Demaken Portal 64: First Slice lämnar betan

Robot
Demaken Portal 64: First Slice lämnar betan
Inaktiv

Det är bra att de gör så att man måste ha originalet för att det ska fungera. Men jag spelar helst på en Nintendo 64.

Har testat fan skapade James Bond spelet Goldfinger till Nintendo 64 på en emulator på min softmoddade Wii, men den emulatorn laggar så mycket så jag skulle helst vilja ha det på en Nintendo 64 kassett och spela på min Nintendo 64.

Medlem

Roligt när dom gör sånt här


signatur

Nes samlare deluxe 712/712
Har alla nes spel som kommit ut i europa och usa

Medlem

" James Lambert som står bakom projektet att porta Valves Portal till Nintendo 64"

Arbetar han för valve? Eller är han någon som hemmapular ihop detta? Jag tänker copyrigt osv.
Eller räknas det som en mod bara?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Det är bra att de gör...

Skrivet av Wezper:

Roligt när dom gör sånt här

Det är verkligen fantastiskt att se vad gamla maskiner klarar av efter att tiotals år av samlad erfarenhet gör att folk kan pressa dem till det yttersta. Men i det här fallet är det inte en grupp människor som gör Portal 64 (apropå kommentarerna om "de" och "dom") utan en person, James Lambert.

Om någon är intresserad av N64 och/eller programmering i allmänhet kan jag verkligen rekommendera hans YouTubekanal där han postar genomgångar av sina uppdateringar. Passar även på att tipsa om Kaze Emanuars kanal, han har i princip skrivit om hela Mario 64 och hans optimeringar är intressanta och ofta tillämpbara för vilken modern spelprogrammerare som helst.

Medlem
Skrivet av lonian:

Arbetar han för valve? Eller är han någon som hemmapular ihop detta? Jag tänker copyrigt osv.

Nej, som jag förstår det kodar han helt andra saker på sitt jobb, men är ett fan av både N64 och Portal. Så det är "bara en hobby", men en som han gärna skulle vilja kunna göra på heltid (enligt hans Patreon).

Portal 64 finns att ladda ner gratis, och copyright blir det vanligtvis inte tal om förrän nån vill sälja nåt för pengar. Han har också varit lite smart på den fronten och fixat så att du måste ladda upp en fil från Portal (dvs äga det och ha det installerat) för att patcha den till en 64-version du laddar ner. En sån sak hade förmodligen inte hjälpt om det var Nintendo, men nu är det Valve vi pratar om. Min gissning är att Gabe Newell & Co bara tycker att det är jäkligt coolt och gärna skulle anställa honom 😄

Medlem

Kanon för alla som inte haft råd att köpa ny hårdvara efter N64 och som vill lira Portal.

Medlem
Skrivet av samplerInfo:

Nej, som jag förstår det kodar han helt andra saker på sitt jobb, men är ett fan av både N64 och Portal. Så det är "bara en hobby", men en som han gärna skulle vilja kunna göra på heltid (enligt hans Patreon).

Portal 64 finns att ladda ner gratis, och copyright blir det vanligtvis inte tal om förrän nån vill sälja nåt för pengar. Han har också varit lite smart på den fronten och fixat så att du måste ladda upp en fil från Portal (dvs äga det och ha det installerat) för att patcha den till en 64-version du laddar ner. En sån sak hade förmodligen inte hjälpt om det var Nintendo, men nu är det Valve vi pratar om. Min gissning är att Gabe Newell & Co bara tycker att det är jäkligt coolt och gärna skulle anställa honom 😄

Copyright gäller väl ändå ifall man inte säljer, tror bara att valve är mer öppen när det kommer till fan projekt osv. Plus det där med att man måste ha en fil från portal

Skribent
Skrivet av samplerInfo:

Nej, som jag förstår det kodar han helt andra saker på sitt jobb, men är ett fan av både N64 och Portal. Så det är "bara en hobby", men en som han gärna skulle vilja kunna göra på heltid (enligt hans Patreon).

Portal 64 finns att ladda ner gratis, och copyright blir det vanligtvis inte tal om förrän nån vill sälja nåt för pengar. Han har också varit lite smart på den fronten och fixat så att du måste ladda upp en fil från Portal (dvs äga det och ha det installerat) för att patcha den till en 64-version du laddar ner. En sån sak hade förmodligen inte hjälpt om det var Nintendo, men nu är det Valve vi pratar om. Min gissning är att Gabe Newell & Co bara tycker att det är jäkligt coolt och gärna skulle anställa honom 😄

Valve har väl också varit väldigt öppna med att tillåta folk leka runt med deras spel. Remaken på Half-Life 1 t.ex. hade nog de flesta andra hade stängt ned illa kvickt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Vet någon om han kommer sälja kassetter till N64? Vansinnigt coolt isåfall!

Skribent
Skrivet av Ugglan:

Vet någon om han kommer sälja kassetter till N64? Vansinnigt coolt isåfall!

Oklart, men tror inte han själv tänker sälja något. Dock så borde det ju inte vara så svårt att få någon som kan tillverka kassetter att lägga in spelet och släppa det?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Oklart, men tror inte han själv tänker sälja något. Dock så borde det ju inte vara så svårt att få någon som kan tillverka kassetter att lägga in spelet och släppa det?

Det blir nog ett högt pris. Om de inte lyckas få riktigt många att köpa så det blir lite volym men det är jag tveksam till? Känns som en lite fräck grej att kika på youtube men inget man vill spela?

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Valve har väl också varit väldigt öppna med att tillåta folk leka runt med deras spel. Remaken på Half-Life 1 t.ex. hade nog de flesta andra hade stängt ned illa kvickt.

Det var ju precis det jag försökte säga i posten du svarade på, att Valve hittills varit väldigt chilla med sånt, till skillnad från tex Nintendo.

Men apropå just det... är det kanske dags att revidera den bilden? 😕
https://www.gamesradar.com/after-years-of-supporting-mods-and...

1
Skriv svar