de oftast inte det spel jag är ute efter (det finns däremot i princip alltid hos Spelbutiken som jag nästan aldrig handlade hos förr) och har de det är det inte sällan dyrare än på andra håll.

Inte jag heller, ibland kan man hitta något på en rea hos dem vilket jag gjorde nu under julrean men innan dess så handlade jag tydligen på Webbhallen senaste 2020...Lite tråkigt då jag precis som många andra alltid handlade där tidigare. Spelbutiken gillar jag och brukar allt som oftast handla därifrån, bra utbud och oftast billigast. Tyvärr är de helt värdelösa på att få ut spel i tid om man förhandsbokar dock...Annars blir det mycket Amazon faktiskt, gratis och snabba leveranser direkt till ytterdörren är väldigt trevligt. Speciellt med tanke på att vi numera bor ute på landet.

Medlem

Det är liksom inte värt att köpa saker o ting i fysiska butiker längre när man kan göra det från soffan och få det levererat till dörren.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Skrivet av PeTTs0n:

Bara 2007 och 2009? 4 januari 2006 blev det en sådan här fin rackare från dem, innan dess var det väl beställningar utan att ha ett konto. Tycker de har varit bra mycket bättre än de är numera i alla fall, sen vilka faktorer som spelar in... om det är branschen som är besvärlig eller Komplett som inte förvaltar det väl, det är en annan femma.

Samtidigt har ju hemelektronik- och datorbranschen historiskt skördat rätt många offer även innan Komplett/WH/mfl, så det har väl mer eller mindre alltid varit en rätt hårt konkurrensutsatt bransch. Ahh, jag minns när man kunde handla på Datorbutiken och SHG.biz.

Hah, inget mot 2003 då jag slog till på ett Antec Sonata med 380W nätagg .

Ligger på lvl 19, med ca 180 ordrar, men jag handlar inte speciellt ofta numera. Krympt sortiment och inte jättebra priser. Allt blev sämre efter Komplett. Senaste stora beställningen jag gjorde var PS5 till releasen. Man hade möjlighet att förboka där långt innan någon annan butik.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Det är liksom inte värt att köpa saker o ting i fysiska butiker längre när man kan göra det från soffan och få det levererat till dörren.

Jag har full förståelse för det här tänket, samtidigt går det ju tyvärr lite stick i stäv med att många efterfrågar fysiska butiker. Folk har vanföreställningar om att en fysisk butik på Södermalm i Stockholm eller på Emporia i Malmö ska hålla samma omkostnader och därmed priser som liten lagerlokal uppe i Jukkasrärvi som servar hela Sverige med sina produkter samtidigt som de har 7% av hyran och bara behöver två deltidsanställda för att gå runt. Därmed är de ofta inte sugna på att betala mer i sin fysiska butik vilket innebär att den sortens butiker dör som flugor.

Jag försöker i största möjliga mån att fortsatt köpa fysiska varor här på orten (förutom spel som jag alltid kör digitalt) istället för att handla online. Gissningsvis fördröjer jag bara det oundvikliga men det känns bättre så när det är möjligt, även om jag med stor sannolikhet betalar mer än vad jag hade behövt om jag hårdbevakat prisjakt.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Det är liksom inte värt att köpa saker o ting i fysiska butiker längre när man kan göra det från soffan och få det levererat till dörren.

Vill man minska risken för trasiga spelfodral så föredrar jag att gå till en fysisk butik om det finns och om priset inte är mycket dyrare. Posten tycks kasta frisbee med paketen spelen kommer i...

Inte förvånad alls om Webhallen skär ner, de är på en nedåtgående spiral....

Medlem
Skrivet av Sphere of No Form:

Hah, inget mot 2003 då jag slog till på ett Antec Sonata med 380W nätagg .

Hah, jag köpte samma chassi från Webhallen 2003. Skönt chassi för sin tid!

Qus
Medlem

Trist att det försvinner i Skåne. Men här i Stockholm har vi Webhallen överallt fortfarande och jag känner inte till någon som har stängt ner. När jag köper på Webhallen väljer jag alltid att hämta i fysisk butik för att jag vill att den ska finnas kvar om jag vill ha något fort den dagen det är bråttom.

Medlem

lvl 9, senaste ordern var 2020. Handlar nästan aldrig av dem längre. Som andra sagt, de är inte prisvärda längre. Det gäller dock alla fysiska butiker.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Sphere of No Form:

Hah, inget mot 2003 då jag slog till på ett Antec Sonata med 380W nätagg .

Ligger på lvl 19, med ca 180 ordrar, men jag handlar inte speciellt ofta numera. Krympt sortiment och inte jättebra priser. Allt blev sämre efter Komplett. Senaste stora beställningen jag gjorde var PS5 till releasen. Man hade möjlighet att förboka där långt innan någon annan butik.

Första köpet var visst https://www.webhallen.com/se/product/9029-Grand-Theft-Auto-GT...

Så en stund har man varit medlem där

Medlem

Är in och ut i de där butikerna i Stockholm ofta, eller, Fridhemsplan och Sveavägen mest då. Men jag håller med, det är inte samma sak, webhallen är "sämre".

Allt är sämre iofs.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skrivet av Steffe@Swec:

Attans, slagen med 5 månader.

Medlem

Handlar mycket på Webhallen fortfarande. Tycker det är rätt smidigt att beställa och sen hämta i butik och lämna tillbaka där om man behöver. Var iofs charmigare innan Komplett köpte upp men finkar fortfarande bra tycker jag.

Medlem

Folk skriver att det är synd om butiksdöden sen att man vill ha samma reor osv.
Köp till ordinariepris är vad ni skulle ha gjort då det begav sig.

lite äta kakan och vill ha den kvar samtidigt.

Själv bryr jag mig inte om nån butiksdöd, jag handlar allt online stort sett förutom mat.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Folk skriver att det är synd om butiksdöden sen att man vill ha samma reor osv.
Köp till ordinariepris är vad ni skulle ha gjort då det begav sig.

lite äta kakan och vill ha den kvar samtidigt.

Själv bryr jag mig inte om nån butiksdöd, jag handlar allt online stort sett förutom mat.

Finns ju inte mycket som är härligare än att gå på gågator och strösa runt i butiker och kolla.

Medlem

Lvl 9 och medlem sen 2007-07-30
Och min första beställning var Pokemon Diamond till DS

Har handlat mindre och mindre där med. Upplever dom sämre nu än förr


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

Medlem

Bor i Småland och Webhallen har aldrig haft någon butik här, men har använt dom flitigt under årens lopp. Första beställningen var en förhandsbokning på Morrowind Collector's Edition som släpptes i maj 2002. Men visst har det blivit färre beställningar på senare år, det enda köpet förra året var ett brädspel.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Finns ju inte mycket som är härligare än att gå på gågator och strösa runt i butiker och kolla.

Jo vissa finner ju nöje i sånt. Inte jag dock. Är ingen shoppare


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar