FZDZ - FZ DIRTZONE (EA Sports WRC klubb)

Medlem

Gott nytt rally-år!

Tänkte jag skulle ge mig in i träsket igen efter några säsongers uppehåll. Blev precis klar med veckans event. Landade i Opeln efter att först ha testat Porschen och dömde då ut de andra två med motor bak också
Fokus var att komma i mål utan större incidenter och det gick förvånansvärt bra trots minimalt med träning.
Sen kommer det inte vara någon tid som är med o slåss i toppen.

Enda ställena som kändes lite knackigt var på 4:e eller 5:e sträckan när man for runt uppe på någon bergskam. Jag får panik när det känns som minsta misstag kommer slunga ut bilen för ett stup och förvandla den till en boll med metallskrot. Så gick lite långsammare där. Sen lyckades jag ju få en punka trots all försiktighet pga. en av de steniga sidorna precis i början på den regniga sista sträckan.

Men kul vara det!

brrap brrap pew pew
Skrivet av Ringo:

Gott nytt rally-år!

Tänkte jag skulle ge mig in i träsket igen efter några säsongers uppehåll. Blev precis klar med veckans event. Landade i Opeln efter att först ha testat Porschen och dömde då ut de andra två med motor bak också
Fokus var att komma i mål utan större incidenter och det gick förvånansvärt bra trots minimalt med träning.
Sen kommer det inte vara någon tid som är med o slåss i toppen.

Enda ställena som kändes lite knackigt var på 4:e eller 5:e sträckan när man for runt uppe på någon bergskam. Jag får panik när det känns som minsta misstag kommer slunga ut bilen för ett stup och förvandla den till en boll med metallskrot. Så gick lite långsammare där. Sen lyckades jag ju få en punka trots all försiktighet pga. en av de steniga sidorna precis i början på den regniga sista sträckan.

Men kul vara det!

Välkommen tillbaka Ringo, och bra målsättning, jag kör också med taktiken "ta dig bara i mål för bövelen"


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av Ringo:

Gott nytt rally-år!

Tänkte jag skulle ge mig in i träsket igen efter några säsongers uppehåll. Blev precis klar med veckans event. Landade i Opeln efter att först ha testat Porschen och dömde då ut de andra två med motor bak också
Fokus var att komma i mål utan större incidenter och det gick förvånansvärt bra trots minimalt med träning.
Sen kommer det inte vara någon tid som är med o slåss i toppen.

Enda ställena som kändes lite knackigt var på 4:e eller 5:e sträckan när man for runt uppe på någon bergskam. Jag får panik när det känns som minsta misstag kommer slunga ut bilen för ett stup och förvandla den till en boll med metallskrot. Så gick lite långsammare där. Sen lyckades jag ju få en punka trots all försiktighet pga. en av de steniga sidorna precis i början på den regniga sista sträckan.

Men kul vara det!

Körde som 2a man efter Ringo, hade inga stora förväntningar. Första 2SS gick utan missöde men inte snabbt.
På SS3 kändes det som om bilen ändrat setup, den började bli riktigt jobbig att få runt. Snurrade ett antal gånger.
Sista SS6 var ju en katastrof, kändes som man var i Monte o körde. Kom i mål iaf som ledare. Men lär placera mig i bottenträsket.

Medlem
Skrivet av 34 Anders Alm:

Körde som 2a man efter Ringo, hade inga stora förväntningar. Första 2SS gick utan missöde men inte snabbt.
På SS3 kändes det som om bilen ändrat setup, den började bli riktigt jobbig att få runt. Snurrade ett antal gånger.
Sista SS6 var ju en katastrof, kändes som man var i Monte o körde. Kom i mål iaf som ledare. Men lär placera mig i bottenträsket.

Bra jobbat o ta sig i mål. Kanske inte så mycket skrytmån på o lägga sig över mig i tabellen. Men o skriva att man tar ledningen låter ju grymt! 😁👍

Såg att det fanns en kul funktion där man kan kika på replays via Racenet och se sin insats sida vid sida med en annan förare direkt i browsern. Tror det var en knapp till höger där det stod Analyze.
Men det kanske ni redan nämnt tidigare i tråden.

Lycka till till alla som har sitt rally framför sig.

Medlem

Förmodligen första o sista gången man ledde en tävling. Så lite skoj Ringo 🤪
Det visste inte jag iaf, får gå in o kolla lite. Tack för tipset 👍

Medlem

Group B RWD.. Bara där vill jag nästan dra bilen i första bästa träd för att iallafall ha deltagit

Jag har alltid avskytt dessa gamla skrot-nisse klasser och kan inte alls förstå folk som gillar att köra dom..

