Rykte: PS5 Pro avtäcks i september

Robot
Rykte: PS5 Pro avtäcks i september

Tekniska specifikationer har läckt ut, men oklart om de stämmer.

#ps5, #ps5-pro


Medlem

Ni kanske borde haft med att målet är att ha över 30FPS också. Det kan ju vara intressant med tanke på Starfield, GTA6 och UE5 överlag.

"XDNA2 NPU will be featured for the purpose of accelerating Sony's bespoke temporal machine learning upscaling technique. This will be one of the core focuses of the PS5 Pro, like we saw with checkboard rendering for the PS4 Pro. Temporally stable upscaled 4K output at higher than 30 FPS is the goal."

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Ni kanske borde haft med att målet är att ha över 30FPS också. Det kan ju vara intressant med tanke på Starfield, GTA6 och UE5 överlag.

"XDNA2 NPU will be featured for the purpose of accelerating Sony's bespoke temporal machine learning upscaling technique. This will be one of the core focuses of the PS5 Pro, like we saw with checkboard rendering for the PS4 Pro. Temporally stable upscaled 4K output at higher than 30 FPS is the goal."

Var inte målet med PS4 Pro att kunna nå 60fps?
Var inte målet med PS5 att kunna nå 60fps?

Känns som 60fps på konsol aldrig kommer bli standard. Så fort det är möjligt kryps det sakta tillbaka till 30fps igen.

Medlem

Har inte tänkt införskaffa ett PS5 förrän Pro-versionen kommer, så jag hoppas verkligen att det blir av i höst.

Medlem

Glad att jag för första gången inte köpte en konsol på lanseringen utan har väntat. Blir med stor sannolikhet en PS5 Pro i framtiden när min PS4:a pensioneras nästa år.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Ni kanske borde haft med att målet är att ha över 30FPS också. Det kan ju vara intressant med tanke på Starfield, GTA6 och UE5 överlag.

"XDNA2 NPU will be featured for the purpose of accelerating Sony's bespoke temporal machine learning upscaling technique. This will be one of the core focuses of the PS5 Pro, like we saw with checkboard rendering for the PS4 Pro. Temporally stable upscaled 4K output at higher than 30 FPS is the goal."

Märkligt resonemang, det är utvecklarna och inte hårdvaran som bestämmer om ett spel är 60 eller 30 FPS. Det fanns flera spel på PS2 som hade 60 FPS. Visst blir det enklare att nå 60 FPS med bättre hårdvara men det blir en ganska svår ekvation om folk inte är villiga att betala över 10000 för en konsol.

Medlem

Har man redan en ps5 så köp inte det här. Totalt slöseri med pengar. Vänta 5 år till så kommer ps6 som har säkert alla ray tracing effekter med dlss support

Medlem

Oj ligger den så långt bort.... gäsp

Skrivet av Ronzem:

Var inte målet med PS4 Pro att kunna nå 60fps?
Var inte målet med PS5 att kunna nå 60fps?

Känns som 60fps på konsol aldrig kommer bli standard. Så fort det är möjligt kryps det sakta tillbaka till 30fps igen.

Det är bara mål och mål kan man flytta på vid behov.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det är bara mål och mål kan man flytta på vid behov.

Det jag menar. Här flyttar man målet hela tiden Det är aldrig ett riktigt mål att uppnå.

Skrivet av Ronzem:

Det jag menar. Här flyttar man målet hela tiden Det är aldrig ett riktigt mål att uppnå.

Om de skulle börja kravställa utvecklarna att anpassa sina spel så att de rullar 60FPS på deras hårdvara så hade det tagit hus i helvete.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Så spelen skall gå att spela i 60 fps?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Så spelen skall gå att spela i 60 fps?

Ja vad är annars vitsen med en pro ?

