14 531! Rekordmånga spel släpptes på Steam under 2023

Robot
14 531! Rekordmånga spel släpptes på Steam under 2023

Hur många som är värda din tid är en annan historia.

#steam


Medlem

Hurra för shovelware och alla pretentiösa retro-nördar som sitter och hyllar vartenda pixelspel som släpps.
Tänk om alla dessa utvecklare gått ihop och lagt ner energi istället för crappy cashgrabs via steam...

Medlem
Skrivet av Deli:

Hurra för shovelware och alla pretentiösa retro-nördar som sitter och hyllar vartenda pixelspel som släpps.
Tänk om alla dessa utvecklare gått ihop och lagt ner energi istället för crappy cashgrabs via steam...

Typ som https://entertainment.ie/amp/gaming/game-reviews/call-of-duty... ?


signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Medlem

Ja jo, hur många är bra av dem...

Inaktiv
Skrivet av Deli:

Hurra för shovelware och alla pretentiösa retro-nördar som sitter och hyllar vartenda pixelspel som släpps.
Tänk om alla dessa utvecklare gått ihop och lagt ner energi istället för crappy cashgrabs via steam...

Lite väl hårt kanske. Ligger dock lite sanningen.

Önskar det fanns ett gigantiskt open source projekt som alla spelutvecklare kunde lägga tid på ideellt för att bygga något enormt. Något som inte kräver allt för mycket organisering.

Medlem

Jag skulle inte bli förvånad om endast 10% av alla spelen faktiskt är något att ha.


signatur

Jätteintressant information.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Önskar det fanns ett gigantiskt open source projekt som alla spelutvecklare kunde lägga tid på ideellt för att bygga något enormt. Något som inte kräver allt för mycket organisering.

Livet.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Deli:

Hurra för shovelware och alla pretentiösa retro-nördar som sitter och hyllar vartenda pixelspel som släpps.
Tänk om alla dessa utvecklare gått ihop och lagt ner energi istället för crappy cashgrabs via steam...

Vore fantastiskt om 15000 indieutvecklare gjorde ett spel tillsammans.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Testpilot

Som redan nämnts är säkert 90%+ skräp, vilket är synd för det finns indie-spel från genuint duktiga utvecklare som blir begravda bland alla andra gradens och lättklädda anime-titlar.

Hade nog inte brytt mig speciellt mycket om Steam hade ett bättre system för att sortera och filtrera.. Jag vill inte behöva dölja genuint bra spel bara för att jag inte önskar se Sex With Hitler 3 dyka upp i populär-listan.

Steams tagg-system fungerar inte speciellt bra alls längre med skalan av titlar som nu finns på plattformen. Jag hoppas att Valve jobbar på en bättre lösning och att den är redo inom en överkomlig framtid!


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem

Detta gör ju att man gillar Steam mindre, dom släpper på vad för skit som helst…


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Vore fantastiskt om 15000 indieutvecklare gjorde ett spel tillsammans.

För många kockar i köket vettu

Medlem

Jag har aldrig förstått den här idén med att Steam ska vara nån slags exklusiv lyxbutik med bara de finaste varorna. Då är det ju mycket roligare med en vild och oslipad marknad där man kan hitta allt möjligt. Där de mest osannolika spelen kan slå igenom. Nu senast Lethal Company. Gjort av en snubbe i Unity och ser halvtaskigt ut men som är det roligaste coop-upplevelsen jag haft på år.

Medlem

Många spel känns även oseriöst gjorda, finns ju spel som typ på 5 år bara har fått 5 recensioner.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Äsch, jag förstår inte varför det klagas så.

Steam har ju massor av bra sökfilter.
Släng in 3-4 stycken genrer och sortera efter review score och årtal. Det tar sekundrar att kamma fram diamanterna.

Steam kan släppa en miljon nya spel och jag kommer ändå bara se de bra spelen.

Exempelvis

Category -> Rogue Like / Rogue Light
https://store.steampowered.com/category/rogue_like_rogue_lite...

Sen kan man förfina sökningen med Top Sellers eller Top Rated, Discounted, Popular Upcoming osv.

Det som inte kommer upp är sannolikt inte heller värt din tid och pengar. Och om det är nån form av ”okänd diamant” så kommer det att klättra upp i rankingen tids nog.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Brona:

Jag har aldrig förstått den här idén med att Steam ska vara nån slags exklusiv lyxbutik med bara de finaste varorna. Då är det ju mycket roligare med en vild och oslipad marknad där man kan hitta allt möjligt. Där de mest osannolika spelen kan slå igenom. Nu senast Lethal Company. Gjort av en snubbe i Unity och ser halvtaskigt ut men som är det roligaste coop-upplevelsen jag haft på år.

Exklusiv lyxbutik? Finns hur mycket skit som helst på steam. Ska dock kolla upp lethal company.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av korvmos:

Detta gör ju att man gillar Steam mindre, dom släpper på vad för skit som helst…

Dina ögon öppnades efter denna nyhet? =D

Skrivet av alias:

Exklusiv lyxbutik? Finns hur mycket skit som helst på steam. Ska dock kolla upp lethal company.

Tror du missförstod.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Undrar hur många av de var snusk spel

Medlem

[quote postid="4460857" userid="1925" name="Hipshot"

Tror du missförstod.
[/quote]
Säkert, hur som ska kolla upp din rekkomendation.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Medlem
Skrivet av Atilaa:

Undrar hur många av de var snusk spel

Spelar inte på pc men misstänker att snusk spelen inte är speciellt snuskiga eller bra gjorda. Det spelar ingen roll hur många spel som kommer. Noobs kommer ändå alltid gråta över att det aldrig kommer några spel(dom har inga kunskaper om spel eller spel glädje).

Releasehästryttare
Skrivet av N3gn4v:

Många spel känns även oseriöst gjorda, finns ju spel som typ på 5 år bara har fått 5 recensioner.

Drar till med en gissning att upp till 30% av alla spel som släpps på Steam är för att tvätta pengar,

Precis som kurvan visar så kommer dessa spelsläpp öka då varken Vavle eller våra myndigheter bryr sig om detta problem än.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Dina ögon öppnades efter denna nyhet? =D

Tror du missförstod.

Nej, snarare att det stärks efter varje liknande artikel.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Rätt positivt då jag anser att 2023 troligen är ett av de sämsta året inom filmindustrin på väldigt länge. I grova drag släpptes 3-4 relativt bra filmer under hela 2023, resten var mediokert! Å andra sidan får man väl inte glömma att Coronan påverkar branschen rätt rejält.

Medlem
Skrivet av alias:

Exklusiv lyxbutik? Finns hur mycket skit som helst på steam. Ska dock kolla upp lethal company.

Man får ta det onda med det goda . Att det är så öppet är anledningen till mycket skit men också att oväntade spel kan slå igenom som aldrig skulle få in en fot i andra butiker.

Medlem

Må släppa mycket skit på steam men det är också plattformen där guldklimpar läggs upp och hittas.
Sen är det inte allt för svårt att hålla borta bruset av skräp, och finns det guldklimpar där så kommer det dyka upp ur gyttjan så småningom.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av xXG13HaZeXx:

För många kockar i köket vettu

Att steka köttbullar gör dig inte till en kock

Medlem

Det var många år sedan jag satt och letade efter spel på Steam. Det känns mest som självskada och är inte något jag är intresserad av. Hittar dock hela tiden nya guldklimpar via rekommendationer från t.ex. vänner, podcasts, och YouTube, så bryr mig inte om mängden spel, på samma vis som jag inte bryr mig om antal produkter på Amazon eller AliExpress.

1
Skriv svar