Var inne och försökte vänja mig med lancian. Helt hopplös, det värsta bångstyriga jag nånsin försökt ratta. Den understyr in, och överstyr ut, och är dålig på allt mittemellan. Försökte få kontroll på den med setup men min kunskap där var inte bra nog tydligen.

Som tur är verkar Opel förstå vart en motor ska sitta och den går nästan att köra. Ska köra sträckorna så fort jag får tid, och blir glad bara jag kommer i mål. Kul att säsongen är igång!

Medlem

3 sista sträckorna så hade jag punka på högra framdäcket. Av någon anledning kunde jag inte laga den, var rätt säker på att jag hade reserv valt.

Är ändå rätt nöjd med sista sträckan, kändes som bilen var under kontroll hela vägen, fastän det var regnigt.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

3 sista sträckorna så hade jag punka på högra framdäcket. Av någon anledning kunde jag inte laga den, var rätt säker på att jag hade reserv valt.

Är ändå rätt nöjd med sista sträckan, kändes som bilen var under kontroll hela vägen, fastän det var regnigt.

Du fick ingen dubbelpunktering då? Hänt mig, och då har man ju oftast bara ett reserv med sig.

Damn jag leder fortfarande sista sträckan (efter bara sex st åk, men ändå ) ! Tyckte inte alls att jag lyckades med någonting speciellt, men den var väl extra jobbig tydligen


signatur

EA WRC/Steam: Fr3dde
Racenet: fr3wik
Discord: fr3dde

Medlem

Sträcka ett.. Noll poäng
Sträcka två.. Noll poäng

Allt var noll poäng..

Övade någon strecka och det kändes relativt ok i början, men det gick utför snabbt och var en ren pina hela vägen i mål. Avslutat med pungsparken på sista sträckan med mörker och regn. Körde som en grandma stort sett..

Men, blicken framåt! Går bättre nästa gång!

brrap brrap pew pew

Körde precis mitt rally, är väldigt nöjd med resultatet! Har nyss gått från handkontroll till ratt och det är lite att vänja sig med, men jag försökte köra försiktigt och hålla bilen hel vilket verkar gett resultat.

På sträcka 1-5 hade jag bara två mindre incidenter där jag missade hårnålar med någon meter och fick backa, på sträcka 6 i regnet däremot blev det två snurrningar, men som tur är mitt på raksträckor så jag slapp någon form av damage.

Jag körde med Opeln och personligen kändes den bra med följande justeringar:

  • -3 toe fram

  • +2 toe bak

  • -3 brake force

  • brake balance 2 steg mot bakänden

  • en väldigt lätt och fin högerfot


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Körde också precis mitt rally. Gick förvånansvärt bra om man bortser från lite småsnurrar här och där. SS05 var nog den som gick bäst, bra flyt där. SS06 däremot... i den trånga steniga starten blev det punka vänster bak med 8km kvar. Gör ett felaktigt val att testa köra vidare utan däckbyte. Tänker att bara jag tar det lugnt så jag har gummit kvar så långt som möjligt så går det ganska ok att köra ändå. Men halvvägs ryker däcket helt och då blir det helt hopplöst halt. Tar mig knappt upp för backarna men kan ju inte ta tidstraffet också nu så det segar på i snigeltempo. Tappat runt minuten vid mål. Skulle ha bytt däcket direkt

Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Körde också precis mitt rally. Gick förvånansvärt bra om man bortser från lite småsnurrar här och där. SS05 var nog den som gick bäst, bra flyt där. SS06 däremot... i den trånga steniga starten blev det punka vänster bak med 8km kvar. Gör ett felaktigt val att testa köra vidare utan däckbyte. Tänker att bara jag tar det lugnt så jag har gummit kvar så långt som möjligt så går det ganska ok att köra ändå. Men halvvägs ryker däcket helt och då blir det helt hopplöst halt. Tar mig knappt upp för backarna men kan ju inte ta tidstraffet också nu så det segar på i snigeltempo. Tappat runt minuten vid mål. Skulle ha bytt däcket direkt

Just ja, voltade och blev liggande på taket ca 100 meter före mål på nån av sträckorna också.

Medlem

För er som inte vill gå till gymmet eller gärna även vill se sidan av streckens kan jag varmt rekommendera BMWn, den gick fort som tusan där det var rakt men väldigt onådig när man gick med ett hjul utanför. Kula att vi är igång igen!