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Ni kanske borde haft med att målet är att ha över 30FPS också. Det kan ju vara intressant med tanke på Starfield

Målet är att PS5 pro ska kunna köra Starfield

Skrivet av Zoobaru:

Märkligt resonemang, det är utvecklarna och inte hårdvaran som bestämmer om ett spel är 60 eller 30 FPS. Det fanns flera spel på PS2 som hade 60 FPS. Visst blir det enklare att nå 60 FPS med bättre hårdvara men det blir en ganska svår ekvation om folk inte är villiga att betala över 10000 för en konsol.

Hmm. Flera spel på ps2 hade 60 fps och den kostade ju inte 10 000kr.
Visst kan spelutvecklare få till 60 fps om de dummar ner sina spel, men vill de att grafiken skall vara bra då får hårdvaran vara bättre för 60fps. Vi vet inte om det blir 10 tusen för ps5 pro, om det nu kommer en ps5 pro.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Ja vad är annars vitsen med en pro ?

30fps i 8K med raytracing kanske.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

För intresserade att följa detta finns min PS5 Pro tråd redan! Verkar som devkits har börjat skickats ut för den så den kommer med största sannolikhet lanseras inom tio-elva månader.

Medlem

Jag är otroligt nöjd med min PS5 och tycker att den redan nu presterar väldigt bra, men tänk vad Naughty Dog eller Santa Monica Studios skulle kunna göra med en PS5 Pro…


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Vad mer blir det? Annat utseende? Mer förvaring? Samma pris som slim?

Jobbigt. Jag tänkte slå till på en Slim i mellandagarna men blev lite osäker nu…hur ska man tänka?

Medlem
Skrivet av lonian:

30fps i 8K med raytracing kanske.

Ah men lol.... seriöst ?

Medlem

Ska bli intressant att se pris och prestanda skillnaden, ja då se det i praktiken i spel

Medlem
Skrivet av lonian:

30fps i 8K med raytracing kanske.

Det där är så enormt långt borta.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Om de skulle börja kravställa utvecklarna att anpassa sina spel så att de rullar 60FPS på deras hårdvara så hade det tagit hus i helvete.

Ja troligen

Medlem

Raytracing hit och raytracing dit. Har nog inte sett en enda demonstration hittills som gjort mig speciellt imponerad. Köpte PS4 Pro men kommer inte göra om det den här generationen. OG PS5 duger gott och väl!

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Raytracing hit och raytracing dit. Har nog inte sett en enda demonstration hittills som gjort mig speciellt imponerad. Köpte PS4 Pro men kommer inte göra om det den här generationen. OG PS5 duger gott och väl!

Tror Cyberpunk 2077 och GTA VI kommer kunna använda det rätt bra

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Var inte målet med PS4 Pro att kunna nå 60fps?
Var inte målet med PS5 att kunna nå 60fps?

Känns som 60fps på konsol aldrig kommer bli standard. Så fort det är möjligt kryps det sakta tillbaka till 30fps igen.

60 fps på Playstation är redan standard. Jag köpte PS5 som första konsol (som vuxen), och jag har spelat samtliga PS4 and PS5 spel på 60 fps.
Jag minns 2014 när jag och en kollega snackade om spel. Jag spelade PC, han hade inte spelat överhuvud taget på 3 år. Han sa "nu måste alla spela på 4k antar jag?", jag fick svara att prestandan inte var där riktigt än, men snart så. Nu har 9 år passerat och det är endast 3,72% av Steams kunder som använder 4k upplösning, ännu färre som når stabila 60 fps. Och varför är det så? Jo, för att mållinjen flyttas framåt varje GPU generation. Vi ligger redan på 60 fps på konsol, där 4k Tv apparater dominerar, en pro version innebär att mållinjen kan flyttas fram med ännu bättre visuella element. Så att spelen som släpps om 1 år fortsätter att ha 60 fps med ännu bättre grafik

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Tror Cyberpunk 2077 och GTA VI kommer kunna använda det rätt bra

Möjligt men jag tycker bara inte raytracing känns som rätt prio. Visst var det fint i Spider-Man 2 även om det kanske inte är "riktig" raytracing men så pass lite som jag faktiskt tänkte på det så känns det lite som slöseri med prestanda i mina ögon.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Möjligt men jag tycker bara inte raytracing känns som rätt prio. Visst var det fint i Spider-Man 2 även om det kanske inte är "riktig" raytracing men så pass lite som jag faktiskt tänkte på det så känns det lite som slöseri med prestanda i mina ögon.

