RoboCop: Rogue City - dödsmaskin och parkeringsvakt i ett

It's not a lake, it's an ocean
RoboCop: Rogue City - dödsmaskin och parkeringsvakt i ett

Efter katastrofala Rambo: The Video Game och charmiga Terminator: Resistance, är det tredje gången gillt för den polska studion Teyon? Ja, ta mig tusan. RoboCop: Rogue City är deras klart bästa spel hittills.

Vi är många som minns RoboCop från barndomen. Jag minns hur jag som elvaåring dreglade över bioannonsen till RoboCop 3, den sämsta filmen i trilogin. Robotsnuten var cool nog att sätta spår i våra små hjärnor. Året var 1993, och då förstår var och en att åren har gått.

RoboCop: Rogue City är en skön retrofuturistisk skildring av det brottsdrabbade Detroit där robotpolisen ska rensa upp bland slöddret. Det är roligt att se hur visionen av framtiden såg ut på 80-talet, med arkadhallar och allt, och att Teyon valt att bevara denna ger spelet den där perfekta känslan.

Spelet har ett 30-tal huvuduppdrag av olika längd, men här finns också ungefär lika många sidouppdrag som är helt frivilliga och varierar i kvalitet. Vid sidan om att följa huvudstoryn kan man som tung polis av metall även dela ut parkeringsböter, ta emot anmälningar och tillrättavisa lagbrytare. Detta är ingen bärande del av spelet utan snarare att betrakta som lättsamma inslag.

Rogue City är ett oväntat snyggt spel. Den polska studion har tagit stora kliv sedan Terminator: Resistance, som såg daterat ut, och lyckas göra både RoboCop och framför allt miljöerna rättvisa. Ljuseffekter, texturer, animationer – det mesta ser väldigt bra ut. Jag gillar art designen, och även om vissa texturer kan ta en sekund att ladda in ibland är det överlag ett läckert spel som Teyon har klämt ur sig.

Hur är det då med gameplay? RoboCop är tung som en personbil och ska förstås kännas så, och här lyckas Teyon väl. Detta är ingen smidig cover-shooter utan en rakt-på-sak-mörsare. På högre svårighetsgrader går det emellertid inte att bara klampa in och skjuta. Odödlig är RoboCop inte, även om hans legendariska Auto 9 lätt ger den känslan när den spränger skurkskallar i bitar så att blodet stänker och inredningen perforeras.

Rogue City är en klassisk shooter, men Teyon vill också berätta en historia. Mellan varven får vi flashbacks från Alex Murphys liv, och dessa ger både bakgrund och en känsla för den tragedi som faktiskt är bakgrunden till RoboCop, nämligen en dödad polis.

RoboCop är ofta så härligt robotaktig i sitt sätt att agera. När han en bit in i spelet får uppmaningen att inte ge sig in i ett farligt skurknäste då det är omöjligt att göra det obemärkt, svarar han bara: ”I have a large supply of bullets.” Jamen, då så.

Franz Jäger?

Spelstrukturen är väldigt basic. RoboCop tar emot huvuduppdrag, drar iväg på sidouppdrag och inkasserar poäng för att kunna uppgradera sina förmågor, vilket öppnar upp möjligheten att lösa svårare pussel och öppna kassaskåp. Han kan skanna av omgivningen för att hitta ledtrådar och komma vidare. Här finns också dialogalternativ, men jag har inte märkt att de har någon avgörande betydelse för berättelsen.

Jag har sett hård kritik mot den polispositiva jargongen i spelet, och ja, här finns kamraderi så att det både räcker och blir över. Men om man förväntat sig att Rogue City skulle vara en kritisk samhällsskildring av polisvåldet i dagens USA har man för höga, och i mitt tycke fel, förväntningar. Detta är helt enkelt inte den sortens spel, och ett sådant inslag bland allt ultravåld skulle riskera att kännas helt malplacerat.

Visst finns det massor av ologiska saker här att anmärka på för den som vill. Varför kan RoboCop exempelvis slå sig genom väggar men stoppas av en hög med kartonger som står framför en dörr? Det hade varit kul med lite friare utforskning i stället för den närmast snitslade bana vi nu får följa.

Fiendernas AI är något annat som Teyon gärna hade fått arbeta mer på. Nu stormar de ut, vilt skjutande, och får sina huvuden bortblåsta. Om jag hade RoboCop framför mig skulle jag åtminstone ta skydd. Däremot kan jag inte förneka att det faktiskt är barnsligt roligt att bara skjuta på allt som kommer emot en.

Ju bättre du kan din RoboCop-historia, desto mer kommer du få ut av detta spel. Det dryper av fanservice och känns bitvis nästan som att vandra omkring i någon av filmerna. Men även vi som bara minns vissa delar kan bli underhållna av Rogue City.

RoboCop: Rogue City gör mig glad. Det är långt ifrån den perfekta shootern, blir ganska enformigt efter ett tag och vinner knappast några priser för narrativ briljans. Men det är också fullt av charm och, precis som Terminator: Resistance, gjort med stor kärlek och hängivenhet till originalmaterialet.

Ibland behöver vi en no bullshit-upplevelse, en röjare där vi inte måste lägga pannan i djupa veck över komplexa förvecklingar. Rogue City är rakt på sak men samtidigt ett ganska kompetent hantverk.

Nu återstår egentligen bara att klura ut vilken film Teyon ska få möjlighet att sätta tänderna i härnäst. Oavsett svar ser jag få studior som skulle göra jobbet med mer hjärta.