Medlem

Är lite sugen på att köra igen. Hackar spelet fortfarande till ibland eller har de fixat till det? Det var inte jättekul när bilden frös till 1 ms flera gånger per sträcka.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Är lite sugen på att köra igen. Hackar spelet fortfarande till ibland eller har de fixat till det? Det var inte jättekul när bilden frös till 1 ms flera gånger per sträcka.

Jag testade bara som hastigast i början och upplevde det du skriver. Men tycker det är bra nu. Har noterat några mikroskopiska stutters dock.

Appropå något helt annat. Praydogs Unreal Engine VR släpptes för några dagar sedan och tillåter VR i princip i alla UE titlar. Vilket inbegriper WRC. Får se om man orkar testa. Finns risk att man fastnar i nån anti-cheat historia om man kör online dock kan jag tänka mig. Men coolt som fan!!

Medlem
Skrivet av Ringo:

Jag testade bara som hastigast i början och upplevde det du skriver. Men tycker det är bra nu. Har noterat några mikroskopiska stutters dock.

Appropå något helt annat. Praydogs Unreal Engine VR släpptes för några dagar sedan och tillåter VR i princip i alla UE titlar. Vilket inbegriper WRC. Får se om man orkar testa. Finns risk att man fastnar i nån anti-cheat historia om man kör online dock kan jag tänka mig. Men coolt som fan!!

https://youtu.be/DKyfAxzF_BM?si=ntH0H3mxQ7bgd6bz

Kanske värt att prova igen då. Ja VR låter häftigt men jag kör på ps5 så jag får nog vänta tills det kommer ett officiellt VR-stöd.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Kanske värt att prova igen då. Ja VR låter häftigt men jag kör på ps5 så jag får nog vänta tills det kommer ett officiellt VR-stöd.

Tror man sagt rakt ut att det inte kommer något, bara PC som ska få officiellt VR-stöd.

Medlem

Körde igenom Sardinien sent igår. Gick stabilt genom hela rallyt med bara en snurr på en utav sträckorna. Enbart byte av växellådan, en tvätt och en uppsättning fräscha hjul krävdes vid servicen Än så länge ser det ut som att jag är ensam om att ratta Porschen, tyckter den var riktigt trevlig att köra i detta rallyt.

Kul att vara igång igen

Den jäkligt hala ss6 ifrån rallyt

Medlem
Skrivet av lerb:

Körde precis mitt rally, är väldigt nöjd med resultatet! Har nyss gått från handkontroll till ratt och det är lite att vänja sig med, men jag försökte köra försiktigt och hålla bilen hel vilket verkar gett resultat.

På sträcka 1-5 hade jag bara två mindre incidenter där jag missade hårnålar med någon meter och fick backa, på sträcka 6 i regnet däremot blev det två snurrningar, men som tur är mitt på raksträckor så jag slapp någon form av damage.

Jag körde med Opeln och personligen kändes den bra med följande justeringar:

  • -3 toe fram

  • +2 toe bak

  • -3 brake force

  • brake balance 2 steg mot bakänden

  • en väldigt lätt och fin högerfot

Landat i liknande inställningar. Men jag har inga settings för bak alignment, bara fram. Hur ställde du om toe bak?


signatur

49% bastard, 51% son of a bitch.

brrap brrap pew pew
Skrivet av inso:

Landat i liknande inställningar. Men jag har inga settings för bak alignment, bara fram. Hur ställde du om toe bak?

Det är nog bara jag som syltat ihop det i skallen när jag försökte komma ihåg hur jag ställde in


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av GustavA:

Är lite sugen på att köra igen. Hackar spelet fortfarande till ibland eller har de fixat till det? Det var inte jättekul när bilden frös till 1 ms flera gånger per sträcka.

Det är mycket bättre nu efter prestandauppdateringen men jag har fortfarande problem ibland. Trots fps som sällan går under 100 så kan det komma attacker av micro-stuttering som håller i sig allt mellan nån sekund och typ 10 sekunder. Känns som att köra i 20-30 fps trots 100+. Kör med RTX 4070ti och AMD 5800X.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Är lite sugen på att köra igen. Hackar spelet fortfarande till ibland eller har de fixat till det? Det var inte jättekul när bilden frös till 1 ms flera gånger per sträcka.