Jag förstår var du kommer ifrån, och jag försöker inte omvända dig, utan tänkte bara på kommande spel (ja, CP2077 är ju redan ute, men lär spelas bättre på Pro tänker jag) som tycks använda tekniken bättre än många av dagens spel. Sen är det ju helt okej att inte bry sig om sånt "grafiskt lull-lull" och då kanske Pro-konsolen är rätt menlös men för oss som gillar teknik och finner det spännande med dylik utveckling hurrar lite inombords. I alla fall gör jag det! Som tur är är det helt valfritt att köpa en eventuell Pro-konsol!

Medlem
Skrivet av itsnotme:

60 fps på Playstation är redan standard. Jag köpte PS5 som första konsol (som vuxen), och jag har spelat samtliga PS4 and PS5 spel på 60 fps.
Jag minns 2014 när jag och en kollega snackade om spel. Jag spelade PC, han hade inte spelat överhuvud taget på 3 år. Han sa "nu måste alla spela på 4k antar jag?", jag fick svara att prestandan inte var där riktigt än, men snart så. Nu har 9 år passerat och det är endast 3,72% av Steams kunder som använder 4k upplösning, ännu färre som når stabila 60 fps. Och varför är det så? Jo, för att mållinjen flyttas framåt varje GPU generation. Vi ligger redan på 60 fps på konsol, där 4k Tv apparater dominerar, en pro version innebär att mållinjen kan flyttas fram med ännu bättre visuella element. Så att spelen som släpps om 1 år fortsätter att ha 60 fps med ännu bättre grafik

Läste första raden, sen insåg jag... Ingen ide och läsa vidare.

Medlem

Sitter på en LG CX hemma och en ps5 satt igång eat tracing på flera spel och ser ingen som helst skillnad på bilden. Bara att spelet ser otroligt sega ut i 30fps.

Men kanske är fel på mina ögon

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Jag förstår var du kommer ifrån, och jag försöker inte omvända dig, utan tänkte bara på kommande spel (ja, CP2077 är ju redan ute, men lär spelas bättre på Pro tänker jag) som tycks använda tekniken bättre än många av dagens spel. Sen är det ju helt okej att inte bry sig om sånt "grafiskt lull-lull" och då kanske Pro-konsolen är rätt menlös men för oss som gillar teknik och finner det spännande med dylik utveckling hurrar lite inombords. I alla fall gör jag det! Som tur är är det helt valfritt att köpa en eventuell Pro-konsol!

Absolut lär ju det mesta rulla bättre på en Pro-modell och det är ju positivt men sen är ju frågan hur mycket bättre? Kommer det bli så pass mycket bättre att det verkligen är värt att pusha ut en ny konsolvariant? Jag gissar på att specsen kommer låta kanon på pappret men att det i praktiken kommer vara ganska liten skillnad eftersom de inte bara kan gasa iväg och lämna OG-PS5an i dammet ^^.

Men absolut så är det alltid kul med ny hårdvara och jag köpte ju själv en Pro dag 1 förra generationen men då kändes det som det faktiskt behövdes på ett helt annat sätt. Jag vet inte men jag har nog helt enkelt vänt lite i det här tänket med en mellanlandning mitt i en generation. Jag ser hellre att det fokuseras på en konsol under hela generationen med undantag för ett slimstopp för att sen dundra ut en uppföljare värd namnet istället <3.

123
Skriv svar