RoboCop: Rogue City
3
Bra
+
Snyggt!
+
Ett kärleksbrev till grundmaterialet
+
Underhållande röj
-
Något repetitivt gameplay efter ett tag
-
Hjärndöd AI
-
Teyon är inte de största manusförfattarna
Det här betyder betygen på FZ

Testat på: Xbox Series X
Övriga format: PC, PS5


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skribent

Kul recension, jag håller med om i princip allt. Däremot kan jag tycka AI:n rimmar bra med hur skurkar på 80-talet betedde sig i filmer. De sprang ju ut och sprejade från höften, så jag tycker den "dåliga" AI:n som på något vis passar in i spelet. Jag hade dock inte varit lika förlåtande i ett modernare spel.

Jag hade gärna fått se utvecklarna sätta tänderna i Die Hard eller Big Trouble in Little China.


signatur

"Writer and Fighter"

Redaktör
Ponny
Skrivet av Johan Lorentzon:

Kul recension, jag håller med om i princip allt. Däremot kan jag tycka AI:n rimmar bra med hur skurkar på 80-talet betedde sig i filmer. De sprang ju ut och sprejade från höften, så jag tycker den "dåliga" AI:n som på något vis passar in i spelet. Jag hade dock inte varit lika förlåtande i ett modernare spel.

Jag hade gärna fått se utvecklarna sätta tänderna i Die Hard eller Big Trouble in Little China.

"+ 80-talsvärdig AI"

Fin recension (som alltid) @Ruffles. Ett spel jag inte tror jag kommer gilla så värst men nog kommer "råka" köpa en vacker dag. Robocop, ändå!


signatur

En Bamseponny av folket

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Johan Lorentzon:

Kul recension, jag håller med om i princip allt. Däremot kan jag tycka AI:n rimmar bra med hur skurkar på 80-talet betedde sig i filmer. De sprang ju ut och sprejade från höften, så jag tycker den "dåliga" AI:n som på något vis passar in i spelet. Jag hade dock inte varit lika förlåtande i ett modernare spel.

Jag hade gärna fått se utvecklarna sätta tänderna i Die Hard eller Big Trouble in Little China.

Ja, du har såklart en poäng i det, och jag får ju medge att det är skoj.

Gärna Die Hard härnäst!


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skribent
Skrivet av Ruffles:

Ja, du har såklart en poäng i det, och jag får ju medge att det är skoj.

Gärna Die Hard härnäst!

Die Hard som så klart ska släppas vid jul!


signatur

"Writer and Fighter"

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Johan Lorentzon:

Die Hard som så klart ska släppas vid jul!

Oja!

Fasen, blir ju riktigt taggad på denna idé nu. Jag minns Die Hard Trilogy till Saturn med värme (trots att det nog är helt ospelbart i dag). Det är dags igen.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

jag hade kul med spelet i ca. 7-8 timmar, sen insåg jag att jag bara var på uppdrag 8 av 31, varpå jag la ner, då det redan hade börjat kännas repetitivt. tycker dom lyckats riktigt bra med robocop känslan hur som.

Medlem

Jag spelade demot när det var tillgängligt och håller med det mesta som sägs i den här recensionen, jag vet vad jag har att vänta när jag spelar igenom det... när jag väl köper det, för det känns lite väl dyrt just nu. Jag väntar tills det gått ner lite i pris

Som förslag på nästa filmserie för Teyon att förvandla till spel rekommenderar jag "Nemesis"


signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX3080 10GB V2 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍
Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍
Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Skribent
Skrivet av Ruffles:

Oja!

Fasen, blir ju riktigt taggad på denna idé nu. Jag minns Die Hard Trilogy till Saturn med värme (trots att det nog är helt ospelbart i dag). Det är dags igen.

Justja! De spelen var väl rätt bra för sin tid också? Men gissar att de inte håller idag som du säger.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag tycker de borde göra Dredd, Mega City One.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent
Skrivet av Hipshot:

Jag tycker de borde göra Dredd, Mega City One.

Dredd hade de kunnat göra bra tror jag. Inte helt olikt Robocop heller. Super polis i en framtidsstad där gängkriminaliteten härjar...

Ryktas väl till och med att Robocop började som en Judge Dredd-film men manuset skrevs om rätt tidigt till Robocop.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag tycker de borde göra Dredd, Mega City One.

Jag hade t.o.m. varit nöjd om dom gav sig på en Jude Dredd: Dredd va Death remake

Gen
Medlem
Skrivet av quadratis:

jag hade kul med spelet i ca. 7-8 timmar, sen insåg jag att jag bara var på uppdrag 8 av 31, varpå jag la ner, då det redan hade börjat kännas repetitivt. tycker dom lyckats riktigt bra med robocop känslan hur som.

Jag trodde spelet var kort, typ 9-10 timmar? Men det kanske blir så om man bara gör main story?

Medlem
Skrivet av Gen:

Jag trodde spelet var kort, typ 9-10 timmar? Men det kanske blir så om man bara gör main story?

Eller om man bara avslutar efter 9-10 timmar.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Om Teyon skulle omfamna Dödligt vapen och göra spel med den Duon hade varit riktigt nice

Skribent
Skrivet av PontusT:

Om Teyon skulle omfamna Dödligt vapen och göra spel med den Duon hade varit riktigt nice

Skulle kunna tänka mig ett co-op-fokuserat spel där


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Pistolljudet är ju helt sämst, tur att det finns moddar.

https://www.youtube.com/watch?v=30qIjHClI_E&ab_channel=7scars...

1
Skriv svar