Skrivet av Tinardirith:

Det är mycket bättre nu efter prestandauppdateringen men jag har fortfarande problem ibland. Trots fps som sällan går under 100 så kan det komma attacker av micro-stuttering som håller i sig allt mellan nån sekund och typ 10 sekunder. Känns som att köra i 20-30 fps trots 100+. Kör med RTX 4070ti och AMD 5800X.

Jag hade hack från början och även efter första uppdateringen. Men upplever inga hack alls efter senaste uppdateringen. Kör på 1440*2560, DLSS (testat dlss auto men kör numera dlss Balanced, settings medium/high).
3060ti och AMD 5700X. fps? runt 110-125


signatur

EA WRC/Steam: Fr3dde
Racenet: fr3wik
Discord: fr3dde

Medlem
Skrivet av lerb:

Det är nog bara jag som syltat ihop det i skallen när jag försökte komma ihåg hur jag ställde in

Ah, tänkte att nu har jag totalmissat något


signatur

49% bastard, 51% son of a bitch.

brrap brrap pew pew

Hallå gänget

Vänlig påminnelse om att helgen nu nalkas vilket även innebär att den här veckans rally börjar dra sig mot sitt slut! Man har till midnatt (ungefär) mellan söndag-måndag på sig innan vi drar vidare mot centraleuropeiska rallyt.

Trevlig helg allesammans, och må era högerfötter för evigt ta väl hand om era gaspedaler


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Blev en hel del misstag denna tävling, rullningar, avåkningar och en punka hanns det med, video på det hela.

Test på UEVR modden också, hittade dock inte var jag ändrar förarposition, skulle vilja sitta lite högre, video från testet.

Medlem
Skrivet av PV_544_1965:

Blev en hel del misstag denna tävling, rullningar, avåkningar och en punka hanns det med, video på det hela. https://youtu.be/aGo0KAixeHo

Test på UEVR modden också, hittade dock inte var jag ändrar förarposition, skulle vilja sitta lite högre, video från testet.
https://youtu.be/aIYDAkQPwUM

Vad för VR-headset och PC-hårdvara har du och hur är känslan kring prestandan generellt? Det ser ju ut att rulla på bra iaf, FPS-mätaren dippar lite någon gång ser det ut som men inget allvarligt. Tycker det tar så lång tid för Codies att få till officiell VR-support...

Medlem

Med en liten tös på 1,5 år finns det dessvärre ingen tid till att träna några sträckor så några topplaceringar lär det inte bli.

Inget stort fan av RWD generellt sett i nya WRC, men Porschen kändes ändå rätt trevlig må jag säga. Ett tips om man vill undvika att tappa röva mid corner(satans otyg) är att göra bakänden så mjuk det bara går. Känns som en generell regel när det gäller bakhjulsdrivet.

Medlem
Skrivet av Doed:

Vad för VR-headset och PC-hårdvara har du och hur är känslan kring prestandan generellt? Det ser ju ut att rulla på bra iaf, FPS-mätaren dippar lite någon gång ser det ut som men inget allvarligt. Tycker det tar så lång tid för Codies att få till officiell VR-support...

Ett gammalt Lenovo VR, ändrade inte på nånting från default, PC= i5 13600K, 4070Ti, 32Gb Ram, det flyter på bra med skärm 3440x1440 och det mesta på ultra, snittar väl 100-120 Fps, kan komma lite stutter's ibland.

Medlem

Jäklar vad halt det blev efter första servicen, antingen var det en skada som jag inte kunde laga eller så glömde jag montera nya däck... vilket jag mest tror på att jag glömde...
Halt som attan och den tanken liggandes längst fram så man nästan slutar lyssna på noterna, men så skärper man till sig och gör det bästa utav allt.

Känner att jag börjar få till känslan nu ordentligt, vevar så mycket med armarna att rattbasen gled ur bordet.
Har inte börjat pilla på setup än förutom kanske lite diff men annars är det vanilla än sålänge

Trevlig helg!

Medlem
Skrivet av PV_544_1965:

Blev en hel del misstag denna tävling, rullningar, avåkningar och en punka hanns det med, video på det hela. https://youtu.be/aGo0KAixeHo

Test på UEVR modden också, hittade dock inte var jag ändrar förarposition, skulle vilja sitta lite högre, video från testet.
https://youtu.be/aIYDAkQPwUM

Du kör lika bra som när vi lirade RBR med Erik som Lerb.
Hur fasiken får du bilen till att gå så bra på vägen, med min setup
som jag ändå fick till hyffsad så kan jag knappt gasa förren bakändan kommer först i kurvorna.

Skriv svar